ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری درگز خراسان رضوی

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان درگز به دلیل قرار گرفتن در دامنه رشته کوه هزار جامعه دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است. دمای هوا در درگز در تابستان به 38 درجه سانتیگراد و در زمستان به 2 درجه زیر صفر می رسد. بهترین زمان برای سفر به دارگز از اواسط بهار تا پایان آن و اواخر تابستان است. طبیعت اطراف شهر این روزها فوق العاده زیبا شده است.

جاذبه های طبیعی درگز

پارک ملی تندوره

  • نشانی: استان خراسان رضوی، 30 کیلومتری جنوب غربی شهر درگز، پارک ملی تندورا.

پارک ملی تندوره یکی از زیباترین مناطق حفاظت شده ایران در درغز است. این پارک در منطقه کوهستانی نزدیک ترکمنستان واقع شده است. پارک تندوره که یکی از ۲۳ پارک ملی ایران است، یکی از بهترین زیستگاه های حیات وحش است. حیواناتی مانند گوسفند، قوچ و اوریال در این پارک زندگی می کنند. پارک ملی تاندورا علاوه بر حیوانات متنوع، پوشش گیاهی خاصی نیز دارد و صخره ها و دره های آن مملو از گیاهان منحصر به فرد است.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

من استراحتگاه کانبر دارم

  • نشانی: استان خراسان رضوی، درگز، نزدیک روستای داغدار، تفرجگاه امام کنبر

تفرجگاه امام کنبر یکی از جاذبه های طبیعی زیبای درگز در میان ارتفاعات الله اکبر است. این اقامتگاه زیبا در نزدیکی روستای داغدار واقع شده است. مناظر جذاب، طبیعت سرسبز، بهار و مناظر طبیعی شگفت انگیز آن هر گردشگری را به این اقامتگاه می کشاند. دلیل محبوبیت تفرجگاه امام کنبر وجود چشمه های آب گرم آن است که خواص دارویی بسیار خوبی برای استفاده گردشگران دارد.

غار کازلک

  • نشانی: خراسان رضوی، 22 کیلومتری جنوب شرقی درگز، بعد از روستای قزلق، میان راه ارتفاعات شازی و کانیگز، هفت کیلومتری چپشلو، غار قزلق.

غار قزلاق یکی از زیباترین غارهای درغز است و در 22 کیلومتری جنوب شرقی این شهر در ارتفاعات شازی و کانی گاز قرار دارد. طول غار 100 کیلومتر است. این غار یکی از غارهای آهکی محسوب می شود که مردم در عصر حجر از آن استفاده می کردند و دارای دو دالان ورودی است. غار قزلاق از گذشته تا به امروز یکی از مکان های مقدس درگز به شمار می رود.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

آبشار نورالی

  • نشانی: استان خراسان جنوبی، بخش درگز، روستای چهاره، ارتفاعات مسجد هزار، کوه نورعلی، آبشار نورعلی

آبشار نورعلی در ارتفاعات هزار مسجد در منطقه النگ قرار دارد. این آبشار در نزدیکی کوه های گوش اسبی و نوردالی قرار دارد. برای دسترسی به آبشار باید از شهر لایین به روستای چهارراه بروید و از آنجا به سمت آبشار بروید. زیبایی طبیعی آبشار نودالی در نیمه دوم فصل بهار شگفت انگیز است.

دیدنی های تاریخی درگز

آرامگاه علامه شهرستان

یکی از شخصیت های تاریخی معروف این شهر علامه شهرستان است. این عالم بزرگ در زمینه های مختلف از جمله فقه، فلسفه، حدیث و تفسیر صاحب نظر بود. این مرد در بین مردم درگز از احترام بالایی برخوردار بود، به همین دلیل آرامگاهی باشکوه برای او ساختند. معماری خاص این آرامگاه نشان از اهمیت تاریخی آن دارد. امروزه عبادتگاه محبوب و یک جاذبه گردشگری برجسته در این شهر است.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

من منطقه تفریحی کانبر دارم

یکی از معروف ترین دیدنی های درگز منطقه تفریحی امام کنبر است. تفرجگاه امام کنبر در میان ارتفاعات الله اکبر و نزدیک روستای داغدار قرار دارد. این منطقه زیبا دارای مناظر طبیعی خیره کننده ای است که مزین به مناطق سرسبز، درختان بلند، نهرها و رودخانه ای روان با آبی زلال و دلپذیر است. این تفرجگاه به خاطر چشمه های آب گرم معدنی که فواید سلامتی ارزشمندی دارند، مشهور است.

قبرستان گبرخا

یکی دیگر از مکان های تاریخی درگز، گورستان گبرها است که مربوط به قرن ششم تا نهم هجری قمری و دوره ایلخانی است. این گورستان باستانی متعلق به زرتشتیان و مغول‌هایی است که به گبری معروف بودند. این گورستان که بر روی تپه ای نزدیک محل سکونت آنها ساخته شده است، اکنون به یک جاذبه تاریخی ارزشمند در شهر تبدیل شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

آرامگاه سیدعلی خان درغزی

آرامگاه سیدعلی خان درغازی یکی دیگر از آثار تاریخی برجسته درغزی است که قدمت آن به دوره مشروطه می رسد. سیدعلیخان درغزی شاعر و سیاستمداری بود که سازمان فرهنگی و اصلاح طلب موسوم به اصحاب سراچه را در خراسان پایه گذاری کرد. مقبره در گورستانی متروک قرار دارد و بنای آجری مربعی با سقف گنبدی دارد.

مقبره حضرت سلطان درگز

بقعه حضرت سلطان درگز یک بقعه خشتی و سفالی است که در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب جاده کوچان – درگز واقع شده است. به گفته بسیاری از اهالی این روستا، این مقبره مربع شکل، مقبره سلطان سنجر سلجوقی است که ۷/۷ متر طول و ۷/۷ متر عرض دارد. این بنا با تزئینات رنگارنگ و موکرانی زیبا تزئین شده است. همچنین دارای یک سکوی گچی است که نقوش اسلایم پیچیده و اشعار حک شده به رنگ قرمز را به نمایش می گذارد.

حمام جشن آباد

بانیا جشن آباد اثری تاریخی است که در روستای جشن آباد در حدود 20 کیلومتری شمال غربی شهر درگز واقع شده است. قدمت این حمام به دوره قاجاریه می رسد و توسط حاج حیدر حیدری ساخته شده است. بعدها توسط اهالی روستا خریداری شد و به یک ساختمان عمومی تبدیل شد. حمام دارای یک ورودی کوچک با هلال و یک راه پله منحنی است. این مکان دارای بخش‌های مختلفی از جمله فضای مدور با آلاچیق‌های بزرگ و کوچک، هنرستان و گنبد مرکزی بزرگ با نورگیر است. حمام با مصالحی مانند آجر، ساروج، آهک و سنگ ساخته شده است که نشان از سبک معماری آن زمان دارد.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان رضوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا