ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خواف کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: اگر کویر را با دیدنی های تاریخی و جاذبه های طبیعی ترکیب کنیم، محصول چیزی شبیه شهرستان خواف می شود.

تماشای آثار تاریخی در کنار فرصت بازدید از روستاهای پر جنب و جوش، روحیه افسرده ترین افراد را نیز تغییر می دهد.

اگر شما هم علاقه مند به دور شدن از هیاهوی زندگی شهری هستید، حتما از خواف دیدن کنید. داشتن برنامه سفر همچنین می تواند به شما کمک کند تا سفر خود را پربارتر کنید.

برای تهیه چنین برنامه ای ابتدا به اطلاعاتی نیاز دارید.

حف یکی از شهرهای استان خراسان رضوی در 250 کیلومتری جنوب غربی مشهد است که در دوره تیموریان بیش از هر زمان دیگری رشد و رونق داشت.

این شهر همچنین یکی از مراکز مهم موسیقی سنتی استان خراسان رضوی و ایران به شمار می رود و محل زندگی اساتید بزرگ موسیقی است.

موقعیت شهر کاف مکانی کوهستانی است و در سفر به این شهر بازدید از مساجد، اماکن مذهبی و عمارت های زیبا را از دست ندهید.

مکان های تاریخی حف

مدرسه مسجد غیاثیه خرگرد

یکی دیگر از نقاط دیدنی خواف، بنای مسجد غیاثیه است که قدمت آن به دوران تیموریان باز می گردد و از بناهای باشکوه آن عصر به شمار می رود. در 5 کیلومتری جنوب شرقی خواف قرار دارد.

این بنا را می توانید در فاصله 146 کیلومتری شهر مشهد و در جاده تربت حیدریه پیدا کنید. این بنا به کوشش احمد خوافی و در زمان شاهرخ تیموری ساخته شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری خواف کجاست؟

آسبادی نشتیفان

میراث تاریخی و معماری باورنکردنی را می توان در شهر هف یافت. قدمت آسبادهای نشتیفان به 1700 سال قبل از میلاد برمی گردد و یکی از بزرگترین آسیاب های بادی جهان است.

امروزه این آسیاب ها به دلیل گذشت زمان تخریب شده و هیچ اقدامی برای احیای آنها صورت نگرفته است.

قبر حافظ ابرو

آرامگاه حافظ ابرو متعلق به یکی از مورخین عصر تیموری به همین نام است. جوانی که در زمان امیر تیمور به خدمت گرفته شد و در زمان شاهرخ به شهرت رسید.

مسجد جامع سنگان

مسجد جامع سنگان یادگاری از دوره خوارزمشاه است که در کوچه ای به نام کوچه آب واقع شده است. تزئینات این مسجد شباهت زیادی به تزئینات دوره ساسانی دارد.

عصر آرامگاه حجه یار

قدمت آرامگاه خواجه یار به دوره قاجار می رسد و بنا کلبه مانند است. به گفته مردم منطقه حاج یار از یاران امام حسین (ع) بوده است.

کوشک سالم است

سلام کوشک یکی از بناهای تاریخی و زیبای شهر کاف است که نمایانگر زندگی سیاسی در گذشته های دور تا نسل حاضر است.

این بنا از دیدنی های خراسان رضوی محسوب می شود، نزدیک به 800 سال پیش ساخته شده و «کوام الدین» ملک زوزن که از طرف «سلطان محمد خوارزمشاه» حاکم کرمان شد، در سال 607 هجری قمری آن را بازسازی کرد.

  • نشانی: استان خراسان رضوی، 25 کیلومتری شمال شهر کف، شهرستان سلامی

زیباترین جاذبه های گردشگری خواف کجاست؟

مناظر طبیعی و گردشگری خواف

شهر خواف به دلیل وجود معادن سنگ آهن به عنوان پایتخت سنگ آهن خاورمیانه شناخته می شود. به دلیل وجود و رشد گونه خاصی از هوبرا به پایتخت ایران نیز شهرت دارد.

در شهرک حف یکسری نقاط طبیعی وجود دارد که می توانید با رفتن به آنجا از منظره بکر و شگفت انگیز طبیعت لذت ببرید.

آب انبار سلامی بنایی غول پیکر است که بر اساس یافته ها قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد.

این منطقه با کاشت تعداد زیادی درخت در اطراف خود به تفرجگاهی در دل کویر تبدیل شده است که همه ساله خیل عظیمی از طبیعت گردان را به سوی خود می کشاند.

شهر کاف دارای دو آبشار معروف به نام‌های آبشار کفتر دره و آبشار روداب است.

آبشار روزداب در 32 کیلومتری و آبشار کفتر دره در 45 کیلومتری شهر حف است. هر دو آبشار دارای منظره ای منحصر به فرد هستند و به عنوان یک نقطه طبیعی عالی برای تعطیلات گردشگران به حساب می آیند.

زیباترین جاذبه های گردشگری خواف کجاست؟

منطقه حفاظت شده سیرحون

منطقه حفاظت شده سیرحون را می توانید در 12 کیلومتری مرز مشترک با افغانستان و در قسمت جنوب شرقی شهر حف پیدا کنید.

آب رودخانه کلشور موجن آباد است و زیستگاه تالاب ها، بیابان ها و جنگل های دست کاشت گونه تگ زرد، این منطقه را زیستگاه بسیاری از شاخص های جانوری و گیاهی مانند گزنه و نیزار کرده است. هنگام بازدید از شهر حواف حتما از این منطقه دیدن کنید.

آبشار رسداب

اگر به دنبال آب و هوای مطبوع و منظره ای فوق العاده هستید، آبشار روزداب را که در روستای روزداب در منطقه ای کوهستانی قرار دارد را فراموش نکنید.

این آبشار در 32 کیلومتری شهر کاف قرار دارد. رز به معنای انگور است و نام این آبشار از تاکستان بزرگی گرفته شده است که به دلیل کمبود آب از بین رفته است.

زیباترین جاذبه های گردشگری خواف کجاست؟

آبشاری در دره کافتر

طبیعت زیبا و دیدنی را می توان در آبشار کافتر دره که در 45 کیلومتری شهر حف قرار دارد، یافت.

این آبشار دارای حوضچه‌های بزرگ و سنگ‌های آبی است که در طول سالیان متمادی به وجود آمده‌اند و حاصل تجمع آب در این حوضچه‌ها گونه‌های گیاهی مختلف از جمله مریم گلی، آویشن، پونه کوهی وحشی، گزنه، زالزالک، پسته وحشی و انجیر دیوا است. شیرین بیان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا