ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خلخال

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان خلخال در جنوب شرقی استان اردبیل است که طبیعتی رویایی و سرسبز دارد. طبیعت بکر و منحصربه‌فرد جنگل‌های کاج، مراتع و روستاهای این شهر، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

اکثر مردم خلخال را به عنوان یکی از زیباترین جاده های ایران، جاده اسلامی به خلخال می شناسند.

اگر اهل طبیعت گردی و علاقه مند به طبیعت هستید خلخال بهترین گزینه برای شما در سفر به اردبیل است. با ما همراه باشید تا تعدادی از جاذبه های این شهر را معرفی کنیم.

دیدنی های خلخال اردبیل

مسیر گردشگری اسلامی به خلخال

جاده گردشگری اسلام به حلال مسیری پر پیچ و خم سرسبز و رویایی است که استان های اردبیل و گیلان را به هم متصل می کند.

وقتی در این جاده قدم می گذارید با طبیعتی بکر و بی نظیر، جنگل های انبوه، زندگی روستایی، عسل ناب، آبشارها و دریاچه های افسانه ای، دشت های وسیع و گل ها و گیاهان کمیاب مواجه می شوید.

بهترین زمان برای سفر به خلخال فصل تابستان است تا بتوانید در میان گرمای این فصل هوای خنک را تجربه کنید و در طول مسیر از دیدنی های خلخال لذت ببرید.

  • نشانی: استان های گیلان و اردبیل

زیباترین جاذبه های گردشگری خلخال

یک ویلای ساده

ویلا دشت در جاده زیبا و بکر اسلام به خلخال قرار دارد و یکی از ویلاهای گردشگری پرطرفدار این منطقه به شمار می رود.

موقعیت جغرافیایی این ویلا در محدوده استان اردبیل می باشد. اما به دلیل قرار گرفتن در دامنه شرقی کوه و دسترسی آسان از شهر ماسال به استان گیلان متصل است.

  • نشانی: خلخال، جاده اسلامی به خلخال

دریاچه نئور

دریاچه نئور در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به سمت خلخال، بین اردبیل و خلخال و در مرز استان اردبیل و استان گیلان قرار دارد و یکی از جاذبه های طبیعی و برجسته این منطقه به شمار می رود.

این دریاچه از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده است که در فصل بهار به یکدیگر متصل می شوند و دریاچه ای به عمق پنج متر را تشکیل می دهند. از آب دریاچه نئور برای آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شود.

  • نشانی: 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

زیباترین جاذبه های گردشگری خلخال

آبشار نارگر

آبشار نرگار یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و گردشگری خلخال است که در روستای اسبو قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار باید از روستا عبور کرد و سپس مسیر سختی نزدیک به دو کیلومتری را طی کرد.

  • نشانی: 30 کیلومتری شمال – جنوب شرقی خلخال

دهکده توریستی کزای

معماری خانه های روستای کوزج شبیه ماسوله است

دهکده گردشگری کزج یکی از جاذبه های گردشگری دهستان خورش رستم شهرستان خلخال است که در ساحل شرقی و در دامنه کوه مشرف به رودخانه غزال اوزن واقع شده است.

این روستا یکی از ده روستای کشور است که دارای بافتی ارزشمند با معماری سنتی است.

معماری روستای توریستی کزج شباهت زیادی به روستای گردشگری ماسوله در استان گیلان دارد و گفته می شود برخی از ماسوله ای ها به دلیل شباهت های فراوان این روستا با ماسوله از آن به عنوان خانه ییلاقی خود استفاده می کنند.

  • نشانی: 15 کیلومتری شمال غربی هشجین

زیباترین جاذبه های گردشگری خلخال

جاذبه های گردشگری خلخال

آبشار دیز

دیز روستایی است در استان اردبیل، شهرستان حلخال، بخش شاهرود، بخش شال. بر اساس سرشماری سال 1384 جمعیت این روستا 509 نفر با 136 خانوار می باشد.

روستای دیز در مرز استان اردبیل و آذربایجان شرقی قرار دارد. هم اکنون در استان اردبیل روستای دیز از توابع هشتجین خلخال سپرده شده است.

آبشار زیبای دیس در یک دره عمیق قرار دارد و تاج آن دارای دره های بیرونی متعددی است. ارتفاع آبشار بیش از 50 متر است.

قله آق داغ خلخال

قله آک داغ با ارتفاع 3322 متر از سطح دریا دومین قله مرتفع استان اردبیل است. پوشش گیاهی این کوه شامل ریحان و آویشن است و چشمه هایی که از ارتفاعات این قله سرازیر می شود از نظر اهالی برای دستگاه گوارش مفید است.

غار هفت خانه خلخال

غار هفت خانه خلخال در 20 کیلومتری جنوب غربی روستای خلخال و گرمخانه قرار دارد. این غار دارای دو ورودی و هفت سالن کوچک سه متری است که برای پیمایش به تجهیزات غارنوردی و آموزش نیاز دارد.

زیباترین جاذبه های گردشگری خلخال

آب گرم گیوی

شهرستان های استان اردبیل به ویژه سارین به چشمه های آب معدنی طبیعی و درمانی معروف هستند اما شاید کمتر کسی بداند که در خلخال چشمه های معدنی درمانی نیز وجود دارد.

آبگرم گیوی در نزدیکی شهر زیبای خلخال قرار دارد و خواص درمانی بسیاری برای بیماری های پوستی و مفاصل مانند روماتیسم دارد. اطراف آبگرم گیوی مناظر طبیعی و باغ های زیبا است که آن را به مکانی مناسب برای سفر و استراحت تبدیل کرده است.

غار یخی

غار یخی در ارتفاع 2400 کیلومتری و در 77 کیلومتری مرکز شهرستان حلخال قرار دارد.

این مکان در زمینی به وسعت 1100 هکتار واقع شده و به دلیل داشتن خاصیت یخی، غار یخی نامیده می شود. ورودی کوچک نیم متری آن از طریق راهرویی باریک به طول 10 متر و قطر 50 سانتی متر به حیاط بزرگی منتهی می شود.

طول و عرض آن به ترتیب 36.5 و 15 متر و حداکثر ارتفاع آن حدود 12 متر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا