ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری خراسان شمالی کدام است؟

تودی تریپ: آثار تاریخی و باستانی زیادی در مناطق مختلف استان خراسان شمالی یافت شده است که همگی نشان از تاریخ کهن این استان دارد.

برخی از مناطق باستانی این استان مانند پهلوان و کوه حیدر جاجرم بیش از دوازده هزار سال قدمت دارند.

بنای سنگی اسپاخو که در غرب مانه و سملقان قرار دارد، قدیمی‌ترین اثر باستانی این استان است که از دوران پیش از اسلام بر جای مانده است.

بجنورد مرکز استان و مشهورترین شهر استان خراسان شمالی است. شهرستان های اسفرین، شیروان، گرمه و جاجرم از دیگر شهرستان های این استان هستند که هر کدام جاذبه های منحصر به فردی دارند.

جاذبه های گردشگری خراسان شمالی

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل یک منطقه حفاظت شده در نزدیکی اسفرین است. این پارک سرشار از گونه های گیاهی و جانوری خاص است و به همین دلیل توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند.

در نزدیکی این منطقه جاذبه های طبیعی زیادی وجود دارد که از معروف ترین آنها می توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردگان، روستای سرجسمه و چشم انداز پشت سد اسفرین اشاره کرد.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان شمالی کدامند؟

منطقه نمونه گردشگری میلان

این منطقه تعطیلات که در نزدیکی اسفرین واقع شده است از چند روستا به نام های حسن آباد، اردگان، پرکانلو، بیدواز، سرچسمه و سرکانلو تشکیل شده است. طبیعت این منطقه بسیار بکر و چشمگیر است. غار انوشیروان، غار سنجد چشمه و تفرجگاه چمن نیز در این منطقه قرار دارند که بسیار زیبا و دیدنی هستند.

غارهای پرستوها

در 20 کیلومتری غرب شهر درگ غارهایی وجود دارد که دهانه بسیار باریکی دارند اما از دهانه آنها می توانید وارد غار شوید. این غارها به دلیل تجمع رسوبات آهکی که در چند سال گذشته رخ داده است، به وجود آمده اند. فانوس های رسوبی زیبایی در اطراف این منطقه شکل گرفته است که دیدنی است. این کوه در دامنه کوه قره میغ قرار دارد. اگر قصد ورود به غار و بازدید از طبیعت آن را دارید از یک راهنما کمک بگیرید.

روستای زوارهم

این روستا در ارتفاعات آلاداغ در 28 کیلومتری جنوب شرقی جاده شیروان – مشهد قرار دارد. این روستا دارای بیش از 80 چشمه چشمه است که در دره ای زیبا قرار گرفته است. از دیگر مکان های جالب این منطقه می توان به تپه دستریز ارک و کازلار کالا اشاره کرد.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان شمالی کدامند؟

روستای دشت

در شمال غربی گرمه و در 80 کیلومتری این منطقه روستایی با آب و هوای بسیار خوب و مناظر زیبا واقع شده است. این منطقه در مسیر جاده بجنورد به گرگان قرار دارد. آب و هوای مرطوب و معتدل این منطقه باعث شکل گیری جنگل های سرسبز و بکر در این منطقه شده است.

دیدنی های خراسان شمالی

قلعه جلال الدین

قلعه جلال الدین قلعه ای باشکوه است که در 5 کیلومتری غرب گرمه قرار دارد. این قلعه بر روی تپه های نسبتا مرتفع ساخته شده است. این منطقه دارای سکو و ظاهر خاصی است که به همین دلیل گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

شهر تاریخی بالکیس

قدمت این شهر تاریخی به چهار هزار سال می رسد و در نزدیکی اسفرین قرار دارد. در حال حاضر تنها ویرانه هایی از خندق، مقبره شیخ آذری و ارگ در این شهر باستانی باقی مانده است. اما معروف ترین مکان برای بازدید قلعه نارین است که در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان شمالی کدامند؟

تفرجگاه بش کارداش

این مجموعه دارای محوطه های زیبا، درختان سر به فلک کشیده و حوضچه های آب باستانی است.

سایت تفریحی بش قارداش دارای بنای تاریخی است که شکل معماری آن به گفته محققان در هیچ یک از آثار معماری ایران دیده نمی شود و تنها به دست هنرمندان بجونوردی ساخته شده است.

بش کارداش امروزه یکی از مناطق گردشگری و مهم و مجموعه ای تاریخی-تفریحی است که آب چشمه آن یکی از معروف ترین آب های معدنی شرق کشور به شمار می رود.

آب چشمه بش قارداش در هیدرولوژی پزشکی برای درمان بیماری های تغذیه ای، مشکلات کبدی، بیماری های صفراوی و مجاری ادراری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این اثر در تاریخ 20 دی ماه 1380 با شماره ثبت 4575 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قبل از اسلام، در دوره اشکانیان و ساسانیان، عبادتگاه رهبران زرتشتی در این مکان قرار داشت. به دلیل سکونت دائمی مغان ( بزرگان زرتشتی ) به «چهار مغان» معروف شد.

بر اساس اسناد موجود آب چشمه را چهرمگان یا چرمگان می گفتند که هنوز هم به این نام معروف است. نام «بش قارداش» برگرفته از داستانی تاریخی است که در بین مردم شهر رواج دارد.

بر اساس این افسانه، در قدیم در شهر بوینورد پنج برادر زندگی می کردند که به دلیل مخالفت با ظلم حاکم مورد آزار و اذیت مأموران قرار گرفتند.

آنها می دوند و پلیس آنها را تا این مکان تعقیب می کند.

پنج برادر از خداوند کمک می‌خواهند و در آن هنگام پنج چاله در کوه ایجاد می‌شود که برادران در آنجا پنهان می‌شوند و آب آشامیدنی از چاله‌ها جاری می‌شود که تا سال‌ها پیش و قبل از خشکسالی‌های بزرگ، همه این پنج چشمه آب داشتند.

زیباترین جاذبه های گردشگری خراسان شمالی کدامند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا