ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های خلیج همیشه فارس/ جاذبه‌های دیدنی هنگام

تودی تریپ: در ساحل جنوبی جزیره قشم جزیره ای بسیار زیبا و کوچک به نام جزیره همگا وجود دارد. وقتی جزیره از شلوغی شهر دور است و ماشینی در آن نیست. جزیره هامگا نوعی جزیره مرجانی است و مساحت آن تقریباً 50 کیلومتر مربع است.

اگر می خواهید به این جزیره بروید و از دیدنی های آن دیدن کنید، باید از طریق خلیج فارس و با قایق به آن برسید. یکی از معروف ترین جاذبه های هنگامم، دلفین های بازیگوش و بازیگوش در آب های نیلگون خلیج فارس است.

آشنایی با جزیره زیبای هنگاما

جزیره همگا یکی از جزایر ایرانی در خلیج فارس است که در ساحل جنوبی جزیره قشم و در 2 کیلومتری آن قرار دارد. عرض این جزیره حدود 50 کیلومتر است و شکل مربعی دارد. جزیره هنگام در گذشته با نام های خنجم و خنیام شناخته می شد. مردم این جزیره با ماهیگیری، فروش صدف و میزبانی از گردشگران درآمد کسب می کنند.

زیباترین جاذبه های خلیج فارس / جاذبه های هنگام

در این جزیره حدود 141 خانه وجود دارد و جمعیت آن به 615 نفر می رسد. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در زمان حکومت صفویه جزیره هنگاما به تصرف پرتغالی ها درآمد. نظامیان انگلیسی نیز توجه ویژه ای به این جزیره داشتند و معتقد بودند که این جزیره سواحل عمیقی دارد و چاه های آب آن برای لنگر انداختن کشتی هایشان بسیار مناسب است.

کارشناسان نظامی بریتانیا این جزیره را به دلیل قرار گرفتن در منطقه استراتژیک بسیار مهم می دانند.

سرانجام در سال 1799 شخصی به نام سرجان ملکم به ایران رفت و با مشاهده رفتار ایرانیان و اوضاع کشور، حضور استعماری انگلیس را در کشور تضمین کرد. در آن زمان کریم خان زند حاکم ایران بود و انگلیسی ها نتوانستند جزیره همگا را فتح کنند.

اما باز هم کوتاه نیامدند و سرانجام توانستند در زمان حکومت قاجار جزیره همگ را تصرف کنند.

زیباترین جاذبه های خلیج فارس / جاذبه های هنگام

دولت انگلیس برای تصرف این جزیره روشی کاملا سیاسی در پیش گرفت، به گونه ای که در لغت جزیره را ایرانی می دانست، اما در عمل نیروهای نظامی دائمی خود را در جزیره مستقر کرده بود و مانع حاکمیت ایران بر این جزیره شده بود.

زمانی که دولت انگلیس نیروهای خود را در ایران مستقر کرد، شیخی عرب از قبیله فلاسی و مذهب سنی در آن زمان حاکم جزیره همگا بود. علاوه بر دولت انگلیس، سلطان مسقط نیز چشم طمع به جزیره داشت و سعی داشت بر این جزیره تسلط یابد.

دولت انگلیس بر حاکمیت ایران بر جزیره همگا اصرار داشت، اما از سوی دیگر از مداخلات سلطان مسقط حمایت می کرد. سرانجام در سال 1307 دولت ایران توانست بر جزیره هنگاما حکومت کند.

در 28 آبان 1311 سفارت انگلیس در تهران درخواست معافیت از خروج سربازان و ناوهای انگلیسی را مطرح کرد، اما درخواست آنها پذیرفته نشد و مجبور شدند جزیره را ترک کرده و جزیره را به دولت ایران بازگردانند.

زیباترین جاذبه های خلیج فارس / جاذبه های هنگام

در جزیره هنگام 3 روستا به نام های هنگامه قدیمی، هنگامه نو و غیل وجود دارد. همچنین اکثر کسانی که در این جزیره زندگی می کنند با یکدیگر فامیل هستند.

جاذبه های دیدنی جزیره همگا

سواحل جزیره هنگام

یکی از جاذبه های این جزیره سواحل زیبا و شفاف آن است که برای تفریحات دریایی و گشت و گذار در سواحل بسیار زیبا مناسب است و از مهمترین سواحل جزیره که هر گردشگری را به این جزیره می کشاند ساحل نقره ای و ساحل درخشان است.

در این سواحل زیبا و شگفت انگیز، در طول روز می توانید آبزیان و ماهی ها را از نزدیک مشاهده کنید و در شب با ساحلی درخشان و درخشان مواجه خواهید شد که به دلیل وجود فیتوپلانکتون هایی که از خود نور ساطع می کنند، روشن می شود.

حیات وحش جزیره هنگاما

یکی از جاذبه های جزیره هنگاما حیات وحش آن است که در آن می توانید حیوانات مختلفی مانند جوبیر، گوزن محلی با زیبایی فوق العاده و یکی از حیوانات اصلی حیات وحش هنگاما را ببینید که نر و ماده شاخ دارند و گوش هایشان کوچکتر است. از آهوها بالاتر است

زیباترین جاذبه های خلیج فارس / جاذبه های هنگام

از دیگر جانوران اصلی وحشی این جزیره می توان به مارمولک مصری اشاره کرد که خزنده ای از نوع مارمولک است و 76 متر طول دارد. این حیوان به دلیل پوست متفاوتش توسط شکارچیان شکار می شود و از پوست آن برای تهیه چرم با بهترین کیفیت استفاده می شود.

دلفین های زمان

یکی دیگر از جاذبه های این جزیره، دلفین های شگفت انگیز و بامزه خلیج است که اغلب در اطراف جزیره حضور دارند.

معمولاً می توانید دلفین های همگا را در اوایل بهار تا اواسط اردیبهشت در سواحل جزیره همگا ببینید. در حال حاضر بیش از 12 گونه دلفین در این روزها وارد خلیج فارس و دریای عمان می شوند که می توانید تماشا کنید.

پرندگان شکاری

یکی از جاذبه های جزیره حما که می توانید در این جزیره مشاهده کنید، پرندگان حما هستند. برای این منظور به تجهیزات مخصوص پرنده نگری نیاز دارید که در صورت همراه داشتن آنها به راحتی می توانید فعالیت پرندگان را در جزیره مشاهده کنید. یکی از گونه های خاص پرندگان در این جزیره مرغ مینا خاکستری است و به همین دلیل تورهای پرنده نگری برای بازدید به این جزیره سفر می کنند.

زیباترین جاذبه های خلیج فارس / جاذبه های هنگام

پارک کروکودیل نوپک

یکی از مکان های جالب و هیجان انگیز در سفر به جزیره پارک کروکودیل نوپک می باشد که از سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرده است.این پارک بزرگترین پارک کروکودیل در خاورمیانه است که در آن می توانید انواع کروکودیل ها و تخم های آنها و سایر حیوانات را مشاهده کنید. مانند خزندگان و پرندگان در این پارک.

ماهی آکواریومی در جزیره همگان

در اطراف جزیره هنگما ماهی های آکواریومی زیبایی وجود دارند که در قسمت های مرجانی جزیره زندگی می کنند و از موجودات میکروسکوپی تغذیه می کنند. همانطور که در امتداد جزیره حرکت می کنید، با مدارس بزرگی از ماهی های زیبا و رنگارنگ روبرو می شوید که در اطراف قایق ها و صخره های ساحلی شنا می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا