ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های تاریخی میبد

تودی تریپا _ خدمات توریستی: میبد در شمال یزد قرار دارد و از شرق و شمال به اردکان و از جنوب و غرب به شهر صدوک می رسد. اگر از تهران به میبد رانندگی کنیم بدون توقف 6 ساعت طول می کشد.

البته مسیر کویری باعث می شود حداقل یک بار در نزدیکی کاشان توقف کنیم و کمی نفس بکشیم.

قطارهای تهران به کرمان و بندرعباس نیز در این شهر توقف دارند. همچنین از قم، کاشان، اصفهان و کرمان راه آهن وجود دارد.

اگر با اتوبوس به میبد برویم باید در ترمینال شهر در بلوار مدرس پیاده شویم. اتوبوس های تهران به میبد از میدان آزادی حرکت می کنند.

برای سفر هوایی ابتدا باید از هر شهری که هستیم به یزد برویم و سپس در فرودگاه شهید صدوقی با تاکسی مسافت 56 کیلومتری میبد را طی کنیم.

دیدنی های تاریخی و زیبای میبد

نارین قلعه می دهد

در ایران قلعه های متعددی به نام نارین قلعه وجود دارد که شهر تاریخی میبد از جمله آنهاست. نارین کالا که به آن نارنج کالا نیز می گویند. قلعه نارین از خشت ساخته شده و قبل از اسلام ساخته شده است.

ساخت این قلعه از نخستین دوره های زندگی آریایی ها در ایران آغاز شد و به تدریج تکمیل شد. قلعه نارین یک قلعه نظامی بود و مردم به ویژه در هنگام حملات خارجی به اتاق های متعدد آن پناه می بردند.

زیباترین مناظر تاریخی

قلعه مهریارد

قلعه مهرجرد یا مهرگرد میبد از دیگر قلعه های به جا مانده از دوران پیش از اسلام است. اما در دوره اسلامی به ویژه نزد زندیان و افشارها توسعه یافت. قلعه مهرجرد دارای چهار برج و یک دروازه اصلی است.

مسجد جامع

در شهر میبد مسجد جامع این شهر قرار دارد که از نظر معماری و تزئینات اهمیت و ارزش زیادی دارد. مسجد جامع میبد در اصل مجموعه ای است که داخل آن مسجد کوچکی به نام مسجد حسنعلی و مسجدی دیگر به نام مسجد امام حسن وجود دارد. مسجد جامع میبد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی و قسمت های دیگر است.

یخچال داستان می دهد

یخچال تاریخی میبد، مانند سایر یخچال های رسی باقی مانده، وظیفه ذخیره یخ را برای تابستان بر عهده داشت. یخچال میبد در دوره صفویه ساخته شده و در زمستان در آن یخ تولید می‌کرده و با عایق‌کاری با کاه و بدنه‌های ضخیم این بنا برای تابستان نگهداری می‌شد.

برج کبوتر

برج کبوتر میبد یکی از بناهای تاریخی و جالب این شهر است. برج کبوتر برای نگهداری کبوترها در خانه های طراحی شده و کود آنها برای استفاده در کشاورزی محلی ساخته شده است.

طراحی این برج ها به گونه ای است که مارها که دشمنان اصلی بچه کبوترها هستند نمی توانند وارد آنها شوند.

زیباترین مناظر تاریخی

جاذبه های تاریخی و گردشگری متعددی وجود دارد

موزه زیلو

زیلو یکی از قدیمی ترین صنایع دستی ایرانی است که به عنوان کفپوش منازل یا مساجد، مدارس و امامزاده ها مورد استفاده قرار می گرفت. بر اساس شواهد تاریخی، پارچه زیلو از قدیم الایام در شهرهای فارس، خراسان، آذربایجان و شهرهای کویری رواج داشته است. در یزد بهترین زیلوها در میبد بافته می شود.

موزه زیلو در میبد در تالار شرقی کاروانسرای میبد واقع شده است. با ساخت این موزه زیلو به ایرانیان و جهان معرفی شد. موزه زیلو اولین و تنها موزه زیلو در کشور است. بازدید از این موزه رایگان است.

  • نشانی: میبد، خیابان امام، بلوار قاضی میرحسین، کاروانسرای میبد

موزه سفال

اشیای سرامیکی موزه سرامیک مربوط به دوره های مختلف تاریخی است

موزه صفال میبد، موزه ای تخصصی در مجموعه آب انبار حاج محمدعلی متعلق به دوره قاجاریه است. در این موزه که یکی از دیدنی های یزد است، بیش از 100 شی سرامیکی متعلق به دوره های مختلف وجود دارد.

این اقلام شامل ظروف سرامیکی، ظروف مختلف و سفال های قدیمی است. قدیمی ترین اثر موجود در این موزه ظرف گلی منسوب به دوره مادها است. این اثر در محوطه های باستانی میبد پیدا شده است.

  • نشانی: میبد، خیابان شهید جعفری نژاد

زیباترین مناظر تاریخی

مسجد جامع فیروزآباد

مسجد جامع فیروزآباد در مرکز شهر فیروزآباد قرار دارد. این مسجد دارای گنبد آجری بسیار زیبایی است. بالای سردر مسجد کتیبه ای چوبی به خط نسخ نوشته شده است.

در سمت چپ این ورودی ستونی قرار دارد که روی آن تخته کاشی نصب شده است. این لوح آیه ای در سوگ حضرت قاسم (ع) است. بر فراز محراب ایوان تابستانی، کتیبه کاشی دیگری وجود دارد که آیاتی از قرآن نش بر آن نگاشته شده است.

در انبار مسجد جامع فیروزآباد قرآن های قدیمی، کتب تفسیری و دینی فراوانی وجود دارد. مسجد جامع فیروزآباد در میبد روستای فیروزآباد قرار دارد. این اثر در مرداد 1364 به ثبت رسیده است

  • نشانی: میبد، روستای فیروزآباد

چاپارهانا می دهد

چاپخانه میبد یکی از مراکز مهم پستی و چاپی قدیمی این شهر است. قدمت چاپارخانه میبد به دوره قاجاریه می رسد. این کاروانسرا در مسیر جاده باستانی ری – کرمان و در کنار کاروانسرای میبد قرار دارد. ساختمان این بنا به شکل دژ یا قلعه ساخته شده است. دلیل این امر این است که این چاپخانه محلی برای نگهداری امانت ها، نامه ها و پیام های مهم دولتی بوده است.

محل های ویژه ای برای رئیس اردوگاه، پیک ها، نگهبانان و مکان هایی برای نگهداری اسب ها در نظر گرفته شده است. در حال حاضر این بنا برای تبدیل شدن به موزه پست به اداره کل پست استان یزد واگذار شده است.

  • نشانی: میبد، بلوار قاضی میرحسین، جنب کاروانسرای شاه عباسی

زیباترین مناظر تاریخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا