ایران گردی

زیباترین بنای سنگی کرمان / گنبد جبلیه؛ جاذبه‌ای بی‌همتا

تودی تریپ: در قسمت شرقی کرمان بنایی هشت ضلعی با گنبد آجری نظر هر تازه واردی را به خود جلب می کند. بنای سنگی به نام گنبد جبالیه که به گنبد گبری، گنبد زیگ و گنبد گنج نیز معروف است.

از سال 1382 این بنای سنگی موزه سنگ کرمان را نیز در خود جای داده است و پارک جبله در اطراف آن ایجاد شده است. یکی از ویژگی های مهم این بنا سنگی بودن آن است و احتمالاً به همین دلیل به آن جبل سنگی یا جبل سنگ نیز می گویند. عدم شفافیت در مورد تاریخچه و هدف این بنا باعث شده است که آن را به عنوان یک سازه مرموز در نظر بگیرند که مشخص نیست به چه دلیل و چه زمانی از این سایت حذف شده است.

این اثر با شماره 296 در 29 آذر 1316 در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

آشنایی با گنبد بی نظیر جبلیه

با توجه به اینکه تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نیست، می توان با توجه به ساختار زمان قدمت آن را به اواخر دوره ساسانی فرض کرد و در اوایل دوره اسلامی بازسازی هایی انجام شده است.

زیباترین بنای سنگی کرمان / گنبد جبلیه;  یک جاذبه بی نظیر

اکثر باستان شناسان در مورد قدمت این بنای تاریخی اتفاق نظر نداشته اند و هر کدام بر اساس بررسی دوره های مختلف تاریخی قدمت این بنا را نشان می دهند. حتی عده ای معتقدند که این بنای تاریخی در گذشته آتشکده بوده است اما برخی دیگر می گویند معماری این بنا چیزی شبیه آتشکده ندارد به همین دلیل آن را به آرامگاه یکی از زرتشتیان مرتبط می دانند. اما قدمت این بنا به دوران پیش از اسلام می رسد و پس از مرمت به گنجینه جبلیه (کتیبه های تاریخی) تبدیل شده است.

هنوز مشخص نیست که چرا این ساختمان در اینجا ساخته شده است. اما آنها چنین فرصت هایی را ایجاد می کنند:

آتش نشانی

آرامگاه یکی از زرتشتیان که مورد توجه پیروان زرتشتی قرار داشت در سیل کرمان در سال 1333 ویران شد.

قبر سید محمد طبشیری

قبر دانیال حکیم معروف به پیرمراد

معبد بودایی (استوپا) که در زمان مغول ها ساخته شد.

یکی از معروف‌ترین افسانه‌های پیرامون این گنبد تاریخی این است که با شیر شتر، خاکستر و سفیده تخم‌مرغ ساخته شده است، مواد عجیبی که گمان می‌رود دلیل اصلی استحکام این بنا باشد.

زیباترین بنای سنگی کرمان / گنبد جبلیه;  یک جاذبه بی نظیر

شباهت طاق های گنبد جبلیه در بقایای مسجدی از قرن اول هجری و طاق قصری از نکات قابل توجه این گنبد است. یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیز این بنا این است که از سنگ (سنگ جسد) ساخته شده است به گونه ای که به عنوان تنها بنای تاریخی تماماً سنگی کرمان شناخته می شود.

برای دسترسی به گنبد جبلیه ابتدا باید به سمت کوه های صاحب الزمان و خیابان زریسف در شرق شهر کرمان بروید. شما می توانید در هر زمانی از نمای بیرونی ساختمان دیدن کنید زیرا دور این بنا حصاری وجود ندارد اما برای بازدید از فضای داخلی گنبد جبلیه باید در روزهای غیر تعطیل از آن بازدید کنید.

برای بازدید از نمای بیرونی این جاذبه تاریخی نیاز به زمان خاصی ندارید و می توانید در هر ساعت از شبانه روز از این بنای زیبا دیدن کنید، اما برای بازدید از فضای داخلی باید از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر بازدید کنید. و هزینه ورودی وجود دارد.

معماری گنبد سنگی جبله

این بنای تاریخی ارزشمند در استان کرمان به شکل هشت ضلعی ساخته شده و سنگ اصلی ترین مصالح به کار رفته در ساخت آن است.

زیباترین بنای سنگی کرمان / گنبد جبلیه;  یک جاذبه بی نظیر

در هر طرف این بنا هشت در به عرض دو متر تعبیه شده است. در حال حاضر به دلیل استحکام بنا، هفت در با سنگ پوشیده شده و تنها یک در باز است. سقف گنبد جباله آجری است و نمای داخلی آن با گچبری های زیبا تزئین شده است.

مصالح به کار رفته در دیوارها سنگ معدن با گچ در خارج و آهک در داخل است. نکته مهم و جالب در ساخت این بنای تمام سنگی استفاده از شیر شتر در ساخت آن است. البته برخی از کارشناسان و کارشناسان این قضیه را رد کردند و نپذیرفتند.

در داخل این گنبد تاریخی کتیبه ای ارزشمند به نام کتیبه مسجد آبدر اشکان وجود دارد که مربوط به بنای مسجدی در ارتفاعات شهر بافت است که بر روی قطعه سنگ طبیعی به خط کوفی حک شده است.

اثر ارزشمند و تاریخی دیگری نیز در سال ۱۳۷۷ در گنبد جبلیه کرمان توسط فردی به نام وسط احمد ایلاگی کشف و به سازمان میراث فرهنگی استان کرمان تحویل داده شد.

زیباترین بنای سنگی کرمان / گنبد جبلیه;  یک جاذبه بی نظیر

این سنگ قبر در ابعاد تقریبی 26×22 و دارای دو قسمت مهم است. یکی نوار حاشیه و دیگری متن وسط قاب شده است. جلد کتیبه که از گوشه سمت راست پایین شروع می شود، حاوی آیه و بخشی از سوره آل عمران است.

بیش از 120 قطعه سنگ تراشیده متعلق به دوره های مختلف تاریخی در این گنبد به دست آمده است که از جمله این سنگ ها می توان به سنگ هزاره رابر، سنگ قبر خواجه اتابک از دوره سلجوقی و سنگ قبر میرزا آقاخان فرزند میرزا احمدعلی خان وزیری، نویسنده کتاب اشاره کرد. تاریخ کرمان و چند نمونه از هدایای سنگی و…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا