ایران گردی

زیباترین بخش‌های سازه‌های آبی شوشتر

تودی تریپ: مجموعه آب نماهای شوشتر شامل قسمت های مختلفی از جمله پل ها، سدها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها، سیکا (محل استراحت و تفریح) و تونل های آبی عظیم است. با گذشت زمان بسیاری از اجزای سازه های آبی شوشتر بر اثر سیل و عوامل دیگر از بین رفته است و از بین بقایای آن، برخی از آنها با نام سامانه آبی تاریخی شوشتر با شماره 1315 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. سالگرد ثبت سازه های آبی شوشتر که در سال 2008 به عنوان دهمین اثر جهانی ایران شناخته شد در ادامه با آثار ثبت شده سازه های آبی شوشتر بیشتر آشنا خواهید شد.

زیباترین قسمت های تاسیسات آبی شوشتر

بند اندازه گیری

گروه میزان به گروه قیصر، شاپوری، دولتشاه، تراز، خاقان و محمدعلی شاه نیز معروف است. این سد باعث دوشاخه شدن آب رودخانه کارون شده و آن را به دو شاخه شطیط و گرگر جدا می کند. با توجه به اینکه آب تقسیم شده به رودخانه شطیط دو برابر حجم آب تقسیم شده به رودخانه گرگر است، رودخانه گرگر را دودانگه یا مصرگان و رودخانه شطیط را چهاردانگه می نامند.

زیباترین قسمت های تاسیسات آبی شوشتر

این سد برای اندازه گیری آب جاری دو رودخانه گرگور و شاتیت ساخته شده است. به همین دلیل به آن میزان بند می گویند که به شکل مدور با سنگ تراشیده و ساروج در ابتدای گرگر رود ساخته شده و در انتهای آن برج کلاه فرنگی قرار دارد. این سد از دهانه های متعددی تشکیل شده است که مهم ترین آنها دهانه ای مجزا است که آب دو بازوی رودخانه را تنظیم می کند. به این صورت که اگر بدهکار گرگر بیش از یک سوم باشد، آن را به شعبه شطیط منتقل می کند و بالعکس; یکی از شاهکارهای معماری این بخش است.

برج کلاه فرنگی

کلاه فرنگی برجی هشت ضلعی مشرف به آب انبار میزان است که بر پایه ای چهار متری از سطح زمین قرار دارد. در حال حاضر هفت متر از ارتفاع آن حفظ شده و سنگ های تراشیده شده در نمای آن کار شده است. در مورد زمان ساخت و استفاده از برج کولافرانچی شوشتر نظریه های متعددی وجود دارد. برخی معتقدند این برج محل دیده بانی امپراتور روم یا شاپور ساسانی و محل تماشای کار کارگران بوده است. اما برخی معتقدند که از این برج میزان و شدت جریان رودخانه را مشاهده کرده اند.

زیباترین قسمت های تاسیسات آبی شوشتر

برج کلاه فرنگی را می توانید در میدان هفده شهریور شوشتر در انتهای خیابان بلوار ببینید.

رودخانه دستکند گرگر

رودخانه گرگر که در شمال شوشتر جریان دارد یکی از سرشاخه های رودخانه کارون است که توسط سد میزان از آن جدا می شود. این رودخانه به دستور اردشیر پادشاه ساسانی به طور مصنوعی ایجاد شد. کف این رودخانه سنگفرش شده و با گیره های فلزی متصل می شود، این کار برای اینکه بستر آن طولانی نشود انجام می شود.

این رودخانه از میان شهر می گذرد و آب مورد نیاز کانال ها و تونل ها را تامین می کند. گرگر سپس در محل سد کر به شاخه شطیط می پیوندد که همراه با رود دز به رودخانه کارون می ریزد.

پل گرگور

پل گرگر به همراه سه تونل انحرافی به نام های شهر، سه کوره و بیلیتی در پایین دست سد میزان و بالای آسیاب ها قرار دارند. این سد که آب را در حد معینی نگه می دارد بر روی سنگ ایجاد می شود و تونل هایی نیز در داخل سنگ حفر می شود که وظیفه تامین آب مورد نیاز چرخاندن چرخ آسیاب را بر عهده دارد.

زیباترین قسمت های تاسیسات آبی شوشتر

الان هم که آسیاب ها کار نمی کنند این آب به صورت آبشار از داخل تونل ها خارج می شود.

آبشارهای شوشتارسکی و آسیاب های چشمگیر

منطقه آبشارها و آسیاب های شوشتر شامل مجموعه ای از تونل ها، کانال های فرعی، آسیاب ها و سد می باشد. عملکرد این مجموعه بدین صورت است که وقتی رودخانه گرگر از سد سرچشمه می گیرد، آب به داخل تونل های سه گانه هدایت می شود و از آنجا به کانال های متعددی تقسیم می شود که پس از عبور از مسیرهای ایجاد شده و چرخاندن آسیاب ها به داخل می ریزند. دریاچه ها به شکل آبشارهای دیدنی در حال حاضر آسیاب های زیادی در شوشتر تخریب شده و کار نمی کنند و فقط آسیاب رضا گلاب همچنان کار می کند.

در جنوب پل گرگر، خیابان شریعتی، آبشارها و آسیاب های آبی شوشتر را مشاهده می کنید.

پل عیار و حرم صابئین

پل مخزن برج عیار در زیر محوطه آبشار و روی رودخانه گرگر که در گذشته داخل باغ بوده ساخته شده و آب این پل از تونل بلیط تامین می شده است. در شرق این سد بقایای کانال ها و اتاقک ها نمایان است. در دوران صفویه و قاجار از این منطقه به عنوان عبادتگاه صائبین ها استفاده می شد.

زیباترین قسمت های تاسیسات آبی شوشتر

این سد در نزدیکی آرامگاه امام علی در پل کشترگاه و روبروی دو محله دکن شمس و شیخ دکن قرار دارد.

ارکستر ماهیگیران یا ارکستر خدا

بند ماهی بازان یا بند خدا آفرین بین رودخانه های گرگر و داریون در منطقه ای به نام ماهی بازان که شهر باستانی دستوا است قرار دارد. این خاکریز از یک ردیف سنگ تشکیل شده و در وسط آن سه دیوار وجود دارد که مجرای عبور آب هستند.

پل لشکر

پس از سد میزان، پل سد لشکر قوی ترین سازه آبی این مجموعه است و مانند سایر سازه ها در ساخت آن از آجر، سنگ و ساروج استفاده شده است. این پل نقش مهمی در ارتباط بین شوشتر و روستاهای جنوبی داشته و شوشتر را به شهر اصغر مکرم متصل می کند و یکی از مهم ترین نقاط شوشتر به شمار می رود. همچنین بقایای سه آسیاب در ضلع جنوبی پل لشگر و در انتهای ضلع شمالی آن بر روی صخره چارتاگی وجود دارد.

زیباترین قسمت های تاسیسات آبی شوشتر

از پل لشکر روبروی دروازه لشکر شوشتر و جنب بقعه امامزاده عبدالله دیدن کنید.

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا