ایران گردی

زیباترین آتشکده اصفهان / آتشکده هارپاک؛ جاذبه‎ای منحصر به فرد در ابیانه

تودی تریپ: ابیانه روستایی خوش آب و هوا و یکی از جاذبه های کاشان است که به دلیل معماری شگفت انگیز و تاریخ غنی، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار گرفته است.

جغرافیای کوهپایه ای روستا منجر به شکل گیری خانه ها و ساختمان های پلکانی شده است که همگی از مصالح یکنواخت و هماهنگ ساخته شده اند.

این روستا که قدمتی کهن دارد دارای آتشکده ای به نام «هارپک» است که یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ابیانه محسوب می شود.

آتشکده منحصر به فرد هارپاک

روستای ابیانه که یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران با قدمتی 1500 ساله است، دارای آثار تاریخی و باستانی بسیاری است که در طول سال افراد زیادی برای بازدید از این بناها به این روستا سفر می کنند.

یکی از بناهای تاریخی باقی مانده از دوران هخامنشیان در ابیانه، آتشکده هارپاک است. این آتشکده مربوط به دوره هخامنشیان است و در دوره ساسانی به اوج خود رسیده و قطعاتی به آن اضافه شده است.

آتشکده تاریخی هارپاک از گویش مردم ابیانه هر پاک به ترتیب به معنی زیر و پله خوانده می شود.

زیباترین آتشکده اصفهان / آتشکده هارپاک;  جاذبه ای بی نظیر در ابیانه

برخی معتقدند هارپاک نام یکی از بزرگان دوره هخامنشی و مادها است.

در قسمت میانی این آتشکده آتشی روشن می کردند تا راه کاروان را روشن کند و این امر را شایسته احترام می دانستند.

از ابیانه می توان به عنوان یکی از دیدنی ترین روستاهای ایران نام برد، روستایی زیبا در استان اصفهان با آثار و آثار تاریخی فراوان.

آتشکده هارپارک یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین جاذبه های این منطقه است، بنایی باستانی که قدمت آن به دوران هخامنشیان می رسد. از 550 تا 330 قبل از میلاد

بنای اولیه آن در زمان هخامنشیان، در زمان ساسانیان، یعنی از سنگ و آهک ساخته شده است. از سال 224 تا 561 قبل از میلاد این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و از نظر معماری به اوج خود رسید.

افسانه ها حاکی از آن است که کوروش کبیر این آتش را به یاد شجاعت و هوش هارپارکوس، یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخی آن زمان ساخته است.

زیباترین آتشکده اصفهان / آتشکده هارپاک;  جاذبه ای بی نظیر در ابیانه

روستای زیبای ابیانه امروزه توجه بسیاری از دوستداران هنر و گردشگری را به خود جلب می کند، البته سفر به این روستای باستانی بدون دیدن جاذبه های باستانی آن مانند آتشکده هارپارک کامل نیست.

آتشکده ای که حضور و استقامت آن تا به امروز نشان از دلبستگی و اعتقاد راسخ مردم این منطقه به سنت هایشان دارد.

آتشکده هارپاک یکی از بناهای به جای مانده از دوره هخامنشی است که در دوره ساسانی شهرت بیشتری یافت. یکی از ساباط های ایرانی که در کوچه پس کوچه های ابیانه قرار دارد، دقیقاً محل ساخت این آتشکده است.

آتشکده قدیمی هارپاک از سه طبقه و چهار طاق تشکیل شده و معماری آن به گونه ای است که از هر طرف قابل مشاهده است.

در این کوچه 4 ساباط وجود دارد که اولین آنها میزبان این آتشکده است. برای ساخت این آتشکده از مصالحی مانند گچ و قلوه سنگ استفاده شده است.

زیباترین آتشکده اصفهان / آتشکده هارپاک;  جاذبه ای بی نظیر در ابیانه

افسانه جالب آتشکده هارپاک

پس از نابودی آشور در سال 612 ق.م. و امپراتوری ماد را تأسیس کرد، هوخسترا ثروت زیادی برای پسرش به جا گذاشت. اما پسرش به جای محافظت از این ارزش ها شروع به سرکوب و افراط می کند.

شبی در خواب دید که چشمه ای از شکم دخترش (ماندانا) می جوشد و تمام آسیا را فرا می گیرد. تعبیر خوابش این بود که دخترش ماندانا پسری به دنیا می آورد که پادشاهی را از او می گیرد.

پادشاه ماد ماندانا را به کامبوجی داد که مردی نجیب بود. به امید اینکه فرزندی آرام و نجیب مانند او به دنیا بیاورد.

ماندانا کوروش را به دنیا آورد و رویای شاه به گونه ای دیگر تکرار شد. این بار پادشاه ماد کوروش را به هارپاک، وزیر خود سپرد تا او را نابود کند. اما هارپاک از کشتن این کودک خودداری کرد و او را به چوپان دربار (مهرداد) سپرد و این کودک در قصر پدر بزرگ شد.

زیباترین آتشکده اصفهان / آتشکده هارپاک;  جاذبه ای بی نظیر در ابیانه

سرانجام یک روز شاه لود پسر ماندانا را شناخت و سعی کرد از هارپاک انتقام بگیرد. تا آنجا که دستور داد پسرش را کشتند و گوشت بدن پسر را در جشنی به پدرش دادند. با اینکه هارپاک از ماجرا خبر داشت، سکوت کرد.

هنگامی که کوروش در پارس شورش آغاز کرد، شاه ماد برای سرکوب کوروش هارپاک را به فرماندهی سپاه برگزید و هارپاک فرصت را غنیمت شمرده و در اولین فرصت سپاه را به کوروش تسلیم کرد.

کوروش نیز پایتخت مادها را فتح کرد و سلسله ماد ناپدید شد. کوروش برای قدردانی از بزرگواری هارپاک دستور ساخت آتشکده هایی به نام هارپاک را در نقاط مختلف ایران داد که احتمالاً یکی از آنها آتشکده ابیانه بوده است.

اما این اسطوره سازی تاریخی صددرصد دلیلی بر وجود این آتشکده در دوران هخامنشیان نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا