ایران گردی

زیباترین آبشار چالوس را باید دید

تودی تریپ: سرمایه داران می توانند آخر هفته خوبی را با چند ساعت رانندگی سپری کنند و به پای آبشار مرتفع هریجان با ارتفاع حدود 80 متر بروند.

آشنایی با آبشار هریجان

چاده چالوس نامی آشنا برای همه است. اما شاید فکر نکنید که تقریباً تمام انشعابات جاده چالوس، هر کدام به منطقه ای بسیار بکر و بکر منتهی می شوند. یکی از این مناطق دیدنی روستای هریجان است. این روستا با داشتن آبشاری بلند و در کمتر از 10 کیلومتری جاده چالوس و پیچ های مختلف، شما را به طبیعتی بکر و آرام می برد.

زمانی روستای هریجان مسکونی بوده است. اما امروزه تنها تعداد انگشت شماری از خانواده های قدیمی در آن باقی مانده اند. البته با شهرت هر چه بیشتر این منطقه، برخی از مالکان و اهالی قدیمی نیز حال و هوای کلبه ییلاقی قدیمی را حس کرده و مدتی را در روستای خوش آب و هوای اجداد خود سپری می کنند.

ساختار روستا، چمنزارهای وسیع و آبشار مرتفع هریجان از جاذبه های هریجان است. می توانید دقایقی در اطراف هریجان قدم بزنید و خانه های ویران شده آن را ببینید. این روستا امامزاده ای به نام شاهزاده محمود (ع) نیز دارد که با ورود به روستا گنبد آن نمایان است و پس از بازگشت می توانید از آن دیدن کنید.

زیباترین آبشار چالوس را باید دید

در اردیبهشت ماه این منطقه از البرز مرکزی رنگارنگ می شود و دارای گیاهانی است که عمر بسیار کوتاهی دارند. پس فرصت دیدن اردیبهشت های متفاوت هریجان را از دست ندهید. مراقب باشید وقتی به پای آبشار رسیدید وسوسه نشوید که به بالاترین نقطه آن برسید. زیرا علاوه بر خطر افتادن، ممکن است با حیوانات خطرناک نیز مواجه شوید. علاوه بر اردیبهشت، خرداد و تابستان نیز فرصت خوبی برای بازدید از این آبشار است.

  • به بالاترین نقطه آبشار صعود نکنید. زیرا خطر سقوط و برخورد با حیوانات خطرناک وجود دارد.
  • اگر تا به حال به این منطقه سفر نکرده اید، حتما کارشناسان محلی را همراهی کنید.
  • سعی کنید قبل از حرکت وسایل ضروری خود را آماده کنید.
  • وسایل ضروری مانند آب آشامیدنی، غذای خشک، لباس اضافی، جعبه کمک های اولیه و غیره را همراه داشته باشید.
  • طبیعت مادر همه موجودات زنده است که برای قرن ها پناهگاهی برای ما فراهم کرده است. بیایید به مهربانی او احترام بگذاریم و با آشغال نریختن (حتی اقلام قابل تجزیه و قنداق)، شکستن شاخه ها و شکار حیوانات به او کمک کنیم.

آبشار هریجان کجاست؟

از نظر جغرافیایی می توان گفت که آبشار زیبای هریجان درست در گردنه خوارازچم در جاده چالوس تهران قرار دارد. آبشاری به آرامی از تپه ای در مجاورت روستای هریجان پایین می آید. همسایگی روستا باعث شده است که آبشار مجاور به نام هریجان شناخته شود. چمنزارهای سرسبز اطراف و کوهی که آب از آن سرازیر می شود جلوه ای دیدنی به آبشار داده است.

زیباترین آبشار چالوس را باید دید

آبشار زیبای هاریجانسکی در یک منطقه حفاظت شده قرار دارد. این شرایط باعث شده که با منطقه ای بکر روبرو شوید که هنر مادر طبیعت در آن همه جا به چشم می خورد. از طرفی روستای هریجان جمعیت بسیار کمی دارد. این جمعیت اندک نیز شرایطی را برای تجربه سفری انفرادی در دل طبیعت فراهم می کند. برای تجسم زیبایی آبشار در ذهن خود کافیست مسیری را تصور کنید که با گل های وحشی سنگ فرش شده است. رایحه گل ها و گیاهان کمیاب در این مسیر مشام گردشگران را تازه می کند. پرندگان نیز با شادی در اطراف آبشار آواز می خوانند.

هریجان در فهرست مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. به همین دلیل حیوانات در این منطقه آزادانه تردد می کنند. این حیوانات دوست ندارند مردم مزاحم شوند. توصیه می کنیم از مجاورت آبشار خارج نشوید و مراقب اطراف خود باشید تا خدای نکرده حیوانات وحشی در طول سفر شما را مسموم کنند. خرس، بز، آهو و کبک از جمله حیوانات اطراف آبشار هستند. به دلیل وجود خرس در هریجان، شرط حکمت این است که فکر چادر زدن و اترک در شب از فصل در این قسمت خارج شوید. از طرفی باید توجه داشته باشید که ورود به مناطق تحت پوشش اداره حفاظت محیط زیست ممنوع است.

اگر با ماشین شخصی سفر می کنید، وارد جاده چالوس شوید. حدود چهار کیلومتر بعد از سیابیشه، در پیچ سمت راست جاده تابلوی رستوران «جعفر میردار سلطانی» را می بینید. از این دهستان تا روستای هریجان حدود پنج کیلومتر راه است. این جاده سیاه و شیب دار است. بعد از حدود ربع ساعت به روستا می رسید.

اگر قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید، از راننده بخواهید که شما را به آدرس بالا پیاده کند. از این محله تا روستا حدود یک ساعت و نیم پیاده روی یک جاده شیب دار است. شما همچنین می توانید از یک میانبر استفاده کنید. وقتی در جاده خاکی هستید پس از حدود 700 متر در پیچ دوم و سمت راست شما جاده مالرو و پاکوب است که از میان درختان جنگلی می گذرد. پس از پشت سر گذاشتن چند تپه و چمنزار به پای روستا می رسید. حدود یک ساعت و نیم دیگر در راه خواهید بود.

زیباترین آبشار چالوس را باید دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا