ایران گردی

زیباترین آبشار مینیاتوری ایران کجاست؟

تودی تریپ: آبشار آتشگاه که به آبشار مینیاتوری ایران نیز معروف است در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۴۰ کیلومتری شهرستان لردگان در دره ای زیبا به طول دو کیلومتر قرار دارد.

مسیر این آبشار از سرچشمه تا محل اتصال به رودخانه خرسان، فضای سبزی پوشیده از انواع درختان و گیاهان جنگلی را در بر می گیرد.

آتشگاه به دره ای می ریزد که با ارتفاعات پست و بلند خود آبشارهای کوچک متعددی ایجاد می کند و یکی از بی نظیرترین جلوه های طبیعت را به وجود می آورد.

آبشار آتشگیاه; زیباترین آبشار مینیاتوری ایران

یکی از دیدنی ترین آبشارهای کشورمان آبشار آتشگاه لردگان است که به آبشار مینیاتوری نیز معروف است.

این آبشار در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و در حدود 50 کیلومتری لردگان در دل روستای آتشگاه واقع شده است.

راه نسبتا طولانی تا ایستگاه آتش نشانی دارید. اما نگران نباشید، این مسیر با آبشارهای آبشاری، مناظر خارق العاده، دره ها و سرسبزی جذاب از سختی مسیر می کاهد.

این آبشار از ارتفاعات دانا در رشته کوه زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کوگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد.

آبشار آتشگاه با تشکیل رودخانه خرسان آغاز می شود و با عبور از پستی و بلندی ها و دره های متعدد، یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه کارون را تشکیل می دهد و در نهایت به سد کارون 3 می ریزد.

شیب تند و ارتفاعات این مسیر، آبشارهای کوچک متعددی را نیز ایجاد کرده است. بر اساس اختلاف حجم آب در فصول مختلف، برخی تعداد آبشارها را 7 و برخی دیگر 10 آبشار می دانند.

آبشار آتش سوزی لردگان یکی از جاذبه های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است که در 40 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد.

این آبشار خروشان که به دلیل مناظری که ایجاد می کند به آبشار مینیاتوری نیز معروف است، یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی در غرب بختیاری ایران است.

در روستا و دره ای به نام آتشگاه مجموعه ای از آبشارها وجود دارد که به آبشار آتشگاه معروف شده اند.

همه این آبشارها در مسیری 3 کیلومتری بر روی زمین جاری می شوند و به همین دلیل در برخی منابع عنوان یکی از طولانی ترین آبشارهای ایران را به خود اختصاص داده اند.

به دلیل کم و زیاد شدن حجم آب رودخانه ها در فصول مختلف سال، تعداد آبشارهای تشکیل شده متفاوت بوده و گاهی ۷ و گاهی ۱۰ آبشار تشکیل می شود.

آبراهه آبشار از ارتفاعات دانا در رشته کوه زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با تشکیل رودخانه خرسان آغاز می‌شود و از ارتفاعات و ارتفاعات و همچنین دره می‌گذرد. یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه کارون را تشکیل می دهد و در نهایت به سد کارون 3 می ریزد.

دسترسی به آبشار آتشگاه

این آبشار در شهر لردگان در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان، ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و ۲۰ کیلومتری شهر سردشت قرار دارد. فاصله لردگان تا آبشار تقریبا 50 کیلومتر است و به دلیل پیچ در پیچ جاده حدود 2 ساعت طول می کشد.

برای رفتن به این آبشار پس از عبور از شهر لردگان و گذر از روستاهای میلاس و سردشت به روستای آتشگاه می رسید و باید از روستا تا آبشارها پیاده روی کنید.

مسیر ابتدایی هموار است و بیشتر افراد می توانند این مسیر را تا قسمت های ابتدایی آبشار طی کنند، اما برای رسیدن به مجموعه آبشار و دیدن همه آنها باید یک پیاده روی طولانی و مسیر نسبتاً سختی را تجربه کرد.

نزدیکی آبشار لردگان به استان خوزستان هوای گرم را برای این منطقه به ارمغان آورده است و این جاذبه طبیعی را در تمام فصول سال مقصد گردشگران و طبیعت گردان قرار داده است.

جاده آسفالته، استراحتگاه و محل نشیمن اختصاصی، آلاچیق و سرویس بهداشتی از جمله امکانات موجود در اطراف آبشار آتشگاه لردگان است.

از جاذبه های منطقه لردگان علاوه بر آبشار می توان به دره ها و مزارع سرسبز وسیع اشاره کرد. علاوه بر این، این منطقه خالی از جاذبه های زمین شناسی نیست.

سنگ آهک و گچ مناظر منحصر به فرد و زیبایی را در دل پوشش گیاهی منطقه ایجاد کرده است.

برای رسیدن به آبشار آتشگیاه باید از شهرستان لردگان تا روستاهای «میلاس» و «سردشت» 40 کیلومتر مسافت طی کرد.

ناگفته نماند که مسیر منتهی به آبشار از نزدیکترین روستا با ماشین قابل دسترسی نیست و باید مسافتی را پیاده طی کرد. همچنین اگر قصد دارید از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری به آبشار آتشگاه سفر کنید، مسیری به طول حدود 200 کیلومتر پیش روی شماست.

هنگام برخورد با مردم محلی، بهتر است با آنها با احتیاط رفتار کنید.

هنگام سفر به آبشار، وسایل اولیه سفر مانند جعبه کمک های اولیه همراه با غذا، حصیر، غذا، کفش مناسب برای پیاده روی طولانی و … را بردارید، هیچ امدادی یا امکانات شهری بعد از استادان وجود ندارد. امکانات روستا نیز بسیار محدود است.

در جاده با احتیاط رانندگی کنید و قبل از سفر از سالم بودن خودرو مطمئن شوید. جاده پر پیچ و خم، کوهستانی و پر از گردنه است و هیچ علامت هشدار دهنده ای در آن دیده نمی شود. توجه به مسائل ایمنی از ضروریات این سفر است.

فقط به اولین آبشار دسترسی آسان است و بازدید از تمام آبشارهای مسیر خطراتی را به همراه دارد. بنابراین طبق توصیه راهنمایان محلی و افراد با تجربه به آبشارهای بالاتر بروید.

کمپینگ و ایستادن در مسیر آبشار بعد از غروب توصیه نمی شود، ترجیحاً صبح زود حرکت کنید تا قبل از غروب در روستا باشید.

نشانی: ایران، چهارمحال بختیاری، 40 کیلومتری لردگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا