ایران گردی

زاگون؛ روستایی خنک و جذاب در اطراف تهران

سلام جدید خدمات توریستی: در شمال شرقی شهر تهران که از شهر خارج می شوید و از دود و ازدحام جمعیت دوری می کنید به کوه می رسید و پس از عبور از گردنه کوچک و پیچ چند کوه به منطقه ای می رسید که زمین و آسمان، آب و هوای آن با هوای آلوده تهران فرق دارد. با اینکه از تهران تا این منطقه کوهستانی نیم ساعت تا 45 دقیقه بیشتر نیست، اما انگار دنیای دیگری را در محدوده رودخانه کسران می بینید. روستاهایی که در تابستان هوا آنقدر مطبوع است که حتما باید در بهشت ​​باشید.

پس از عبور از جاده ای رویایی که نه تنها در تابستان زیباست، حتی در پاییز و زمستان نیز چهره زیبایی دارد. آنقدر زیباست که حتی اگر ساعت ها به آن نگاه کند از لذت دیدنش سیر نمی شود. در پاییز، درختان هزار رنگ می شوند و تصویری از زیبایی را به چشم می آورند، چنان که هیچ نقاش استادی نمی تواند روی بوم نقاشی کند. از این روستاهای کنار جاده به روستاهای فشم می رسید، روستایی که از نظر امکانات و ساخت و ساز مدرنتر و زیباتر از شهر است و به خودی خود تبدیل به شهر بزرگی شده و در سمت راستش به روستای زاگون (با نام رسمی زایگان) “کنار نگین رودخانه کسران” با تمام سادگی، بسیار باشکوه و خاطره انگیز.

اگر یک روز به زاگون بروید، برای همیشه در دفتر خاطرات هوشیاری شما باقی خواهد ماند. باغ های زیبا و دو رودخانه که این روستا را احاطه کرده اند و روستای بین این دو رودخانه مانند زمردی در حلقه ای از آب است. روستای زاگون علیرغم زیبایی که دارد به دلیل سرمای شدید زمستان جمعیت زیادی ندارد و اکثر مردم این روستا از اوایل پاییز تا اوایل بهار به تهران می آیند و این یعنی اکثر آنها در تهران خانه دارند. . اما کسانی هستند که برف و سفیدی و پاکی و سکوت زمستان را با دنیا عوض نمی کنند و آنجا می مانند و احساس خوشبختی را در آنجا می گیرند. روستای زاگون نیز مانند همه روستاها و شهرهای ایران، شهدا، جانبازان و آزادگان زیادی را در دل خود جای داده است. از جمله شهید داود ریاحی، علی کسرایی و … که مایه مباهات این روستا هستند.

در این روستا امامزاده ای نیز وجود دارد که گفته می شود بسیار سودمند است و آن امامزاده عبدالله است که در بالای ده و در کنار روستای لالون قرار دارد. در روز عاشورا و تاسوعا عزاداران و سینه های زنان این دو روستا نشانه های خود را به این امامزاده برده و به ادای احترام می پردازند.

روستای زاگون دارای کوه های زیبا و یخچال های طبیعی بسیار کمیاب است که در تابستان کوهنوردان و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در وسط ده چشمه ای بزرگ و زیبا وجود دارد که آب آن نه تنها خنک و گوارا است، بلکه به نظر مرهم درد است. مردم آن مهمان نواز، مهربان و ساده دل هستند. خوش اخلاقی و شوخ طبعی از ویژگی های مردم این روستا است و همین امر باعث شده کسانی که زمانی برای گشت و گذار و تفریح ​​به این روستا می روند آن را در برنامه های خود قرار دهند تا سالی سه بار و چندین بار به این روستا سفر کنند. عده ای یا در آنجا خانه اجاره می کنند یا زمین و باغ می خرند و در آنجا ساکن می شوند. زاگون روستای زیبایی است که واقعا ارزش یک بار دیدن را دارد و همیشه سرسبز و زیبا در خاطره ها مانده است.

زبان مردم زیگان چیست؟

کتاب گیتی دیهیم بررسی لهجه های فرعی منطقه کسران همراه با لغت نامه کسرانی از زبان زیگان را تاتی و آمیزه ای از طالقانی و طبری (مازندرانی) یاد کرده است.

زاگون;  روستایی خنک و جذاب در اطراف تهران

حسین کریمان در جلد دوم کتاب «کاخ‌های کوهسران» می‌گوید: محدوده کاخ‌های باستانی شامل نواحی روستاهای کوهپایه‌ای لوشان، فشم، شمشک، گجره و تهلال تا نواحی غربی رودخانه جاجرود است. زبان رایج مردم کسران لهجه ای از زبان پهلوی باستان است که زبان طبری یا مازندرانی است که از ریشه زبان های ایرانی باستان گرفته شده و عربی و کمی ترکی با آن آمیخته شده و نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. به زبان دری در قرون اسلامی و همه چیز از با نزدیک شدن به مازندران، اندازه لهجه مازندرانی به همان نسبتی که در میگون، شهرستانک، لالان، زیگان، روته، گرمابدر، شمشک و دربندسر بیشتر می شود، لهجه مازندرانی غالب می شود.

چگونه به زایگان بروم؟

قطعا راه ها و مسیرهای مختلفی برای رسیدن به یک مکان وجود دارد، اما معمولا همه افراد به دنبال مسیری هستند که در کمترین زمان به مقصد برسند، علاوه بر این که می توانند گاهی اوقات در میانه مسیر استراحت کنند. سفر خسته کننده نیست در اینجا بهترین و آشناترین مسیر روستای زیگان را به شما معرفی می کنیم.

برای سفر به روستای زیگان ابتدا باید از تهران خارج شده و از جاده لشکرک به سمت جاده اوشان – فشم (جاده 425) عبور کنید. سپس این مسیر را در امتداد رودخانه جاجرود ادامه دهید تا به میدان امام خمینی برسید. بعد از این میدان به سمت جاده زیگان بروید. پس از طی حدود 8 کیلومتر به روستای زیگان می رسید. از بزرگراه شهید بابابی از تهران تا روستای زیگان حدود 30 کیلومتر فاصله است که 30 الی 45 دقیقه طی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا