ایران گردی

زادگاه کمال الملک کجاست؟

تودی تریپ: در شهر قدیم نیشابور در استان خراسان رضوی، در جوار مقبره شاعر پرآوازه پارسی گوی «شیخ عطار نیشابوری»، مدفن «محمد غفاری» بزرگ‌ترین و بزرگترین هنرمند قرن اخیر کشور. چهره تاثیرگذار در تاریخ هنر مدرن در عصر کاجار واقع شده است.

این مقبره یکی از معروف ترین مکان های نیشابور است و در باغی بزرگ و سرسبز در خیابان عرفان در منطقه شادیه قرار دارد.

کمال الملک در کدام شهر است؟

محمد غفاری هنرمند برجسته و مشهور ایرانی در سال ۱۲۲۴ خورشیدی در شهر زیبای کاشان به دنیا آمد. اکثر اعضای خانواده او هنرمند هستند و نقاشی در میان آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عمویش از نقاشان معروف آن زمان و پدرش در طراحی منظره و چاپ سنگی استاد بود. هنگامی که پدر هنرمندش متوجه استعداد او شد، یک دسته کاغذ و مداد خوب برای او خرید و او را تشویق کرد که در نقاشی جدی باشد.

زادگاه کمال الملک کجاست؟

محمد غفاری در نوجوانی به تهران سفر کرد و نزد برادر بزرگش در مدرسه دارالفنون نقاشی خواند.

ناصرالدین شاه در سال سوم تحصیل خود آن را کشف کرد.

وقتی «ناصرالدین شاه» از مدرسه دارالفنون دیدن کرد، تحت تأثیر تصویری که از چهره «اعتضادالسلطان» کشیده بود، دستور داد تا او را به عنوان نقاش دربار استخدام کنند.

محمد غفاری در ابتدای ورود به دربار «خان» نامیده می شد. پس از مدتی ناصرالدین شاه چنان شیفته آثار او شد که شاگرد او شد و به او لقب «هنرمند» داد.

محمد غفاری در مدت حضور خود در دربار نزدیک به 170 تابلو کشید و مشهورترین تابلوی به جای مانده از وی در دربار تابلوی “تالار آینه” است که به نام “کمال الملک” توسط ناصراللّه نامگذاری شده است. -دین شاه.

همچنین تابلوی تالار آینه اولین تابلوی محمد غفاری بود که آن را با عنوان کمال الملک امضا کرد.

کمال الملک نیز چند سالی در اروپا نزد هنرمندان مشهور آن زمان تحصیل کرد و آثار هنرمندان مشهور و ممتاز اروپایی را در موزه های مختلف آنجا مطالعه و تحقیق کرد.

وی پس از بازگشت به ایران مدرسه «صنائی مسترفه» را تأسیس کرد و رهبری آن را بر عهده گرفت.

وی در سال 1307 به حسین آباد نیشابور سفر کرد و سال های آخر عمر خود را در آن روستا گذراند و سرانجام در سال 1319 در سن 95 سالگی درگذشت.

زادگاه کمال الملک کجاست؟

معماری آرامگاه کمال الملک

محمد غفاری معروف به کمال الملک در سال 1874 در کاشان در خانواده ای ایرانی به دنیا آمد. او بدون شک یکی از مشهورترین هنرمندان ایران است.

محمد از همان سالهای اولیه به خوشنویسی و نقاشی علاقه داشت. در کودکی روی دیوارهای اتاقش نقاشی هایی با زغال می کشید.

برخی از طرح هایی که او در این خانه کشیده هنوز هم دیده می شود. پس از پایان تحصیلات ابتدایی به تهران نقل مکان کرد.

او به مدرسه دارالفنون پیوست و در آنجا هنر و نقاشی غرب را زیر نظر هنرمند مشهوری که به اروپا سفر کرده بود فرا گرفت. عشق او به طراحی به او کمک کرد تا در دوران تحصیل آثار منحصر به فردی خلق کند.

وی همچنین به سفارش ناصرالدین شاه در عمارت شمس العماره نقاشی کرد. در طول اقامت خود در اروپا هرگز یک ساعت را بدون کار سپری نکرد.

در سفر به عراق و در سال هایی که در مدرسه هنر تدریس می کرد، نقاشی های زیادی خلق کرد. متأسفانه بیشتر این نقاشی ها یا گم شده اند یا در مجموعه های خصوصی هستند و دسترسی به آنها غیرممکن است.

از آثار معروف او می توان به آثار نگهداری شده در مجلس شورای ملی سابق، کاخ گلستان، موزه ها و مراکز دیگر اشاره کرد. نقشه آرامگاه کمال الملک توسط مهندس هوشنگ سیحون در سال 1337 ارائه شد و ساخت آن در سال 1341 آغاز شد.

زادگاه کمال الملک کجاست؟

«هوشنگ سیحون» در سال 1337 طرح بنای یادبود کمال الملک را به مساحت 28 متر مربع با شش ایوان فرورفته که با کاشی معرق نفیس به رنگ های لاجوردی و سفید مزین شده است، به انجمن ملی ارائه کرد. مصنوعات» و در سال 1341 بنایی با طراحی مشبک جدید با شش ایوان در باغ «شیخ عطار» در کنار مقبره شیخ عطار نیشابوری ساخته شد.

سازندگان آرامگاه کمال الملک نیز چند تن از کارگران نیشکر بودند که در مراسم افتتاحیه از آنان تجلیل شد.

شکل کلی بنا به همراه تزیینات و روکش کاری ها، شباهت و هماهنگی زیادی با مقبره شیخ عطار دارد، به طوری که با ورود به باغ و در نگاه اول، همه تصور می کنند که این دو بنا بخشی از یک بنا هستند. .

اوج خلاقیت معماری در استفاده از عناصر معماری سنتی ایرانی در ترکیبی نو و متعادل را می توان در آرامگاه کمال الملک مشاهده کرد.

درست مانند آرامگاه عمر خیام نیشابوری، هندسه نقش مهمی در ایجاد آرامگاه کمال الملک داشته است.

شش طاق نیم دایره و چهار طاق ضربدری مورب در بنا نمایان است.

در پایین طاق های اصلی نما، با مشاهده از روبه رو، دو طاق کوتاه تر نمایان است که در اصل محل تلاقی طاق های متقاطع است.

زادگاه کمال الملک کجاست؟

به طور کلی می توان گفت که حجم کل این مقبره توسط پوسته های سه بعدی در فضا به دست می آید که در حرکتی روان دو نوع طاق نما را به هم متصل می کنند.

این طاق‌ها و پوشش آن‌ها در بالا، اشکال هندسی مخروطی شکلی ایجاد می‌کرد که از نوآوری‌های هندسی محسوب می‌شود.

تزیینات به کار رفته در این بنا شامل کاشی معرق است که نقوش آن به صورت هنرمندانه در سطح منحنی نما به کار رفته است که این نقوش به سمت خط تقارن طاق ها کوچکتر می شود.

به گفته هوشنگ سیحون، معماری این بنا یادآور و نمایانگر معماری زادگاه کمال الملک، کاشان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا