ایران گردی

رییس سازمان ملی مهاجرت: مصمم به اصلاح سیستم پناهجویی کشور هستیم

به گزارش تودی تریپ به نقل از روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت، آشتان پریزنر هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران با حضور در محل این سازمان با عبدالله مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست که به درخواست پریزنر برگزار شد، مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت به بیان رویکرد جدید این سازمان در حوزه مدیریت مهاجرت و همچنین نحوه تعامل با سازمان های بین المللی فعال در این زمینه پرداخت. این زمینه.

مبینی با اشاره به اهمیت مدیریت نوین جمعیت پناهجویان ساکن در کشور، اجرای طرح بهبود مدیریت اتباع خارجی و ضرورت آن را برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان مهاجران عمدتاً افغانستانی اعلام کرد.

وی با تکیه بر نیاز جمعیت کثیری از پناهجویان در کشور، بر توسعه پروژه های زیربنایی از جمله پروژه های عمرانی در زمینه های آموزشی، بهداشتی، درمانی و معیشتی تاکید کرد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت افزود: مصمم هستیم نظام پناهندگی را در کشور مطابق با ظرفیت ملی و حمایت های بین المللی اصلاح کنیم و همانطور که می دانید حمایت های مالی دفاتر سازمان های بین المللی و بشردوستانه فعال در حوزه پناهندگان و آوارگان در کشور بسیار کم است. همچنین تحریم های ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده آمریکا و حمایت دولت های غربی از این تحریم ها وجود دارد. متأسفانه این تحریم ها تأثیر بسیار منفی بر زندگی خارجی ها به ویژه در حوزه بهداشت و درمان گذاشته است.

مبینی یادآور شد: درست زمانی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان اصلی جمعیت زیادی از پناهجویان افغانستانی نیازمند تحویل تجهیزات و اقلام پزشکی و بهداشتی در زمینه بیماری ها است که به دلیل تحریم های ظالمانه موجود نیست، متاسفانه. شاهدیم نه تنها اقدامات موثر سازمان های بین المللی قادر به خنثی کردن این تحریم ها نیست، بلکه هر ساله حداقل کمک های مالی از سوی سازمان های بین المللی به ویژه دفاتر سازمان ملل به ایران انجام می شود.

وی با اشاره به ارائه برخی از خدمات جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان در حوزه های مختلف، هزینه بالای مصرفی آنها در بخش های مختلف از جمله بهداشت، درمان، آموزش، انرژی، نان و خدمات عمومی را معضل بزرگی دانست. کشور و افزود: در سال 2024 دیگر از سوی سازمان ملل متحد نباید از جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی شود و نگاه تبعیض آمیز و دوسوگرایانه جامعه جهانی به روابط کشور با ایران و سایر کشورها در زمینه پذیرش اتباع مانند جهان ادامه خواهد داشت. شاهد تغییر سیاست جمهوری اسلامی ایران است. این برای اتباع خارجی خواهد بود.

رئیس سازمان ملی مهاجرت همچنین گفت: سازمان ملل باید به بحران مهاجران و آوارگان افغانستانی توجه بیشتری داشته باشد و دغدغه های ویژه جامعه میزبان را در دستور کار خود قرار دهد. سازمان ملل متحد باید به طور جدی و همه جانبه در تقسیم بار و مسئولیت حمایت از پناهندگان و آوارگان مشارکت داشته باشد و باید تلاش های خود را برای برقراری امنیت پایدار در افغانستان و تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهجویان و آوارگان به کشورهایشان مضاعف کند.

بر اساس این گزارش، بر مشارکت جدی تر و اقدامات عملگرایانه نمایندگی های سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است. از دیگر موضوعات این گفتگو، تقویت نظارت دفتر سازمان ملل بر فعالیت ها و برنامه های دفاتر نمایندگی این سازمان در جمهوری اسلامی ایران بود.

همچنین برگزاری نشست هایی با حامیان مالی و سفرای مقیم برای توسعه همکاری ها و جلب حمایت های بیشتر مورد تاکید رئیس سازمان ملی مهاجرت قرار گرفت.

استفان پریزنر، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، از استقبال سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان و ارائه خدمات در زمینه های آموزشی، بهداشتی و درمانی تقدیر و تشکر کرد.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی سازمان ملی مهاجرت گفت: اصلاح نظام پناهندگی در ایران بسیار ضروری است و چه کسانی واقعا مستحق پناهندگی هستند.

پریزنر ضمن محکومیت حادثه تروریستی اخیر در شاهچراغ و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان و قربانیان این حادثه، از صدور بیانیه وزارت امور داخله در خصوص جدایی تروریست ها از جامعه آواره افغانستان تشکر کرد.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران درباره تحریم ها و اثرات منفی آن بر جامعه پناهندگان و جامعه میزبان گفت: حضور پررنگ نمایندگان ایرانی با زبانی مثبت و مثبت و معرفی تجربه ایران به عنوان الگوی جهانی در مبادله. برای حداقل حمایت بین المللی در نشست مجمع جهانی پناهندگان، که قرار است دسامبر امسال در ژنو برگزار شود، فرصتی برای ارائه تصویری واقعی از میهمان نوازی سخاوتمندانه ایران و تعهدات آن فراتر از کنوانسیون های بین المللی این کشور است.

پریزنر خواستار همکاری سازمان ملی مهاجرت با نمایندگی های سازمان های بین المللی برای تسهیل بازدید از استان ها و بررسی میدانی نیازهای پناهندگان شد. وی در این زمینه معتقد است که دستیابی به آمار و اطلاعات به روز از تعداد اتباع خارجی در کشور در جلب کمک بیشتر حامیان مالی موثر است.

وی از دیدار با سفرای کشورهای خارجی مقیم جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده از ظرفیت آنها برای حمایت مالی از پروژه های مهم زیرساختی و عمرانی قدردانی کرد.

همچنین استفاده از ظرفیت 18 آژانس تخصصی سازمان ملل متحد که در تهران به ویژه 8 آژانس مرتبط با حوزه پناهندگان و مهاجرین فعال هستند از دیگر موضوعات مورد تاکید هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران بود.

در نهایت با توجه به اهمیت رایزنی و هماهنگی با جامعه جهانی در زمینه مدیریت پناهندگان و مهاجران، درخواست شد تا قبل از هرگونه اقدام عملی، سیاست های جمهوری اسلامی ایران در قبال پناهندگان با دفاتر سازمان ملل در ایران در میان گذاشته شود.

روح الله قادری مدیرکل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت و اینا گلدکووا معاون دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر شرکت کنندگان در این نشست بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا