ایران گردی

رویاها در طاق بستان / سفری به دوران داستان‌های خیالی در کرمانشاه

تودی تریپ: مجموعه طاق بستان یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی ایران و جهان است که اولین انیمیشن سنگی جهان با آثاری باشکوه از شکوه و عظمت ایرانیان باستان نامیده می شود.

طاق بستان (در کردی کرمانشاهی «طاق وه سان» به معنی طاق سنگی) مجموعه ای از سنگ نگاره ها و کتیبه های سنگی دوره ساسانیان است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران قرار دارد. به گفته برخی این مجموعه قبل از میلاد مسیح و به عقیده برخی بعد از میلاد ساخته شده و از ارزش هنری و تاریخی بالایی برخوردار است. چندین صحنه تاریخی از جمله تاجگذاری خسرو پرویز، تاجگذاری اردشیر دوم، تاجگذاری شاهپور دوم و سوم و برخی سنگ نبشته های پهلوی (کتیبه) در آن حک شده است. وجود کوه‌ها و چشمه‌ها در این مکان، آن را به گردشی روح‌بخش تبدیل کرده است که از قدیم تا به امروز مورد توجه بوده است.

این مجموعه در سال 1310 به شماره 172 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

رویاها در تک بستان / سفر به عصر داستان های فانتزی در کرمانشاه

بازدید از طاق بستان کرمانشاه

آنچه به نام تک بستان می شناسیم مجموعه ای از سنگ نگاره ها و کتیبه های مربوط به دوران ساسانی است که در منطقه تک بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. ایجاد این محوطه به قرن سوم میلادی باز می گردد و یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران و حتی جهان به شمار می رود.

تاج گذاری خسرو پرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و چندین کتیبه سنگی یا کتیبه پهلوی، مراسم شکار گراز توسط سوارکاران و نواختن موسیقی با آلات موسیقی چنگ از نقوشی است که به چشم می خورد. در این مجموعه

البته جذابیت طاق بستان به ارزش تاریخی و افسانه ای آن ختم نمی شود. این مکان به دلیل وجود کوه ها و چشمه ها از دیرباز اقامتگاه و مکانی برای شکار پادشاهان و نمایش قدرت خود بوده و امروزه به دلیل فضای جذابی که دارد مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است.

مردم محلی این مکان را خنک ترین مکان شهر و مکانی برای فرار از گرمای تابستان و بازدید از آن در فصول گرم سال می نامند.

رویاها در تک بستان / سفر به عصر داستان های فانتزی در کرمانشاه

وجود نقش برجسته های متعدد در طاق بستان و حجم این مجموعه باعث شد تا با ایجاد تصاویری با نام، این نقش برجسته ها را به صورت اختصاصی و آسان به شما ارائه دهیم. با استفاده از نام های موجود در این تصاویر و اسامی درج شده در متن برای هر نقش برجسته، می توانید به هر یک از آنها دسترسی داشته باشید و از موقعیت آنها در طاق بستان مطلع شوید.

طاق بستان از دو طاق متصل به هم تشکیل شده و از سنگ خاکستری خشن که در کوه استخراج شده است ساخته شده است. در واقع از مزایا و ویژگی های این سنگ ها می توان به عدم رشد گیاهان و علف های هرز در آن اشاره کرد. این مجموعه از سه قسمت اصلی و مهم تشکیل شده است که می توان آن را دقیق ترین و در عین حال زیباترین آثار سنگی به جا مانده از حکومت ساسانیان دانست.

رویاها در تک بستان / سفر به عصر داستان های فانتزی در کرمانشاه

این 3 قسمت عبارتند از:

«کتیبه تاجگذاری اردشیر دوم» 380-383 میلادی

“طاق بزرگ” معروف به ایوان کبیر، که مربوط به دوران سلطنت چسروپرویز در سال های 590-628 پس از میلاد است.

«طاق کوچک» معروف به ایوان کوچک که با تصویر برجسته شاپور سوم در سال‌های 380-383 میلادی مرتبط است.

تمامی تصاویر و نقوش حکاکی شده بر روی کتیبه ها و سنگ های مجموعه طاق بستان با ظرافت، دقت و هنر هنرمندان به گونه ای انجام شده است که حتی کوچکترین جزئیات در آنها دیده می شود. همچنین در این مجموعه تصاویر موسیقی دانان دوره ساسانی نقش بسته است و نقاشی و موسیقی به عنوان آثار هنری ارزشمند به شمار می رود.

طاق بستان که به شکارگاه شاهان ایرانی معروف است، اولین سنگ نگاره در جهان است که قوانین و اصول نقاشی را به درستی در خود جای داده است. تصویر خسروپرویز سوار بر شبدیز (اسب سیاه خسروپرویز) در این سنگ نگاره حک شده است که گویی به تابلویی زیبا و ستودنی نگاه می کنید.

رویاها در تک بستان / سفر به عصر داستان های فانتزی در کرمانشاه

هنرمندی که تصویر فرد سوار را حکاکی کرده است برای او لباسی طراحی کرده که با نخ های طلا بافته شده و به شکل الماس است. در واقع می توان گفت که لباس این سوارکار را کاملا استادانه تزیین کرده است.

همچنین می توان به صحنه شکار گراز سلطنتی اشاره کرد که در آن شاه از لباسی استفاده می کند که پارچه آن به زیبایی با تصویر سیمرغ با حروف مدور تزئین شده است. در تصاویر پاروزنان نیز می توانید یک الگوی دراماتیک را مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا