ایران گردی

رونمایی از سند مالکیت تخت جمشید

سایت منتخب خبری تحلیلی (Entekhab.ir):

ایرنا: همزمان با روز جهانی بناها و اماکن تاریخی، سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید روز پنجشنبه در مراسمی با عنوان میراث فرهنگی فارس رونمایی شد. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه سند مالکیت تخت جمشید با تاکید بر تعامل سازنده میراث فرهنگی و دستگاه قضایی گفت: وقتی میراث فرهنگی مورد حمایت قانون قرار می گیرد، می توان از آن حمایت کرد. به راحتی محافظت و محافظت می شود

مصطفی ده پهلوان درباره حفاظت از بناهای تاریخی کشور نیز گفت: با مساعدت قوه قضائیه اخیرا شعبه ویژه رسیدگی به جرایم علیه میراث فرهنگی در تهران تشکیل شد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: حفظ و حراست از میراث فرهنگی جنبه های مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت داخلی و علمی از مجموعه ها و بخشی دیگر مربوط به قوانین موجود است. و مقررات.

وی گفت: صدور سند مالکیت تخت جمشید اقدامی ارزشمند و بزرگ است که حفاظت و نگهداری از این مجموعه بزرگ را تسهیل می کند.

ده پهلوان افزود: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش در تولید و مشارکت مردم نامگذاری شده است، به نوعی با حفاظت از میراث فرهنگی مرتبط است چرا که اگر میراث فرهنگی از حمایت های مردمی برخوردار نباشد. مردم، محکوم به نابودی است.

وی گفت: به عنوان نمونه برداشت بی رویه آب و فرونشست زمین خطرات جبران ناپذیری را متوجه مجموعه های جهانی مانند تخت جمشید، پاسارگاد و نگسه رستم می کند.

رئیس موسسه مطالعات میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح کرد: حفظ آثار تاریخی زمانی به درستی انجام می شود که علاوه بر میراث فرهنگی، مردم و سایر نهادها و سازمان ها نیز به این معضل مهم توجه کنند.

ده پهلوان با بیان اینکه فارس قطب اصلی فرهنگی ایران است، گفت: این استان ظرفیت زیادی برای میراث و شهرت جهانی دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در ماه های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و از مدیریت صحیح اماکن تاریخی در ایام نوروز از این مجموعه تقدیر کرد.

سند مالکیت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان فارس برای ایجاد و صدور اسناد اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان صادر شد که با حضور ملی و ملی صادر شد. مسئولان استانی و بیش از 100 نفر از پیشکسوتان، صنعتگران، فعالان میراث فرهنگی فارس.

تخت جمشید مجموعه ای از کاخ های متعدد است که در کنار دشت مرودشت قرار دارد که در زمان داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول ساخته شده و پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی بوده است.

این مجموعه جهانی در 10 کیلومتری شمال مرودشت و 57 کیلومتری شیراز قرار دارد و همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است.

میانبر برای کپی لینک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا