ایران گردی

روستای گرمه کجاست؟

تودی تریپ: روستای زیبا و هزار ساله گرمه به دلیل جاذبه های فراوان گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. نخلستان های خرما، بنای روستا، قلعه، امامزاده، چشمه آب معدنی، کویرهای وسیع و شنزارهایی که شن های روان آن با باد می رقصد از جاذبه های روستای گرمه است.

آشنایی با روستای گرمه

در بدو ورود شما به روستای گرمه آنچه توجه شما را به خود جلب می کند نحوه ساخت خانه های این روستا است. خانه های ساده و صمیمی که بر روی تپه های خاره ساخته شده اند. این خانه ها مانند بسیاری از آثار معماری کویری هستند و از مصالح و معماری خاصی ساخته شده اند تا فضای داخلی خود را خنک نگه دارند. جدا از شکل خانه های روستای گرمه، خیابان های این روستا که ظاهری باستانی و اسرارآمیز دارند نیز مجذوب آن خواهید شد. ساباط های این روستا نمونه ای عالی از معماری کویری است که لحظه ای رهگذران را در آغوش سایه ها پناه می دهد تا نفسی تازه کنید و خنکی را بر تن خود حس کنید. معماری این روستا مانند مردم کویر سرشار از صمیمیت است.

روستای گرمه کجاست؟

روستای گرمه در حدود 40 کیلومتری جنوب شهر خور در استان اصفهان قرار دارد

مردم گرمه زبان قدیمی دارند و هور را «اسب» می نامند. قلعه، قبرستان اموات، امامزادگان و استادان گبرخا از آثار تاریخی و دیدنی روستای گرمه است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 750 متر است و آب و هوای آن به دلیل مجاورت با کویر خشک و گرم است. این روستا نخلستان های بسیار زیبایی دارد.

شهرستان خور و بیابانک درست در وسط کویر مرکزی ایران قرار دارد و روستای گرمه یکی از نقاط دیدنی این شهرستان است. از دیگر جاذبه های این روستا می توان به تالاب ایجاد شده توسط چشمه این روستا و محصور در نخل های بلند اشاره کرد. همچنین یکی از جاذبه های دیگر روستا قلعه ساسانی است که در مرکز روستا قرار دارد. روستای گرمه چند سالی است که میزبان گردشگران زیادی است. این روستا تا تهران 700 کیلومتر و با یزد 200 کیلومتر فاصله دارد و از طریق جاده یزد – طبس یا سمنان – نایین می توان به آن رسید.

روستای گرمه کجاست؟

حدود 200 نفر در این روستا زندگی می کنند که امرار معاش را عمدتاً از طریق کشاورزی و مستمری می گذرانند. در گرمه دو مدرسه ابتدایی و متوسطه وجود دارد و نوجوانان برای ادامه تحصیل باید به خور بروند. صنایع دستی گرمه از برگ خرما تهیه می شود که شامل سبدهایی بافته شده از برگ خرما است که می توانید از گرمه به عنوان سوغات ببرید. همچنین شیره خرما و سایر محصولات باغی نیز از سوغات این روستا محسوب می شود.

دمای هوای این روستا در تابستان تا 60 درجه و در زمستان تا 7- درجه متغیر است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به گرمه و بازدید از این روستا فصول بهار، پاییز و زمستان است. این روستا در تابستان هوای گرم دارد.

قلعه، قبرستان اموات، امامزادگان و استادان گبرخا از آثار تاریخی و دیدنی روستای گرمه است. به خصوص قلعه ساسانی که در مرکز روستا قرار دارد، یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی روستای گرمه خور است. قدمت قلعه و مسجد آن به هزاران سال پیش می رسد و دو امامزاده بسیار چشمگیر هستند.

روستای گرمه کجاست؟

خانه های گرم به محض ورود به روستا توجه را به خود جلب می کنند. خانه های ساده و صمیمی که بر روی تپه های خاره مشرف به نخلستان ساخته شده اند. این خانه ها مانند دیگر معماری های کویری از مصالح و معماری خاصی برای خنک نگه داشتن فضای داخلی خود استفاده می کنند. خیابان های باریک و پرپیچ و خم گرمه در کنار شنبه های فراوان توجه سینماگران را به خود جلب کرده است.

موقعیت روستای گرمه

روستای گرمه از توابع شهرستان نایین، بخش حر و بیابانک است که در حاشیه کویر مرکزی فلات ایران و در شمال شرقی استان اصفهان قرار دارد. این روستا در میان کوه و دشت پوشیده از خرما و انار واقع شده است.

منطقه ای که روستای گرمه در آن قرار دارد پوشیده از باتلاق ها، تپه های ماسه ای و خاک های رسی شور است. این روستا از سطح دریا ۷۵۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن به دلیل مجاورت با کویر گرم و خشک است. در اطراف گرما، صحراها و مزارعی است که شترها در هر گوشه ای در آن رژه می روند. تپه های شنی عظیمی که شن های روانشان در باد می رقصد، چشمگیر هستند.

روستای گرمه کجاست؟

مردم گرمه به زبان پهلوی صحبت می کنند که اصیل ترین و قدیمی ترین زبان ایرانیان است. مردم بومی در زبان محلی و قدیمی خود به آن «اسب» می گویند. گرمه منطقه ای ادبی است و مردمان ارزشمندی چون یغما جندگی شاعر بزرگ و حبیب یگمایی شاعر شعر روباه و زاغ از این منطقه هستند.

آدرس: استان اصفهان، 40 کیلومتری شهر نایین، دهستان حر و بیابانک، روستای گرمه

برای دسترسی به روستای گرمه دو راه وجود دارد:

مسیر اول: مسیر شهرخور به مهرنجان و یزد که پس از طی مسافتی در حدود 27 کیلومتر به جاده فرعی نیشابور و گرمه می رسد. پس از گذشت هشت کیلومتر تابلوی نخلستان گرمه را خواهید دید.

مسیر دوم: مسیر شهر خور به سمت یزد است. پس از طی مسافتی حدود 10 کیلومتر به جاده ای خاکی می رسید و اگر وارد آن شوید پس از حدود 15 کیلومتر وارد روستای گرمه می شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا