ایران گردی

روستای نایبند کجاست؟

تودی تریپ: روستای نایبند طبس یکی از نمونه های معماری پلکانی استان خراسان جنوبی است که به آن ماسوله کویر می گویند و آنقدر شگفت انگیز است که مانند جزیره ای سرسبز در دل کویر به نظر می رسد.

زندگی در این جزیره سرسبز سال هاست که به لطف آب قنات هایش ادامه داشته و منجر به شکل گیری بهشتی در دل کویر خشک لوت شده است.

روستای نایبند به دلیل بافت سنتی و خاک رس، مرکبات و درختان نخل و چشم انداز شگفت انگیز، برج های دیدبانی، چشمه های آب گرم و سرد، حیوانات خاص مانند یوزپلنگ آسیایی و… همواره گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

داستان روستای نایبند

روستای نایبند در طبس واقع شده است که در دامنه کوه مشرف به کویر لوت در جنوب شهرستان طبس و در نزدیکترین فاصله از شهرستان دیهوک قرار دارد.

روستایی در دل کویر که با ورود به آن باورتان نمی شود، کویری است، مزارع گندم و جو، نخلستان های زیبا و مرکبات ظاهری زیبا دارند و مناظر بکری را خلق می کنند.

روستای نایبند کجاست؟

روستای نایبند طبس یکی از روستاهای پلکانی کشورمان است که به آن کویر ماسوله می گویند.

این روستا شبیه جزیره ای سرسبز در دل کویر است و جلوه ای شگفت انگیز دارد.

قدمت روستای نایبند در طبس به قرون اولیه تاریخ اسلامی می رسد.

برای سفر به روستای نایبند در طبس بهترین زمان پاییز و زمستان است و در اوایل بهار نیز می توانید به آنجا سفر کنید زیرا این منطقه همانطور که در بالا ذکر شد دارای شرایط بیابانی و گرمای شدید است.

پس همراه داشتن ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتابی را فراموش نکنید.

بر اساس آمار سرشماری انجام شده در سال 1384 در روستای نایبند طبس، حدود 145 خانوار و 484 نفر در روستای نایبند زندگی می کنند و به دلیل وجود چشمه ها و قنات هایی که در این روستا جاری است، اهالی آن به کشت مرکبات و نخل مشغول هستند. ، توت و انواع محصولات زراعی مانند گندم، جو، سبزی و حبوبات و برخی نیز به دامداری می پردازند.

در سال های اخیر به دلیل عوامل طبیعی که در این روستا رخ داده جمعیت روستا کاهش چشمگیری داشته است اما با رفتن به آن رنگ و بوی زندگی را خواهید دید.

بافت و ساختار روستای نایبند شبیه ماسوله و ابیانه است و بندر سیراف پلکانی در شیب تند است.

روستای نایبند کجاست؟

روستای نایبند بر روی یک هورسنگ بسیار بزرگ در دامنه کوه نایبند و در ارتفاع نزدیک به 3 هزار متری قرار دارد. این قسمت از رشته نایبند نیز تحت حفاظت کوه های «آب شلما» و «علی آباد» قرار دارد.

این کوه ها به عنوان دیوارهای طبیعی توانستند زیستگاهی برای مردم نایبندی و روستاهای اطرافشان در برابر فرسایش کویر لوت فراهم کنند.

ساختار کوچه ها و ساخت و سازهای مسکونی در روستای نایبند مطابق میل مردم روستا نیست، بلکه شیب زمین را دنبال می کند.

زمین صخره ای برای شالوده سازه مناسب نبود، تا جایی که می توان گفت، حفر و حفر چاه و ساختن زیرساخت های ساختمانی دیگر هرگز در دسترس نبود.

به همین دلیل در خانه های مردم نایبند قسمت هایی از خانه ها مانند در، تنور، سرویس بهداشتی، آغل گوسفندان و حیاط با خانه های همجوار مشترک است.

از خانه های خشتی بدون پلکان که ارزش تاریخی بیشتری نسبت به سایر سازه های روستا دارند می توان به «خانه کده»، «خانه کارونسرا» و «خانه توکلی» اشاره کرد. اکثر خانه های نایبند بیش از یک طبقه دارند.

فاصله روستای نایبند تا طبس

در قسمت جنوبی شهر طبس و در کنار جاده طبس – راور قرار دارد. این روستا مشرف به کویر لوت و در دامنه کوه قرار دارد و از توابع بخش دیهوک در روستای کویری محسوب می شود.

برای رسیدن به روستای نایبند باید از شهر طبس به سمت جنوب رفته و وارد جاده طبس – راور شوید و بعد از کریت، دیهوک و زنوگان با تابلوهای نایبند روبرو می شوید. اگر طبق تابلوها ادامه دهید تابلوی خروجی روستای نایبند را خواهید دید.

  • آدرس روستای نایبند: استان خراسان جنوبی 210 کیلومتری جنوب طبس جنب جاده طبس – راور

روستای نایبند حدود 210 کیلومتر با شهر طبس فاصله دارد. روستایی در دل کویر که حتی فکرش را هم نمی کنید پر از نخلستان، باغ مرکبات و مزارع گندم و جو است.

از آنجایی که طبس تا نایبند حدود سه ساعت طول می کشد و رانندگی ممکن است برای شما تا حدودی خسته کننده باشد. بهتر است شب را در نایبند بمانید و خسته شوید.

روستای نایبند ساختاری ارگانیک دارد. به این معنی که شکل گیری محله ها و بافت آن ها تابع نظم خاصی نیست و بر اساس شیب طبیعی زمین شکل می گیرد.

مصالح به کار رفته در خانه های روستا شامل خشت و کاهگل است که به دلیل استفاده از ماسه تیره رنگ خاکستری دارد.

روستای نایبند کجاست؟

همچنین وقتی از دور به این خانه ها نگاه می کنید، شبیه سرامیک های مکعبی هستند که روی هم چیده شده اند.

تیرهای ساخته شده از تنه خرما و همچنین پوششی از برگ خرما برای پوشش سقف بسیاری از خانه ها استفاده می شد. اما در ساختمان های اصیل می توان استفاده از طاق و طاق و تزئیناتی مانند تذهیب یا رنگ آمیزی ساده سقف اتاق ها را مشاهده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا