ایران گردی

روستای ماخونیک کجاست؟

تودی تریپ: برخی منابع بیان می کنند که قدمت این روستا و منطقه ماهونیک به هزاران سال پیش می رسد و این روستا دارای تاریخی کهن است. یکی از شواهد این مدعا، سنگ نگاره ای است که در نزدیکی قنات ماهونیک یافت شده است که روی آن تصویر چوپان و بز دیده می شود. البته این نقش در طول سال ها به دلایل مختلف مانند باران، دخالت انسان و باد تا حد زیادی از بین رفته و چیز زیادی از آن باقی نمانده است. به جز آن، اطلاعات مکتوب دیگری از تاریخ این روستا در دست نیست. تنها «سرهنگ چارلز ادوارد دبیت» در سفرنامه خراسان و سیستان در دوره ناصرالدین شاه از منطقه ماهونیک نام برده است.

ماهونیک; یک روستای جالب

اگرچه ممکن است با شنیدن نام ماهونیک، اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند، روستایی باشد که مردم آن کوتاه قد هستند و به روستای کوتوله معروف شده است. اما اگر با فرهنگ و اعتقادات خاص و عجیب مردم ماهونیک آشنا شوید قطعا شگفت زده خواهید شد.

روستای ماهونیک کجاست؟

ماهونیک روستایی زیبا، دورافتاده و پنهان در میان کوهستان است و یکی از جاهای دیدنی بیرجند به شمار می رود. روستایی که به واسطه آداب و رسوم و فرهنگ مردمان پرتلاش و مهربانش نه تنها در ایران بلکه در جهان شهرت یافت. روستای ماهونیک در ولسوالی ماهونیک و در نزدیکی مرز با افغانستان قرار دارد.

دور بودن ماهونیک به عاملی برای انزوا و تأثیر کمتر آن از محیط بیرون تبدیل شده است. به طوری که مسافران و گردشگرانی که در قرن نوزدهم از این روستا دیدن کرده بودند از انزوای مردم آن شگفت زده شدند. حتی تا 40 سال پیش، Mahonique ارتباط بسیار محدودی با جامعه بیرونی داشت و تنها در دهه های اخیر است که این روستا به برخی امکانات رفاهی دست یافته است.

از جاذبه های این روستا می توان به نقشه سیاه یا سنگ، برج و بنای قلعه، برج گل انجیر، خانه سرگردان و مردگان نادر اشاره کرد. برج سنگی در طبقات بالای روستا ساخته شد. بنابراین او در اطراف روستا اشراف دارد. آنها از این برج دیده بانی استفاده می کردند تا در صورت حمله احتمالی دشمن به همه روستاییان اطلاع دهند.

روستای ماهونیک کجاست؟

قوم ماهونیک افغان هایی هستند که چندین قرن پیش به ایران مهاجرت کرده اند و فارسی را با لهجه محلی صحبت می کنند. این افراد از پیروان اهل سنت و پیروان ابوحنیفه نعمان بن ثابت یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت هستند و علاقه زیادی به تدریس مسائل دینی دارند. بنابراین در این روستا مؤسسه علوم قرآنی وجود دارد و در میان روستاهای منطقه مرکزیت دارد. روستاییان نزدیک که متعلق به ماخونیکی ها هستند ترجیح می دهند فرزندان خود را به جای مدارس دولتی به مدارس مذهبی بفرستند.

مهاجرت و رفتن به شهر در میان ماهونیک ها به معنای طرد جامعه بود و خروج آنها نیز منحصر به منطقه Calathe در ماهونیک بود. حتی با وجود فقر و مشکلاتی که داشتند، نمی خواستند روستا را ترک کنند. اگرچه برای کارهای موقت و فصلی به جاهای دیگر رفته اند، اما تعدادشان بسیار کم است.

در اعتقادات و عقاید ماهونیکی ها تعرض و غارت از اموال دیگران معنایی ندارد و آنها مردمی صلح طلب هستند که هرگز حتی شکار هم نکرده اند. بسیاری از آداب و رسوم، از نحوه قضاوت گرفته تا نحوه کشاورزی و نحوه تقسیم ارث گرفته تا بازی ها، همگی از گذشته های دور نشات می گیرند و بیشتر آنها دست نخورده باقی مانده اند.

روستای ماهونیک کجاست؟

موقعیت روستای جالب ماهونیک

روستای ماهونیک روستایی جذاب و دیدنی در استان خراسان جنوبی است که یکی از هفت روستا و دهکده عجیب دنیاست. روستای ماهونیک روستایی بی نظیر در گوشه ای دورافتاده از استان خراسان جنوبی ایران است که قدمت آن به صدها سال پیش می رسد. این روستای اسرارآمیز که به سرزمین لی لی پوتیان معروف است، اکثر ساکنان آن را مردمانی کوتاه قد تشکیل می دهند.

این روستا با معماری قابل توجه یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است. اکثر ساکنان این روستا کوتاه قد هستند و دلیل این امر ازدواج های خانوادگی و تغذیه نامناسب اجداد این افراد است به همین دلیل معماری خانه های روستا برای افراد کوتاه قد نیز مناسب است.

جدای از ظاهر عجیب خانه های این روستا، در گذشته روستاییان در مورد عادات غذایی خود رفتارهای عجیبی داشتند و شاید جالب به نظر برسد که حتی چای نمی نوشیدند. این روستا در شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی مرز ایران و افغانستان قرار دارد. این روستای جذاب و دیدنی همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بیشماری است.

روستای ماهونیک کجاست؟

نزدیکترین شهر به روستای ماهونیک شهر بیرجند است. بنابراین برای رفتن به روستا ابتدا باید به بیرجند بروید. پروازهای روزانه به بیرجند از تهران انجام می شود و با اتوبوس نیز می توانید به آنجا بروید. پروازهای هفتگی مشهد-بیرجند در حال حاضر در روزهای چهارشنبه انجام می شود، البته می توانید قبل از سفر پروازهای چارتر یا سایر پروازها را بررسی کنید، سپس با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به بیرجند سفر کنید. از بیرجند تنها راه رسیدن به روستای ماهونک با خودروهای شخصی است. از بیرجند با ماشین حدود 2 ساعت طول می کشد تا به روستای ماهونیک برسید. برای رفتن به روستای ماهونیک می توانید به راحتی در بیرجند ماشین کرایه کنید.

نشانی: استان خراسان جنوبی، شهرستان سربیش، روستای ماهونیک

اگر قصد سفر به ماخونیک را دارید، بهتر است به شهر بیرجند برسید. جاده بیرجند را به سمت شرق به سمت شهر سربیشه ادامه دهید و از آنجا به سمت روستای دره بروید. پس از کمی جلوتر، راه را به سمت روستای توتک و صفال بند ادامه دهید. روستای ماهونیک بعد از روستای صفالبند قرار دارد.

روستای ماهونیک کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا