ایران گردی

روستای لافت؛ جاذبه ای حیرت انگیز در قشم

تودی تریپ: روستای لافت یکی از سردرهای قشم محسوب می شود و منطقه ای آباد است که معاملات زیادی در آن صورت می گیرد.

قدمت این روستا دقیقاً مشخص نیست، برخی معتقدند از 3 هزار سال پیش تاکنون سکونت داشته است.

اما با توجه به قدمت آثار تاریخی این روستا می توان گفت سکونت در لافت بیش از هزار سال قدمت دارد و یکی از قدیمی ترین روستاهای کشورمان به شمار می رود.

در این روستا و همچنین در شهر یزد توربین های بادی کوچک و بزرگ در خانه ها به چشم می خورد و چشم انداز زیبایی از بندر لافت وجود دارد.

بنابراین خالی از لطف نیست اگر مدتی را به گشت و گذار در کوچه و پس کوچه های لافت اختصاص دهید. خانه های هر محله در اطراف مساجد ساخته شده و زیبایی این روستا را دو چندان کرده است.

معماری روستای لافت

معماری این روستا می تواند شما را گیج کند و فکر کنید که به روستایی کویری قدم گذاشته اید. بادگیر را همه به عنوان برجسته ترین عنصر معماری کویر ایران می شناسند. اما چیزی که شما را شگفت زده خواهد کرد این است که این عنصر در لافت به وفور یافت می شود.

روستای لافت;  جاذبه های شگفت انگیز در قشم

با ورود به خانه ها آثاری از معماری کویری را خواهید دید. در خانه‌های زیرشیروانی، اتاق‌های تابستانی و زمستانی دور تا دور حیاط مرکزی و مربعی چیده شده‌اند و باغ‌ها، شکل حصارها و پنجره‌ها همه نشانه‌های معماری ایرانی در کویر را دارند.

در داخل پنجره ها تصاویر حکاکی شده از اشیایی مانند شمعدان، لاله، چراغ و قوری به چشم می خورد که زیبایی خاصی به آنها بخشیده است. ترکیب اتاق ها و راهروها و ارتباط آنها با حیاط نیز کاملاً متاثر از معماری مناطق مرکزی و کویری ایران است.

در ساخت دیوار خانه ها از خشت و گل و در ساخت سقف و سقف خانه ها از چوب استفاده می شود. اما در ساختمان های جدید می توان شاهد استفاده از مصالح جدید مانند آجر، بتن، سیمان و آهن نیز بود.

به دلیل مرمت متوالی خانه ها، نمی توان قدمت آنها را حدس زد. اما وقتی غرق در نگاه کردن به آنها هستید، دیگر متوجه سن خود نمی شوید.

نکته مهم این است که شالوده این خانه ها بر اساس مقابله با شرایط طاقت فرسا اقلیمی و همچنین حفظ ارزش های دینی خانواده ساخته شده و تا به امروز اصالت خود را حفظ کرده اند.

استفاده از بادگیرهای زیاد در ساخت خانه ها یکی از ویژگی های مهم لافت است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و این روستا را به بندر آسیاب های بادی معروف کرده است.

خانه ها بسیار نزدیک به هم ساخته شده اند و بافت متراکم و فشرده ای را در روستا ایجاد کرده اند. بادگیرهای کوچک و بزرگ نیز در وسط این پارچه برخاسته و بر شکوه لفت افزوده است.

این روستا دارای معابر باریکی است و ساختار خیابان های آن به گونه ای است که معمولاً به بن بست نمی رسند و به دهکده های دیگر منتهی می شوند.

باریک بودن کوچه ها و نزدیک بودن خانه های دو طرف آن ها به یکدیگر است که ساری در اختیار عابران قرار می گیرد تا از گزند آفتاب جنوب در امان بماند.

روستای لافت;  جاذبه های شگفت انگیز در قشم

عنصر باشکوه اتاق زیر شیروانی بادگیرهای آن است که در دو یا چهار طرف ساخته شده است.

این بادگیرها کاربرد حیاتی برای مردم روستا دارند. اما خالی از هنر ایرانی نیست و تزییناتی مانند فرم های لجن (نقوش گیاهی و ساقه مارپیچ) در آنها به چشم می خورد.

این بادگیرها در حجم زیادی تعبیه شده اند تا بتوانند نسیم خنک دریا را مکیده و به یکی از اتاق های خانه که به اتاق لوله معروف است هدایت کنند.

یکی از دیدنی ترین نقاط روستای لافت مکانی به نام بام لافت است که بین دو بنای قدیمی و جدید روستا قرار گرفته و این فرصت را به شما می دهد تا چهره دیروز و امروز لافت را ببینید.

در یک طرف آسیاب‌های بادی قدیمی را می‌بینید که بر فراز خانه‌ها بلند شده‌اند و در فاصله کمی از خلیج فارس برپا شده‌اند.

در طرف دیگر سقف اتاق زیر شیروانی شما چهره متفاوتی از روستا را می بینید. ساخت و سازهای امروزی که به ندرت از بادگیر استفاده می کردند و به نظر می رسد سنت خانه سازی لفت را تغییر داده است.

مکان های زیادی برای دیدن

هر چقدر هم از زیبایی های این روستا صحبت کنیم، معماری منحصر به فرد و وجود بادگیرها از ویژگی های مهم لافت است که از همان لحظه اول چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

ساختار کوچه های لافت به گونه ای است که معمولاً بن بست ندارد و از این کوچه به کوچه دیگر مسیری وجود دارد.

بادگیرها دو طرفه یا چهار طرفه با عرض زیاد ساخته می شوند تا بتوانند نسیم خنک دریا را جذب کرده و هوای ساختمان را راحت نگه دارند.

از دیگر موارد می توان به حراهای حفاظت شده اشاره کرد که از شاهکارهای طبیعت هستند و در سطح جهانی بسیار معروف هستند. درختان حرا به عنوان یک گیاه استثنایی در این جنگل ها یافت می شوند.

روستای لافت;  جاذبه های شگفت انگیز در قشم

علاوه بر این حیوانات خاصی مانند مارهای دریایی، شاه ماهی یا حواصیل، لک لک و انواع قورباغه در این منطقه زندگی می کنند.

برای رفتن به این جنگل ها باید سوار قایق شوید و قبل از سوار شدن، هزینه سفر با قایق را بپردازید. زیبایی آب های این روستا را نمی توان نادیده گرفت زیرا نقش منبع آب شیرین را ایفا می کنند.

مخازن آب دارای سقف های گنبدی شکل و سفید رنگی است که از تبخیر آب جلوگیری می کند و در برابر گرمای جنوب حفظ می شود.

گورستان تاریخی لافت که بسیار معروف است شامل قبرهایی از هزاران سال پیش است. بر روی بسیاری از قبرها کوزه ها و کوزه هایی را می بینید که شاید نشان دهنده ارزش آب برای مردم باشد.

همچنین در لافت موزه ای به نام Ekomuze وجود دارد که شیوه زندگی مردم لافت و معماری سنتی خانه ها و آسیاب های بادی را نشان می دهد.

برای بازدید از این موزه می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17 با پرداخت هزینه از موزه دیدن کنید. مطمئن باشید هر قدمی که در روستای لافت بردارید شما را شگفت زده می کند و به خاطره انگیزترین سفر تبدیل می شود.

برای قایق سواری در لافت می توانید از مردم محلی کمک بخواهید و سوار قایق های تندرو شوید و در ساحل و جنگل ها گشت و گذار کنید.

روستای لافت معمولاً سوژه عکاسی است، از مناظر طبیعی گرفته تا کشتی های بندری که همگی می توانند برای شما به یادگار بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا