ایران گردی

روستای طالقان؛ روستایی فوق‌العاده و تماشایی

تودی تریپ: طالقان یکی از زیباترین شهرهای کشور و ییلاقی در میان رشته کوه های البرز است که در منطقه ای زیبا و پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی واقع شده است.

این شهر زیبای توریستی در روزهای مختلف سال به ویژه در فصل زیبای بهار و تابستان گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان دعوت می کند.

تنوع جاذبه‌های طالقان از جمله چشمه‌های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه‌های سر به فلک کشیده، یخچال‌های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی در این شهر زیبا در کنار آب و هوای مساعد یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت آن در جذب گردشگر است.

آشنایی با روستای طالقان

طالقان با نام قدیمی طالقان یکی از ییلاقات استان البرز است که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد. این شهر دارای حیات وحش و پوشش گیاهی متنوع است و به داشتن دریاچه، آبشار و مناظر زیبا معروف است.

طالقان با وسعتی حدود 1325 کیلومتر مربع تا پایتخت 166 کیلومتر و با کرج 115 کیلومتر فاصله دارد. کرج در قسمت جنوبی طالقان و قزوین در غرب واقع شده است. این شهر از شمال به استان الموت و مازندران و از جنوب به شهرستان ساووی بلاغ می رسد. طبیعت طالقان از دیرباز نقش مهمی در کار مردم داشته و بیشتر مردم به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

جمعیت طالقان در فصل تابستان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و افراد زیادی به عنوان مقصد تعطیلات به این شهر می آیند. اما با وجود سردی هوا، گردشگران طبیعت و کوهنوردان نیز در زمستان به این شهر سفر می کنند.

روستای طالقان;  دهکده ای فوق العاده و دیدنی

دریاچه سد طالقان و رودخانه شاهرود و امکان ماهیگیری در آنجا گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

طالقان به داشتن روستاهای بسیار معروف است و در مجموع بیش از 80 روستا را در خود جای داده است. روستاهای اوریزان یا آبریزان، روستای میر، روستای میناوند، روستای فشندک، روستای دیزان و روستای کرکبود از جمله روستاهای دیدنی و سرسبز منطقه هستند. بزرگانی چون جلال آل احمد، آیت الله طالقانی و برادران امید (نخستین کاشفان ایرانی) در روستاهای طالقان چشم به جهان گشودند.

طالقان در وسط دره قرار دارد و یکی از جاذبه های معروف آن آبشارهای شیل بن، آبشار کرکبود، آبشار سوهان، آبشار خورس چر، آبشار اسکان، آبشار ورکش و آبشار شالی میلین است.

کوهنوردان زیادی به این منطقه می آیند و از دامنه کوه ها بالا می روند. مسیر اصلی صعود به کوه شاه البرز و مسیر فرعی به علم کوه از طالقان می گذرد. همچنین کوه های صخره ای این منطقه برای کوهنوردی و صخره نوردی بسیار جذاب هستند. تورهای روستایی و پیاده روی در مسیرهای باغ روستایی نیز مورد استقبال گردشگرانی است که قصد پیاده روی دارند.

غذاهای محلی طالقان بسیار متنوع است. مرجوخورش که نوعی خورش عدس است، آش یاوان، پلاسر تره که با اسفناج و گردو پخته می‌شود، والاک پیلو، آش ترشی، پنیر بویچ و لوبیا پیله‌ای نمونه‌هایی از غذاهای محلی این شهر هستند.

مسافرانی که به طالقان سفر می کنند عسل، نان محلی، لبنیات به ویژه پنیر محلی، انواع میوه ها مانند زرشک کوهی، گلابی، گیلاس، سیب، ریواس کوهی، گردو، آویشن و قارچ کوهی را به عنوان سوغات خریداری می کنند.

بزرگداشت جشن قرن یکی از رسوم قدیمی در زمستان طالقان است. در شب یلدا در خانه ای که به تعبیر خانه معروف بود فال می خواندند و دختران جوان قصد نیت می کردند. روسری انداختن یکی دیگر از آیین های شب یلدا در طالقان است. همچنین نوروز خوانی یکی از سنت های قدیمی طالقان است که هنوز هم در برخی از روستاها اجرا می شود.

روستای طالقان;  دهکده ای فوق العاده و دیدنی

بهترین روستای طالقان

روستای میر

در 40 کیلومتری شهر طالقان روستایی زیبا با طبیعتی ناب و بکر وجود دارد که به «روستای میر» معروف است. تعداد ساکنان این روستای زیبا و گردشگری نزدیک به 290 نفر است که آب مورد نیاز خود را از طریق رودخانه شاهرود که از طالقان پایین وارد این روستا می شود تامین می کنند. جاذبه های طبیعی بکر و بکر در این روستا از ویژگی های قابل توجه و ارزشمند این منطقه از طالقان است.

  • نشانی: منطقه پایین طالقان

روستای اورازان

در 12 کیلومتری شهر طالقان و در «روستای اورازان» که در دل رشته کوه البرز قرار دارد، می‌توانید پدیده‌ای زیبا، طبیعی و پر سر و صدای معروف به «آبشار اورازان» را ببینید.

جالب است بدانید در ورودی روستا تپه ای را می بینید که گفته می شود قدمت آن بیش از چهار هزار سال بر روی زمین است که اهالی به آن اعتقاد و احترام خاصی دارند. روستای اورازان که به «دهکده آبدار» نیز معروف است یکی از زیباترین و پرآب ترین مناطق شهرستان طالقان است که باغات گردو دارد.

  • آدرس روستای اورازان: بالای طالقان

دهکده ایستا

روستای ایستا یکی از اسرارآمیزترین روستاهای ایران است که همانطور که از نامش پیداست مردمانش در زمان توقف کرده اند. مردم این روستا از امکانات دنیای مدرن و فناوری های آن مانند آبرسانی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات و وسایل ارتباطی استفاده نمی کنند. آنها فاقد شناسنامه هستند و جزو آمار جمعیت ایران نیستند و هیچ خدمات دولتی دریافت نمی کنند.

روستای طالقان;  دهکده ای فوق العاده و دیدنی

  • نشانی: جاده طالقان

روستای دیزان

روستای دیزان از روستاهای شهرستان طالقان است که در دامنه رشته کوه البرز مرکزی قرار دارد. این روستای فوق‌العاده زیبا دارای دشت‌ها و مراتع سرسبز است و گفته می‌شود که به دلیل وجود قلعه‌های متعدد به جا مانده از دوران اسماعیلیان نام خود را به خود اختصاص داده است. نام اصلی این روستا «دیان» به معنای «قلعه» بوده که بعدها به دیزه، دیزه و دیزان تغییر یافته است.

  • نشانی: طالقان، دامنه های البرز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا