ایران گردی

روستای شگفت انگیز برگ جهان

تودی تریپ: یکی از بهترین مناطق اطراف تهران که مردم می توانند برای تعطیلات خوب و آخر هفته ای فراموش نشدنی به آنجا بروند روستای برگ جهان است.

این روستا یکی از بخشهای روستای کوچک لواسان در شهرستان شمیرانات است و آب و هوای بسیار مطبوعی دارد.

روستای برگ جهان

روستای برق جهان یکی از مناطق زیبای اطراف تهران است که در فاصله کمی از پایتخت توانسته جمعیت زیادی از این شهر را به خود جذب کند.

هوای خوب این شهر به خصوص در فصل بهار و تابستان به قدری مطبوع بود که توانست افراد زیادی را به خود جذب کند.

اگر می خواهید برای سفر به این روستای زیبا برنامه ریزی کنید، بهتر است ماه های سرد سال را به این منظور انتخاب نکنید، زیرا در این روزها دمای هوا پایین است و سرما شما را آزار می دهد.

مگر اینکه وسیله نقلیه آفرود داشته باشید و در این نوع سفر تجربه داشته باشید.

روستای زیبای برگ جهان

یکی از مواردی که در مورد بافت مسکونی روستای برگ جهان باید به آن اشاره کرد، استفاده از مصالحی مانند سنگ، خشت، گل و چوب در ساخت منازل است که البته در سال های اخیر با ساخت و سازهای جدید کمتر رایج شده است. ساختمان ها خوردند و شما می توانید آنها را از نزدیک فقط در بخش هایی از روستا مانند منطقه سرده ببینید.

یکی از شرایطی که در ساخت این نوع خانه ها رعایت می شد وجود خانه و اتاق های زیاد آن در اطراف زمین و دل آن حیاط و باغ بود.

ساکنان این خانه ها با پله های سنگی به هر یک از اتاق های اطراف حیاط می رسیدند.

یکی از ایراداتی که در راه پله های این خانه ها به چشم می خورد، ارتفاع آن هاست که بین 20 تا 35 سانتی متر بوده است.

علاوه بر این، اتاق های مذکور در اطراف معمولاً حدود 2 متر بالاتر از سطح حیاط قرار داشتند تا اهالی از زیر زمین برای جمع آوری غذا یا تبدیل آن به اتاق های اضافی استفاده کنند.

اگر به قسمت های جدید روستا بروید خانه هایی را می بینید که پس از بازسازی سقف شیروانی یا شیروانی هستند.

خانه های قدیمی معمولاً فقط یک طبقه بودند، اما ساختمان های جدید ساخته شده در روستای برگ جهان دو تا سه طبقه هستند.

ارتفاع این روستا از سطح دریا به ۲۰۲۷ متر می رسد که تاثیر بسزایی در آب و هوای این منطقه دارد.

همین شرایط آب و هوایی باعث شد که بیشتر مردم این روستا به باغداری، کشاورزی و یا دامداری بپردازند، از این رو گندم و جو از گزینه های اصلی مربوط به محصولات کشاورزی روستا هستند.

روستای زیبای برگ جهان

البته با مراجعه به روستای برگ جهان می توانید محصولات دیگری از این روستا مانند گردو، زردآلو، گیلاس، سیب، هلو و … را سفارش دهید. به درآمدزایی کمک خواهید کرد.

روستای برگ جهان کجاست؟

گفتیم این روستا از توابع دهستان کوچه لواسان و بخش لواسانات بخش شمیرانات استان تهران است.

بنابراین از تهران راه های دسترسی به روستای برگ جهان شامل دو مسیر دسترسی است: یکی اینکه از تهران به شهر لواسان بروید و از آنجا به نارون، خنزک، افجه می رسید و در نهایت به زیبای شهر می رسید. روستای برگ جهان جاده آسفالت است.

و دیگر اینکه از طریق جاجرود، سد لتیان، نیکنامده می توانید از تهران به برگ جهان بروید، این جاده هم آسفالت است، اما در نهایت جاده نیاز به نوسازی دارد.

فاصله تهران تا برگ جهان حدود 40 کیلومتر است. اگر از شهر تهران می خواهید به این روستا بروید، از بزرگراه شهید بابایی در جاده لشگرک به شهر لواسان بروید و سپس به روستای افجه برسید و سپس جاده روستای برگ جهان را در پیش بگیرید.

روستای برق جهان یکی از توابع روستای خوخک لواسان است که از توابع دهستان لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران محسوب می شود. این روستا در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد و فاصله آن با لواسان 13 کیلومتر است.

نشانی: لواسان، استان تهران، 11 کیلومتری روستای افجه، روستای برگ جهان

برگ جهان یکی از روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است و سفال های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی گواه این امر است.

روستای زیبای برگ جهان

اما روستای برگ جهان مانند بسیاری از نقاط دیگر کشور به دلیل گذشت زمان و بلایای طبیعی و ساخت و سازهای بی رویه هویت اصلی خود را از دست داده است.

آب و هوای برج جهان در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. با این حال زیباترین طبیعت روستا را در فصل پاییز خواهید دید که ترکیبی از رنگ های گرم نارنجی و زرد، قرمز و قهوه ای را ارائه می دهد.

از جاذبه های گردشگری روستای برگ جهان می توان به رودخانه، درختان میوه، مزارع گندم و جو، کوچه باغ، بقعه امامزاده اسماعیل، تپه تنگلخانه، آبشار برگ جهان اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا