ایران گردی

روستای ریجاب کرمانشاه را باید دید

تودی تریپ: استان کرمانشاه دارای مناطق دیدنی و جاذبه های طبیعی بسیاری است که هر کدام در نوع خود منحصر به فرد هستند. از این رو هر ساله گردشگران زیادی برای طبیعت گردی به این استان سفر می کنند. یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی این استان ریجاب است که در شهر دالاهو قرار دارد. این منطقه نه تنها دارای مناظر بکر و خیره کننده است بلکه بناهای تاریخی بسیاری نیز نشان از قدمت آن دارد.

درس تاریخ روستای ریجاب کرمانشاه

ریجاب در 120 کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده دالاهو به سرپل ذهاب قرار دارد. ریجاب که در زبان کردی ریجاو نامیده می شود به معنای محل ریزش آب است. وجود آبشار خروشان ریجاب و رودخانه زیبای الوند در این منطقه دلیل نامگذاری آن به ریجاب است.

ریجاب از شمال به شهر ثلاث باباجانی، از غرب و جنوب غربی به شهرستان سرپل ذهاب و از شرق به شهر کرند منتهی می شود. رجب در فهرست 50 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه قرار دارد.

روستای ریجاب کرمانشاه دیدنی است

رجب منطقه ای کوهستانی است و اطراف آن را کوه هایی مانند کوه برزه، تاش هزی و مله سوره فرا گرفته است.

رجب به سرزمین سنگ و آب شهرت دارد زیرا چشمه ها و آبشارهای پر سر و صدای زیادی در دل کوه وجود دارد که آن را به منظره ای فوق العاده زیبا و چشم نواز تبدیل کرده است.

مرکز این شهرستان بان مازاران نام دارد و روستاهای آن شامل دلاب، شالان، کوشکری، زرده، جلکه و ریجاب می باشد.

دیدنی های بی نظیر روستای ریجاب

بر خلاف آنچه به نظر می رسد، جاذبه های ماه رجب به مناظر زیبا محدود نمی شود و این منطقه دارای گنجینه های باستانی بسیاری است.

بیش از 30 اثر باستانی در منطقه رجب وجود دارد. از جمله این آثار وجود جاده باستانی ساسانی در این منطقه است که تنها با پای پیاده می‌توان از آن عبور کرد و یکی از راه‌هایی بود که عشایر برای عبور و مرور از آن استفاده می‌کردند.

میراث ارزشمند و جواهرات تاریخی مانند دیوار دفاعی و مجموعه قلعه یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی و آتشگاه ریجاب نشان از دوران باستانی ریجاب دارد.

روستای ریجاب کرمانشاه دیدنی است

مجموعه بناهای قلعه یازجرد در 15 کیلومتری بزرگراه ریجاب تا پل ذهاب قرار دارد. این مجموعه از شمال غربی با صخره ای شیب دار به جلگه ذهاب می رسد و از شمال و شمال شرق به صخره های پلکانی دالاهو منتهی می شود.

باستان شناسان قدمت این بنا را به دوره ساسانی نسبت می دهند. این منطقه که در ادبیات باستان شناسی به قلعه یزدگرد معروف است، مساحت تقریبی 40 کیلومتر مربع دارد و چندین منطقه را در کنار هم شامل می شود.

اخیراً باستان شناسان بقایایی را در نزدیکی روستای بنزرده در محلی معروف به «گوچ گنبد» کشف کردند.

در عمق نزدیک به سطح زمین، دیوارهای آجری با ملات ساروج کشف شد و طبقه اول ساختمانی با تزئینات گچ بری کاوش شد. تکه های این گچ های ظریف بر اثر ریزش طبقه فوقانی ساختمان در آوار و خاک باقی مانده است.

روستای ریجاب کرمانشاه دیدنی است

سبک این گچ بری ها با نقش های برجسته انسان و حیوان و برخی نقوش تزیینی به آثار دوره سلوکی و اشکانی نزدیک است. همچنین در ابتدای زمین های متصل به روستای بان زرده، بقایای یک برج گرد بزرگ دیده می شود که به آشپزخانه معروف است و درست در مقابل آن، در سمت دیگر مسیر، یک برج کوچکتر را می توان تشخیص داد. وجود این دو برج در کنار هم این امکان را به وجود می آورد که این ورودی اصلی قلعه یازجرد و تاسیسات بان زرده بوده است. مصالح تمامی این آثار قلوه سنگ و ساروج است و بناها نمایانگر کامل معماری دوران ساسانی است.

بقعه شیخ بیضی بستانی یکی دیگر از آتشدان هاست که در داخل آن دو بقعه اسلیمی در کنار هم دیده می شود که یکی از آنها توسط اهالی به عنوان بقعه شیخ بیضی شناسایی شده است.

در دوران اسلامی نیز ساختمان‌ها را می‌بینیم. ابودجانه نام یکی از اصحاب رسول خدا(ص) آرامگاهی است واقع در رجب که از بقیه آثار مشهورتر است و بسیار سالمتر است و با آغاز اسلام مرتبط است. این زیارتگاه بیشتر مورد توجه اهل سنت است.

روستای ریجاب کرمانشاه دیدنی است

از دیگر آرامگاه‌ها و اماکن عرفانی خاص که دانش‌آموزان از مناطق مختلف ایران و جهان به زیارت آن می‌شتابند، آرامگاه بابایادگارا یکی از مکان‌های پربرکت و عبادتگاه پیروان الحق به‌شمار می‌رود. این آرامگاه در روستای بان زرده قرار دارد.

این اثر مربوط به قرن شانزدهم است. این بنا از نظر معماری یک فضای مربع کوچک است و گنبدی مخروطی شکل بر بالای آن قرار گرفته است. سطوح داخلی و خارجی این بنا با ساروج اندود شده است. پیش از آن شیوخ در آغاز حکومت صفویه می زیستند و در ترویج مذهب اهل حق در مرز ایران و عثمانی مشارکت داشتند. بابایادگر به قول اهل حق مظهر روح حسین بن علی است.

در وسط روستای ریجاب قدیم (ریجاب علیا) مسجدی مستطیل شکل از قلوه سنگ و ساروج وجود دارد. مسجد عبدالله بن عمر علی الظاهر یکی از بناهای پیش از اسلام است که پس از ظهور اسلام در ایران به مسجد تبدیل شد و از اولین مساجد ساخته شده در ایران به شمار می رود.

روستای ریجاب کرمانشاه دیدنی است

اگر قدمت این مسجد از مسجد «تاریخانه» دامغان که قدیمی ترین مسجد ایران است بیشتر نباشد، احتمالاً به موازات بنای آن ساخته شده است.

از دیگر آثار باستانی منطقه ریجاب، کلاژ (قلعه کوچک)، زندان دوناب، پل دروازه، قلعه روئینا، گومه ملک (گنبد ملک)، قلعه تاش هزی، قلعه سراب کنر، برج ریجاب، گنبد کلای (ساسانی)، باباشیخ ( ساسانی)، نهر گبری (جوگوری)، ناکارهانه، آشیابه و چند کتیبه حکاکی شده در دره هونه و پل دروازه از دوره ساسانی قابل دیدن و تأمل است.

این منطقه در طول قرن ها یکی از مهم ترین مناطق غرب ایران به شمار می رود و گردآوری جاذبه های متعدد در یک مکان، رجب و منطقه را به مکانی استثنایی و ارزشمند تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا