ایران گردی

روستای درک؛ پنجره‌ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

تودی تریپ: این روستا در انتهای نقشه در سیستان و بلوچستان و در کنار دریای عمان قرار دارد. روستای درک در دهستان زرآباد و شهرستان کنارک قرار دارد. این منطقه در 170 کیلومتری غرب چابهار و 120 کیلومتری شهر کنارک و در مسیر جاده بندر جاسک به بندر کنارک قرار دارد.

آشنایی با روستای درک

ساحل دارک در قسمتی قرار دارد که اقیانوس هند و دریای عمان به هم می رسند. این ساحل کمتر شهرت داشت اما امروزه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. ساحل درک یکی از زیباترین سواحل جنوبی ایران است. این ساحل با پیشروی آب ایجاد شده است. علاوه بر این امواج دریا سنگ ها را فرسایش داده و شن و ماسه زیادی تشکیل شده است. به همین دلیل یک مانترای بسیار زیبا و خیره کننده در لبه خط ساحلی ایجاد شده است. در ساحل درک، جدای از مشاهده زیبایی، می توانید درمان های طبیعی سنتی را نیز تجربه کنید. ساکنان محلی این منطقه معتقدند که شن های سفید ساحل درک در کاهش درد عضلانی و رفع گرفتگی عضلات موثر است.

روستای درک؛  پنجره ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

یکی از ویژگی های خوب این ساحل تمیزی آن است.

نام این روستا از دِرِک یا دِرگ گرفته شده است که در گویش محلی به معنای زندگی در کنار دره است. روستاهای درک و پوزوم روستاهایی با مناظر طبیعی منحصر به فرد و زیبا هستند که به همین دلیل در فهرست آثار ملی قرار گرفته اند.

یکی از شگفتی های روستای درک وجود چاه های فراوان با آب شیرین و تمیز است. این چاه های آب شیرین در نزدیکی دریا قرار دارند و این عجیب تر است. این روستا دارای انواع درختان گرمسیری است که همگی با آب شیرین چاه آبیاری می شوند. با حفر چاه دو متری در دارک می توانید آب شیرین به دست آورید.

ساکنان محلی این منطقه از این آب ها برای پرورش محصولات کشاورزی مانند ذرت، هندوانه و نخل استفاده می کنند. یکی دیگر از شگفتی های این روستا وجود پدیده های زمین شناسی به نام کوه های مریخی است. این کوه ها بر اثر فرسایش خاک و باد به وجود آمده اند. کوه های مینیاتوری مریخ منجر به درک مناظر باورنکردنی مشابه سطح مریخ شده است.

روستای درک؛  پنجره ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

بلوچی در روستای درک

در مورد مردم این روستا نیز باید گفت که زبان آنها گویش بلوچ است و بیشتر به شغل ماهیگیری مشغولند. مردمی بسیار خونگرم و مهربان و مهمان نواز که لباس اصلیشان یک لباس سفید با شلوار چین دار است. یکی از مهم ترین ویژگی های مردم این روستا اهمیت بسیار زیاد آنها برای محیط زیست است، بنابراین مطمئن باشید این ساحل از نظر تمیزی با هر ساحلی که تاکنون دیده اید تفاوت خاصی دارد، گویی هیچکس وجود ندارد. تا به حال روی شن ها راه رفته است پا نكرد

یکی از دیدنی ترین مناظر این روستا را می توان در هنگام غروب دید که خورشید غروب می کند و نورهای نارنجی و قرمز خود را روی دریا و ساحل می تاباند و ماهیگیران قایق ها و تورهای خود را به آب می اندازند.

البته در روستای درک نیز مانند بسیاری از روستاهای ایران نباید انتظار چنین امکاناتی را داشت، اما زمانی که به آنجا سفر می کنید، می بینید که مردم خوشحال هستند و همیشه لبخند بر لبانشان است.

روستای درک؛  پنجره ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

مردم دارک از قبیله بلوچ هستند و اکثر مردان او لباس سفید و شلوار با شلوارهایشان به تن دارند. زنان نیز با گلدوزی های زیبای خود ظاهر روستا را زیبا می کنند. مردم این منطقه عمدتاً به ماهیگیری مشغول هستند. اما کشاورزی نیز در بین آنها رواج دارد. تمامی مسافرانی که تاکنون از این روستا دیدن کرده‌اند، محبت بی‌پایان اهالی را ستوده‌اند و خود را مهمان سفره‌هایی مملو از غذاهای محلی، تهیه‌شده با ادویه‌های سنتی و دست‌ساز مادران و زنان روستا می‌دانند. دارک 405 نفر جمعیت دارد و 104 خانوار در کنار هم در امنیت کامل در این روستا زندگی می کنند.

یکی از عجیب ترین ویژگی های این روستا وجود آب شیرین در فاصله چند متری از دریا است و به همین دلیل درختان گرمسیری در آن رشد می کنند. قایق سواری، شنا، موج سواری و سایر ورزش های آبی را می توان از دیگر تفریحات این روستا نام برد. آفرود و رانندگی با ماشین روی شن‌های گرم و نرم ساحل فراموش نمی‌شود.

روستای درک؛  پنجره ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

البته معرفی بیشتر این روستا به مردم می تواند باعث رونق گردشگری در آن شود و به اقتصاد روستا کمک کند، اما این یک قانون نانوشته است که با افزایش تعداد گردشگران در یک منطقه، خود به خود به بکر بودن آن منطقه آسیب وارد می کند. خیلی ها نگرانند که این سرنوشت برای روستای درک رقم بخورد.

اما همانطور که در بالا گفته شد اهالی روستا اهمیت زیادی برای تمیزی ساحل و منطقه خود قائل هستند و به همین دلیل نگرانی زیادی از این بابت وجود نخواهد داشت، از طرفی گفته می شود تابلویی در این روستا نصب شده است که روی آن نوشته شده است. ، که حاضرند برای هر کیسه زباله ای که به روستاییان تحویل می شود 2000 تومان بپردازند. این نشان می دهد که آنها چقدر به محیط زیست اهمیت می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا