ایران گردی

روستای تاریخی و درخور توجه زوارم / روستاگردی در خراسان شمالی

تودی تریپ: در ایران دره های دیدنی مختلفی وجود دارد. برخی از این دره ها بایر و برخی دیگر سرسبز و زیبا هستند. رودخانه ای از میان برخی دره ها می گذرد و رودخانه برخی از دره ها به خاطره تبدیل شده است.

در نهایت برخی از دره ها معروف و برخی کمتر شهرت دارند. امروز شما را با یکی از دره های کمتر شناخته شده آشنا می کنیم. این دره زوارم شیروان نام دارد. برای آشنایی بیشتر با روستای زووارم شیروان با ما همراه باشید.

داستان زورام شیروان

طبق اسناد تاریخی حدود 100 سال پیش ناصرالدین شاه قاجار با یک کاروان از این منطقه عبور کرده است. در این کاروان اعتمادالسلطان نیز او را همراهی می کرد. اعتمادالسلطان در سفرنامه خود از روستای زووارم شیروان یاد کرده است.

او می گوید که «در راه از روستای اصیل گذر کردیم. این روستا 400 خانوار دارد و آب و هوای خوبی دارد. وی در ادامه از این روستا به نام دره ارم یاد کرد. جالب است بدانید که این روستا همچنان به دره ارم معروف است.

روستای تاریخی شایان ذکر، زورم / تور روستای خراسان شمالی

این عدد نشان می دهد که در زمان قاجار این مکان روستایی آباد و پرجمعیت بوده است. در واقع با کاوش های انجام شده در این روستا، کارشناسان موفق به کشف ارگ زوارم شده اند. پس از انجام تحقیقات مختلف قدمت این ارگ را به دوران ساسانیان نسبت می دهند.

حتی در غارهای اطراف نیز نشانه هایی از وجود انسان های اولیه دیده می شود. پس می توان گفت که زوارم سابقه ای طولانی دارد. حداقل قدمت این روستا را می توان مربوط به دوران ساسانیان دانست.

دره زوارم 25 کیلومتر از ابتدای روستا ادامه دارد. این دره در نهایت به کوه های تخت میرزا در شمال شرقی ایران ختم می شود.

در امتداد این دره می‌توانید رودخانه‌ها، آبشارها، چشمه‌ها و استخرهای سنگی زیادی را ببینید. همچنین مراتع اطراف این دره سرسبز، زیبا و فراوان است. در میان این علفزارها انواع گیاهان دارویی و خوراکی رشد می کنند.

دیدنی های روستای زووارم

روستای زووارم را می توان «بهشت گمشده خراسان شمالی» به معنای واقعی کلمه دانست. این روستا دارای جاذبه های طبیعی بی نظیری است.

روستای تاریخی شایان ذکر، زورم / تور روستای خراسان شمالی

خوشبختانه زوارم یکی از مناطق طبیعی کمتر شناخته شده است. ساختار طبیعی این روستا در اثر هجوم گردشگران به هم نخورده و سبک زندگی سنتی مردم همچنان زنده و جاری است. در ادامه شما را با دیدنی های زورام آشنا می کنیم.

رودخانه دره زووارم

در روستای زووارم رودخانه ای زیبا با آبی زلال و سرسبز جریان دارد. این رودخانه دیدنی از کوه های جهان ارگیان معروف به تخت میرزا سرچشمه می گیرد. رودخانه زوارم یکی از مهمترین عوامل سرسبزی و توسعه روستا است. آب رودخانه باغ ها و زمین های کشاورزی اطراف را در مسیر خود آبیاری می کند.

رودخانه زوارم تا شیرآباد، ورکی، عبادآباد و توده ادامه دارد. از این رو روستاهای بعد از زووارم به لطف رودخانه زووارم آباد شد. این رودخانه دیدنی در نهایت به رودخانه اترک می ریزد.

چشمه و آبشار یهدان

بین دره شهری و دره میم لی منطقه ای دیدنی به نام یهدان و آبشار قرار دارد. این آبشار از زیر کوه معروف یهدان سرچشمه می گیرد. بد نیست بدانید آبی که از دل این کوه می جوشد یکی از بهترین آب های نوشیدنی است. کیفیت این آب در بسیاری از آزمایشگاه های خارجی آزمایش شده است.

روستای تاریخی شایان ذکر، زورم / تور روستای خراسان شمالی

نتایج آزمایش همه را شگفت زده کرد. از نظر کیفیت، این آب یکی از بهترین آب های شرب در کل جهان است.

خنده دار

شهری نام منطقه ای تفریحی در روستای زوارهم است. در این منطقه صدها نخلستان بزرگ از درختان گردو دیده می شود. برای رسیدن به این منطقه تعطیلات، باید حدود 15 کیلومتر از زووارم بروید. دسترسی به این منطقه از مسیری سخت امکان پذیر است.

به همین دلیل گردشگران کمی از این منطقه دیدن می کنند. لازم به ذکر است که باغ های صخره ای حتی اگر حصار نداشته باشند جزء املاک خصوصی هستند. پس مواظب باشید به اموال شخصی کسی دست اندازی نکنید.

میم لی

میم لی یکی دیگر از دره های زیبای زورام است. در وسط این دره چندین باغ و فواره دیده می شود. در مسیر این دره به سسکخانه، چقرالنگ و تخت میرزا خواهید رسید. فراموش نکنید که دره میم لی یکی از زیباترین دره های ایران است.

چاگرالنگ

در منطقه چاکرالنگ می توانید از دو چشمه معروف روستای زووارم دیدن کنید. به این دو چشمه چشمه کاینار و چشمه سرخ می گویند. برای دسترسی به این منطقه باید به ارتفاعات برسید.

روستای تاریخی شایان ذکر، زورم / تور روستای خراسان شمالی

چنار عزیز

عزیز چنار یکی از مهم ترین مکان های دیدنی روستای زووارم به شمار می رود. این جاذبه در واقع یک چنار کهنسال است.

بد نیست بدانید این چنار برای اهالی روستای زووارم مقدس است. اهالی روستا برای رفع نیاز خود روی شاخه های این درخت پارچه می بندند.

طبیعت اطراف

شاید درست نباشد که به دنبال دیدنی های روستای زووارم باشید. در واقع کل روستای زوارم شیروان یک جاذبه گردشگری مهم است.

در هر نقطه از این روستا می توانید جاذبه های گردشگری زیبایی را مشاهده کنید. در هر بخش از خاک چندین چشمه مختلف پدید می آید. اگر قصد سفر به این روستا به معنای واقعی را دارید؛ باید یک کوله پشتی و یک جفت چکمه کوهنوردی بردارید و به دل طبیعت ضربه بزنید.

برای کشف طبیعت بکر زوارم ممکن است چند روز زمان نیاز داشته باشید. پس به دل طبیعت بروید و یکی یکی آن را کشف کنید.

منبع: ره بال آسمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا