ایران گردی

روستای آبنیک؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد و دیدنی

تودی تریپ: روستاهای اطراف تهران برای جلوگیری از سروصدا، شلوغی و آلودگی بسیار تمیز هستند، کافی است از روستاهای نزدیک تهران دیدن کنید، فقط 12 کیلومتری شمال شرق قشم بروید.

روستای آبنیک روستایی سرسبز و خوش آب و هوا در شهرستان شمیرانات شهرستان شمیرانات استان تهران در نواحی شهرستان رودبار کسران است که ارتفاع روستای آبنیک از سطح دریا 2400 متر است. جمعیت روستا در تابستان حدود 150 خانوار است که در فصل زمستان به کمتر از یک سوم این میزان کاهش می یابد.

آشنایی با روستای آبنیک

آبنیک با هوای خنک تابستانی، حاشیه های سرسبز رودخانه کلارود و دامنه های وسیع کوه های اطراف، همه ساله به ویژه در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران از تهران و سایر نقاط کشور است.

رودخانه کلرود (در اصطلاح محلی آبنیک نامیده می شود) از کوه های جانستون و خورسنگ به طول 7 کیلومتر سرچشمه می گیرد و یکی از شاخه های رودخانه جاجرود است.

روستای آبنیک بعد از لالون در مسیر جاده گرمابادر قرار دارد. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک در کنار تنگه ای زیبا مکان مناسبی برای تمرین یخ نوردی در زمستان است.

چشمه آبنیک چشمه معروفی است که آبی سفید و زلال دارد و به دلیل خواص آب این چشمه، مردم آبنیک را سالم و زیبا می دانستند. چنان که شاهان قاجار بارها در نوشته های خود به آن اشاره کرده اند.

روستای آبنیک;  جاذبه ای بی نظیر و دیدنی

فاصله آبنیک تا آبشار طلحاب حدود سه ساعت پیاده روی در مسیر جنوبی کوه وزوا است. دو ساعت پیاده روی از آبادی آبنیک دشت جانستون را به شما نشان می دهد که دارای چندین چشمه و یک چشمه دائمی بزرگ است. اینجا واقعا زیباست

در فصل بهار دامنه کوه های این منطقه مملو از قارچ های خوراکی و گیاهانی مانند والک، پیازچه و تره است و عطر مطبوعی در این محیط زیبا می پیچد. در قسمت شمال غربی فشم مسیری وجود دارد که به میگون و دیزین منتهی می شود.

آبشارهای زیادی در فصل بهار در این مسید دیده می شود که مهمترین آنها آبشار دربندسر است که در 15 کیلومتری جاده فشم – دیزین قرار دارد و یکی از موقوفات طبیعی و زیبای منطقه فشم به شمار می رود.

این روستا در ضلع شمالی جاده اصلی و در دو طرف رودخانه کلارود (که مردم محلی آن را رودخانه آبنیک می نامند) قرار دارد و به دلیل قرار گرفتن در رشته کوه های البرز به طور کلی یکی از مسیرهای اصلی گردشگری به شمار می رود.

بنابراین اگر اهل کوهنوردی هستید، گذر این روستا را در یکی از برنامه های کوهستانی خود برنامه ریزی کنید. ارتفاعات خرسنگ، خورسنگ شمالی و ورزاب گزینه های خوبی برای سفرهای بهاری یا پاییزی هستند.

در مسیر این روستا به سمت کوه های اطراف، دشت، غار و رودخانه هر لحظه همراه شماست. غارها و رودخانه های دستکن با آب معدنی که گفته می شود دلیل اصلی قامت و قد بلند مردمان این منطقه است.

روستای آبنیک;  جاذبه ای بی نظیر و دیدنی

چگونه به روستای آبنیک برویم

نشانی: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای آبنیک

در شمال غربی استان تهران و نزدیک مرز استان مازندران روستایی زیبا به نام آبنیک وجود دارد. این روستای ییلاقی در شهرستان شمیرانات و در 15 کیلومتری شمال شرقی فشم قرار دارد و یکی از روستاهای معروف رودبار کسران به شمار می رود. آبنیک با دیدنی‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فرد در دامنه رشته‌کوه البرز قرار دارد و حدود ۲۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

فاصله روستای آبنیک از مرکز تهران حدود 60 کیلومتر است. برای رسیدن به این روستای سرسبز باید از بزرگراه شهید بابایی وارد جاده لشکرک شده و مسیر را تا گردنه گوچک ادامه دهید. از انتهای شرقی بزرگراه ارتش نیز می توان به گردنه قوچک رسید و مسیر را به سمت فشم و لواسان ادامه داد.

پس از رسیدن به پایین گردنه و تقاطع لواسان – فشم وارد جاده فشم شوید. پس از رسیدن به فشم در میدان امام خمینی از خروجی اول خارج شده و وارد جاده زیگان شوید.

پس از طی حدود 12 کیلومتر رانندگی در مسیر جاده پر پیچ و خم و کوهستانی زیگان و گذر از روستاهای زیگان و لالان، در انتهای جاده به تابلوی روستای زیبای آبنیک می رسید. این روستا در ضلع شمالی جاده قرار دارد. در حدود 500 متری جاده روستا قرار دارد.

اگر با ماشین شخصی به روستای آبنیک سفر نمی کنید می توانید از تاکسی یا اتوبوس فشم در میدان تجریش تهران استفاده کنید. چهارراه تهران پارس به لواسان و فشم هم تاکسی دارد.

روستای آبنیک;  جاذبه ای بی نظیر و دیدنی

آبنیک یکی از ییلاقات اطراف تهران است و به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به اینجا فصل بهار و تابستان در نظر گرفته شده است. اکثر پایتخت نشینان با شروع فصل تابستان به مناطق ییلاقی اطراف از جمله آبنیک می روند.

در این فصول هوای سرد و تابستانی، حاشیه سرسبز رودخانه کلرود و دامنه های وسیع کوه های اطراف، منظره بی نظیری را در اختیار شما قرار می دهد. البته روستای آبنیک در فصل پاییز و زمستان مخاطبان خاص خود مانند یخ نوردان را دارد و همچنان میزبان خوبی برای مسافران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا