ایران گردی

روستاگردی هیجان‌انگیز در روستای کندوان تبریز

تودی تریپ: در شمال غربی کشور و در نزدیکی شهر اسکو یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران را می بینید.

روستایی صخره ای و اسرارآمیز در دامنه کوه آتشفشانی سهند.

این روستا یکی از نمونه های نادر روستاهای صخره ای جهان است که هنوز مردم آن در خانه های سنگی به نام کرانی زندگی می کنند.

تاریخچه روستای کندوان تبریز

در مورد تاریخ روستای کندوان نقل قول های زیادی وجود دارد. بر اساس یکی از این داستان ها، در قرن هفتم هجری، ساکنان روستایی به نام «هایله ور» اولین کسانی بودند که به کندوان پا گذاشتند.

روستای خیلاور در 2 کیلومتری غرب کندوان قرار داشت و مردم آن برای در امان ماندن در حمله مغول به دشت روبروی کندوان کنونی کوچ کردند. با گذشت زمان، مردم حفاری هایی در داخل مرز انجام داده و خانه هایی را به عنوان پناهگاه های امن برای خود ساخته اند.

سنگ های نیشکر شکل کندوان از فعل و انفعالات کوه آتشفشانی سهند به وجود آمده و منظره شگفت انگیزی را به وجود آورده است. گدازه ها و توده های مذاب و داغ آتشفشان توسط برف، باران و باد در طی هزاران سال بیرون تشکیل شده اند.

کندوان از مناطق تفریحی رشته کوه سهند است و عشایر زیادی در مراتع سرسبز آن زندگی می کنند.

تور مهیج روستای کندوان تبریز

آنچه هویت روستای کندوان را تشکیل می دهد، وجود 117 خانوار و خانه مسکونی در داخل صخره های هرمی و مخروطی شکل است. مردم این روستا به غیر از خانه های مسکونی، انبارها، انبارها و کارگاه های داخل صخره ها برای خود آماده کرده اند.

روستای کندوان از صخره هایی تشکیل شده است که بعدها مردم برای زندگی در صخره ها آن را کندند و برای خود خانه ساختند. همین موضوع باعث جذابیت بیشتر روستای کندوان شد.

معماری خانه های روستای کندوان به صورت صخره های مخروطی یا جمجمه قندی است و به گفته برخی باستان شناسان قدمت سکونت کندوان به دوران پیش از اسلام می رسد.

در دل تپه های مرتفع کندوان، صدها انبار، انبار و اتاق حفاری شده که ارتفاع برخی از آنها 40 متر است. قرار گرفتن روستای کندوان در یکی از مناطق خوش آب و هوای ایران و آذربایجان شرقی از ویژگی های مثبت آن است.

سوغاتی های روستای کندوان

عسل کوهی یکی از مهمترین محصولات کندوان است. لبنیات، آب معدنی، گردو، گیاهان دارویی، دوشاب یا شیره انگور، عسل و بادام از جمله غذاهایی است که می توانید از این روستا به عنوان سوغات ببرید. همچنین فرش، جاجیم و روسری نیز از صنایع دستی این افراد است.

خشکبار یکی دیگر از سوغاتی های منطقه آذربایجان است که به لطف آب و هوای خوب در اکثر مناطق استان محصولات خشکبار مرغوب عرضه می شود. اگر در تابستان به کندوان سفر کردید، میوه های خوشمزه این فصل و این روستا مانند زردآلو و گیلاس را از دست ندهید.

تور مهیج روستای کندوان تبریز

گاهی در ایام نوروز نمایشگاه صنایع دستی در ورودی روستا برپا می شود و هنرهای سنتی کندوان و سوغات به نمایش گذاشته می شود و به فروش می رسد.

چاپ باتیک به عنوان هنر منحصر به فرد منطقه اسکو، سرامیک، انواع هنرهای چوبی از جمله خاتم، معرق و منبت، پارچه هایی مانند فرش و قالی و لاک، شیشه سنتی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، غذاهای محلی و خشکبار، همراه با عسل مرغوب کندوان سوغات دیگری از استان در این نمایشگاه وجود دارد که می توانید از آنها خریداری کنید.

درباره علت نامگذاری روستای کندوان روایات مختلفی وجود دارد. برخی می گویند که نام کندوان به این دلیل به این روستا داده شده است که شکل صخره ها و سوراخ های آن، کندوی عسل را در ذهن تداعی می کند.

در تفسیر دیگری آمده است که این کلمه ترکیبی از دو کلمه «کند» و «وان» است. کند در زبان آذربایجانی و ترکی به معنای روستا است و وان یکی از انواع پسوندهای مکانی است که در این زبان استفاده می شود.

برخی می گویند کلمه کندوان از کلمه کندان یا کندهگان (مشتق از کندو) گرفته شده است. علت این نامگذاری به دلیل آب و هوای کوهستانی روستا و کشت گسترده زنبورهای عسل از قدیم الایام در این منطقه است.

تفسیر دیگری می گوید کندوان از کلمه کندوان یا کندوان گرفته شده است. این کلمه از سه جزء Kandi + Eo + En تشکیل شده است که کلمه کندی به معنای خود، کلمه Eo به معنای خانه و en نشان دهنده پسوند مکان است. پس به طور کلی کندوان به معنای خانه خود است.

اما برخی علت نامگذاری روستای کندوان را به گونه ای که در ابتدا کندوجان نامیده می شد اشاره می کنند که به مرور زمان تغییر شکل داده و به کندوان تبدیل شده است.

تور مهیج روستای کندوان تبریز

شغل اهالی روستای کندوان

شغل مردم کندوان متاثر از آب و هوا و آب و هوای این منطقه است. به دلیل ارتفاع زیاد و وجود برف در طول سال و آب شدن تدریجی برف ها، مراتع طبیعی در اطراف روستا وجود دارد که دامداری را به یکی از فعالیت های اصلی اهالی تبدیل کرده است.

کشاورزی دیم نیز در شیب ها و ناهمواری های منطقه در کنار چشمه های کوهستانی انجام می شود. باغداری نیز از دیگر مشاغل مردم این روستا است.

زنان روستای کندوان مانند بسیاری از زنان روستایی و عشایر ترک در پشت حجاب حیا صحبت می کنند و تا حد امکان از صحبت با غریبه ها پرهیز می کنند و معمولاً لباس محلی می پوشند.

از آداب و رسوم خاص روستای کندوان می توان به جشن های زمستانی مفصل آن اشاره کرد که به دلیل زمستان های طولانی و سرد، جایگاه ویژه ای در فرهنگ مردم این روستا دارد و با شکوه خاصی برگزار می شود. مراسم شب چله، چهاربهان سوری و چهار چهاربهان با طلب باران و تبرک و دفع بلا از جمله آیین هایی است که در کندوان بسیار اجرا می شود و رنگ و بوی خاصی دارد.

از جمله آداب و رسوم جالبی که در گذشته در روستای کندوان رواج داشت، سنت کندن خانه در دل صخره قبل از ازدواج است.

در بررسی ها و خاطرات قدیمی های روستا آمده است که هر پسری که قصد ازدواج دارد باید قبل از برگزاری عروسی ابتدا برای خود و همسر آینده اش در میان صخره های سالم روستا خانه ای بسازد. و سپس ازدواج کرد.

تور مهیج روستای کندوان تبریز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا