ایران گردی

روستاگردی مهیج در طالقان

تودی تریپ: روستای زیبای کرکبد یکی از زیباترین مکان های دیدنی منطقه طالقان استان البرز است که در فاصله 135 کیلومتری غرب استان تهران این روستای کوهستانی در بالادست طالقان شهرستان طالقان واقع شده است. 2271 متر بالاتر از سطح دریا. کرکبود در شمال شرقی مرکز طالقان و در فاصله 5 کیلومتری آن قرار دارد. این روستا به دلیل ظاهر و شکل زمین و کوه های اطراف و آبشار و چشمه معروفش یکی از جاذبه های منطقه طالقان به شمار می رود.

آشنایی با روستای کرکبود طالقان

علت نامگذاری این روستا در دو افسانه آمده است که در زیر به آن اشاره می کنیم: این دو افسانه نسل به نسل نقل شده است. یکی به دلیل رنگ مایل به آبی سنگ های این روستا است که رنگ و جلوه ای منحصر به فرد به کوه های این منطقه بخشیده است و با خشک شدن پوشش گیاهی کوه ها آبی رنگ می شود به همین دلیل روستا را کر سین می نامند. .

تور مهیج روستای طالقان

دیگری بر این اساس است که در گذشته های دور دو امامزاده به نام های زید و ابراهیم که آنها نیز برادر بوده و در حال حاضر در این روستا مدفون هستند زندگی می کردند و دارای دو اسب به نام های کهر و کبود بودند که بعدها پس از مرگ این دو نام این روستا کهروکبد و سپس کرکبد نامیده می شود در اطراف روستا اشیایی پیدا شده که به نظر می رسد مربوط به قرن چهارم باشد.

این روستا در شهرستان طالقان قرار دارد و براساس سرشماری سال ۱۳۸۴ جمعیت آن ۱۲۷ نفر (۳۹ خانوار) ​​می‌باشد. زبان مردم کرکبد در ایران زبان تاتی است که در نیمه دوم سال بسیار بارانی و سرد است و در فصل های مختلف زمستان حتی امکان سفر به برخی نقاط آن وجود ندارد. اما تابستان های طالقان برای گردشگران بسیار معتدل و خاص است. آب و هوای روستای کرکبود نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهترین فصل برای بازدید از کرکبود، بهار و پاییز است.

تور مهیج روستای طالقان

برای رسیدن به این روستا باید از شهر طالقان گذشت و به منطقه طالقان علیا رفت. با یک جاده فرعی به دره کرکبد می رسید که روستای کرکبد پس از عبور از چندین روستا در انتهای جاده قرار دارد.

دیدنی های روستای کرکبد

– این روستا دارای دو چشمه به نام های جوهرچشمه و اشکس است.

– یکی از زیبایی های روستای کرکبود طالقان رودخانه ای است که از کنار آن می گذرد.

– گارامبا در مرکز روستای کرکبود قرار دارد که اکنون ویران شده است. رختکن حمام دارای چهار طاق است که یکی در ورودی، دیگری ورودی هنرستان و دو طاق دیگر آن قسمت نشیمن است. در سمت راست ورودی رختکن راهرویی به طول 1.5 متر وجود دارد که پس از گردش به چپ و راهروی سه متری دیگر به گلخانه منتهی می شود. در سمت چپ هنرستان و پشت رختکن یک گاوصندوق حمام قرار دارد که ورودی آن با حصاری مسدود شده است. برخی از طاق های حمام نیم دایره و برخی دیگر چلیپایی است و تمام سطوح داخلی حمام با سیمان سفید اندود شده است.

تور مهیج روستای طالقان

– در روستای کرکبد آبشاری وجود دارد که به آن کرکبد یا آبشار گور می گویند آبشاری دیدنی است که در میان دره ای عمیق با صخره های 30 تا 50 متری خودنمایی می کند و از کوه های شمالی طالقان سرچشمه می گیرد و در نهایت جاری می شود. به رودخانه شاهرود می پیوندد این آبشار اگرچه ارتفاع چندانی ندارد، اما با چنان نیرویی به صخره های مرتفع برخورد می کند که لرز را به دل بیننده می اندازد.

آب آبشار پس از افتادن بر روی صخره به کف دره می ریزد و پیچ و تاب آن جلوه بسیار زیبایی ایجاد می کند. در این فضای بسته، سر و صدای آب مانع از شنیدن هر گونه صدایی می شود. در کنار آبشار و زیر صخره ها، اگر دقت کنید، حفره هایی را می بینید که تبدیل به نیمکت های جداگانه شده اند. گفته می شود که این سوراخ ها محل کار خوشنویسان، کاتبان و کاتبان قرآن بوده است. در پایین آبشار حوضچه های پر از آب مناسب برای شنا وجود دارد.

تور مهیج روستای طالقان

همچنین می توانید به پشت آبشار بروید و خنکی آبشار را احساس کنید. به طور کلی فاصله تهران تا آبشار کرکبود 140 کیلومتر است. وجود درختان سر به فلک کشیده با برگ های در هم تنیده و سایه انداز خیابان های باغ ها زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده که برای هر گردشگری جذاب و قابل توجه است.

بازدیدی هیجان انگیز از روستای کرکبد

در پایان می خواهیم چند نکته را برای داشتن یک سفر دلپذیر به شما یادآوری کنیم:

1- اگر می خواهید فضایی دنج در نزدیکی پایتخت داشته باشید تا تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات متفاوتی را با صدای تند آب و آواز پرندگان بهاری سپری کنید تا آرامش مورد نیاز خود را به دست آورید، پیشنهاد ما به شما این منطقه دیدنی است.

2- در این روستا رستورانی وجود ندارد که باید از رستوران و صندلی در طالقان استفاده کنید.

3- هنگام برنامه ریزی برای پیاده روی در مسیر آبشار کرکبود، حتما کفش مناسب داشته باشید. صندل و کفش تابستانی پیاده شدن از کوه را سخت می کند و بهتر است از آنها استفاده نکنید.

تور مهیج روستای طالقان

همچنین بهتر است یک ست لباس اضافه همراه خود داشته باشید، زیرا احتمال اینکه بخواهید به زیر آبشار بروید یا در آب بازی کنید بسیار زیاد است.

4- زمانی که برای دیدن آبشار می روید، به یاد داشته باشید که در این مسیر آب آشامیدنی وجود ندارد، پس آب کافی همراه خود داشته باشید.

5- اگر می توانید حتما دوربین همراه خود داشته باشید زیرا این منطقه به قدری زیبا و گیرا است که نمی توان لحظه ای یا صحنه ای را نخواست. در کنار آبشار زیبای کر کبود می توانید با خلاقیت و ذوق هنری خود تکنیک های عکاسی زیادی را امتحان کنید.

6- بهترین زمان برای بازدید از روستا و آبشار بی نظیر کرکبود فصل بهار و تابستان است که با توجه به گرمی هوا، بازدید از آبشار را مفرح و امکان پذیر می کند.

منبع: سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا