ایران گردی

روستاگردی در پاوه را از دست ندهید

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: شهر زیبای پاوه با بیش از سه هزار سال قدمت در شمال غربی استان کرمانشاه و در فاصله 112 کیلومتری مرکز استان و 45 کیلومتری مرز ایران و عراق واقع شده است. ساختمان ها و ساختمان های مسکونی این شهر به گونه ای طراحی شده اند که در بیشتر موارد سقف خانه ای که در ارتفاع کمتری نسبت به دامنه کوه ساخته شده است، حیاط خانه ای است که چند متر بالاتر از آن ساخته شده است.

به دلیل شباهت معماری این شهر با شهر ماسوله در استان گیلان، به آن شهر «هزار ماسوله» نیز می گویند.

3 روستای زیبای پاوه

روستای نسمه

روستای نسمه در 5 کیلومتری پاوه و 120 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. این روستا که یکی از نقاط دیدنی پاوه محسوب می شود، از شمال به جاده پاوه – کرمانشاه و کوه های شاهو، از جنوب به مراتع بین روستاهای نسمه و اوزسی و کوه های بین دو روستا می رسد. از شرق به روستای دره بیان و باغات این روستا و از غرب به روستاهای چورژی، سراکاران و تپه لاکاله محدود می شود. کوه های سنگی عظیم، چشمه ها و رودخانه های با طراوت، مسیرهای کوهستانی و پوشش گیاهی انبوه، مناظر طبیعی این روستا را تشکیل می دهند.

روستا گردی در پاوه را از دست ندهید

همچنین تپه قلعه نزدیک روستا با قدمت قرون وسطی دوره های تاریخی پس از اسلام در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای شمشیر

روستای شمشیر در ۶ کیلومتری پاوه و ۱۱۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و جاده پاوه کرمانشاه از آن می گذرد. خانه های روستا که در دامنه رشته کوه زاگرس و کوه شاهو قرار دارد به سبک معماری پلکانی ساخته شده است.

بر اساس شواهدی که در این منطقه به دست آمده، قدمت روستا را 3500 سال نسبت می دهند. علاوه بر ارزش تاریخی و زیبایی معماری، باغ های سرسبز گردو، چشمه های روان و هوای خنک نیز روستای شمشیر را به یکی از جاذبه های گردشگری پاوه تبدیل کرده است.

روستای صومعه

روستای خانقاه در دو کیلومتری جنوب شهر پاوه و روبروی کوه آتشگاه قرار دارد و از چهار طرف با درختان باغ احاطه شده است. بر اساس برخی برآوردها قدمت این روستا را به دوره ساسانی یزدگرد سوم نسبت می دهند. روستای خانقاه با آب و هوای مطبوع، بافت سنتی و معماری پلکانی روستا و مناظر طبیعی زیبا، یکی از جاهای دیدنی پاوه به شمار می رود.

روستا گردی در پاوه را از دست ندهید

روستای حاجی; جالب و دیدنی

روستای هجیج در 34 کیلومتری شهرستان پاوه و 123 کیلومتری کرمانشاه در بخش نوسود قرار دارد. پاوه یکی از شهرستان های مرزی استان کرمانشاه است که در 122 کیلومتری شمال غربی این استان قرار دارد.

این شهر از شمال و شمال شرقی به شهرستان مریوان در استان کردستان، از شرق و جنوب به شهرستان جوانرود و از غرب به کشور عراق (اقلیم کردستان) منتهی می شود.

هجیج پس از عبور از مسیری پر پیچ و خم با مناظر بی نظیر و منحصر به فرد در منطقه اورامان پاوه در انتظار شماست. دهکده ای با معماری و طبیعت باورنکردنی که با قدم گذاشتن در آن شما را به دنیایی بکر و شگفت انگیز می برد.

در این روستای زیبا همه چیز پر از آرامش و صمیمیت است حتی خانه ها. روستایی که شکل خاص معماری و بافت آن نشان از نزدیکی و اتحاد مردم دارد. خانه های حججی طوری شکل گرفته اند که سقف یک خانه حیاط خانه همسایه است. خانه‌های سنگی که بزرگ نیستند، اما از دل‌های خوب ساکنانش می‌گویند.

روستا گردی در پاوه را از دست ندهید

این روستا 53 هکتار وسعت دارد و یکی از زیباترین و باصفاترین روستاهای اورامان محسوب می شود. شمال، غرب و جنوب هجیج را کوه‌ها و از شرق به روستای سیروان احاطه کرده است. حاجی ها خانه خود را با سنگ و بدون ساروج، به صورت سنگ خشک در دو طبقه، روبه روی رودخانه سخاوت بخش و حیات بخش سیروان، در پناه دره ای که با مهربانی آنها را در آغوش گرفته بود، ساختند.

البته امروزه خانه هایی با مصالح پایدارتر و جدیدتر نیز وجود دارد. خیابان ها نیز آسفالت شده و به صورت نیم دایره ای شکل گرفته اند. در شکل گیری بافت این مکان، شیب و کف دره به عنوان آبراهه و کمبود زمین تأثیر داشته است.

همه چیز برای یک قاب از خاطرات رویایی و دلپذیر آماده است. چرا که هجیج پر از زیبایی و مناظر شگفت انگیز است که می تواند بهترین سوژه شما برای عکاسی و ثبت لحظات فراموش نشدنی باشد. هجیج مجموعه ای دیدنی از جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی، آبی و صنایع دستی دارد. کوسه هجیج، رودخانه سیروان، چسمه بل و… از دیدنی های این روستا هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

روستا گردی در پاوه را از دست ندهید

رودخانه سیروان: رودخانه سیروان یکی از جاذبه های طبیعی هجیج و یکی از رودخانه های پرآب این منطقه است. سواحل این رودخانه و مناظر سرسبز آن در فصل بهار و تابستان از اقامتگاه های گردشگران است.

سد داریان: داریان نام سد روستای هجیج است، سدی خاکی که بر روی رودخانه سیروان ساخته شده و در نزدیکی روستای هجیج و داریان قرار دارد. وجود این سد و رودخانه سیروان امکانات قایقرانی را برای گردشگران فراهم می کند و می توانید از این تفریح ​​در هجیج لذت ببرید.

بل ایزوور: بل چشمه ای است خروشان که مانند آبشاری از دل کوه سرچشمه می گیرد و به رودخانه سیروان می ریزد. این چشمه خواص درمانی و معدنی دارد و نکته جالب این است که در تمام فصول سال پر آب است. فاصله هجیج تا بل دو کیلومتر است.

ارتفاعات شاهو: شاهو یکی از ارتفاعات هجیج است که بخشی از رشته کوه زاگرس است و مناظر بکر و شگفت انگیزی با چمنزارها و مراتع سرسبز مانند پیاز، دل میشا و هاول دارد.

روستا گردی در پاوه را از دست ندهید

در دامنه ارتفاعات شاهو چشمه های زیادی وجود دارد که آب کشاورزی و آشامیدنی شهرها و روستاهای اطراف را تامین می کند. گونه های گیاهی در شاهو به ویژه گونه های دارویی مانند گل گاوزبان، ختمی، گان و شن رشد می کنند. خرس، شغال، گرگ و روباه نیز از جمله حیواناتی هستند که در این ارتفاعات دیده می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا