ایران گردی

روستاگردی در روستای لرد اردبیل

تودی تریپ: دهکده توریستی لیرد در شهرستان خلخال از توابع شهرستان شاهرود یکی از استان های استان اردبیل واقع شده است و به دلیل داشتن باغ ها و جاذبه های متنوع از جمله غار سنگی کخول الانبار، بقعه امامزاده محمد، دشت گل شقایق، منطقه حفاظت شده آق داغ و … چشمه های طبیعی معجزه آسا، که از مهم ترین آنها می توان به «منبع آبشار سیبیه هانی» اشاره کرد، او مشهور است.

این روستا پرجمعیت ترین و بزرگ ترین روستای استان اردبیل محسوب می شود و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار جمعیت آن حدود 3226 نفر است که به دلیل مهاجرت فصلی تعدادی از اهالی آن از شهرهای گیلان در بهار و تابستان برای اقتصاد روستایی به بیش از 5000 هزار نفر می رسد.

آشنایی با روستای لرد اردبیل

همه قوم خدا مسلمان و شیعه هستند و به زبان تاتی صحبت می کنند. از آثار تاریخی و مذهبی روستای لرد می توان به بقعه امامزاده محمد، حمام قدیمی و گبرا گبرستان به معنی قبرستان روستا اشاره کرد. بزرگان روستا معتقدند که مردم چندین هزار سال پیش در آنجا دفن شده اند. که نشان می دهد دهکده گردشگری لرد قدمت چند هزار ساله دارد.

این روستا از نظر آب و هوا در منطقه ای کوهستانی و در دامنه شرقی کوه آق داغ قرار دارد. به همین دلیل هوای بسیار سرد در پاییز و زمستان و هوای معتدل در بهار و تابستان وجود دارد.

دهکده توریستی لرد هر ساله میزبان جشنواره های مختلفی از جمله جشنواره گردو، جشنواره بازی های محلی و محلی و جشنواره فرهنگ و بوم شناسی است که هدف آن معرفی آیین ها و فرهنگ های دهکده توریستی لرد است. از سوغاتی های این روستای گردشگری می توان به لباس محلی زنانه، فتیر، انواع میوه ها مانند گردو، سیب، گیلاس، گلابی، لبنیات، عسل، ماهی و حیوانات زنده اشاره کرد.

روستا گردی روستای لرد اردبیل

اکثر مردم با شنیدن نام روستای توریستی لرد به یاد چشمه و آبشار لرد سیبیح خانی می افتند که یکی از جاذبه های جالب و مفرح برای طبیعت گردان است که صنعت گردشگری این روستا را رونق بیشتری بخشیده است.

آبشار سیبیه خانی به زبان ترکی (آق بلاغ) به طول 180 متر عنوان طولانی ترین آبشار ایران را از آن خود کرده است و به دلیل عدم پیگیری مسئولین در آثار ملی ثبت نشده است. این آبشار در روستای توریستی لرد شهرستان شاهرود خلخال در استان اردبیل قرار دارد و با ارتفاع ۳۳۲۲ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین نقطه شهرستان خلخال است.

در دامنه این رشته کوه چشمه های زیادی وجود دارد که آب نهرهایی مانند میانرودان، گلبندرود، زال و … را تامین می کند.

بازدید از شهرک لرد اردبیل

روستای لرد در 27 کیلومتری شهر کلور مرکز شهرستان شاهرود قرار دارد. راه اصلی این روستا از جاده شاهرود به طول 65 کیلومتر و جاده فرعی از جاده روستای بفریارد به شهر خلخال مرکز شهرستان خلخال به طول 32 کیلومتر می باشد.

این روستا از شمال به روستای میان رودان، از جنوب به روستای کرناک، از شرق به کلور و روستای درو، از جنوب شرقی به روستای کارین و از غرب با سربه فلک کشیده متصل است. کوه آگ داغ

این روستا بزرگترین روستای شهرستان خلخال است و در حال حاضر دارای 926 خانوار و نزدیک به 4000 نفر ساکن دائمی می باشد. به دلیل مهاجرت فصلی برخی از اهالی آن به شهرهای گیلان، در فصل بهار و تابستان محصولات کشاورزی را کاشت و برداشت می کنند و به روستا برمی گردند و خانه ها و جاندارانشان همچنان در روستا پابرجاست، جمعیت آن به حدودا می رسد. 5000 هزار نفر

روستا گردی روستای لرد اردبیل

اگر از تهران سفر می کنید پس از طی حدود 500 کیلومتر در جاده اردبیل و گذر از شهرهای کرج، قزوین و زنجان به خلخال خواهید رسید. از خلخال دو مسیر دسترسی به دهکده توریستی لرد وجود دارد:

  • از خلخال به جاده کلور بروید. حدود نیم ساعت دیگر به کلر خواهید رسید. از کلور به سمت روستای شال رفته و از آنجا پس از عبور از روستاهای قشلاق دیز و کارین به روستای توریستی لرد خواهید رسید. این مسیر اصلی محسوب می شود.
  • از خلخال مسیر طولانی به سمت بفراجرد در جنوب شهر خلخال را به سمت روستای توریستی لرد در پیش بگیرید و پس از طی حدود 30 کیلومتر به این روستا برسید. بخشی از این جاده خاکی است.

اگر در استان گیلان باشید با عبور از ماسوله و روستاهای مایولان، جلال آباد و طاهرم دشت به روستای شال خواهید رسید. از روستای شال تا روستای توریستی لرد کمتر از 30 دقیقه راه است.

  • رانندگی در روستای گوسپود در زمستان نیاز به تجهیزات ایمنی کامل دارد.
  • برای رسیدن به آبشار باید پیاده روی کنید. پس کفش مناسب بپوشید.
  • برای اقامت در روستای توریستی لرد می توانید از خانه های اجاره ای اهالی استفاده کنید و یا به شهر خلخال بروید.
  • کمپینگ در اطراف آبشار در دسترس است. اما به دلیل بکر بودن منطقه و وجود حیوانات توصیه می شود این کار را با دنده کامل انجام دهید.
  • اگر قصد دارید در اطراف آبشار کمپ بزنید، می توانید ماشین را در روستا پارک کنید و از کامیون های محلی برای آوردن وسایل خود به آبشار استفاده کنید.

روستا گردی روستای لرد اردبیل

  • خرید محلی برای کمک به اقتصاد محلی.
  • هنگام بازدید از دهکده لرد، در حفظ نظافت و حفاظت از محیط زیست کوشا باشید.
  • دهکده توریستی لرد در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی بازدیدکنندگان زیادی دارد.
  • بازدید از دهکده توریستی لرد رایگان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا