ایران گردی

روستاگردی در روستای سراخیه خوزستان

تودی تریپ: روستای صراخیه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری روستایی خوزستان است که به خاطر مردم خونگرم، دیوارهای باریک و معماری بومی خود شناخته شده است. این روستا را ونیز ایران نیز می نامند.

سفر به سراخیا یک تیر و چند نشانه است; نه تنها می توانید از طبیعت گردی در تالاب شادگان لذت ببرید، بلکه این فرصت را خواهید داشت که با فرهنگ محلی این منطقه نیز آشنا شوید.

آشنایی با روستای صراحیه در خوزستان

سوار قایق های چوبی شوید که در زبان محلی به آن بالامیس می گویند و در روستا گشت و گذار کنید و از خانه ها و مردم عبور کنید.

اینجا ونیز ایران است که در میان آبهای تالاب بین المللی شادقان قرار دارد. تالابی به وسعت 400 هزار هکتار در استان خوزستان و جنوب شهرستان شادگان که بزرگترین تالاب ایران است و نام آن به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی منطقه و جهان در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

این تالاب در زبان محلی به هورال دورق یا هورال فلاحیه نیز معروف است.

مهم ترین جاذبه این روستا قایق سواری در تالاب شادگان و عبور از روستا است. روستاییان شما را سوار قایق های خود می کنند و اطراف روستا و اطراف تالاب را به شما نشان می دهند.

تور دهکده روستای سراکیه خوزستان

ایستگاه سوار شدن به قایق در قسمت شرقی شعبه غربی روستا قرار دارد (در قسمت اطلاعات تکمیلی در مورد انشعابات روستا توضیح داده ایم). در میان آب با آلاچیق هایی روبرو می شوید که برای استراحت گردشگران و سرو غذا و نان محلی ساخته شده اند.

با قایق در تالاب می توانید از دو روستای کوچک دیگر در اطراف صراخیه به نام های حدبا و خروسیه (خروسی) نیز دیدن کنید.

یکی از شغل های اهالی روستا ماهیگیری است و اگر به این سرگرمی علاقه دارید می توانید آن را در صراحیه تجربه کنید. انواع ماهی مانند بنی، شیرید، حمری، جولان، ماهی پرورشی در تالاب شادگان یافت می شود.

یکی از جاذبه های خاص این منطقه مشاهده گله های گاومیش است که یکی از جانوران برجسته این منطقه محسوب می شود. گراز با نام محلی خوک، گربه جنگلی با نام محلی بزون، شنگ با نام محلی چلب آلمایی و گرگ با نام محلی زیب از دیگر حیوانات این منطقه هستند. گونه ای از دلفین به نام دلفین پوزه بطری نیز در این تالاب زندگی می کند.

پرندگانی که در هنگام مهاجرت به تالاب می آیند فرصتی برای پرنده نگری ایجاد می کنند. تالاب شادگان تنها زیستگاه و محل پرورش اردک در جهان است. فلامینگو، حواصیل، لک لک، غاز وحشی و اردک از جمله پرندگانی هستند که در این تالاب دیده می شوند.

بازار پر سر و صدا است که در آن انواع محصولات محلی از جمله ماهی تازه به فروش می رسد و می توانید از آن سوغاتی بخرید.

موزه حیات وحش جایی که می توانید با گونه های تالاب آشنا شوید و در مورد پرندگان مهاجر و زمان مهاجرت آنها اطلاعات کسب کنید.

مسجد که فاقد گنبد و گلدسته است و ظاهری بسیار ساده دارد. این مسجد با مصالح محلی ساخته شده و با نی پوشیده شده است.

تور روستای صراحیه خوزستان

بازدید از روستای صراحیه خوزستان

برای رسیدن به روستای صراخیه باید به تالاب شادگان برسید. برای این کار ابتدا باید به شهر اهواز بروید. سپس جاده اهواز به آبادان را در پیش بگیرید و به منطقه دارهوین برسید.

در خروج از دارهوین جاده ای وجود دارد که به شهر شادگان منتهی می شود. داخل شهر شادگان از هر شخصی آدرس روستای صراحیه را بپرسید راه را به شما نشان می دهند.

پس از عبور از جاده به دل تالاب، چند اسکله شناور با قایق های موتوری در سمت راست خود خواهید دید. از اینجا باید وسیله نقلیه خود را پارک کنید و با قایق به روستا بروید.

اگر زیاد هستید، به راحتی می توانید یک قایق را ببندید. اما اگر با تعداد کم رفتید اصلا نگران قیمت نباشید. به راحتی می توانید از قایق های مشترک یا به اصطلاح لاین به عنوان تاکسی استفاده کنید.

با توجه به گرمای منطقه بهترین زمان برای سفر به شادگان و روستای صراحیه اواسط پاییز و کل فصل زمستان به خصوص از اواسط آذر تا اواسط اسفند است.

یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این منطقه در فصل زمستان وجود پرندگان مهاجری است که در سایر فصول سال دیده نمی شوند.

سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب قرار دارند و چند روستا نیز در کنار آن قرار دارند. همچنین دو روستای سراخیه و رگبه نیز در این تالاب قرار دارند.

البته در کل محوطه این تالاب آبی قابل مشاهده نیست و فضایی خور مانند وجود دارد که جاده اصلی از آن عبور می کند.

تور دهکده روستای سراکیه خوزستان

مساحت تالاب شادگان ثبت شده در کنوانسیون رامسر 400 هزار هکتار است. اما اندازه گیری سال 2003 مساحت تالاب را در حدود 54 هزار هکتار نشان می دهد که خطر خشک شدن بخش بزرگی از این تالاب را نشان می دهد.

از آنجایی که روستای سراخیا در میان تالاب شادگان واقع شده است، مناظر، پوشش گیاهی و جانوری آن شباهت زیادی به اکوسیستم تالاب دارد.

تالاب شادگان زیستگاه 174 گونه پرنده از جمله پرندگان کمیاب است. گیلان شاه هلدار و در سراسر آفریقا نیز قابل مشاهده هستند.

جالب اینجاست که این مرداب تنها زیستگاه اردک اردک در جهان و علاوه بر آن، میزبان پرندگانی مانند فلامینگو، حواصیل، لک لک، غازهای وحشی و اردک است.

روستای صراخیه نیز به خاطر گله های گاومیش بسیار معروف است و مطمئناً همه در سفر به اینجا با آن ها برخورد خواهند کرد.

علاوه بر گاومیش کوهان دار امریکایی، در این منطقه حیواناتی مانند گراز وحشی، گربه جنگلی، گرگ و دلفین پوزه بطری نیز زندگی می کنند. در آب های تالاب شادگان ماهی هایی مانند شیرید، جولان، حمری و … نیز وجود دارد که ماهیگیری را به یکی از فعالیت های اصلی مردم روستا تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا