ایران گردی

روستاگردی در روستای داماش رودبار

تودی تریپ: روستای داماش، زیستگاه اصلی زنبق چلچراگ در استان گیلان، در دامنه رشته کوه های البرز و در شهرستان رودبار واقع شده و یکی از بهترین دیدنی های استان گیلان به شمار می رود. دیدن گل زنبق چلچراگ، مناظر طبیعی بی نظیر، آب و هوای مطبوع و غذاهای محلی لذیذ، داماش را به یک مقصد گردشگری طبیعت گردی در بین گردشگران تبدیل کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روستای بی نظیر و جاذبه های گردشگری آن با ما همراه باشید.

آشنایی با روستای داماش

روستای داماش در ارتفاع 1800 متری یکی از روستاهای بسیار مرتفع استان گیلان است که نسبت به سایر نقاط این استان خشکتر و پوشش گیاهی وسیع تری دارد. منطقه ای کوهستانی با آب و هوای فوق العاده که در گذشته ییلاق بوده و مردم گیرنده در پنج ماه گرم سال به این منطقه کوچ می کردند.

البته این روستا در حال حاضر سکونتگاه دائمی است. داماش از ترکیب دو کلمه «دا» و «مَش» و در گویش کرمانجی به معنای «فرنی دادن به کسی» است.

تور روستای داماش رودبار

داماش، زمرد سبز استان گیلان، قدمتی کهن دارد و به سرزمین گوارا و چشمه های پر رونق شهرت دارد. میانگین سالانه دما و بارندگی در این منطقه به ترتیب 10 درجه سانتیگراد و 450 میلی متر است.

دمشق دارای آب و هوای نیمه مرطوب و معتدل است و گیاهانی مانند هالیو، پیچک، گزنه، بنفشه، انواع سرخس، رسول، شبدر وحشی و سنجد در آن می رویند. سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گونه های گیاهی است که برای رشد به محیطی خشک و آفتابی نیاز دارد تا خاکی قابل نفوذ باشد و این شرایط رشد برای این گل در دمشق فراهم است.

گویش مردم داماش دیلمی است. باغداری، مرغداری و دامداری و صنایع دستی از جمله مشاغلی است که مردم روستای داماش از این طریق امرار معاش می کنند. کشاورزی در دمشق امکان پذیر نیست. زیرا در این روستا با موقعیت کوهستانی و شیب دارش کمبود زمین مسطح مناسب برای کشاورزی احساس می شود.

مردم روستای داماش هنوز لباس محلی خود را می پوشند. آنها لباس محلی می پوشند و فرهنگ محلی خود را در مراسم و جشن های روستایی مانند عروسی و جشن های محلی و محلی به نمایش می گذارند.

تور روستای داماش رودبار

مردان داماش جلیقه، شلوار، کت و شموش (نوعی پاپوش) و زنان در بازارهای محلی لباس های محلی گیلانی رنگارنگ می پوشند.

قدمت تاریخی لباس های محلی استان گیلان و همچنین روستای داماش به اشیای کشف شده در چراغعلی تپه رستم آباد (مارلیک) برمی گردد. جالب است بدانید انواع تزییناتی که در دامن، پیش بند و پیراهن های زیبای زنان گیلانی به چشم می خورد از این اقلام تاریخی الهام گرفته شده است.

زیباترین جاذبه روستای داماش

یکی از جاذبه های روستای داماش، کشت سوسن چلچراغ (نام علمی: Lilium ledebourii) در این منطقه است. این گل اولین بار توسط محققی به نام لدربوری کشف شد و در سال 1354 در فهرست آثار ملی کمیاب اداره کل محیط زیست استان گیلان قرار گرفت.

به دلیل کمیاب بودن این گل ملی و ثبت شده در فهرست میراث طبیعی، سازمان محیط زیست این زمین را حصارکشی کرده است و از آنجایی که این منطقه یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست کشور است، هرگونه بهره برداری از آن تنها با مجوز رسمی است. توسط دفتر وزارت و بازرسی سازمان محیط زیست در کشور امکان پذیر خواهد بود.

تور روستای داماش رودبار

زنبق چلچراغ که از گونه های تیره سوسن است، تنها 10 تا 15 سانتی متر ارتفاع دارد. زنبق چلچراغ بسیار کمیاب است و تنها در دو منطقه از جهان می روید. یکی در اطراف روستای داماش و دیگری در لنکران جمهوری آذربایجان.

یکی دیگر از جاذبه های این روستا آب معدنی آن است و گردشگران زیادی برای این منظور به داماس سفر می کنند. کارخانه آب معدنی داماش در این روستا تاسیس و فعالیت می کند.

دسترسی به روستای داماش

داماش یکی از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده، بخش عمارلو، بخش رودبار است. این روستا در مرز جاده رشت – تهران حد فاصل لوشان و منجیل قرار دارد.

برای رسیدن به روستای زیبای داماش دو راه وجود دارد:

اولین جاده از قطعه هرگام که در 40 کیلومتری شهر رودبار قرار دارد. بعد از اتوبان قزوین به شهر رشت، در ابتدای شهر رستم آباد، به سمت کرگام، پیچ های آسفالت و جاده سبز، روستای کوهستانی آغاز می شود.

در مسیر از روستاهای انار کول، سندوس، دشتویل، چاره، دره دشت، چالکاسر، حشمت آباد و روستای چهار محال عبور کنید و تا ابرها را پشت سر بگذارید و به تابلوی شهر بره سر برسید.

تور روستای داماش رودبار

گاهی ابرها آنقدر به شما نزدیک می شوند که می توانید گم شوید. از شهر بی نظیر و دامنه برسر تا داماش باید 6 کیلومتر در جاده خاکی پیاده روی کرد.

راه دیگر اتوبان قزوین به شهر لوشان است. در سمت راست جاده، وارد جاده لوشان به جیرانده شوید، جاده ای پر پیچ و خم که روی شیب های تقریباً خشک با پوشش کمی امتداد دارد. این جاده از روستاهای بایورزین، کرمک، سنگرود، معدن زغال سنگ و پاکده می گذرد. سپس به شهر Girande خواهید رسید.

توجه داشته باشید که جاده حداقل علائم جاده ای ندارد و باید از رهگذران و خودروهای عبوری و یا افراد محلی آدرس داماش را بپرسید. وقتی به بالاترین نقطه کوه رسیدید باید به داخل دره بروید و داماش اولین روستای سرسبز این منطقه کوهستانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا