ایران گردی

روستاگردی در روستای تزرج بندرعباس

تودی تریپ: بندرعباس مرکز استان هرمزگان در ایران است. بندرعباس یکی از بنادر تاریخی و مهم ایران و خلیج فارس است. بندرعباس علاوه بر اینکه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بندر ایران است، از نظر گردشگری نیز بسیار جذاب است و از یک سو به کوه‌ها و از سوی دیگر به خلیج فارس می‌رسد.

بندرعباس به عنوان شهری جنوبی و ساحلی دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. بنابراین نیمه دوم سال از آبان تا اوایل فروردین بهترین زمان برای سفر به بندرعباس است.

بازدید از روستای تزرج بندرعباس

روستای تزرج که در میان نخلستان ها و کوه گرم و پخته حاجی آباد استان هرمزگان واقع شده است دارای جاذبه های گردشگری زیبا و متنوعی است که چشم هر زیبایی دوستی را به خود جلب می کند. آبشار تساراج با زیبایی بی نظیر خود خالق زیباترین طبیعت الهی منطقه شده است.

این روستا مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد که همه ساله پذیرای هزاران هموطن و گردشگر داخلی و خارجی هستند. از جمله عواملی که این روستای زیبا را از سایر روستاها متمایز می کند آسیاب های آن است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تور روستای تزرج بندرعباس

تزرج یکی از روستاهای زیبای شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان است که در جنوب غربی واقع شده و در 25 کیلومتری این شهرستان قرار دارد. این یک استراحتگاه تابستانی با رودخانه و آبشار فصلی است.

شهر حاجی آباد به داشتن نخلستان های بزرگ و سرسبز معروف است و در دامنه آن درختان سرو، کانا و انجیر در کنار گیاهان سرسبز مناظر بکر و دیدنی ایجاد کرده است.

روستای تزرج از ویژگی های بخش مرکزی این شهرستان است و مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد که همه ساله پذیرای هزاران هموطن و گردشگر داخلی و خارجی است. تزرج که در میان نخلستان ها و کوه گرم و پخته حاجی آباد قرار دارد به عنوان زیباترین روستای گردشگری جنوب شناخته می شود.

این روستا به دلیل کهنسالی و آسیاب هایش مشهور است و همچنین می توان به چشمه های زیبای سرچشمه از کوه اشاره کرد که یکی از هزاران زیبایی این روستا است.

تور روستای تزرج بندرعباس

روستای تزرج با چشم انداز رنگارنگ باغ های مرکبات و نخلستان ها، آب و هوای بسیار معتدل و مساعد در بایرام و فصول پاییز و زمستان، شرایط مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم می کند.

این روستا از شمال به کوه شاهینی، از شمال شرقی به کوه کم کلان، از جنوب و جنوب شرقی به کوه گروگاهی و از شرق به کوه کمزکاری محدود می شود.

روستای تزراج دارای آب و هوای گرم و خشک با ارتفاع 870 متر است. آب و هوا در زمستان معتدل و در تابستان گرم و خشک است.

قدمت روستای تسرج به دوران قاجاریه می رسد. بقایای برج و چند آسیاب قدیمی داستان روستای تسراج را روایت می کند. مردم روستای تسرج به گویش میناب صحبت می کنند.

اقتصاد روستای تزراج بر پایه فعالیت های کشاورزی، باغداری و دامداری استوار است. گروهی نیز در زمینه خدمات و تولیدات صنایع دستی مشغول به کار هستند.

از مهمترین محصولات این روستا می توان به گندم، جو، کنجد، ذرت، پنبه و سبزیجات مختلف اشاره کرد. پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیموترش، شیر بز، گریپ فروت و خرما از محصولات باغی روستای تزراج است.

تور روستای تزرج بندرعباس

دامپروری نیز با تولید انواع فرآورده های دامی مانند گوشت و لبنیات رونق گرفت.

دیدنی های روستای تسراج

روستای تزرج در دشت واقع شده و ساختار کلی و ساختار کالبدی آن متاثر از اقلیم و طبیعت مرز شمالی خلیج فارس است. خانه های روستایی اغلب در یک طبقه با سقف صاف و حیاط بزرگ ساخته می شوند.

در ساخت اکثر خانه ها از مصالح محلی مانند خشت، گل، برگ و تنه خرما استفاده شده است. برخی از خانه های روستا به شیوه محلی بسیار قدیمی و به شکل کپر ساخته شده اند. کپر نوعی خانه روستایی در جنوب ایران است که عمدتاً از نیزار، شاخه های بلند و برگ درختان خرما ساخته می شود.

نواختن گودولکا، آواز به زبان کردی و استفاده از موسیقی بندری در مراسم مختلف از جلوه های موسیقی محلی مردم این روستا است. اعیاد ملی ایرانیان مانند نوروز در این منطقه با حال و هوای محلی برگزار می شود. در ایام محرم مردم به شیوه و سنت خود عزاداری می کنند.

تور روستای تزرج بندرعباس

سوغاتی های روستای تزرج شامل انواع مرکبات مرغوب، خرما و صنایع دستی مانند حصیر، سبد و زیور آلات صدفی است.

از غذاهای محلی مردم روستای تزراج می توان به انواع حلوا، قلیه ماهی، ماکیاو، کباب بندری، آش و ترشی تند اشاره کرد.

آبشار تزارج یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی استان هرمزگان است. این آبشار در 175 کیلومتری شمال بندرعباس در شهر حاجی آباد در همین روستا قرار دارد و اطراف آن را فضایی سرسبز با آب و هوای مطبوع احاطه کرده است. آبشار تزراج از ارتفاع 50 متری در وسط نخلستان جاری است و درختان این منطقه را سیراب می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا