ایران گردی

روستاگردی در روستای اورامان تخت مریوان

تودی تریپ: روستای اورامان تخت که در منطقه اورامانات قرار دارد یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران و از دیدنی های استان کردستان است. رودخانه های سیروان و لیلا که از این روستا می گذرد طراوت و نشاط را به این منطقه می بخشد. این دو رودخانه در منطقه ای در مرز مشترک ایران و عراق که به «داروله» معروف است به یکدیگر متصل می شوند.

روستای اورامان تخت مریوان

اورامانات نام منطقه ای است در بخش اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان و از غرب با کشور عراق و از جنوب با استان کرمانشاه همسایه است و جاده ای به طول 75 کیلومتر آن را به مریوان متصل می کند.

این منطقه قسمت مشترک ایران و عراق است و دشتی پر پیچ و خم با رودخانه های زیبا و متفاوت دارد که بسیار زیباست. چشمه های معروف این منطقه سیروان و لیلا هستند. این دو رودخانه در نزدیکی عراق به هم می پیوندند و به این محل اتصال داروله می گویند. خانه‌های شهر معمولاً سنگی بوده و به صورت پلکانی و پلکانی ساخته می‌شوند، به همین دلیل اورامان را روستای هزار ماسوله نیز می‌گویند.

تور روستای اورامان تخت مریوان

اورامانات از دو قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده است. بخش کوچک متصل به شهر حلبچه یکی از استان‌های عراق است و بخش بزرگی از آن جزو استان‌های کرمانشاه و کردستان ایران محسوب می‌شود. روستای اورامان تخت مرکز دهستان اورامان است و بیشتر مردم آن در شهرهایی مانند تهران، مریوان، سنندج، حلبچه، جوانرود، کامیاران، روانسر و کرمانشاه سکنی گزیده اند. این روستای تاریخی در اصل از سه بخش به نام‌های هورامان تخت، جارو و لهون تشکیل شده است.

برای رفتن به اورامان از تهران می توان در مسیری به طول 660 کیلومتر رانندگی کرد و از شهرهای ساوه، همدان و سنندج عبور کرد و به سروآباد رسید و سپس به اورامان رسید. همچنین می توانید از تهران به سنندج پرواز کنید و از وسایل نقلیه مختلف موجود برای رفتن به اورامانات استفاده کنید.

آدرس: کردستان، مریوان، جنوب شرقی شهرستان مریوان، هورامان تخت

معماری پلکانی اورامان تخت و خانه‌های باشکوه آن روستا را به شکل هرم درآورده است و در بالای این هرم قلعه‌ای باستانی قرار دارد.

تور روستای اورامان تخت مریوان

معماری پلکانی این خانه ها آن را به روستای خزر ماسوله معروف کرده است، به گونه ای که حیاط هر خانه سقف خانه دیگری است. معماری اورامانات و سرسبزی این منطقه کوهستانی رویایی به نظر می رسد پلکانی به بهشت ​​را به تصویر می کشد.

اورامان دارای مناظر جذاب و زیبایی است. آب و هوای کوهستانی منطقه و طبیعت خاص آن، تماشای زیبایی های اورامان را در هر فصلی از سال دلپذیر می کند. اما طبیعی است که اردیبهشت را باید از زمان های دیگر جدا کرد، زیرا زیبایی رویایی اورامان در اردیبهشت ماه دو چندان می شود و تصویری که در بهار در این ماه در اورامان دیده می شود شگفت انگیز و رویایی است.

شاید برای توصیف این تصویر رویایی و منظره طبیعی، تنها بتوان از عنوان قطعه ای از بهشت ​​استفاده کرد. طبیعت اورامان و کوه های آن و رودخانه سیروان که در نزدیکی اورامان و سدهای آن جریان دارد از زیبایی های این شهر است.

جاذبه های اورامان تخت

دریاچه اورامان

اورامان دریاچه ای است که فقط در فصل خاصی آب دریافت می کند و یکی از جاذبه های اورامانات است. این دریاچه در قسمت بالای منطقه اورامان تخت واقع شده و منظره زیبایی را به نمایش می گذارد.

تور روستای اورامان تخت مریوان

اگر به طبیعت گردی و طبیعت گردی علاقه دارید، می توانید در کنار دریاچه کمپ بزنید و لذت ببرید. اما باید به آب و هوا و سطح آب نیز توجه کنید. به روستای اورامان تخت و روستای پیر نزدیک است و امکانات خوبی دارد.

قلعه اورامان

اورامان تخت قلعه ای است در کردستان و بر روی کوهی که روستای اورامان تخت در آن قرار دارد. این قلعه دو نظریه متفاوت در مورد هدف از ساخت خود دارد. برخی معتقدند که این قلعه برای محافظت از مردم در برابر دشمنان ساخته شده است. برخی معتقدند این قلعه نقش نظامی نداشته و فقط برای راهنمایی و مشخص کردن مسیر استفاده می شده است. قلعه اورامانت یکی از جاذبه های اصلی اورامانت است.

پل گاران اورامانات

پل گران یا پل کردلان نام پلی است که در شمال شرقی مریوان و در مسیر جاده گران به تیژتیژ قرار دارد. این پل با مصالحی چون سنگ، سنگ تراشیده، ساروج و آجر ساخته شده و دارای ارزش تاریخی است. این پل از دوران ساسانیان باقی مانده است اما صفویان آن را تعمیر کردند. پل گران یکی از آثار ملی ایران و یکی از جاذبه های اورامانات است.

تور روستای اورامان تخت مریوان

مسجد جامع اورامانات تخت

در روستای اورامان تخت در منطقه اورامانات، مسجدی سنگی و چوبی با معماری سنتی وجود دارد که علاوه بر نمازخانه، مدرسه علوم دینی طلاب نیز می باشد. جاذبه های گردشگری دیگری مانند آرامگاه پیرشالیار و روستای بلبر سروآباد در این منطقه وجود دارد.

رودخانه سیروان

یکی از مکان های جذابی که در اطراف اورامانت می توانید ببینید رودخانه سیروان است. سیروان مهمترین رود خرمان است که از کردستان سرچشمه می گیرد و به کرمانشاه می ریزد. این رودخانه منطقه را به دو قسمت تقسیم کرده و از تلاقی دو رودخانه قشلاق و گاوه تشکیل شده است.

پاوه بیش از هر شهر دیگری سیروان را در خود جای داده است. این رودخانه از آنجایی که طویل و پرپیچ و خم است، با رودخانه های دیگر متصل می شود و به کردستان عراق می رود. بازدید از رودخانه سیروان یکی از جاذبه های اورامانات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا