ایران گردی

رود اترک مرز بین کدام کشورهاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: رود اترک پنجمین رود مرتفع ایران و طولانی‌ترین رود ترکمنستان است که از دیدنی‌های کوچان به‌شمار می‌رود.

این رودخانه از گوچان آغاز می شود و سپس از ترکمنستان می گذرد و بجنورد به شیروان می رسد و انتهای آن وارد دریای خزر می شود.

آشنایی با رودخانه اترک

مورخان با مطالعه نقشه های قدیمی ایران و نامه هایی که در آن زمان رد و بدل می شد دریافتند که این رودخانه آتک نامیده می شد. این رودخانه در میان دشت های وسیعی قرار دارد که در قدیم برای مردم ترکمن امن بوده است.

آتک در ترکی به معنای معمولی است. بر اساس روایتی دیگر با مشاهده نقشه متوجه می شویم که این رودخانه در مسیر خود از بخشی از استان گلستان می گذرد.

این قسمت از گلستان منطقه ترکمن نشین است و چون این منطقه محل زندگی ترکان بوده به آن اترک گفته می شود که در واقع جمع کلمه ترک است.

با گذشت زمان و تغییراتی اترک نیز تغییر کرد و مخفف اترک شد و از آن پس به همین نام شهرت یافت.

رودخانه اترک مرز بین کدام کشورهاست؟

اما امروزه این رودخانه نقش مهمی در حفاظت از طبیعت استان خراسان دارد و به همین دلیل پاکیزه نگه داشتن آن اهمیت زیادی دارد.

این رودخانه طویل و عریض یکی از رودخانه های دائمی کشور است و در طول سال جاری و جاری است.

اما در فصل بهار نسبت به زمان‌های دیگر پرآب‌تر می‌شود و حتی گاهی اوقات می‌تواند چنان پر سر و صدا باشد که تبدیل به سیل شود.

بیشتر سیلاب هایی که در سال های اخیر در گلستان رخ داده، ناشی از این رودخانه بوده است.

از آنجایی که بیش از 60 درصد اطراف رودخانه را دشت های وسیع و سرسبز ترکمن تشکیل می دهد، در فصل بهار بسیار دیدنی می شود و صدای آب آن در دل طبیعت بسیار دلنشین خواهد بود.

سرچشمه این رودخانه از کوه های هزار مسجد، بینالود و آلاداغ است. این کوه ها در فصل زمستان برف زیادی می بارند و با گرم شدن هوا همان برف ها آب می شود و این رودخانه زیبا را روان می کند.

رودخانه همچنین نقش مهمی برای مزارع اطراف دارد. یکی از مهمترین مزارع گندم کشور یعنی منطقه مراوه تپه توسط این رودخانه آبیاری می شود.

بنابراین بیشتر گندم مصرفی را مدیون رودخانه اترک هستیم.

اگر اهل ماهیگیری هستید، خبر خوب این است که در بیشتر مناطق رودخانه، ماهیگیری رایگان است و می توانید انواع ماهی مانند آمورچا، سیاه ماهی، کپور، ماهی، ماهی سفید، گامبوزیا و غیره را صید کنید. غذای خوشمزه

اترک نیز مانند سایر رودخانه های مهم کشور در فصول خاصی از سال پذیرای پرندگان مهاجر است و اگر در آن زمان به این منطقه بروید می توانید پرندگانی مانند فلامینگو، پلیکان، سلیم و انواع دیگر پرندگان را ببینید.

رودخانه اترک مرز بین کدام کشورهاست؟

رودخانه اترک کجاست؟

این رودخانه علاوه بر اینکه یکی از جاذبه های طبیعی ایران است، یکی از رودخانه های سیاسی ایران نیز می باشد.

این رودخانه در بخش های اینچه برون و تنگلی و نزدیک پایه پل توسط سیستم های توزیع آب دوشاخه شده است.

بخشی از آن وارد ایران شده و به دریاچه آلاگال می رود و بخشی دیگر وارد ترکمنستان می شود.

در سال 1881، رودخانه اترک طی معاهده آخال به عنوان مرز مشترک ایران و روسیه تزاری تعیین شد. در سال 1926 بر اساس معاهده دیگری مقرر شد 50 درصد از سهم این واردات از طریق ایران وارد ترکمنستان شود.

بهترین زمان برای بازدید از این رودخانه اواخر بهار است. در این زمان از سال رودخانه پر است و ماهیگیری امکان پذیر است.

اما باید در نظر داشته باشید که به دلیل باتلاقی بودن در بسیاری از نقاط آن نمی توانید شنا کنید. با این حال می توانید در دشت های ترکمنستانی اطراف کمپ بزنید و حتی سوار بر اسب شوید و سفری بسیار دلپذیر را تجربه کنید.

در روستاهای اطراف نیز می توان مزارع پنبه و گندم را دید و از زیبایی طبیعت این منطقه شگفت زده شد.

این رودخانه از بخش بزرگی از شرق کشور می گذرد، بنابراین اگر بخواهید از تمام نقاط آن دیدن کنید، به بیش از نیم روز نیاز دارید.

البته، اگر قصد ماهیگیری دارید، ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشید، زیرا ماهیگیری زمان می برد.

رودخانه اترک مرز بین کدام کشورهاست؟

ماهیگیری قطعا یکی از بهترین تفریحات در کنار رودخانه اترک است. البته می توانید از اسب های ترکمن نیز استفاده کنید و در دشت ها و پنبه زارها سوار شوید.

به دلیل طول و طول این رودخانه، در نزدیکی شهرها و روستاهای این منطقه می توانید کمپ و چادر نشینی پیدا کنید.

رودخانه اترک مانند دیگر رودخانه های ایران دارای گونه های ماهی و جانوری فراوانی است. با توجه به مناطق و دشت های مناسب در حاشیه این رودخانه، در طول سال می توان انواع پرندگان بومی و مهاجر را در کنار این رودخانه مشاهده کرد.

سالانه هزاران پرنده مهاجر به تالاب های مهم رودخانه اترک مهاجرت می کنند. این پرندگان را می توان قو، فلامینگو، اردک، پرستو، غاز، پلیکان، سلیم و پرندگان دیگر نامید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا