ایران گردی

رودخانه کاجو کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: رودخانه کاجو در قدیم به «گاجان» و نام قدیم قصرند به «گنج آبه» نیز معروف بوده و با گذشت زمان نام «گاجان» به «کاجه» و «کاجو» تغییر یافته است.

این رودخانه یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه باهوکلات در بلوچستان است. در امتداد سواحل این رودخانه می توانید بناهای عظیم ماقبل تاریخ مانند دامبیگان و سیا بن را ببینید.

شهر قصرقند علاوه بر آثار تاریخی و صنایع دستی دارای جاذبه های طبیعی فراوانی از جمله آبشارها، باغات میوه گرمسیری و مزارع برنج است.

بدون شک گذراندن یک روز در این جاذبه ها می تواند سفری لذت بخش و خاطره انگیز را برای گردشگران به ارمغان بیاورد.

شهر قصرقند در گذشته به «گنداوک» شهرت داشت و به مرور زمان به «گنج آور» تغییر نام داد.

آشنایی با دشتیاری

شهرستان دشتیاری یکی از شهرستان های استان بلوچستان شهرستان ناگور است.

این شهرستان در 23 آذر 1397 توسط شورای دولت از شهرستان چابهار جدا و مستقل شد. طوفان گونو در ژوئن 2007 به خانه های زیادی در این بخش آسیب زد.

رودخانه بادام هندی کجاست؟

کشت موز، انبه و هندوانه شهرستان دستیاری در استان سیستان و بلوچستان در جنوب غربی آن استان رونق خاصی داشت، اما پس از عبور طوفان گنو از منطقه، بسیاری از آنها از بین رفت.

از مهم ترین روستاهای این شهرستان می توان به بریس، پسابندر و درگز اشاره کرد. همچنین این شهر زیستگاه گاندو تمساح ایرانی است.

شهرستان دشتیاری در منتهی الیه جنوب شرقی ایران قرار دارد. از نظر مختصات جغرافیایی در 25 درجه و 4 دقیقه تا 26 درجه و 6 دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 60 درجه و 55 دقیقه تا 61 درجه و 54 دقیقه شرقی قرار دارد.

این شهر تنها یک درجه و 37 دقیقه با مدار رأس الکرم فاصله دارد که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی به ویژه دمای بالا و بارندگی کم است.

شهر دستیاری از شمال به شهر راسک، از غرب به چابهار، از شرق به پاکستان و از جنوب به آب‌های آزاد دریای عمان ختم می‌شود.

با داشتن 85 کیلومتر خط ساحلی با دریای عمان و 132 کیلومتر مرز زمینی با پاکستان، دسترسی به آب های آزاد موقعیت ویژه ای را برای شهرستان دستیاری ایجاد کرده است. مساحت منطقه دشتیاری حدود 6 هزار کیلومتر مربع است

شهرستان دشتیاری شامل 2 بخش، 4 دهستان و 1 شهرستان به شرح زیر است:

ناحیه ناگور (منطقه ناگور، ناحیه سند میرتوبان) شهر: ناگور

ناحیه باهوکلات (منطقه باهوکلات، ناحیه درگز)

مهمترین پوشش گیاهی شهرستان دستیاری که گونه های گیاهی غالب و خاص این منطقه را تشکیل می دهد عبارتند از: زیتون، توه، کنار، کهور، خرما، کتان، بیدام، لل، اسبارک (کارک)، انجیر آباد، چشم در ساحل. منطقه خلیج گواتر در نزدیکی منطقه ای که رودخانه باهوکلات در 50 کیلومتری شرق دشتیاری به دریای مکران (دریای عمان) می ریزد، جنگل حرا بسیار زیبا و قابل توجهی وجود دارد.

باهوکلات یکی از پرآب ترین رودخانه های استان است و عامل اصلی حیات در بلوچستان جنوبی محسوب می شود. این رودخانه به دلیل زیستگاه کروکودیل ایرانی از نظر گردشگری اهمیت ویژه ای دارد.

رودخانه بادام هندی کجاست؟

رودخانه بادام هندی کجاست؟

مركز و مركز حكومت مكران شهر كسركند بود و مكران همراه با كيتچ به نام كيچ و مكران شهرت داشت، البته مكران اغلب به كل منطقه كيچ و مكران اطلاق مي شود.

منطقه کسراخند در تاریخ و ادبیات قوم بلوچ از جایگاه برجسته ای برخوردار است و بنا به روایتی محل اجتماع اصلی قوم بلوچ در همین منطقه است و بسیاری از اقوام و طوایف بلوچ که به نواحی دور از شرق کوچ کرده اند نام خود را از همین جا گرفته اند. منطقه، به عنوان ایل لاشار که در نظام بلوچ از جایگاه و اهمیت برجسته ای برخوردار است، داستان های جنگ های این ایل با قوم رند، اساس داستان ها و اشعار کلاسیک بلوچی را تشکیل می دهد لاشار نام منطقه ای در شمال است شرق قصرقند.

حوضه آبریز رودخانه کاجو در محدوده جغرافیایی 16 درجه و 19 تا 16 و 20 طول شرقی و 25 و 30 تا 26 و 48 عرض شمالی واقع شده است. این حوضه قسمت غربی حوضه بزرگ باهو کلات را تشکیل می دهد و از کوه های مکران سرچشمه می گیرد. رودخانه آن از جنوب به خلیج عمان و خلیج گواتار می ریزد.

رودخانه کاجو یکی از شاخه های اصلی رودخانه باهو کلات در جنوب بلوچستان است. این رودخانه پس از ادغام با رودخانه های چنف و کناری در جهت جنوب شرقی جریان دارد و پس از پیوستن به شاخه های اهوران، ده داتی و کوشات از شهر کسرکند می گذرد و از این پس رود کاجو نامیده می شود.

پس از گذشتن از قصرقند، رودخانه پاسک، گواتکش و چند شاخه به آن می پیوندند و در چاندوکان به هم می رسند و در مسیری کوهستانی و پر پیچ و خم به سمت جنوب ادامه می دهند و پس از ادغام با رودخانه های ری، کهکند و کبجرک، وارد ترادان و دشت پیر سهراب می شوند. روستای پیر سهراب

رودخانه بادام هندی کجاست؟

در جنوب حوضه رودخانه کاشو و شرق روستای پیر سهراب دشتی وسیع و هموار به وسعت نزدیک به 230 کیلومتر مربع به نام دشت پیر سهراب قرار دارد.

رودخانه کاشو در مسیر خود پس از عبور از تنگه جگرکوه که در آن سد در حال احداث است وارد دشت پیر سهراب می شود و در مسیر خود پس از عبور از روستاهای فتالی کلات، پیر سهراب، اورکی، پلان و آی یوسف. زهی نیز از جاده می گذرد و در نقاطی به عرض چند صد متر و در نقاطی به عرض چند متر در مجاورت روستای اورکی تغییر شکل می دهد و سپس در رودخانه روستای سنگان وارد رودخانه باهو کلات می شود و از این محل تا به امروز شناخته می شود. به عنوان باهو کلات و پس از طی چند کیلومتر در محل خور گواتر وارد دریای عمان می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا