ایران گردی

رودخانه سیروان کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: گستردگی جاذبه های مریوان به قدری متنوع است که قابل توصیف نیست و تنها می توان به مهمترین آنها اشاره کرد.

مردم غیور مریوان به زبان کردی سوران تکلم می کنند و بیشتر پیرو مذهب اهل سنت و اسلام هستند.

اورامان یکی از مناطق معروف و گردشگرپذیر استان است.

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، آنچه بر لذت سفر شما می افزاید، بازدید از رودخانه سیروان است. رودخانه سیروان در جنوب غربی استان جریان دارد و طولانی ترین رودخانه به شمار می رود.

به دلیل کوهستانی بودن هوا، بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از رودخانه سیروان، فصول گرم سال به خصوص فصل تابستان است. زیرا آب رودخانه در فصل بهار به دلیل آب شدن برف ها می تواند بسیار سرد باشد.

البته طبیعت این منطقه در هر فصلی جلوه های خود را دارد و سفر به آن حتی در فصل های پاییز و زمستان می تواند تجربه ای فراموش نشدنی برای افراد با سلیقه های مختلف باشد.

آشنایی با رودخانه سیروان

رودخانه سیروان که در زبان عربی رود دیالی نامیده می شود یکی از رودخانه های مهم و معروف بخش خرمان استان کردستان است که مسیری نسبتا طولانی و پر پیچ و خم دارد.

رودخانه سیروان کجاست؟

رودخانه سیروان کردستان طولانی ترین رودخانه آن استان به شمار می رود و با 2700 میلیون مترمکعب آب در سال پنجمین رودخانه داخلی ایران است.

قرار گرفتن این رودخانه در قسمت غربی و شمال غربی هورامان این منطقه را به دو قسمت تقسیم می کند.

رودخانه سیروان از بخش‌های رضاب و مریوان کردستان سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شمال غربی اورامانات کرمانشاه، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های جواهرود، کشلک، لیلا، لوشه، زمکان در شهرستان دالاهو کرمانشاه به دشت حر می‌پیوندند. پس از آن وارد کردستان عراق شده و به رودخانه دیاله می ریزد.

رودخانه سیروان از رود دیاله به سمت رودخانه دجله می ریزد تا سرانجام به خلیج فارس می ریزد.

در ایران سدهای سلیمان شاه سنقر، گاوشان، وحدت (کشلک)، سد آزاد، دالاهو آزادی و داریان پاوه در سرچشمه این رودخانه ساخته شده است.

ورزش هایی مانند رفتینگ، تمرین قایقرانی و مسابقات بین المللی و کشوری در این رودخانه برگزار می شود.

شنا در رودخانه سیروان به خصوص برای کودکان و افراد غیرحرفه ای بسیار خطرناک و کشنده خواهد بود.

بخش بزرگی از رودخانه سیروان در شهرستان پاوه کرمانشاه قرار دارد اما رفتینگ در این قسمت از سیروان امکان پذیر نیست.

برای قایقرانی در سیروان باید به کردستان و منطقه هورامان بیایید.

علاوه بر رفتینگ می توانید از دیدنی ها و زیبایی های طبیعی این استان نیز بهره ببرید و با یک سنگ به دو هدف ضربه بزنید.

سطح هیجان رودخانه سیروان بین 3 تا 5 است و برای رافترهای مبتدی تا حرفه ای مناسب است اما برای افراد حرفه ای توصیه می شود.

این رودخانه پس از به هم پیوستن آبهای بخشهای جنوب غربی، غربی و مرکزی استان مانند قشلاق، گاوه رود و گردلان به وجود می آید و مسیری طولانی را طی می کند و با مسیر پر پیچ و خم خود زمین های زیادی را سیراب می کند.

این رودخانه سروآباد و منطقه باستانی اورامان را به دو قسمت تقسیم می کند و تنها حلقه مهم این دو قسمت پل دوآب در حدود 25 کیلومتری شمال غربی پاوه است.

رودخانه سیروان کجاست؟

موقعیت رودخانه سیروان

اورامان از غرب با عراق، از شمال با کردستان و از جنوب با جوانرود همسایه است و جاده ای به طول 75 کیلومتر آن را به شهر مریوان متصل می کند.

رودخانه سیروان در نزدیکی اورامان این ولسوالی را از سروآباد جدا می کند. اگر قصد سفر به اورامان و سیروان را دارید، بهترین مسیر، فاصله بین روستاهای اسپریز و هجج است.

به دلیل وجود جاده ماسه ای موازی در کنار رودخانه، این مسیر یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران محسوب می شود که دارای جاذبه های فراوانی است و قطعا می تواند نظر و رضایت شما را جلب کند.

آب و هوای معتدل کوهستانی و وجود چشمه های فراوان، مراتع سرسبز و باغات میوه، درختان خرما را در دامنه کوه های زیبای اورامان ایجاد کرده و دامداری را امرار معاش مردم این دیار کرده است.

گونه‌های جانوری و گیاهی زیادی در این منطقه دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به سنجاب ایرانی، درختان وون، تنگ، میلو، بلوط، بادام زمینی وحشی، گردو، توت، گلابی، انجیر و انار اشاره کرد. همچنین گیاهان ارزشمندی مانند ریواس، پیچک، شاهی، بنا، هز، شن، بهرضا، هلکوک، ترشک، ترجهرضا، گزیاخه، گیلاخه، نرمیلا، دمه رواسله، بنا شاوان، کنگر، طلسم، سیدران، گوزروانه، لو، زرد ب. زرد، چنور، کما، کومه، طوسی و شبو در این منطقه رشد می کنند.

رودخانه سیروان کجاست؟

رودخانه سیروان مسیر طولانی را طی می کند. در این مسیر مکان های جالبی در کردستان و کرمانشاه وجود دارد.

رودخانه سیروان محل تمرین و مسابقات قایقرانان استان است و حتی گاهی برای میزبانی مسابقات ملی و بین المللی انتخاب می شود.

با این حساب اگر اهل قایق سواری باشید می توانید از امواج خروشان این رودخانه لذت کافی ببرید.

توجه داشته باشید که رودخانه سیروان برای شنا خطرناک است. به خصوص برای کودکان و شناگران آماتور.

خطر غرق شدن در این رودخانه بسیار زیاد است. همچنین قایق سواری فقط در مناطق تعیین شده امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا