ایران گردی

رمزگشایی از آب انبار باسیلیکا در استانبول

به گزارش تودی تریپ به قلم الی گشت در قلب تپنده تاریخ استانبول، گنجی که در اعماق زمین پنهان شده در انتظار کشف است. آب انبار باسیلیکا با عظمت و شکوه بی نظیر خود، داستان تمدن بیزانس را روایت می کند.

سفری به اعماق تاریخ

در سال‌های 526 تا 565 پس از میلاد، در زمان امپراتوری بیزانس، امپراتور ژوستینیان یکم خردمندانه دستور ساخت یک مخزن بزرگ ذخیره آب را داد. این آب انبار که امروزه به آب انبار باسیلیکا معروف است، در دوران محاصره و خشکسالی نقش حیاتی در حفظ جان ساکنان شهر داشت.

نامی برگرفته از تاریخ

نام باسیلیکا از یک کلمه یونانی به معنای “تالار بزرگ” گرفته شده است. این نام به استفاده اولیه از این مکان به عنوان کلیسا اشاره دارد. گویی روح تاریخ در این مکان دمیده می شود و رازهای نهفته در دل سنگ ها به گوش بازدیدکنندگان می رسد.

موقعیت مکانی عالی

مخزن باسیلیکا در منطقه سلطان احمد، نزدیک به ایاصوفیه و دیگر بناهای تاریخی استانبول واقع شده است. دسترسی آسان به این مکان با مترو، اتوبوس، تراموا و تاکسی باعث می شود تا به اعماق تاریخ سفر کنید.

آدرس دقیق:

خیابان یرباتان، 150 متری جنوب غربی ایاصوفیه، منطقه فاتح، منطقه سلطان احمد، منطقه علمدار، استانبول

تاریخچه ساخت یک مخزن

ژوستینین اول با درک اهمیت آب به عنوان نیروی حیات، دستور ساخت این مخزن عظیم را داد. هزاران اسیر جنگی این شاهکار مهندسی را در زیر زمین با حفر تونل و کانال خلق کردند.

نقش حیاتی در طول زمان

آب انبار باسیلیکا در اصل آب مورد نیاز کاخ امپراتوری و دیگر ساختمان های دولتی را تامین می کرد. این آب انبار به مرور زمان به منبع اصلی آب آشامیدنی کل شهر تبدیل شد و در زمان خشکسالی و محاصره جان مردم را نجات داد.

معماری لذت بخش

کلیسای سیسترن با مساحتی در حدود 9800 متر مربع در زیر زمین به صورت تالار باشکوهی قرار دارد. ستون‌های مرمری عظیم، سرستون‌های زیبا و طاق‌های آجری مانند داستانی از هنر و معماری بیزانس هستند.

ویژگی های منحصر به فرد

  • استفاده از مواد بازیافتی، از جمله ستون های معابد رومی
  • ظرفیت 80 هزار متر مکعب آب
  • 336 ستون مرمر با ارتفاع 9 متر
  • سرستون های کنده کاری شده و باشکوه
  • دو سر مدوسا به عنوان نمادی برای دفع ارواح شیطانی

قسمت های مختلف مخزن

  • ستون ها: ستون های مرمر عنصر اصلی زیبایی این مکان هستند. دو ستون با سر مدوسا توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.
  • دیوارها: دیوارهای آجری ضخیم با ملات ضد آب استحکام و پایداری این مخزن عظیم را تضمین می کند.
  • کافه بازیلیکا: مکانی دنج برای استراحت و چای و باقلوا استانبول

آب انبار باسیلیکا سفری به اعماق تاریخ و تجربه ای از معماری باشکوه بیزانس است. گویی در زمان قدم می زنید و به رازهای نهفته در دل سنگ ها پی می برید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا