ایران گردی

رستم فرخزاد؛ سرداری شجاع در گذرگاه تاریخ

به گزارش تودی تریپ، به نوشته کجارو، رستم فرکزاد سردار معروف دوره ساسانی در جبهه های جنگ رشادت های بی شماری از خود نشان داد و سرانجام در جنگ قادسیه تسلیم شد.

یک شجره نامه مغرور

رستم فرخزاد با نام اصلی رستم فرخ هرمز از خاندان اسپهبدان یکی از بزرگان بانفوذ و قدرتمند ساسانی بود. پدرش فرخ هرمز نیز از سرداران برجسته عصر خود بود و مدت کوتاهی نیز بر تخت سلطنت ایران نشست.

شجاعت در عصر چسروپرویز: رستم در زمان خسروپرویز به درجه سپهسالاری آذربایجان و خراسان رسید و در جنگ های مختلف پیروزی های چشمگیری برای ایران به ارمغان آورد. شجاعت، نبوغ نظامی و درایت او در همه جا شناخته شده بود و حتی سزار رومی با شنیدن نام او به خود لرزید.

انتقام خون پدر: در سال 630 میلادی آذرمیداخت دختر خسروپرویز به کمک پدر رستم فرخ هرمز بر تخت نشست. اما آذرمیداخت که از قدرت و نفوذ فرخ هرمز احساس خطر می کرد، مخفیانه دستور قتل او را صادر کرد. رستم چون از این موضوع مطلع شد از شمال ایران به تیسفون پایتخت ساسانیان لشکر کشید و آذرمیداخت را کور کرد و برای خونخواهی پدرش از سلطنت خلع کرد. سپس پوراندخت خواهر آذرمیدخت را بر تخت سلطنت نشاند.

وحدت و صلح موقت: رستم با به قدرت رساندن پوراندخت، گروه های مختلف ساسانی را که تا آن زمان درگیر درگیری بودند، متحد کرد و صلح و آرامش موقت را به کشور بازگرداند. اما این صلح دیری نپایید و پوراندخت در همان سال به دست بزرگان دربار ساسانی کشته شد.

رستم فرخزاد;  رهبر شجاع در طول تاریخ

فرصتی برای سلطنت

با مرگ پوراندخت اوضاع برای حکومت رستم فرکزاد مهیا می شود. او به راحتی می توانست تاج و تخت را به دست گیرد. اما رستم که به دنبال منافع شخصی نبود، نزد یزدگرد سوم از نوادگان خسروپرویز رفت و او را به عنوان پادشاه جدید ایران معرفی کرد.

جنگ کادیسیا و سرنوشت غم انگیز: با روی کار آمدن یزدگرد سوم، اعراب با آگاهی از آشفتگی اوضاع داخلی ایران، به آن کشور حمله کردند. رستم فرخزاد که فرمانده سپاه ایران بود در جنگ قادسیه شجاعانه به جنگ اعراب شتافت. اما در نهایت در این نبرد جان خود را از دست داد.

میراث ابدی: رستم فرخزاد با وجود شکست در جنگ قادسیه به عنوان یکی از سرداران سرشناس و میهن پرست تاریخ ایران شناخته می شود. شجاعت، تدبیر و فداکاری او در راه حفظ ایران برای همیشه در یادها خواهد ماند.

نقاط مورد علاقه:

  • رستم فرخزاد تا جنگ قادسیه طعم شکست را نچشیده بود.
  • او با وجود قدرت و نفوذش هرگز آرزوی قدرت و سلطنت نداشت.
  • مرگ رستم فرخزاد در جنگ قادسیه ضربه سنگینی به ارتش ایران وارد کرد و زمینه ساز پیروزی اعراب شد.
  • نام رستم فرکزاد به عنوان یکی از شخصیت های برجسته شاهنامه در فرهنگ و ادب ایران جاودانه شده است.

رستم فرخزاد;  رهبر شجاع در طول تاریخ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا