ایران گردی

رباط کبودان بردسکن کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: بنای قاجاریه رباط کبودان در وسط روستایی به همین نام در 10 کیلومتری بردسکن قرار دارد.

به قول واقف این رابطه توسط (حاجی میرزا احمدی مجتهد کشمیری) و به همت (کربلایی غلامرضا طبسی) پایه گذاری شد.

شالوده رباط سنگی و دارای پلان و پلان ایوان است که شامل حیاط مرکزی، دوازده اتاق، نمازخانه و انباری برای چهار اصطبل است.

معرفی اسکنر

شهرستان بردسکن گذشته تاریخی چند ساله دارد. برج فیروزآباد یکی از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان، برج کاشمر از دوره ایلخانان و آثار بی شمار دیگری از شهر از جمله تپه های شبان دو هزار سال قبل از میلاد، قدمت این منطقه را نشان می دهد.

رباط کوبودان بردسکن کجاست؟

اشارات متعدد مک گرگور و دکتر هنری والتربل به جاده های قدیمی خراسان نشان می دهد که بردسکن به دلیل جاده صاف، آب خوب، بار مناسب و قرار گرفتن در مسیر جاده تهران، هرات، حف، ترشیز، یکی از خانه های میانی بوده است. طبس و سبزوار می گویند در زمان زرتشتیان شهری در محل فیروزآباد (شهر قدیم ترشیز) بود که بردسکن در کنار آن قرار داشت و کنار شهر نام داشت.

نتایج بررسی‌های باستان‌شناسی تپه‌ها و محوطه‌های باستانی و شواهد آثار فرهنگی نشان می‌دهد که منطقه بوردسکان در هزاره اول و دوم پیش از میلاد مسکونی و سکونت‌گاه بوده است. این منطقه در قرون گذشته بخشی از سرزمینی محسوب می شد که در متون جغرافیایی و تاریخی از آن به عنوان (ترشیز) یا (طرثث) یاد می شد. ترشیش در نیمه اول قرن چهارم هجری قمری یکی از شهرهای جانشین نیشابور به شمار می رفت.

بر اساس متون تاریخی منطقه مذکور در سالهای 520 و 650 هجری قمری مورد هجوم فراوان سپاهیان سلجوقی و مغول قرار گرفت. با روی کار آمدن دولت نادرشاه افشار، هجوم افغان ها و ترکمن ها به این منطقه تا حدودی فروکش کرد، اما این نابسامانی ها تا زمان قاجار ادامه داشت.

در مورد وجه تسمیه بوردسکن و نام هایی که تاکنون بر آن اطلاق شده است، باید گفت که این نام ها یا بر یک شهر خاص و یا در کل منطقه صدق می کند.

ترتیب زمانی نام بردسکن پوشات، پشت، باشت، ولایت پشت، ترشیت، ترشیز، بردمسکن، دست برکان، بردسکن و بردسکن است در مورد هر یک از این نام ها نظرات مختلفی وجود دارد.

در تاریخ بردسکن آمده است که شهر ترشیز در جریان دگرگونی هایی که در منطقه به وجود آمد به دلایل مختلف رو به افول گذاشت و در 17 کیلومتری آن شهر جدیدی به وجود آمد که به نام بردسکن، بردسکن، بردمسکن، دستبرکان. ، کدوگان، مجدآباد و سرحصار در دوره های مختلف. منطقه مجدآباد در غرب و منطقه کودوگان در شرق بردسکان امروزی قرار دارد. باغ های زیادی در این منطقه وجود دارد.

رباط کوبودان بردسکن کجاست؟

آشنایی با رباط کوبودان

در میان کوه های شهرستان بردسکن در روستایی به نام کبودان رباط تاریخی و دیدنی وجود دارد که قدمت ساخت آن به دوره قاجار می رسد.

این رباط که به رباط کبودان نیز معروف است دارای پلانی مستطیل شکل است که استحکام خود را به خوبی نشان می دهد.

صحن مرکزی رباط نیز به شکل مستطیل ساخته شده و در اطراف آن اتاق های زیادی وجود دارد. در دو طرف حیاط دو ایوان بزرگ قرار دارد که در گذشته برای اقامت شبانه مسافران و کاروانیان استفاده می شده است.

در ضلع جنوبی رباط ورودی اصلی قرار دارد که با طاق بلند و گچ بری تزئین شده است. داخل رباط محراب کوچکی است که در گذشته محل عبادت و نیایش بوده است.

رباط کبودان یکی از آثار تاریخی ارزشمند واقع در شهرستان بردسکن است. این بنا از اهمیت تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار است و یکی از جاذبه های مهم گردشگری این شهر به شمار می رود.

رباط کوبودان بردسکن کجاست؟

تاریخ دقیق ساخت طناب کبودان مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان معتقدند که این طناب در دوره قاجار ساخته شده است. این دوره یکی از دوره های مهم تاریخی ایران است که در آن شاهد شکوفایی هنر و معماری بوده ایم.

رباط کبودان در گذشته محل اقامت مسافران و کاروانیان بوده است. از این بنا به عنوان مرکز تجاری و مذهبی نیز استفاده می شده است.

رباط کبودان یکی از آثار تاریخی ارزشمند واقع در شهرستان بردسکن است. این بنا از اهمیت تاریخی و فرهنگی بالایی برخوردار است و یکی از جاذبه های مهم گردشگری این شهر به شمار می رود. امیدواریم در آینده شاهد مرمت کامل این بنا و حفظ این اثر ارزشمند برای نسل های آینده باشیم.

معماری جالب رباط کبودان

رباط کبودان دارای پلان مربع و پایه این رباط سنگی به ارتفاع یک متر است که دارای طرح و پلان ایوانی مشتمل بر حیاط مرکزی، 16 اتاق، نمازخانه زنانه و مردانه و چهار اصطبل است.

مؤسس این انجمن (حاجی میرزا احمدی مجتهد) بود و به همت (کربلایی غلامرضا طبسی) تأسیس شد.

رباط کوبودان بردسکن کجاست؟

بانیان این بناها را با ایجاد ساختمان هایی برای استراحت زائران ساختند. گفتنی است روستای کبودان در 12 کیلومتری شمال بردسکن در قسمت مرکزی و در حاشیه جاده بردسکن به سبزوار به عنوان روستای هدف گردشگری قرار دارد و در حال حاضر سه اقامتگاه بوم گردی در این روستا وجود دارد.

رباط کبودان از نظر معماری ویژگی های منحصر به فردی دارد. یکی از این ویژگی ها پلان مستطیلی آن است. پلان مستطیل شکل رباط این رباط را بسیار محکم کرده است.

از دیگر ویژگی های این بنا استفاده از مصالحی مانند خشت و آجر در ساخت آن است. خشت و آجر مصالح اصلی ساختمان در دوره قاجار بود. استفاده از این مصالح در ساختمان باعث شده تا این بنا به مرور زمان ثابت بماند.

رباط کبودان از نظر تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت است. این بنا یادگار دوره قاجاریه است که یکی از دوره های مهم تاریخی ایران به شمار می رود. این بنا نیز یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان بردسکن است و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

مربوط به دوره قاجاریه و در شهرستان بردسکن روستای کبودان قرار دارد و این اثر در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۰۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.به گفته واقف. ، این ارتباط توسط (حاجی میرزا احمدی مجتهد کشمیری) و به همت (کربلایی غلامرضا طبسی) پایه گذاری شد. شالوده رباط سنگی و دارای طرح و نقشه ایوانی مشتمل بر حیاط مرکزی، دوازده اتاق، نمازخانه و چهار اصطبل است.

رباط کوبودان بردسکن کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا