ایران گردی

رباط قره بیل؛ کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی

تودی تریپ: رباط کرابل یک اثر تاریخی است که قدمت آن به قرن چهارم و پنجم هجری می رسد. این بنا کاروانسرایی تاریخی بوده که در شهر گرمه و در روستایی به همین نام واقع شده است. این کاروانسرا از خشت، ساروج، آهک، گچ و سنگ ساخته شده است. این کاروانسرا دارای حیاط بزرگ با غرفه های فراوان است. سقف این آلاچیق ها گنبدی است و با گچبری بسیار زیبا تزئین شده است.

آشنایی با خراسان شمالی

استان خراسان شمالی پس از تقسیم استان خراسان به سه استان به مرکزیت شهر بجنورد ایجاد شد. مساحت این استان ۲۸۴۳۴ کیلومتر مربع است که پانزدهمین استان ایران است و جمعیت آن ۸۶۷۷۲۷ نفر است. شهرستان بجنورد پرجمعیت ترین شهر استان خراسان شمالی است. این استان جاذبه های گردشگری زیادی دارد که می توانید از آنها دیدن کنید.

این استان از نظر موقعیت جغرافیایی; از شمال با ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان همسایه است. مرکز استان خراسان شمالی شهر بجنورد است و شهرهای مهم آن شیروان، اسفرین، مانه و سملگان، گرمه، جاجرم و فاروج است.

اتصال آبگیر;  کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی

آثار تاریخی و باستانی زیادی در مناطق مختلف استان خراسان شمالی یافت شده است که همگی نشان از تاریخ کهن این استان دارد. برخی از مناطق باستانی این استان مانند پهلوان و کوه حیدر جاجرم بیش از دوازده هزار سال قدمت دارند.

بنای سنگی اسپاخو که در غرب مانه و سملقان قرار دارد، قدیمی‌ترین اثر باستانی این استان است که از سال‌ها قبل از اسلام بر جای مانده است.

بجنورد مرکز استان و مشهورترین شهر استان خراسان شمالی است. شهرهای اسفرین، شیروان، گرمه، جاجرم و… از دیگر شهرهای این استان هستند که هر کدام جاذبه های منحصر به فردی دارند.

رباط جالب

نقشه بنای این بنا چهار ضلعی است که دارای دو حیاط کوچک و عریض است. در کنار حیاط کوچک اتاق هایی با اندازه های مختلف یکی پس از دیگری ساخته شده است. اطراف ساختمان را دیواری سنگی احاطه کرده است که از هر طرف برج های دیده بانی ساخته شده است.

اتصال آبگیر;  کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی

این بنا احتمالاً در دوره 4-5 هجری ساخته شده و در متون باستانی به نام رباط آملوطلو یاد شده است. در عهد تیموریان و زمانی که شاهراه قدیم گرگان – نیشابور برای رسیدن به مشهد بازسازی شد، به دستور امیر علیشیر نوایی وزیر فرزانه دربار تیموری، خانقاه‌ها (مهمان‌خانه‌ها) در این جاده ساخته یا بازسازی شدند.

کاروانسرای رباط کرابیل در خراسان شمالی یکی از کاروانسراهای دوره تیموریان است و در دوره های بعد به ویژه دوره صفویه مورد استفاده و بازسازی قرار گرفته است. در زمان تیموریان و زمانی که شاهراه قدیم گرگان – نیشابور برای رسیدن به مشهد مرمت شد، به دستور وزیر و با درایت دربار تیموری، امیرعلی شیر نوایی، رباط (کاروان‌هایی) در این مسیر ساخته یا مرمت شد.

در متون قدیمی از کاروانسرای رباط کارا بیل به رباط آملوطلو یاد شده است. این بنا تا حدود 100 سال پیش به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفت.

اتصال آبگیر؛  کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی

آدرس کاروانسرای رباط کرابیل: استان خراسان شمالی، رباط کرابیل، گرمه، رباط کرابیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا