راهنمای سفر

راهنمای کامل سفر به روسیه ۱۴۰۳ + هزینه تفریحات، اقامت و غذا

روسیه به عنوان بزرگترین کشور دنیا جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است. با توجه به سرمای هوای روسیه بهتر است قبل از خرید تور روسیه یا هر اقدام دیگری مربوط به این سفر، راهنمای سفر به روسیه را مطالعه کنید. برای این مسافرت هیجان انگیز باید اطلاعاتی درباره بهترین زمان سفر، هزینه ها، اقامتگاه ها، غذاها، حمل و نقل، پول ملی روسیه و اطلاعات ضروری بدست آورید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید راهنمای کاملی از سفر به روسیه را مطالعه کنید.

درباره روسیه

روسیه بزرگ‌ترین کشور دنیا است. تعجبی ندارد که در آن می‌توانید انواع جاذبه‌های گردشگری را یک‌جا تجربه کنید. از شهرهای تاریخی و روستاهای زیبا تا میراث هنری و فرهنگی و طبیعت منحصربه‌فرد.

فرقی نمی‌کند که طرفدار فرهنگ و هنر و در جست و جوی آثار مشهورترین هنرمندان و نویسندگان باشید یا به ماجراجویی در طبیعت علاقه داشته باشید، با هر سلیقه‌ و طرز فکری، در روسیه جاذبه‌ای مناسب خودتان پیدا می‌کنید و از آن لذت می‌برید. صعود از کوه‌های آتش‌فشانی، پیاده‌گردی در زیباترین مسیرهای کوهستانی، پیست‌های اسکی و تماشای آثار هنری از معروف‌ترین هنرمندان جهان، تنها گوشه‌ کوچکی از جاذبه‌های بی‌نظیری است که با تور روسیه می‌توانید تجربه کنید.

از آنجایی که روسیه یک کشور پهناور است، تنوع فرهنگی در آن بسیار جالب توجه است. در هر گوشه‌ای از آن می‌توانید فرهنگ و سنت‌های متفاوتی را تجربه کنید. در واقع روسیه را مانند یک مقصد گردشگری پهناور و مجموعه‌ای از چند فرهنگ و جاذبه‌ متفاوت ببینید.

این روزها سفر به روسیه بسیار راحت است. به‌راحتی می‌توانید بلیط‌های هواپیما و قطار را رزرو کنید. در انواع هاستل‌ها و هتل‌ های روسیه می‌توانید اقامت خوبی را تجربه کنید.

اگر به شهرهای تاریخی علاقه دارید، دلتان می‌خواهد در خیابان‌های قدیمی قدم بزنید و از کلیساهای باشکوه با گنبدهای رنگارنگ دیدن کنید، مسکو و سن‌پترزبورگ را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. در موزه‌های متعدد این کشور می‌توانید برترین آثار هنری قدیمی و معاصر را تماشا کنید و از میراث باارزش ملی روسیه دیدن کنید.

روسیه از نظر جاذبه‌های طبیعی هم در دنیا نظیر ندارد. از آتش‌فشان‌های سربه‌فلک کشیده تا بزرگترین دریاچه‌ها را می‌توانید در این کشور پهناور از نزدیک ببینید.

اطلاعات ضروری روسیه گردی

روسیه کشوری است که میزان زیادی از نقشه کره زمین را اشغال کرده است. پتر کبیر یکی از پادشاهان این کشور است که اصلاحات بسیاری انجام داد و امپراتوری پهناور و نیرومند روسیه در قرن هجدهم مدیون اوست؛ شهر سن پترزبورگ هم توسط این پادشاه تاسیس شد. با این تفاسیر دیدنی های روسیه و جذابیت‌های بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، است.

نیاز به ویزا ویزای توریستی
کد تلفن روسیه ۷+
شماره تلفن پلیس ۱۰۲
شماره تلفن آتش نشانی ۱۰۱
شماره تلفن آمبولانس ۱۰۳
پول رسمی روبل
زبان رسمی روسی
دین رسمی مسیحیت ارتدوکس
پایتخت مسکو

برای سفر مسافرت به روسیه ویزا لازم است؟

بله، فراموش نکنید که برای سفر به روسیه و بازدید از دیدنی های روسیه، باید ویزا داشته باشید. بنابراین لازم است حداقل ۱۵ روز قبل از سفر نسبت به دریافت ویزا توریستی روسیه اقدام کنید. صدور ویزا معمولا بین ۷ روز کاری زمان می‌برد (البته امکان ریجکت شدن ویزای شما نیز وجود دارد). اگر در خصوص شرایط ویزا برای روسیه سوال دارید، با کارشناسان بخش صدور ویزا فلای تودی در تماس باشید.

مدارک لازم برای سفر به روسیه

برای سفر به روسیه نیاز به ویزا (ویزای توریستی، ویزای تجاری، ویزای کاری، ویزای تحصیلی) دارید که برای اخذ ویزا نیز نیاز به یک سری مدارک خواهید داشت. مدارک لازم برای سفر به روسیه شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت معتبر با حداقل شش ماه اعتبار و دو صفحه خالی
  • کپی صفحات پاسپورت
  • فرم درخواست ویزا که بالاتر اشاره شد
  • دو قطعه عکس رنگی جدید با پشت‌زمینه روشن
  • واچر هتل
  • فرم تعهد بازگشت
  • بلیط رفت و برگشت به یکی از شهرهای روسیه

سفر بدون ویزا به روسیه

برای سفر به روسیه از یک آگوست ۲۰۲۳ (۱۰ مرداد) با ویزای الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری به سفارتخانه می‌توانید، ویزای گردشگری خود را بگیرید. گردشگران ایرانی می‌توانند بدون نیاز به ویزا با سفرهای گروهی (گروه‌های ۵ تا ۵۰ نفری) در قالب گروه‌های گردشگری از مسکو دیدن کنند. یکی دیگر از مزایای دریافت ویزا آنلاین، عدم مراجعه به سفارتخانه‌ است.

سفر به روسیه برای ایرانیان

شرایط سفر به روسیه برای ایرانیان سخت نیست، چرا که به صورت توریست‌های گروهی بدون نیاز به ویزا می‌توانند برای مدت زمان کوتاهی از جاهای دیدنی های روسیه دیدن کنند. اگر تمایل به سفر گروهی ندارید، برای سفر به کشور روسیه نیاز به دریافت ویزا توریستی خواهید داشت، این مدل ویزا ساده‌ترین و ارزانترین مدل ویزا روسیه است. با دریافت ویزای توریستی روسیه، حدود ۳۰ روز می‌توانید در این کشور حضور داشته باشید.

چه زمانی برای سفر به روسیه مناسب است؟

روسیه کشوری است که در هر فصل و زمانی که به آن سفر کنید؛ نهایت لذت را خواهید برد. ولی یکی از نکات مهم در راهنمای سفر به روسیه، معرفی بهترین زمان سفر به روسیه است.

محبوب‌ترین زمان برای بازدید از شهرهای بزرگ روسیه مثل مسکو و سن پترزبورگ در تابستان است. البته این فصل با داشتن هوای عالی، اوج گردشگری است و هزینه‌های سفر کمی زیاد می‌شود.

اگر شلوغی را نمی‌پسندید ولی هوای گرم و آفتابی را دوست دارید، فروردین و اردیبهشت، اواخر شهریور و مهر انتخابی مناسبت‌تر هستند.

برای لذت بردن از سواحل دریای بالتیک مجبورید شلوغی را تحمل کنید و خرداد و تیر و مرداد به روسیه سفر کنید.

و اگر اسکی و ورزش‌های زمستانی را دوست دارید، آذر تا اسفند باید به مسکو سفر کنید. در این دوره چند ماهه بارها بارش برف را خواهید دید.

آب‌ و‌ هوای روسیه

با توجه به اینکه روسیه کشوری پهناور است، از نظر آب‌و‌هوا تنوع زیادی دارد. در واقع نمی‌توان یک آب‌و‌هوای کلی برای آن عنوان کرد جز اینکه تابستان‌های گرم و زمستان‌های بسیار سردی دارد. درمجموع می‌توان گفت که آب‌و‌هوا در روسیه به‌شدت تحت‌تاثیر اقلیم قاره‌ای است که باعث می‌شود تابستان‌ها بسیار گرم و زمستان‌ها بسیار سرد باشد به حدی که دمای هوا تا ۳۰ درجه زیر صفر هم برسد. بارش برف سنگین هم یکی دیگر از ویژگی‌های آب و هوایی در روسیه است. میزان بارش باران در بخش‌های مختلف روسیه متفاوت است. در نواحی غربی، بیشترین بارندگی اتفاق می‌افتد و میانگین آن ۷۵۰ میلی‌متر است. بخش‌های جنوبی و جنوب شرقی، خشک‌ترین نواحی روسیه هستند و میانگین میزان بارندگی سالانه‌ آن‌ها کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر است.

نواحی شمالی و مرکزی روسیه‌ اروپایی، تنوع زیادی در آب‌و‌هوا دارد. بخش‌های معتدل‌تر آن در ساحل بالتیک واقع شده‌اند. تابستان‌ها خشک و آفتابی است و ۹ ساعت در روز آفتاب می‌تابد. بعد‌ازظهرها احتمال بارش محلی و رعدوبرق وجود دارد. مثل بیشتر بخش‌های روسیه، زمستان‌ها در این منطقه بسیار سرد است و برف و یخبندان دارد. اولین برف در این منطقه اوایل اکتبر می‌بارد. بهار و پاییز، آب‌و‌هوای ناپایداری دارند. گاهی سیستم‌های کم‌فشار باعث بارش باران، برف و بادهای شدید می‌شود.

سیبری: این منطقه از روسیه به آب‌و‌هوای ناملایم شهرت دارد. زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرم را در این منطقه تجربه خواهید کرد. البته تابستان‌ها کوتاه و مرطوب است. میزان بارندگی ۵۰۰ میلی‌متر و بیشتر در قالب باران است و در فصل بهار و پاییز مشاهده می‌شود.

تابستان‌ها معمولا خشک است، برخی از سال‌ها از اواخر اکتبر تا اواسط مارس، زمین را برف می‌پوشاند. در زمستان هوا ممکن است تا حد خطرناک و کشنده‌ای سرد شود. گاهی دمای هوا به کمتر از منفی ۳۵ درجه هم می‌رسد.

سردترین منطقه‌ روسیه، اویمیاکن در مرکز سیبری است، جایی که دمای هوا در زمستان به کمترین دمای هوا روی زمین یعنی کمتر از منفی ۵۰ درجه می‌رسد.

در بخش‌های جنوبی روسیه اروپایی، زمستان‌ها کوتاه‌تر از زمستان‌های نواحی شمالی است. استپ‌های روسیه تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های بسیار سردی دارند. نواحی شمال و شمال شرقی اطراف دریای سیاه، زمستان‌های ملایم‌تری دارند اما در تمام طول سال بارندگی وجود دارد. آب‌و‌هوا در این منطقه اندکی تحت‌تاثیر آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای است.

برای سفر به روسیه در فصل زمستان حتما لباس گرم ببرید و برای تابستان، لباس‌های ضدآب همراه داشته باشید.

برای سفر به روسیه چه پولی ببریم؟

خب اولین چیزی که برای سفر خارجی باید به آن فکر کنید ارزی است که قرار است همراه خود ببرید. سعی کنید برای تمام سفرهای خارجی ترکیبی از پول نقد و کارت اعتباری را همراه خود ببرید. سفر به روسیه هم از این مورد مستثنا نیست. دستگاهی خودپرداز بین‌المللی در تمام شهر‌های بزرگ روسیه وجود دارند و هتل‌ها و رستوران‌های بزرگ کارت اعتباری بین‌المللی را قبول می‌کنند ولی مغازه و هتل‌های کوچک ممکن است فقط پول نقد از شما بپزیرند. پس بهتر است روبل همراه داشته باشید یا یورو و دلار ببرید و آنجا به روبل تبدیل کنید.

نکته: تمام قیمت‌های مطرح شده در این مطلب بر مبنای قیمت روبل در دی ماه ۱۳۹۸ (۲۲۰ تومان) است.

توریستی ترین شهرهای روسیه

قطعا در سفری چند روزه یا حتی چند هفته‌ای نمی‌توان تمام مناطق این کشور پهناور را از نزدیک تماشا کرد. بنابراین بهتر است با چند شهر روسیه که جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارند، آشنا شوید.

مسکو؛ پایتخت بزرگترین کشور دنیا

این شهر نه‎تنها بزرگترین شهر روسیه، بلکه بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا نیز محسوب می‌شود. تاریخ پرعظمت و جاذبه‌های متعدد مسکو باعث شده خیلی‌ از گردشگران این شهر را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

هنر‌های نمایشی، باله و اپراهای مسکو شهرتی جهانی به این کلان‌شهر داده است. رفتن به این اجراها قطعا لذتی خواهد داشت که هیچ‌وقت خاطره آن را از ذهن نخواهید برد. بناهای تاریخی، حدود 600 کلیسای ارتدوکس با گنبدهای طلایی، موزه‌ها و تندیس‌های مختلفی که در گوشه‌گوشه این شهر وسیع قرار داده شده، نظر هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد.

برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مسکو در سفر به روسیه عبارتند از:

  • آسمان‌خراش‌های هفت خواهران مسکو
  • کاخ کرملین
  • میدان سرخ
  • کلیسای جامع سنت باسیل
  • متروی مسکو
  • دانشگاه دولتی مسکو
  • پارک گورکی
  • تالار نمایش بولشوی

سن پترزبوگ؛ سکونتگاه تزارهای روسیه

این شهر که قبلا پایتخت تزارهای روسی بوده، تاریخی پرفرازونشیب را از سر گذرانده و نام آن بارها تغییر کرده است. یکی از شگفتی‌های شهر سن پترزبورگ پدیده شب سفید نام دارد. این پدیده که در اواسط تابستان دیده می‌شود، آسمانی سفیدرنگ و روشن در شب است که حالت گرگ‌ومیش را یادآوری می‌کند. اگر با تور ترکیبی روسیه سفر کنید، می‌توانید از دیدنی‌های این شهر و مسکو در کنار هم لذت ببرید.

از جمله جاهای دیدنی سن پترزبورگ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • موزه فابرژ
  • صومعه الکساندر نوسکی
  • موزه دولتی روسیه
  • کاخ بزرگ پیترهوف
  • قلعه و پل پیتر
  • موزه هنرهای معاصر آراتا
  • تئاتر مارینسکی
  • کاخ یوسوپف
  • موزه ایالتی ارمیتاژ

کازان؛ شهر پیروز روسیه

کازان معمولا به این دلیل توسط گردشگران انتخاب می‌شود که پایتخت تاتار‌ها بوده است. جمعیت زیادی از این شهر را روس‌های اسلاوی تشکیل می‌دهند که فرهنگ جالبی دارند.

اگر در خیابان‌های کازان قدم بردارید، گنبدهای کلیسا را در کنار مناره‌های بلند مساجد خواهید دید. حتی تمام علائم خیابان‌ها به دو زبان نوشته شده‌اند. اگرچه مردم کازان با فرهنگ و ادیان مختلف زندگی می‌کنند؛ اما متحد و یکپارچه هستند. این شهر توانسته پس از گذر قرن‌ها، همچنان حالت سنتی خود را حفظ کند.

از جمله جاهای دیدنی کازان در روسیه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کلیسای جامع پیتر و پاول
  • زیلانت اژدها
  • صومعه رائفیا
  • موزه چاک چاک
  • بنای یادبود موسی جلیل
  • دریاچه نیژنی کابان
  • موزه مسجد کول شریف
  • کاخ کرملین کازان (تنها قلعه باقیمانده از تاتارها)
  • موزه هرمیتاژ کازان (دربردارندۀ آثار تاریخی سن‌پترزبورگ)

یکاترینبورگ؛ چهارمین شهر پرجمعیت روسیه

یکاترینبورگ در نزدیکی کوه‌های اورال قرار دارد که پر از معدن جواهرات است. به همین دلیل معدنچیان به امید به دست آوردن جواهر همیشه مشتاق زندگی در این شهر بوده‌اند. البته هنوز هم کسانی هستند که به همین امید به یکاترینبورگ سفر می‌کنند. ضمنا این شهر پر از بناهای تاریخی و فرهنگی است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند.

این شهر به دلیل مجاورت با دریای سیاه در فصل گرم میزبان گردشگران زیادی است. سرمایه‌گذاری‌هایی که برای میزبانی این شهر در المپیک 2014 انجام شد، باعث شده تا گردشگران زیادی هر سال تابستان از این شهر ساحلی بازدید کنند.
این شهر پر از تفریحگاه‌های ساحلی، رستوران‌های مجلل و پارک‌های بزرگ است. گردشگران نه به‌خاطر اماکن تاریخی، بلکه بیشتر به دلیل طبیعت زیبا و سواحل سوچی این شهر را انتخاب می‌کنند.

از جمله جاهای دیدنی شهر سوچی در روسیه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • موزه هنر سوچی
  • موزه تاریخ شهر
  • آکواریوم سوچی
  • دریاچه ریتسا
  • فواره‌های موزیکال
  • ۳۳ آبشار طبیعی
  • کوه آخون
  • ویلای استالین

سوزدال؛ حلقه طلایی روسیه

سوزدال را که در 200 کیلومتری مسکو قرار دارد، روسی‌ترین شهر روسیه می‌نامند. اگر قصد تماشای بافت سنتی روسیه را دارید، حتما از شهر زیبای سوزدال با آن طبیعت زیبا و کلبه‌های چوبی بی‌نظیرش دیدن کنید.
به مجموع چند شهر کوچک قرون وسطایی در شمال شرقی مسکو «حلقه طلایی» می‌گویند؛ به همین دلیل سوزدال نیز به این نام خوانده می‌شود. شما می‌توانید در این شهر صومعه و کلیساهای  قدیمی زیادی را با معماری خاص روسی ببینید و لذت ببرید. چرخیدن در سوزدال (که قدمت آن به سال 1024 میلادی برمی‌گردد) مانند رفتن به یک موزه بزرگ است.

غذاهای روسی

کشور روسیه غذاها، نوشیدنی‌ ها و دسرهای متنوعی داشته که بسیاری از آن ‌ها طعم فراموش نشدنی دارند. با این حال ممکن است با ذائقه ما جور نباشد. در نتیجه حتما قبل از رفتن به این کشور در مورد غذاهای معروف روسی و مواد به کار رفته در آن ‌ها تحقیق کنید. در این صورت هنگام سفارش غذا در رستوران دچار سردرگمی نمی ‌شوید. تنوع رستوران ‌ها هم بسیار زیاد بوده و دست شما برای انتخاب غذاهای بین المللی مانند پیتزا و پاستا هم باز است. البته که اصل اول در هر سفری تجربه چیزهای جدید بوده و خوردن غذاهای محلی روسی هم می ‌تواند در پررنگ شدن این تجربه به شما کمک کند.

معروف ترین جشنواره ها و فستیوال های روسیه

یکی از لذت‌های سفر به روسیه حضور در فستیوال‌های ملی این کشور است. اگر شما هم علاقمند هستید تا باورهای ملی روس‌ها را از نزدیک ببینید و در جشن‌های ملی آن‌ها حضور داشته باشد، کافی‌ست سفر خود را طوری بچینید که به جشن‌های رنگارنگ آن برسید.

در هر جشن یا فستیوال میلیون‌ها نفر صرف‌نظر از مذهب و قومیت خود شرکت می‌کنند. این جشن‌ها به دلیل اینکه فرهنگ غنی و آداب‌ورسوم محلی روسیه را به نمایش می‌گذارند، برای گردشگران بسیار جذاب  و دیدنی هستند. در اینجا به توضیح کوتاهی از هر جشن خواهیم پرداخت.

جشن سال نو

اگر در ابتدای سال نو میلادی عازم سفر به مسکو هستید، قطعا با آتش‌بازیهای شگفت‌انگیزی در میدان سرخ مسکو مواجه خواهید شد. در سن پترزبورگ نیز بر فراز رودخانه نوا بزرگ‌ترین آتش بازی انجام می‌شود. جشن و شادی و پایکوبی در تمام پارک‌ها و میادین، حال و هوای روسیه و گردشگران  را عوض می‌کند. سال نو یکی از مهم‌ترین تعطیلات در تقویم این کشور به شمار می‌رود.

جشن کریسمس

یکم تا هفتم ژانویه تعطیلات زمستانی کشور روسیه است. روز هفتم ژانویه نیز تولد حضرت مسیح است که توسط روسیان مسیحی جشن گرفته می‌شود. در فاصله بین سال نو و کریسمس تمام فضاهای عمومی مسکو و دیگر شهر‌ها آذین‌بندی شده و بازارها و مراکز خرید روسیه رونقی دوچندان می‌گیرند.

جشنواره ماسلنیتسا

این جشنواره که به جشنواره پنکیک نیز معروف است، به بهانۀ اتمام زمستان و استقبال از بهار جشن گرفته می‌شود. در طول این جشنواره که به مدت 1 هفته پابرجاست، می‌توان کارناوال‌های موسیقی، رقص‌های محلی و آتش بازی‌هایی دیدنی را تماشا کرد.

جشن عید پاک

یکی از جشن‌های معروف مذهبی در روسیه که طرفداران مسیحی خود را دارد، جشن عید پاک است. مسیحیانی که باور دارند حضرت مسیح از زمین به آسمان عروج کرده است، در این ایام به کلیساها مراجعه می‌کنند. آن‌ها معتقدند شرکت در این مراسم باعث پاک شدن روح و افکارشان می‌شود و برای آنها شادی به ارمغان می‌آورد.

جشنواره‌های شب سفید سن پترزبورگ، جشنواره تئاتر ماسک طلایی مسکو و جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو نیز از دیگر مراسم‌هایی هستند که سالانه گردشگران زیادی را برای سفر به روسیه ترغیب می‌‌کنند.

سوغات روسیه چیست؟

خوشبختانه انتخاب سوغات در روسیه کار سختی نیست. تمام چیزهایی که در این کشور به عنوان سوغات شناخته شده، نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخ این مرزوبوم است. در اینجا برای آشنایی بیشتر شما چند نمونه معروف از سوغاتی روسیه را معرفی خواهیم کرد:

  • عروسک چوبی و معروف ماتریوشکا
  • کلاه زمستانی گورو اوشانکا
  • چکمه لوس والنکی
  • سنگ کهربا
  • خاویار
  • ساز بالالایکا
  • ظروف سرامیکی گزل
  • سماور
  • شال پاولوو پوساد
  • روسری کوکوشنیک
  • ظروف خوخلوما
  • جعبه‌های دکوری

جاذبه های گردشگری روسیه

در سفر به روسیه و در مدت زمان اقامت در این کشور برای تماشای دیدنی‌ های روسیه، سعی کنید مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌ های گردشگری روسیه را در اولیت بازدید قرار بدهید. قطعا فرصت دیدن تمام این جاذبه‌ها را نخواهید داشت، اما می‌توانید یک فهرست از مهم‌ترین ها به همراه داشته باشید و به آنها سر بزنید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های روسیه عبارتند از:

  • موزه فضانوردی (Museum of Cosmonautics)
  • کلیسای جامع سنت بازیل (St. Basil’s Cathedral)
  • کلیسای بزرگ مریم مقدس
  • موزه هنر پوشکین (The Pushkin State Museum of Fine Arts)
  • موزه گولاگ (GULAG history museum)
  • کلیسای ناجی در خون (ناجی خون ریخته شده) (Savior of the Spilled Blood)
  • میدان سرخ مسکو
  • خیابان نیکولاس کایا (Nikolskaya Street)

چطور از تهران به روسیه سفر کنیم؟

پرواز‌های گوناگونی از فرودگاه‌های بین المللی به شهرهای روسیه وجود دارند که می‌توانید از هر کدام آنها استفاده کنید. اگر به سایت علی بابا سر بزنید لیست کاملی از پروازها به روسیه را خواهید دید. که هزینه‌های متغییری بسته به کلاس پرواز و شرکت هواپیمایی دارد.

سفر به روسیه از کشورهای اروپایی و آسیایی اطراف آن از طریق اتوبوس و قطار هم ممکن است. البته از ایران امکان سفر مستقیم به روسیه را با اتوبوس و قطار نخواهید داشت.

در حال حاضر حمل بار از بندر انزلی به آستراخان روسیه از طریق کشتی انجام می‌گیرد و امکان سفر به دریایی به روسیه از بندر انزلی به آستراخان در حال پیگیری است.

برای سفر به روسیه می‌توانید از تورهای مسافرتی استفاده کنید. هزینه تورهای روسیه بسته به شهر مقصد، آژانس مسافرتی، کیفیت خدمات ارائه شده و مدت زمان تور متغییر است. در نظر داشته باشید که برای سفر به روسیه در قالب تورهای مسافرتی به روسیه نیازی به گرفتن ویزا ندارید و خود آژانس‌های مسافرتی در این زمینه اقدام می‌کنند.

هزینه سفر به روسیه چقدر است؟

روسیه چنان کشور پهناور و خیره‌کننده‌ای است که زیباترین مناظر طبیعی و آبی‌ترین آسمان‌ را در آن می‌توانید ببینید. زیبایی طبیعی این کشور در کنار جاذبه‌های گردشگری متنوع و زیادی که دارد این کشور را به یک مقصد توریستی جذاب تبدیل کرده است.

حمل و نقل در روسیه چقدر هزینه دارد؟

در روسیه به خصوص در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌خوبی در اختیار شهروندان است و گردشگران نیز نه تنها برای استفاده از آنها مشکلی ندارند، بلکه به خاطر ارزان‌تر بودن نسبتا به سایر وسایل بهترین گزینه پیش روی آنها است.

مترو مسکو شهری راحت‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل است و بخش‌های زیادی از شهر را پوشش می‌دهد و در سن‌پترزبورگ تراموا و اتوبوس‌‌های شهر برای گردشگران مناسب هستند. اگرچه گزینه تاکسی هم برای حمل و نقل وجود دارد، اما همانطور که اشاره کردیم، مسکو و سن پترزبورگ شهر گرانی هستند و استفاده از تاکسی در این شهر خیلی اقتصادی نیست.

هزینه اقامت در هتل‌ های روسیه چقدر است؟

در سفر به روسیه، بسته به این که شهر مقصد شما کجاست، هتل، هاستل و مراکز اقامتی زیادی برای اقامت خواهید یافت. اما اگر مقصد شما شهرهای مسکو یا سن پترزبورگ باشد، بهتر است برای رزرو هتل در روسیه به سراغ هتل‌های ۵ ستاره بروید تا تجربه خوبی از اقامت در این کشور داشته باشید.

  • هتل سنت رجیس مسکو (The St. Regis Moscow Nikolskaya): هتل ۵ ستاره
  • هتل ریتز کارلتون مسکو (The Ritz-Carlton): هتل ۵ ستاره
  • هتل حیات ریجنسی پتروفسکی پارک مسکو (Hyatt Regency Moscow Petrovsky Park): هتل ۵ ستاره
  • هتل رادیسون رویال مسکو (Radisson Royal Hotel): هتل ۵ ستاره
  • هتل مرکر بومان اسکایا مسکو (Mercure Moscow Baumanskaya): هتل ۴ ستاره
  • هتل فورسیزنز لیون پالاس سن پترزبورگ (Four Seasons Hotel Lion Palace): هتل ۵ ستاره

هزینه خورد و خوراک در روسیه چقدر است؟

به هر شهر و کشوری که قدم می‌گذارید بهتر است حتما به سراغ غذاهای محلی شان بروید و رستوران های محلی را حتما چک کنید. معمولا به جز غذاهای آسیای شرقی، غذاها در سایر کشورها طعم و مزه ای نزدیک به غذاهای خودمان دارند و یا دست کم با ذائقه ما ایرانی ها جور است، غذاهای روسی نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

در روسیه هم غذاهایی همچون سوپ بورش، پلمنی، بیف استروگانف و بلینی شهرتی جهانی دارند و از امتحان کردن آنها ضرر نخواهید کرد. با این حال در مسکو و سن پترزبورگ رستوران‌های ایتالیایی و فست فودها هم به وفور دیده می‌شود و حتی اگر کمی جستجو کنید رستوران ایرانی هم می‌توانید پیدا کنید. اما بهترین رستوران‌های روسیه موارد زیر هستند:

  • رستوران Eat & Talk مسکو
  • رستوران Park Inn by Radisson سن پترزبورگ
  • رستوران Mama Roma سن پترزبورگ
  • رستوران Cafe Pushkin مسکو
  • رستوران Italiano سن پترزبورگ
  • رستوران Burger King مسکو

بهترین رستوران‌های روسیه

برای غذا خوردن در روسیه هم انتخاب‌های زیادی پیش رو دارید. رستوران‌های روسیه غذاهایی با ملیت‌های مختلف را سرو می‌کنند. غذاهای آسیایی و اروپایی.

اگر دنبال یک وعده غذای ارزان و سریع می‌گردید، در بیشتر محله‌ها می‌توانید فروشگاه‌های زنجیره‌ای را پیدا کنید. یا حتی از دکه‌های خیابانی غذایی سبک بخرید. در سفر به روسیه هزینه‌ای که برای فست فود یا غذای ساده لازم است کنار بگذارید، حدود ۶۳.۰۰۰ تومان است.

رستوران‌های زیادی هم هستند که می‌توانید در آنها انواع غذاهای روسی و غذاهای دیگر را سفارش دهید. یک وعده غذا در کافه و رستوران متوسط،  از حدود ۱۸۰.۰۰۰ تومان و در رستوران‌های لوکس بیشتر از ۳۰۰.۰۰۰ تومان است.

رستوران‌هایی مثل کافه پوشکین، دکتر ژیواگو و White Rabbit در مسکو، رستوران پالکین، کافه آباجور، رستوران چخوف، کافه فیلیبرت و رستوران Ukrop در سن پترزبورگ، رستوران‌های مالابار، پریوت خلوستیاکا، Pashmir و Khleb i Vino در کازان، رستوران‌های گاسترولی، نیگورا و ماکرونی در یکاترینبورگ از رستوران‌های خوب روسیه هستند.

وسایل لازم برای سفر به روسیه

اگر می‌خواهید با امنیت خاطر بیشتری به سفر بروید. اگر نمی‌دانید در سفر به روسیه چه چیزهایی را باید در چمدان خود بگذارید موارد زیر را بخوانید.

  • مبدل قدرت
  • اگر زن هستید برای رفتن به مکان‌های مذهبی روسری بردارید
  • چتر
  • ویزا و مدارک شناسایی
  • لباس و کفش مناسب
  • پول نقد روبل
  • لوازم شخصی
  • دیکشنری
  • خودکار و دفترچه
  • لوازم سرگرمی

بزرگترین مراکز خرید روسیه

به رسم همه شهرهای بزرگ که مراکز خرید مجلل و بزرگ دارند، در سفر به روسیه و شهرهای مسکو و سن پترزبورگ هم نباید نگران خرید باشید. مراکز خرید متنوع این شهرها به‌ راحتی در دسترس است و کالاهای متنوعی در آنها پیدا می‌شود. اما اگر قصد خرید سوغاتی و کالاهایی با قیمت مناسب‌تر را دارید بهتر است در خیابان‌های مرکز شهر جستجو کنید؛ صنایع‌ دستی مخصوص روسیه، ظرف‌ها و لباس‌‌های مخصوص روسی را می‌توانید در مغازه‌های کوچک با قیمتی ارزان‌تر پیدا کنید. در ادامه چند مرکز خرید معروف روسیه معرفی شده است:

  • مرکز خرید اتریوم (Atrium Mall): می‌توانید خرید انواع پوشاک، لوازم شخصی، لوازم آرایش و بهداشتی، عطر، کیف و کفش و کالاهای دیجیتال را در این مرکز خرید انجام دهید.
  • مرکز خرید گوم (GUM Shopping Center): این مجموعه دارای تعداد زیادی فروشگاه، رستوران، کافی شاپ، سالن بازی و تفریح کودکان، سالن ورزشی، پارکینگ و غیره است.
  • مرکز خرید مانژ (Manezh mall): یک مرکز خرید در مسکو با قیمت عالی به خصوص برای توریست ها محسوب می‌شود.

مراکز خرید اقتصادی روسیه

برای همه ما، سفر و گشت و گذار در میان مرکز خرید کشورهای خارجی بسیار هیجان‌انگیز است. شهرهای بزرگ و معروف روسیه مانند مسکو و سنت پترزبورگ مراکز خرید مدرن و زیبا بسیاری دارد که هرکدام از مغازه‌ها، کالاهای مختلف و باکیفیتی را ارائه می‌دهند. اما اگر تصمیم به خرید اقتصادی داشته باشید، خرید از هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای گزینه مناسبی خواهد بود.

اما اگر به دنبال ارزانترین مراکز خرید برای سوغاتی هستید، خیابان آربات را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این خیابان از لحاظ تاریخی قدمت زیادی دارد و یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مسکو به حساب می‌آید. سنگفرش زیبای خیابان آربات در کنار انواع فروشگاه‌های صنایع‌دستی، بخصوص عروسک‌های رنگارنگ ماتروشکا هر لحظه شما را به سوی خود فرا می‌خواند.

محبوب ترین تفریحات روسیه

اسکی روی یخ، بدون شک بهترین تفریح در سرزمین یخ و برف است. به غیر از آن حتی چرخ زدن در خیابان‌های روسیه و تماشای معماری‌های زیبا، حال شما را سرجا می‌آورد. روسیه کلیساهای زیادی دارد، بنابراین باید حتما زمانی از سفر خود را صرف خیابان گردی و تماشای این بناها کنید.

اگر اهل شب گردی هستید، روسیه بهشت شما است، بازدیدهای شبانه خود را از میدان سرخ شروع کنید و هوای سرد و یخی را به ریه‌های خود بکشید. اگر به هیجان بازی هاکی روی یخ علاقه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که به قصر یخی روسیه بروید و مسابقات هاکی را از نزدیک تماشا کنید.

جمع‌بندی

روسیه یکی از کشورهایی است که به دلیل تنوع اقلیمی و فرهنگی خاص، هرساله میزبان گردشگران زیادی است. ایرانیان نیز می‌توانند برای سهولت بیشتر در تور سفر به روسیه ثبت‌نام کنند و از شرایط آن آگاهی پیدا کنند.

فقط در جریان باشید حتما دو ماه قبل از تاریخ مد‌نظر خود برای ویزا اقدام کنید. اقدام برای ویزا می‌تواند شخصی صورت بگیرد و یا اینکه این کار را به آژانس‌های مسافرتی بسپارید. مطمئن باشید با سفر به روسیه روزهای خوشی پیش روی شماست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا