ایران گردی

چطور از تنگه ظلمات سمنان بازدید کنیم؟ / تنگه ای شگفت انگیز در دل کویر

به گزارش تودی تریپ به نوشته الی گشت، اگر به شکاف تاریکی سفر نکرده اید، در اولین فرصت به کویر مرکزی ایران بروید تا این جاذبه طبیعی بی نظیر را تجربه کنید. تنگه زلمت یکی از زیباترین آثار ملی و جاذبه های طبیعی ایران است که در بخش جنوبی شهرستان گرمسار و در پارک ملی کویر واقع شده است. امکان بازدید 24 ساعته از این تنگه و همچنین وجود اقامتگاه ها و امکانات رفاهی مناسب، آن را به مقصدی ایده آل برای طبیعت گردان تبدیل کرده است.

تنگه ای در دل کویر

تنگه تاریکی در غرب کویر مرکزی ایران و در استان سمنان قرار دارد. این تنگه در سال 1383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و فرسایش آبی و بادی به مرور زمان این تنگه زیبا را به وجود آورده است.

طول تنگه تاریکی حدود 2 کیلومتر است. در طول مسیر از راهروهایی عبور خواهید کرد که به خاطر تاریکی به آن تاریکی می گویند. در قسمت شمالی تنگه ارتفاع دیوارها کمتر است و با حرکت به سمت جنوب ارتفاع آنها به 30 متر افزایش می یابد. صخره های عظیمی که در مسیر برخورد می کردند مسیرهای باریک و صعب العبوری را ایجاد کردند که زیبایی این تنگه را دو چندان کرد.

با ورود به تنگه، ابتدا تصور می کنید که در تاریکی مطلق هستید. اما هر چه جلوتر می روید با سوراخ های نور خورشید که در سنگ ها نفوذ می کند، نسیم خنک و ملایم و آرامش تنگه مواجه می شوید.

بهترین زمان برای سفر

تنگه تاریکی در دل کویر واقع شده است، بنابراین روزهای طولانی گرم و شب های سرد را در این منطقه خواهید دید. برای راحتی سفر و جلوگیری از گرمای شدید بعد از ظهر، بهتر است شب را در کلبه ای کویری بگذرانید و صبح زود به سمت تنگه قلمات حرکت کنید. قبل از حرکت، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید. زیرا در هوای ابری نمی توانید زیبایی شب کویر و ستاره ها را ببینید. به دلیل خطر حمله حیوانات وحشی، شب ها در تاریکی به تنگه نروید.

راهنمای کامل بازدید از تنگه تاریکی

نکات مهم سفر

  • مجوز حمل: با توجه به قرار گرفتن تنگه در منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر، باید مجوز لازم را از سازمان محیط زیست و پارک ملی کویر دریافت کنید.
  • راهنمای محلی همراه: برای رسیدن به تنگه تاریکی به یک ماشین مخصوص و یک راهنمای بومی و مجرب نیاز دارید.
  • بازگشت قبل از غروب آفتاب: بازگشت به محل اسکان قبل از غروب آفتاب و تاریکی شب؛ زیرا خطر حمله حیوانات وحشی و گم شدن در طول مسیر در منطقه Gorge of Darkness وجود دارد.
  • لوازم مورد نیاز: کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب، بطری آب، لباس خنک برای روز و لباس گرم برای شب همراه داشته باشید.
  • پوشش مناسب: از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید و از کفش های مناسب برای پیاده روی در کوهستان استفاده کنید.
  • غذای کافی بیاورید: چون امکاناتی در راه نیست، غذای کافی همراه داشته باشید.
  • حفاظت از محیط زیست: از ریختن زباله در تنگه خودداری کنید و به تمیز نگه داشتن این جاذبه طبیعی کمک کنید.

پوشش گیاهی و دنیای حیوانات

علاوه بر جلوه های طبیعی و بافت گیاهی خاص، انواع حیات وحش در منطقه تنگه زلمت زندگی می کنند. پارک ملی کویر زیستگاه 34 گونه پستاندار، 155 گونه پرنده و 34 گونه خزنده از جمله یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، گرگ، کفتار راه راه، گربه شنی، روباه قرمز، روباه شنی، بزکوهی، بز، بز، قوچ و به گوسفند و شغال و سیاه گوش اشاره کرد.

  • تماشای حیات وحش: اگر شانس با شما یار است، می توانید در سفر خود به تنگه تاریکی، تعدادی حیات وحش را از نزدیک ببینید.
  • احترام به حیات وحش: به یاد داشته باشید که حیوانات وحشی حق زندگی دارند. از آزار آنها بپرهیزید و به محیط طبیعی آنها احترام بگذارید.

راهنمای کامل بازدید از تنگه تاریکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا