راهنمای سفر

راهنمای سفر به گرگان ۱۴۰۳ + هزینه تفریحات، اقامت و غذا

گرگان به عنوان مرکز استان گلستان در جنوب شرقی دریای خزر و در بخش شمال شرقی کشور قرار گرفته است. در این شهر زیبا شما می توانید انواع و اقسام جنگل های سرسبز و زیبا را تماشا کنید که همین جنگل ها هم سالانه گردشگران زیادی را به این شهر جذب می کنند. قبل از سفر به گرگان بهتر است با هزینه های سفر، تفریحات، هزینه های اقامت، غذا، سوغات و صنایع دستی آشنا شوید که ما در راهنمای سفر به گرگان در این مطلب از تودی تریپ تمام این موارد را بررسی می کنیم.

 

موقعیت جغرافیایی گرگان – سفر به گرگان

گرگان یکی از شهرهای شمالی کشور و مرکز استان گلستان است. این شهر از دو قسمت کوهپایه ای و جلگه ای تشکیل شده و نسبت به استان هایی مانند گیلان و مازندران، بارش نسبتا کمتری دارد. این منطقه یکی از متنوع ترین اقلیم ها را داشته و محیط طبیعی آن شامل مناطق متفاوتی مانند جلگه ها، دشت ها، بیابان ها، رودها، کوه ها و تالاب ها می شوند. در این شهر زمین های کشاورزی زیادی هم وجود داشته و کشاورزی در آن رونق بسیار زیادی دارد.

این شهر در گذشته به استرآباد و سپس جرجان مشهور بود و شناخته می شد. در زمان پهلوی و در دوران رضا شاه، نام شهر به گرگان تغییر پیدا کرد. در این منطقه از استان گلستان در شمال شرقی کشور، اقوام بسیار زیادی مانند سیستانی ها، ترکمن ها، سبزواری ها، کاشمری ها، نیشابوری ها، آذری ها و بلوچ‌ های مهاجر زندگی می کرده اند. اما اقوام اصیل این شهر که بومی های آن محسوب می شوند، مازنی ها و کتول ها هستند. هنگام سفر به گرگان، می توانید به خوبی با فرهنگ این اقوام آشنا بشوید.

آب‌و‌هوای گرگان

اقلیم گرگان بسیار متنوع است و کوه و جنگل یا جلگه و بیابان در آن یافت می‌شود. تابستان گرگان گرم و مرطوب است. میانگین دمای سالانه‌ گرگان ۱۷ درجه‌ سانتی‌گراد و میانگین بارش سالانه‌ آن ۶۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌متر است.

اطلاعات ضروری گرگان

کد گرگان: ۰۱۷

فاصله از تهران:

۴۱۵ کیلومتر (مسیر فیروزکوه – ساری – گرگان)

۳۹۲ کیلومتر (مسیر هراز – آمل– ساری- گرگان)

مدت سفر زمینی: ۶ ساعت

مدت سفر هوایی: ۵۰ دقیقه

مدت سفر با قطار: ۱۰ ساعت

راهنمای سفر به گرگان

هواپیما

مسیرهای پروازی فرودگاه گرگان شامل مشهد، زاهدان، زابل، چابهار، بندرعباس، قشم، کی، عسلویه، تهران و اکتائو (قزاقستان) می‌شود. با هر پروازی که خود را به فرودگاه رساندید، می‌توانید از تاکسیرانی فرودگاه بهره ببرید و با تاکسی راهی هتل شوید.

قطار

با استفاده از قطار از شهرهای ساری و تهران می‌توانید به ایستگاه قطار گرگان بروید. ایستگاه راه‌آهن گرگان در حاشیه کمربندی گرگان واقع شده است.

اتوبوس

اتوبوس‌های تهران به مقصد گرگان از پایانه‌ شرق در تهرانپارس یا پایانه‌ بیهقی واقع در میدان آرژانتین حرکت می‌کنند.

خودروی شخصی

گلستان به عنوان یکی از سخاوتمندترین استان‎‌های شمال ایران با اقلیمی متنوع، طبیعت بکر و مردمی مهمان نواز، مقصدی عالی به حساب می‌آید. مرکز گلستان که زمانی به نام استرآباد شناخته می‌شد و سپس به جرجان و در نهایت گرگان تغییر نام داد، محل زندگی اقوام بسیاری از این مرز و بوم بوده است. قوم بومی این شهر، مازنی‌ها و کتول‌ها هستند و از هر کناری صدای گویش شیرین طبری به گوش می‌رسد.

بهترین زمان برای مسافرت به گلستان با ماشین شخصی

اقلیم گرگان در مقایسه با استان‌های شمالی گیلان و مازندران، رطوبت نسبتاً پایین‌تر و سطح بارش متعادل‌تری دارد. بخشی از جنگل‌های گرگان که در مجاورت مازندران واقع شده‎‌اند، دارای اقلیم مرطوب‌تر و خنک‎‌تری هستند. اگر قصد دارید در طی سفر به گرگان با خودرو شخصی از طراوت و لطافت هوا لذت ببرید، بهترین زمان سفر به گرگان با ماشین شخصی در فصل‌های بهار، اواخر تابستان، پاییز و اوایل تا میانه زمستان است.

در این برهه زمانی، هم از گرمای شرجی و سرمای آزاردهنده در امان خواهید بود و هم ازدحام جمعیت بازدیدکننده در کمترین حالت قرار خواهد داشت. البته اگر مشکلی با جمعیت فراوان ندارید، می‎‌توانید سفر کردن به گرگان با ماشین به همراه خانواده یا دوستان را در برنامه مسافرت نوروزی خود نیز قرار بدهید.

مسیرهای سفر به استان گلستان

استان گلستان در مرز شمالی ایران و مجاورت دریاچه خزر قرار گرفته است. سفر از نقاط مختلف به سوی این استان زیبا، بسته به موقعیت مبدأ شما متفاوت خواهد بود. اگر ساکن استان‎‌های بخش مرکزی ایران هستید و قصد سفر به گرگان با خودرو شخصی را داشته باشید، چیزی حدود 5 الی 10 ساعت سفر جاده‌ای درپیش خواهید داشت. مسیرهای فیروزکوه، جاده هراز به سمت آمل و درنهایت ساری، جاده‌های اصلی منتهی به گرگان خواهند بود.

اگر از سمت استان‌های جنوبی، شرقی و غربی به سمت گرگان حرکت می‌کنید، درنظر داشته باشید که به طور بالقوه مسیر شما چیزی بالای 10 ساعت و حتی دو، سه روز به طول خواهد انجامید. اگر تایم کافی برای رانندگی طولانی و امکان اتراق و استراحت در مسیر را دارید و محدود به زمان نیستید، تجربه سفر به گرگان با ماشین شخصی خاطره‌ای به یاد ماندنی برای شما خواهد آفرید.

بهترین مسیر تهران به گرگان با ماشین شخصی کدام است؟

اگر به دنبال بهترین مسیر تهران به گرگان با ماشین شخصی هستید که هم در مسیر جاذبه‌های مختلف را ببینید و هم از زیبایی‌های جاده‌ لذت ببرید، دوتا پیشنهاد برای شما داریم.

پیشنهاد اول برای طی مسیر تهران به گرگان با ماشین، جاده فیروزکوه است. این مسیر 415 کیلومتری از سمت بومهن شروع می‌شود، بعد از 17 کیلومتر به دماوند می‌رسد و سپس به فیروزکوه می‌رسد. بعد از پل سفید و شیرگاه، از شهرهای قائمشهر، ساری و بهشهر می‌گذرد. در نهایت شما را به گرگان می‌رساند. با انتخاب این مسیر چیزی حدود 6 ساعت در راه خواهید بود. این مسیر امن‌ترین انتخابی است که دارید. در این مسیر می‌توانید از دیدنی‌هایی مانند دریاچه شورمست، پل ورسک و آبشار معروفش دیدن کنید.

اگر عاشق جاده چالوس هستید، پس از مسیر دوم بیشتر استقبال خواهید کرد. این مسیر بعد از عبور از شهرهای آمل و بابل، شما را به ساری می‌رساند. سپس به بهشهر می‌رسید و در نهایت، گرگان به استقبال‌تان می‌آید. طی این مسیر هم چیزی حدود 6 ساعت زمان می‌برد، اما ممکن است در مقایسه با مسیر اولی، نیم ساعتی زودتر به مقصد برسید.

سومین و طولانی‌ترین مسیر، از جاده سمنان و شهر گرمسار می‌گذرد. بعد از طی 7 ساعت و پشت سر گذاشتن دامغان و شاهرود، به گلستان خواهید رسید. سر راه نیز می‌‎توانید برای تجدید قوا و تبریک به خودتان بابت سفر به گرگان با خودرو شخصی، سری به دامغان بزنید و پسته آن را مزه کنید.

مزایای سفر با ماشین شخصی به گرگان

مسافرت با خودرویی که تمام و کمال در اختیار شماست و خاطرات بی‌نظیری به شما هدیه می‌دهد، بدون شک انتخابی عالی خواهد بود. از جمله اصلی‌ترین مزایای سفر به گرگان با خودرو شخصی عبارتند از:

  • آزادی کامل در سفر: ماشین شخصی تمام و کمال در اختیار شماست. محدودیت در فضا، مقید بودن در حضور سایر مسافران غریبه در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و قطار، مشکلات جابجا کردن وسایل متعدد و نیاز به توقف در مسیر برای استراحت، هنگام مسافرت به گلستان با ماشین شخصی موجب آزار شما نخواهند شد.
  • انعطاف در تصمیم‌گیری: هر زمان که اراده کنید می‌توانید با خودرو شخصی به جاده بزنید و نگران جا ماندن از وسایل عمومی، تأخیر یا توقف‌های طولانی نباشید.
  • بهترین گزینه برای خانواده‌ها: فضای امن و راحت کابین خودروی شخصی، بهترین گزینه برای خانواده‌ها و به ویژه والدینی است که فرزندان خردسال داشته باشند.
  • راحتی در گرگان گردی با ماشین شخصی: یکی از بزرگترین مزایای سفر با ماشین شخصی به گرگان این است که دغدغه‌های شما بابت رفت و آمدهای داخل استانی رفع خواهند شد. بدون استرس برای آگاهی از مسیرهای خطوط تاکسی و پرداخت هزینه‌های فراوان برای استفاده از ماشین دربستی، می‌توانید با کمک گوگل مپ به راحتی به سفرتان برسید و مدام درگیر آدرس پرسیدن نباشید!

حمل‌ و نقل در گرگان

گرگان متاسفانه جزو شهرهایی از کشور است که هنوز به مترو مجهز نشده و رفت‌وآمد در آن با مترو امکان‌پذیر نیست. حمل ‌و نقل در گرگان با استفاده از تاکسی، اتوبوس و تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود. به‌دلیل وجود خطوط فعال اتوبوس در گرگان، دسترسی به تمام نقاط این شهر فراهم است و به‌راحتی می‌توانید در آن تردد داشته باشید و از گشت‌وگذار لذت ببرید. لازم‌به‌ذکر است پرطرفدارترین وسیله حمل ‌و‌ نقل در گرگان به‌دلیل قیمت مناسب و به‌صرفه بودن، تاکسی است. اگر قصد سفر به گرگان را دارید، خیالتان بابت رفت‌وآمد و تردد در این شهر راحت باشد.

بهترین هتل ها و محل های اقامت در گرگان – سفر به گرگان

هنگام سفر به گرگان، می توانید از بین هتل های لوکس، میان رده و اقتصادی این شهر یکی را انتخاب کنید. اگر قصد سفر به گرگان در فصل های بهار یا پاییز را داشته باشید، بهتر است که حتما پیش از سفر، با هتل تماس گرفته و اتاق خود را رزرو کنید. مسافران زیادی در این دو فصل به گرگان می روند و احتمال این که هتل ها به زودی پر شوند بسیار زیاد است.

از جمله بهترین هتل های لوکس گرگان می توان به هتل ۵ ستاره بوتانیک در کیلومتر ۱۰ جاده گرگان، هتل ۴ ستاره شهاب در ناهارخوران و هتل ۳ ستاره جهانگردی ناهارخوران اشاره کرد. این هتل ها در دسته هتل های لوکس و معروف گرگان قرار گرفته و هزینه اقامت در آن ها برای یک شب از ۱ میلیون تومان شروع می شود. اگر قصد دارید تا یک سفر اقتصادی به گرگان داشته باشید، هتل آپارتمان ۲ ستاره پردیس گرگان می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. شروع قیمت در این هتل آپارتمان از حدود ۳۵۰ هزار تومان است.

آداب و رسوم مردم گرگان

آداب و رسوم هر شهر مانند شناسنامه و هویت آن شهر است. مردم گرگان، این شهر قدیمی ایران دارای آداب و رسوم کهنی هستند که در گذر تاریخی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.  بخشی از آداب و رسوم مردم گرگان به شرح زیر است:

  • قاشق زنی: در شب چهارشنبه سوری پسرها چادر بر سر می‌کنند و با کوبیدن قاشق‌ها به هم از صاحبخانه خوراکی می‌گیرند. اغلب این هدایا شیرینی‌های مخصوص و سنتی گرگانی‌ها هستند.
  • فالگوش ایستادن: این مراسم برای خانم‌ها است. آن‌ها در شب چهارشنبه‌سوری در خیابان‌ها فالگوش وا می‌ایستند و اگر سخن شخص خوش بود یعنی آرزوی آن‌ها در آن سال برآورده می‌شود.
  • غذاهای مخصوص عید: گرگانی‌ها در شب و یا ناهار اولین روز سال نو حتما پلو سبزی با ماهی و رشته پلو می‌خورند.
  • آداب بارش بند یا چل کل: این کار یکی از اعتقادات مردم گرگان است که برای بند آمدن باران‌های پی‌در‌پی اسم چهل کچل را بر روی کاغذی می‌نویسند و رو به قبله بر روی درختی آویزان می‌کنند.
  • بعد از افطاری‌های گرگان: مردم گرگان بعد از افطار به بازی‌هایی مانند درنا بازی، شاه وزیر و … می‌پرداختند.
  • جگر خوری: جگر خوردن بعد از ساعاتی از افطار یکی از آداب و رسوم مردم گرگان است.
  • عزاداری محرم: از آداب و رسوم مردم گرگان در این ایام می‌توان به مراسم طوق بندان، علم مشتی، چهل منبره، دسته چوبی و … اشاره کرد.
  • مراسم عروسی: مراسمات عروسی گرگانی‌ها شامل اوخوری، نشان کردن، نشان کردن، شیر بره، مارانه، حنابندان، حموم غرق کردن، الفضانه، کله قند شکوندن، عاروس تماشا، مادر زن سلام، پاتختی، پاگشا، تو صندوقی، حموم لنگ زنان و … است.

غذاهای محلی گرگان

در شهر گرگان اقوام مختلفی مانند استرآبادی‌ها، گرگانی‌ها، بلوچی‌ها، مازنی‌ها، سیستانی‌ها، ترک‌ها و … وجود دارد و همین تنوع قومی باعث شده این شهر غذاهای محلی متنوعی داشته باشد. این تنوع غذایی سفره‌های مردم گرگان را متنوع و رنگین کرده است. خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گرگان عبارتند از:

  1. باسترمه
  2. بورک
  3. ماش پلو
  4. خورش ساک
  5. ماش پتی
  6. نخود پلو
  7. کئی ترشک
  8. آش خمیر
  9. آش ماش
  10. اسپله شله
  11. گوجه آش

سوغات و صنایع‌ دستی گرگان

گرگان مانند سایر شهرها سوغاتی‌های خاص خود را دارد که برخی از آن‌ها خوراکی و برخی دیگر صنایع‌دستی این شهر است. صنایع‌دستی این شهر با فرهنگ و هنر اصیل ترکمن‌ها گره خورده و طرفداران زیادی دارد. محبوب‌ترین مکان‌ها برای خرید سوغات گرگان بازار نعلبندان و امام خریداری است. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی گرگان را به شما معرفی می‌کنیم.

  • قالیچه ترکمن
  • روسری ترکمن
  • جاجیم‌بافی
  • حلوای اماج
  • سرغبیلی
  • نان پادرازی

گرگان چه تفریحاتی دارد؟

یکی از بهترین و شناخته شده ترین جاذبه های گردشگری گرگان و مراکز تفریحی این شهر، پارک جنگلی ناهارخوران است. مسافران بسیاری هر ساله تنها برای بازدید از این منطقه و گردش در پارک جنگلی ناهارخوران به سمت گرگان می روند. در این پارک جنگلی بسیار زیبا، مسافران می توانند پیک نیک رفته و از طبیعت لذت ببرند. در پارک جنگلی ناهارخوران امکانات تفریحی دیگری مانند محل اسب سواری، شهربازی، رستوران و کافه هم وجود دارد. اگر به دنبال این هستید که در سفر به گرگان، یک روز خاطره انگیز را به همراه خانواده در طبیعت گرگان سپری کنید، پارک جنگلی ناهارخوران بهترین گزینه برای شماست.

در سفر به گرگان می توانید از تفریحات دیگری هم لذت ببرید. علاوه به گردش در طبیعت و بازدید از بناهای تاریخی این شهر، تفریحات دیگری مانند شهربازی های سرباز و سرپوشیده و مراکز خرید بسیاری هم وجود دارد. همچنین اگر در اواخر شهریور به گرگان سفر کنید، می توانید رویدادها و مراسم های سنتی بسیار زیادی را از نزدیک مشاهده کنید. این مراسم های سنتی طرفداران بسیاری داشته و حتی گردشگران خارجی هم برای بازدید از آن ها به گرگان سفر می کنند.

برترین جاذبه‌های طبیعی گرگان

لیست جاذبه‌های استان گلستان و به خصوص زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی گرگان، انتخاب را واقعاً دشوار می‌کند. حداقل یکی دو روز باید در این شهر سرسبز و مخملی اقامت داشته باشید تا زیباترین جلوه‌های گرگان را از نزدیک ببینید و لذت ببرید.

جنگل ناهار خوران

جنگل ناهارخوران، جاذبه تیپیکال گرگان به حساب می‌آید که یکی از پربازدیدترین مقاصد توریستی در بین شهرهای شمالی است. این جنگل در فاصله 4 کیلومتری از گرگان واقع شده و یکی از زیباترین پارک‎های جنگلی در استان گلستان است که امکانات رفاهی، تفریحی و اقامت را برای مهمانان فراهم می‌کند.

جنگل النگدره

تفرجگاه جنگل النگدره، جاذبه‌ای طبیعی است که حین سفر به گرگان با خودرو شخصی صددرصد باید از آن بازدید کنید. این تفرجگاه که در بین هفت پارک جنگلی برتر ایران شناخته می‌شود، یک مهمانپذیر طبیعی و مجهز به امکانات متنوع برای مسافران است.

جنگل توسکستان

یکی از سحرآمیزترین جنگل‌های باطراوت و زیبای گلستان که اهالی آن را به نام منطقه جهان نما نیز معرفی می‌کنند، جنگل توسکستان است. این جنگل زیبا در 40 کیلومتری گرگان واقع شده و اکوسیستم بکر آن، خانه گونه‌های جانوری و گیاهی فراوانی به شمار می‌آید.

آبشار شصت کلاته

اگر عاشق آب و هوای باطراوت و رطوبت ملایم شمال هستید، آبشار شصت کلاته فیروزمحل در 22 کیلومتری گرگان و نزدیک دامنه شمالی کوه قل بلاغ، بهترین مقصد برای شماست. طبیعت زیبای این جاذبه، هرسال توریست‌ها و ایرانگردان زیادی را به سمت این آبشار می‌کشاند.

مراکز خرید گرگان

در گرگان مانند بیشتر شهرهای ایران هم بازار قدیمی وجود دارد و هم مرکز خرید شیک و امروزی. اگر قدم زدن در بازار و خرید کردن با حال و هوای قدیمی را می‌پسندید، بازار قدیمی نعلبندان را از دست ندهید. بازار گوشت و ماهی گرگان در خیابان شهدا برای خرید ماهی تازه بهترین گزینه است.

بازار پارچه آق قلا، بازار امام، مجتمع تجاری کاپری، پاساژ وارکانا، مرکز خرید زرتشت، مرکز خرید سیلوانا، پاساژ مرسل و پاساژ مروارید از دیگر مراکز خرید گرگان هستند که می‌توانید در آن‌ها پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌خانگی و سایر خرده‌ریزها را بخرید.

بهترین رستوران های گرگان

سفر و گردش حسابی آدم را گرسنه می‌کند به همین دلیل انتخاب یک رستوران خوب و با کیفیت می‌تواند خستگی سفر را از تن آدم در بیاورد. شهرهای شمالی ایران غذاهای بسیار لذیذی دارند، بنابراین می‌توانید در این شهر بهترین و لذیذترین غذاها را میل کنید. بهترین رستوران های گرگان عبارتند از:

  • رستوران شکوه دریا گرگان
  • رستوران میخوش گرگان
  • رستوران بازار گرگان
  • رستوران آلتون گرگان
  • رستوران ملل گرگان
  • فست فود ۴۴۴ گرگان
  • رستوران عمارت گرگان
  • رستوران بابا طاهر گرگان
  • رستوران قصر خورشید گرگان
  • رستوران جوجه رئیس گرگان
  • رستوران صوفی گرگان
  • رستوران اکبر جوجه گرگان

کلام آخر در مورد راهنمای سفر به گرگان

ما در این مقاله توضیحاتی در رابطه‌ با راهنمای سفر به گرگان به شما ارائه کردیم. گرگان با جاذبه‌های تاریخی خود بعد از یزد و اصفهان، سومین منطقه ارزشمند تاریخی ایران است و بازدیدکنندگان زیادی در طول سال از این شهر زیبا دیدن می‌کنند. پس از خواندن این مقاله آیا دوست دارید که به شهر زیبای گرگان سفر کنید؟ اگر تابه‌حال به شهر سفر کرده‌اید تجربه خود را با ما درمیان بگذارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا