راهنمای سفر

راهنمای سفر به گرجستان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

گرجستان یکی از کشورهای کوچک اروپایی در نزدیک کشورمان است که می توانید با هزینه نسبتا کمی به این کشور زیبا سفر کنید. در راهنمای سفر به گرجستان می توانید هزینه ها، اقامتگاه ها، تفریحات، جاذبه ها و اطلاعات ضروری مربوط به این کشور را مطالعه کنید. در این مطلب از تودی تریپ به بررسی تمام این موارد می پردازیم تا بتوانید برنامه ریزی بهتری برای هزینه ها و بهترین زمان سفر به گرجستان داشته باشید.

معرفی کشور گرجستان

گرجستان کشوری در قلب قفقاز جنوبی است که بین اروپا و آسیا قرار دارد. این کشور از شمال با روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و ترکیه و از غرب با دریای سیاه همسایه است. تاریخ و فرهنگ غنی، مناظر طبیعی زیبا و مردمی مهمان نواز این کشور را به یکی از توریستی‌ترین نقاط جهان تبدیل کرده‌اند.

قدمت این کشور به قرن‌ها پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و در طول تاریخ، تمدن‌های بسیاری از جمله امپراتوری روم، امپراتوری بیزانس و امپراتوری عثمانی را شاهد بوده است. کشور گرجستان نزدیک به ۴ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها مسیحی هستند. این کشور به مردم مهمان‌نواز و مهربان خود شهرت دارد و همین مسئله هم سفر به گرجستان را به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان تبدیل خواهد کرد.

زبان، زمان و پول

مگر می‌شود پا به کشوری گذاشت و از قبل در مورد پول و زبان و… آن اطلاعاتی نداشت؟ این راهنمای سفر به گرجستان را در مجله علی بابا آماده کرده‌ایم تا مطمئن شویم که این اتفاق نمی‌افتد.

واحد پول گرجستان

مانند خیلی جاهای دیگر، اینجا هم پول حرف اول را می‌زند؛ پس بیایید واحد پول گرجستان را خوب بشناسیم تا در مقصد، به مشکلی نخوریم.

واحد پول گرجستان، لاری (Lari) است؛ البته یک واحد کوچک‌تر از لاری هم وجود دارد که به آن تِتری (Tetri) می‌گویند. با دلار و سِنت چقدر آشنا هستید؟ می‌دانید که هر ۱۰۰ سنت، یک دلار است. در واحد پول گرجستان هم، هر ۱۰۰ تتری، یک لاری است.

در ضمن اگر واحد پول گرجستان را به صورت آنلاین بررسی می‌کنید، ممکن است با علامت اختصاری GEL روبرو شوید. کلمه GEL در حقیقت مخفف عبارت Georgian Lari به معنی «لاریِ گرجستانی» است.

راستی اگر علامت زیر را هم در کنار یک عدد دیدید، بدانید که علامتِ لاری است.

در زیر دو اسکناس لاری را هم برای شما به صورت پشت و رو آورده‌ایم:

اگر به طور میانگین بخواهیم بگوییم، هر لاری گرجستان تقریبا چهار هزار تومان است؛ البته قیمت روزِ لاری معمولا در ماه‌های ابتدایی سال‌های شمسی (برج اول تا سوم) معمولا افزایش پیدا می‌کند چون تعداد گردشگران زیاد می‌شود.

این قیمت (تقریبا چهار هزار تومان) در تاریخ ۹ مرداد ماه سال ۹۸ ثبت شده است.

زبان گرجستان

بر اساس تحقیقات و گزارش‌های اطلس جهانی، حدودا ۱۴ زبان زنده در کشور گرجستان وجود دارد. اما زبان مردم گرجستان به صورت رسمی، گرجستانی است (چون طبق آمار، بیش از ۸۶ درصد جمعیت این کشور، بومی‌های گرجستان هستند و به همین زبان صحبت می‌کنند).

در کنار زبان گرجستانی، زبان‌هایی مانند انگلیسی، روسی و ترکی آذربایجانی هم در گرجستان استفاده می‌شوند؛ اگر هر کدام از این زبان‌ها را بلدید، شاید در سفر به گرجستان به دردتان بخورد.

ساعت گرجستان

اول از همه، این موضوع گوشه ذهن‌تان باشد که کشور ما از معدود کشورهایی است که ساعت خودش را در طول سال جابجا می‌کند. تفاوت زمان ایران با گرجستان نیم ساعت است (ما جلوتر هستیم).

اطلاعات ضروری سفر به گرجستان

اختلاف ساعت با تهران

گرجستان در منطقه‌ زمانی GMT +4 قرار گرفته و نیم ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

زبان گرجی

واحد پول

لاری (ლ) (GEL)

نوع برق شهری

برق شهری در گرجستان ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است و دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C هستند که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

کد کشور

+۹۹۵

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری سراسری برای تماس با پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس در گرجستان، ۱۱۲ است.

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی باتومی

فرودگاه بین‌المللی تفلیس

هزینه سفر به گرجستان

موارد بسیاری در میزان هزینه سفر شما به گرجستان موثر هستند. از جمله این موارد می‌توانیم به هزینه بلیت هواپیما، محل اقامت، حمل و نقل، غذا و … اشاره کنیم. در جدول زیر هزینه تخمینی هر مورد را برای آگاهی بیشتر بررسی کرده‌ایم.

موارد هزینه
بلیت رفت و برگشت هواپیما ۳۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار
یک شب اقامت در هتل‌های ارزان قیمت ۲۰ دلار
یک شب اقامت در هتل‌های لوکس ۲۰۰ دلار
یک وعده غذایی در رستوران ارزان برای هر نفر ۵ دلار
یک وعده غذایی در رستوران معمولی برای هر نفر ۱۵ تا ۲۰ دلار

طبیعتاً تعداد افراد و مدت سفر نیز در میزان هزینه شما موثر خواهد بود. در جدول زیر هزینه تخمینی سفر به گرجستان برای یک هفته با توجه به تعداد افراد بررسی شده است. (هزینه‌های ذکر شده شامل محل اقامت، غذا، حمل و نقل محلی و گشت و گذار است.)

مدت زمان سفر تعداد افراد هزینه
یک روز یک نفر ۳۳ دلار
یک هفته یک نفر ۲۲۸ دلار
دو هفته یک نفر ۴۵۵ دلار
یک هفته دو نفر ۴۵۵ دلار
دو هفته دو نفر ۹۱۰ دلار

مدارک مهم برای سفر به گرجستان

برای داشتن سفری امن و راحت به گرجستان، ابتدا باید بدانید که برای سفر خود به چه مدارکی نیاز خواهید داشت و آن ها را در مکانی امن در چمدان یا کیف دستی خود نگهداری کنید. این مدارک شامل بلیط هواپیما رفت و برگشت، رزرو هتل در گرجستان، پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار،  بیمه مسافرتی و وجه نقد مورد نیاز می باشد. اگر هیچ یک از این مدارک را نداشته باشید ممکن است در هنگام ورود به گرجستان با مشکلاتی مواجه شوید.

چطور از ایران تا گرجستان بروم؟

اگر قرار است سفر به گرجستان را به صورت زمینی انجام بدهید (اتوبوس یا ماشین شخصی)، سه گزینه متفاوت برای ورود به گرجستان دارید:

  • سفر به گرجستان از طریق ترکیه: از یکی از مرزهای زمینی ایران با ترکیه، وارد این کشور شده و سپس از طریق ترابزون (Trabzon) و مرز سارپی، وارد گرجستان شوید.
  • سفر به گرجستان از طریق ارمنستان: ابتدا به کمک راهنمای سفر زمینی به ارمنستان، وارد این کشور شده و سپس از طریق ایروان، به گرجستان بروید.
  • سفر به گرجستان از طریق آذربایجان: برای رسیدن به آذربایجان می‌توانید از راهنمای سفر زمینی به باکو کمک بگیرید. به باکو که رسیدید، می‌توانید به سمت تفلیس حرکت کنید.

گردشگرانی که تجربه سفر به گرجستان را داشته‌اند پیشنهاد می‌کنند که راه ایران گرجستان از طریق ترکیه، راحت‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر است.

فرودگاه های بین المللی کشور گرجستان

در شهرهای مختلف گرجستان، فرودگاه‌های مختلفی برای استقبال از مسافران داخلی و خارجی ساخته شده است. با این حال، بخش عمده‌ای از سفرهای بین‌المللی به مقصد این کشور از طریق دو فرودگاه مهم آن (فرودگاه بین المللی تفلیس و باتومی) انجام می‌شود. این دو فرودگاه در ادامه به صورت مختصر معرفی شده‌اند:

فرودگاه بین المللی تفلیس

این فرودگاه، از قدیمی‌ترین فرودگاه های گرجستان است و تاریخ احداث آن به دوران جنگ جهانی دوم و سال ۱۹۵۲ بازمی‌گردد. فرودگاه تفلیس در سال ۱۹۹۰ تحت بازسازی قرار گرفته و در حال حاضر، سالانه میزبان بیش از یک میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

فرودگاه بین المللی باتومی

فرودگاه باتومی، از فرودگاه‌های نسبتا تازه‌ساخت شهر باتومی به‌شمار می‌رود و در سال ۲۰۰۷ افتتاح شده است. این فرودگاه بین‌المللی که در حال حاضر (بعد از فرودگاه تفلیس) از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور گرجستان است، سالانه نزدیک به ۶۰۰ هزار مسافر از طریق آن جابه‌جا می‌شوند.

خرید سیم کارت در گرجستان

اولین کاری که در بدو ورود به گرجستان باید انجام دهید، خرید سیم‌کارت است. از این طریق، با هزینه بسیار کمتری می‌توانید به اینترنت وصل شوید یا با اعضای خانواده خود در ایران تماس بگیرید. اپراتور مگتی‌ کام، اپراتور ژئوسل و اپراتور بی لاین، اپراترهای تلفن همراه در گرجستان هستند.

برای خرید این سیم‌کارت‌ها ۳ راه پیش روی شما قرار دارد: خرید سیم‌کارت در فرودگاه های گرجستان، مراجعه به نمایندگی‌های فروش و خرید از آژانس‌های گردشگری. لازم به ذکر است که برای خرید سیم‌کارت در گرجستان، حتما باید پاسپورتتان را همراه خود داشته باشید.

آب‌ و‌ هوای گرجستان

آب‌وهوای گرجستان از سمت غرب تحت تاثیر آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری و از سمت شرق تحت تاثیر آب‌و‌هوای قاره‌ای است. منطقه‌ کوهستانی قفقاز بزرگ مانع از ورود هوای سرد از سمت شمال می‌شود. آب‌و‌هوای گرم و مرطوب ناشی از مجاورت دریای سیاه در نواحی کم‌ارتفاع ساحلی مشاهده می‌شود. ارتفاع از سطح دریا و فاصله تا دریای سیاه، تفاوت آب‌و‌هوایی را در مناطق مختلف ایجاد می‌کند. در سواحل دریای سیاه، از آبخاز تا مرز ترکیه و در منطقه‌ای به نام زمین‌های پست کولخیس، آب‌و‌هوای نیمه‌گرمسیری غالب است. در این مناطق رطوبت و میزان بارندگی بسیار بالا است. بندر باتومی در دریای سیاه، سالانه ۲۵۰۰ میلیمتر بارندگی دارد. انواع مختلفی از درختان نخل در این منطقه رشد می‌کنند. میانگین دمای هوا در فصل زمستان در این مناطق ۵ درجه سانتی‌گراد و در تابستان ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

دشت‌های شرقی گرجستان، به دلیل وجود کوهستان، از تاثیر دریای سیاه حفظ شده‌اند و آب‌و‌هوای قاره‌ای در آنها غالب است. میانگین دمای هوا در تابستان ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در زمستان ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد است. میزان رطوبت کمتر است و بارش باران سالانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر است. مناطق مرتفع در غرب و شرق و مناطق نیمه خشک در جنوب شرقی گرجستان، اندکی تفاوت آب‌و‌هوایی با سایر بخش‌ها دارند.

نکات ایمنی در سفر به گرجستان

نکات ایمنی که باید در گرجستان رعایت کنید به شرح زیر است:

  • تجمعات سیاسی در گرجستان از جمله تفلیس رایج است. از شرکت در اعتراضات و تظاهرات عمومی بپرهیزید.
  • به اوستیای جنوبی یا آبخازیا سفر نکنید. خطر حملات تروریستی در این مناطق وجود دارد.
  • هنگام راه رفتن بعد از تاریکی بیشتر مراقب باشید.
  • مالاریا در جنوب شرقی گرجستان یک خطر است. مطمئن شوید که محل اقامت شما ضد حشرات است. همچنین می‌توانید از روش‌های از دافع حشرات استفاده کنید.
  • بیماری‌هاییکه از راه آب، غذا منتقل می‌شوند و سایر بیماری‌های عفونی در گرجستان وجود دارد. آب آشامیدنی را بجوشانید یا از آب معدنی استفاده کنید. از خوردن تکه‌های یخ، محصولات لبنی پاستوریزه نشده و غذاهای خام و نیم‌پز خودداری کنید.
  • همیشه پاسپورت، ویزا یا کارت مهاجرت خود را همراه داشته باشید.
  • گرفتن عکس در نزدیکی مکان‌های نظامی یا استراتژیک، مانند فرودگاه‌ها غیرقانونی است.

شرایط حمل و نقل عمومی در کشور گرجستان

استفاده از اتوبوس، مینی بوس و تاکسی در شهرهای بزرگ گرجستان رایج  است.  تنها شهری که در آن از مترو برای حمل و جابجایی مسافر استفاده می شود، تفلیس است. اگر چه هزینه استفاده از اتوبوس و مینی بوس در شهرهای مختلف متفاوت است، اما در اکثر شهرها، بلیت استفاده از این وسایل نقلیه 0.5 لیر است.
قیمت تاکسی در گرجستان از 3 لاری شروع می شود و به ازای هر کیلومتر 0.60 لاری اضافه­ تر پرداخت می­ کنید( بهتر است قبل از سوار شدن، در مورد قیمت با راننده ه توافق برسید).

Yandex یک سرویس تاکسی آنلاین در گرجستان است که بیش از 5 لاری هزینه ندارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در بیشتر شهرهای گرجستان با پیاده روی و قدم زدن می­ توانید لذت از گشت و گذار فراموش نشدنی را به کسب کنید.

مهم: اتوبوس هایی که با نام مارشوتکا خوانده می­شوند، ارزان­ترین گزینه برای حمل و نقل عمومی در گرجستان هستند.

فاصله ایران با گرجستان

برای این که فاصله بین ایران و گرجستان را از قبل دانسته و برای سفر، برنامه ریزی کنید، فاصله چند شهر ایران با چند شهر گرجستان را آورده‌ایم.

  • فاصله تهران باتومی: ۱۳۹۵ کیلومتر – حدودا ۱۷ الی ۱۸ ساعت رانندگی دارد
  • فاصله تهران تفلیس: ۱۱۱۵ کیلومتر – حدودا ۱۶ الی ۱۷ ساعت رانندگی دارد
  • فاصله تبریز باتومی: ۷۶۹ کیلومتر – حدودا ۱۱ الی ۱۲ ساعت رانندگی دارد
  • فاصله تبریز تفلیس: ۸۷۹ کیلومتر – حدودا ۱۱ الی ۱۲ ساعت رانندگی دارد

بهترین زمان سفر به گرجستان

در پاسخ به این سوال که بهترین فصل سفر به گرجستان چه زمانی است، بدون اغراق می‌توانیم هر ۴ فصل سال را نام ببریم! وضعیت آب‌هوایی گرجستان، موجب شده است که در تمامی ماه‌های سال سفر به این کشور حسابی رونق داشته باشد و به‌ندرت این کشور خالی از سکنه باشد.

با این حال، اگر دوست دارید گرجستان را در زیباترین و خوش‌آب‌وهواترین حالت ممکن ببینید، بهار و پاییز بهترین گزینه برای شما خواهد بود. علاوه بر شرایط آب‌وهوایی، کاهش تعداد گردشگران، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون ازدحام و شلوغی به گردش در شهر بپردازید.

فصل تابستان گرم‌ترین زمان برای سفر به گرجستان است. علاوه بر گرمی هوا که ممکن است گردش در شهرهای مختلف گرجستان را برای شما دشوار کند، تعداد جمعیت گردشگران در این فصل به اوج خود می‌رسد و این مسئله ممکن است موجب نارضایتی شما از گردش در شهر شود. همچنین، گرجستان به زمستان‌های پربرف خود معروف است و همین مسئله هم آن را به مقصدی محبوب برای ورزش‌های زمستانی تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی گرجستان

کشور گرجستان روز‌به‌روز بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و صنعت گردشگری در این کشور در حال رشد سریع است. تنوع جاذبه‌های طبیعی یکی از دلایل محبوبیت گرجستان برای گردشگران است. کوهستان‌های متعدد، شرایط مناسبی برای انواع تفریحات و ورزش‌های فضای باز فراهم کرده است؛ پیاده‌روی در دل طبیعت، کوه‌نوردی، اسنوبرد و اسکی از فعالیت‌های محبوب در گرجستان هستند. علاوه بر مناطق کوهستانی، نواحی ساحلی و نیمه‌گرمسیری هم در این کشور وجود دارد. آب‌و‌هوای ملایم، آثار معماری باشکوه، سایت‌های باستان‌شناسی و پایتختی مدرن و زیبا از دیگر جذابیت‌های گرجستان هستند که توجه گردشگران را جلب می‌کنند.

گرجستان در منطقه‌ قفقاز قرار گرفته است؛ جایی بین دریای سیاه و دریای خزر. این منطقه از عصر حجر به طور پیوسته مسکونی بوده است. شلوغ‌ترین و مهم‌ترین جاده‌ تجاری دنیای باستان یعنی جاده‌ ابریشم از این کشور هم عبور می‌کرده و موجب رونق اقتصادی و فرهنگی این منطقه شده است. به دلیل قرار گرفتن در مرز بین آسیا و اروپا، این کشور قرن‌های متمادی تحت تسلط امپراتوری‌های مختلف بوده است. نشانه‌هایی از این تاریخ پرفراز و نشیب را می‌توان به وضوح در آثار باستانی و معماری گرجستان مشاهده کرد که قدمت آنها به قرن پنجم پیش از میلاد برمی‌گردد.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی و مراکز خرید گرجستان، مهمان‌نوازی اهالی این کشور و غذاهای لذیذشان، موجب جلب توجه گردشگران شده است. آشپزی و فرهنگ گرجستان، تلفیقی از فرهنگ‌های گوناگون از جمله ایران، اروپا، مدیترانه، خاور میانه و کشورهای آسیایی است.

تفلیس، پایتخت گرجستان، آب‌و‌هوا و فضای مدیترانه‌ای دارد. در این شهر زیبا می‌توانید از قدم‌زدن در خیابان‌های باریک و پرپیچ‌و‌خم لذت ببرید، در کافه‌ها، غذاها و نوشیدنی‌های محلی را امتحان کنید و با اهالی گرم بگیرید، بهترین موزه‌ها و گالری‌‌های هنری منطقه را ببینید و از نمایش تئاتر و حمام‌های ترکی استفاده کنید. در بخش دیگر این کشور یعنی در سواحل گرم دریای سیاه، از سواحل بکر و خلوت و بازارهای محلی لذت می‌برید و می‌توانید محصولات تازه‌ محلی از قبیل موز و پرتقال و لیمو را از فروشندگان محلی بخرید.

راهکار های کاهش هزینه سفر به گرجستان

برای کاهش هزینه سفر به گرجستان، راهکارهای بسیاری وجود دارد که در فهرست زیر برخی از آن‌ها را به شما ارائه کرده‌ایم.

  • برای کاهش هزینه بلیت سفر می‌توانید از راه زمینی و با اتوبوس به گرجستان سفر کنید.
  • از سفر به گرجستان در فصل شلوغ مثل تابستان خودداری کنید. اگر می‌خواهید از هوای گرم لذت ببرید، نیازی به بازدید در تابستان نیست. در گرجستان آب و هوای اولین فصل پاییز هم هنوز بسیار گرم و دلپذیر است و قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از تابستان تخمین زده می‌شود.
  • در بدو ورود سعی کنید از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به شهر استفاده کنید، زیرا هزینه تاکسی در این کشور بیشتر است.
  • در گرجستان، چه در پایتخت و چه در سایر شهرها، گزینه‌های زیادی برای اقامت مانند مهمان‎‌خانه‌ها و هاستل‌ها وجود دارد که تمام امکانات لازم را ارائه می‌دهند و هزینه اقامت آن‌ها بسیار پایین‌ است.
  • برای کاهش هزینه خورد و خوراک، از فروشگاه‌های بدون مالیات در تفلیس و باتومی خرید کنید. همچنین به جای رستوران‌های شیک، می‌توانید در کافه‌های کوچک هم غذاهای خوبی میل کنید یا برای میل کردن غذای سالم‌تر، خودتان در منزل غذا درست کنید.

غذاهای معروف گرجستان

غذاهای گرجستانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی این کشور شناخته می‌شوند و طعم‌‌های مختتلف و ادویه‌های خاصی دارند. غذاهای گرجستانی معمولاً غنی از گوشت، سبزیجات، حبوبات و ادویه‌های خوشبو مانند شمیر، نعناع، زردچوبه و زعفران هستند.

غذاهای محبوب گرجستان شامل انواع پلو و گوشت، کباب‌ها و خوراک‌های دریایی مثل ماهی و میگو، غذاهای گیاهی و سوپ‌های متنوع است. در آشپزی گرجستانی معمولاً  از قابلمه‌های بزرگ و ادویه‌های فراوان استفاده می‌کنند.

ادویه‌های خاص گرجستان شامل خورشیدگردان، زیره، گلاب، کینوا و خلال سنبل است. این ادویه‌ها به غذاهای گرجستانی طعم و رنگ و عطر خاصی می‌دهند و آن‌ها را از سایر فرهنگ‌های آشپزی متمایز می‌کند. ذائقه مردم گرجستان به‌سمت غذاهای سنتی و خانگی با طعم‌های تند، شور و شیرین تمایل دارد.

خاچاپوری: یک غذای پرطرفدار در گرجستان که از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و ادویه‌های مختلف مانند زردچوبه و شمیر تهیه می‌شود. طعم این غذا شیرین و تند است.

خورشت گوجه‌فرنگی: این خورشت با ترکیب گوجه‌فرنگی، پیاز، گوشت چرخ کرده و ادویه‌های مختلف مثل نعناع و زردچوبه تهیه می‌شود. طعم این خورشت ترش و شیرین است.

کچاپوری: یک نوع سوپ گرجستانی که از ترکیب سبزیجات، حبوبات، گوشت و ادویه‌های مختلف مانند نعناع و زعفران تهیه می‌شود. طعم این سوپ خامه‌ای، تند و خوش‌مزه است.

کباب: یک غذای محبوب در گرجستان که از ترکیب گوشت چرخ کرده، پیاز، فلفل دلمه و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. طعم این غذا شیرین و تند است.

خورشت قارچ: این خورشت با ترکیب قارچ، پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مختلف مثل زعفران و شمیر تهیه می‌شود. طعم این خورشت شیرین، تند است.

ججیک: یک نوع دسر سنتی گرجستانی که از ترکیب بادام، شکر، زعفران و روغن تهیه می‌شود. طعم این دسر شیرین و خامه‌ای است.

بهترین هتل های گرجستان

با توجه به رونق گردشگری در گرجستان و  اینکه سالانه میلیون ها مسافر از سراسر جهان به این کشور سفر می کنند، هتل های مختلفی در این کشور ساخته شده است تا نیازهای همه گردشگران را برآورده کند. در اینجا تعدادی از بهترین هتل های میزبان در گرجستان آورده شده است:

  • هتل رادیسون بلو ایوریا تفلیس (Radisson Blu Iveria Hotel Tbilisi)
  • هتل آرگو باتومی (Hotel Argo)
  • هتل د گرند گلوریا باتومی (The Grand Gloria Hotel)
  • هتل ویندهام گرند تفلیس (Wyndham Grand Tbilisi)
  • هتل وین رزیدنت باتومی (Wyn Residences Batumi)
  • هتل لجند باتومی (Legend Hotel Batumi)
  • هتل کولوسئوم مارینا باتومی (Colosseum Marina Hotel)
  • هتل آپارتمان تابوری تفلیس (Tabori Apart Hotel)
  • هتل ماریوت تفلیس (Tbilisi Marriott Hotel)

رستوران­ های معروف گرجستان

در کنار جاذبه ­های گردشگری و جاهای دیدنی گرجستان، طعم لذیذ و خوشمزه غذاهای گرجی نیز معروف است و به همه ذائقه ­های پاسخ می­دهد. چندین رستوران معروف در این کشور وجود دارند که منوی خاص و منحصر به فرد را ارائه می­ دهند. از جمله:

  • رستوران دیلارد هاوس (The Dillard House Restaurant)
  • رستوران نیکولایز روف (Nikolai’s Roof Restaurant)
  • رستوران هو گراون جی ای (Home Grown GA Restaurant)
  • رستوران سی بریز (Sea Breeze Restaurant)
  • رستوران بونز (Bones Restaurant)
  • رستوران کانوئه (Canoe Restaurant)
  • رستوران ساوثرن سول باربیکیو (Southern Soul Barbecue)

مراکز خرید گرجستان

جدای از گشت و گذار و تور در شهرهای گرجستان، خرید در این کشور قطعا یکی از سرگرم کننده ترین چیزهایی است که می توانید تجربه کنید. بهترین مراکز خرید گرجستان در اینجا معرفی می ­شوند و انواع محصولات محلی را عرضه می­ کنند.

  • مرکز خرید کارواسیلا
  • مرکز خرید جی تی سی
  • هوپا بازار
  • فروشگاه آرت گالری
  • مرکز خرید تفلیس سانترال
  • مرانی مال
  • مرکز خرید گالریا تفلیس
  • مرکز خرید ایست پوینت
  • تفلیس مال
  • مرکز خرید مگالین
  • مرکز خرید اوراسیا
  • باتومی مال
  • باتومی پلازا
  • مرکز خرید کاپارول سنتر
  • مرکز خرید لیلو

فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان

فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان با تاریخ و فرهنگ آن گره خورده است و مراسم سنتی در بیشتر جشن‌ها و عزاداری‌ها برگزار می‌شود. در جشن سال نو، مراسم ازدواج، تولد نوزاد و… معمولا غذاهای سنتی و خاصی تهیه می‌شود و حتما یک نوع از چندین شیرینی محلی را در خانه می‌پزند. تزئین خانه با گل و شمع‌ هم از کارهای مرسوم در جشن‌هاست.

مهمان‌نوازی یکی از رسم‌های مهم گرجستان است. چه در مراسم شادی چه در عزاداری‌ها مهمان‌های با احترام و صمیمیت پذیرایی می‌شوند. آداب پذیرایی از مهمان در گرجستان شامل پذیرایی با قهوه، شیرینی، نوشیدنی‌های گرم و سرد و غذاهای محلی است.

مناسبت‌ها و جشن‌های ملی در گرجستان

بیشتر مناسبت‌ها و جشن‌های بزرگ گرجستان مانند جشن‌های مردم اروپاست. جشن عید پاک و کریسمس یا هالوین مانند اروپا در گرجستان برگزار می‌شود. جشنوارها‌های محلی هم طرفداران بسیاری در گرجستان دارد و هر سال گردشگران زیادی در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند .

مثل جشنواره جاز یا فستیوال رنگ‌ها. معروف‌ترین جشن‌ها و مناسبت‌های گرجستان عبارت است از:

  • عید پاک
  • جشن کریسمس
  • جشن هالووین
  • فستیوال تبلیسوبا
  • جشنواره پنیر قفقاز
  • فستیوال رنگ‌ها
  • جشنواره جاز
  • فستیوال موسیقی الکترونیک
  • مراسم روز استقلال
  • جشن روز مادر
  • جشنواره هنرهای قومی
  • فستیوال بستنی

سوغاتی گرجستان چیست؟

گرجستان یک کشور با تاریخ و فرهنگ غنی است که سوغاتی‌های محلی و خاصی دارد. از جمله سوغاتی‌های خوراکی معروف گرجستان می‌توان به قهوه گرجی، چای گرجی، چاک‌چاکی (نوعی شیرینی محلی)، پاپوشکا (نوعی شیرینی خمیری خوراکی) و همچنین گرجبه (نوعی پاستیل محلی) اشاره کرد.

شیرینی‌های محلی گرجستان که طرفداران بسیاری هم دارد شامل چورکچلا (نوعی شیرینی پفکی)، نوگا (نوعی شیرینی سنتی) و  محصولات آجیلی است.

در حوزه صنایع دستی، محصولات چوبی سنتی و فرش‌های دستبافت گرجستان بسیار معروف هستند. همچنین، زیورآلات سنتی مانند نقره‌کاری‌ها، زیورآلات سنتی بافته شده و طلاکاری‌های محلی نیز جزو سوغاتی‌های محبوب گرجستان هستند.

با تهیه این سوغاتی‌ها، شما می‌توانید یک بخش از فرهنگ و هنر گرجستان را به خانه خود ببرید و از زیبایی و خوش‌مزگی آن لذت ببرید.

شرایط ویزا و روادید گرجستان

در واقع، گرجستان دو نوع ویزا برای ورود به کشور ارائه می‌دهد:

  1. ویزای توریستی: این نوع ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قصد سفر به گرجستان به عنوان گردشگر را دارند. معمولاً این ویزا برای مدت زمان محدودی صادر می‌شود و اجازه اقامت در کشور به مدت معینی را به افراد می‌دهد.
  2. ویزای کاری: این نوع ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قصد ورود به گرجستان به منظور انجام کار حرفه‌ای یا تجاری را دارند. این ویزا برای مدت زمان معینی صادر می‌شود و افراد مجاز به انجام فعالیت‌های مشخص در کشور هستند.

برای درخواست هر دو نوع ویزا، معمولاً لازم است اطلاعات شخصی، اطلاعات مربوط به سفر و دلایل ورود به گرجستان، اطلاعات مالی و … ارائه شود. همچنین، بسته به کشور مبدأ شما، شاید نیاز به تکمیل مدارک دیگر نیز باشد.

برای ویزای گردشگری باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • تمکن مالی
  • رزرو بلیط هواپیما و واچر هتل
  • بیمه نامه مسافرتی

سخن پایانی

اگر می خواهید به کشور خارجی با جاذبه­ های گردشگری فوق ­العاده سفر کنید، گرجستان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. راهنمای سفر به گرجستان به شما می گوید که از چه ساختمان هایی بازدید کنید، کجا غذا بخورید و در طول سفر کجا اقامت کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا