راهنمای سفر

راهنمای سفر به کیش ۱۴۰۳ + هزینه ها، تفریحات و رزرو هتل

جزیره کیش از جذاب ترین مقاصد گردشگری ایران محسوب می شود که در جوار خلیج فارس قرار گرفته است. این جزیره زیبا پس از جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران به شمار می رود و سالانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. در جزیره کیش می توانید تفریحات فوق العاده آبی و ساحلی را تجربه کنید که شاید در هیچ کجای ایران این تفریحات را پیدا نکنید. همچنین هتل های بی نظیری در این جزیره برای اقامت شما وجود دارد که سفر شما را خاص تر می کنند. در این مطلب از تودی تریپ می توانید راهنمای سفر به کیش را بخوانید و با هزینه های سفر به کیش، بهترین زمان سفر و… آشنا شوید.

 

جزیره کیش کجاست؟

در راهنمای سفر به جزیره کیش، یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که باید بدانید این است که کیش، کجا و چطور جایی است. کیش به‌عنوان اولین مورد از مناطق آزاد ایران، جزیره‌ای 90 کیلومتری در جنوب کشور است که فاصله‌اش تا دبی، کمتر از بندرعباس است. همین غوطه‌ور بودنش میان خلیج‌فارس به دور از بنادر و شهرها، باعث شده دریا چندین درجه تمیزتر به چشمتان بیاید؛ به اندازه‌ای که حتی ماهی‌های درونش را می‌بینید! بلندترین نقطه‌ جزیره کیش، حدود 40 متر است. پس معلوم می‌شود ارتفاعات چندانی در آن وجود ندارد. منابع آب شیرین در این جزیره وجود دارد و زمین‌های حاصلخیز باعث محبوبیتش در طول تاریخ شده است.

آب و هوای جزیره کیش

کیش در جنوبی‌ ترین منطقه کشور قرار دارد و این قسمت از کشور نیز دارای تابستان‌ های گرم و شرجی و زمستان‌ های معتدل است. در زمستان میانگین دمای هوا ۲۷ درجه سانتی گراد بوده و در نهایت به ۳۲ درجه سانتی گراد می رسد اما در ماه های تیر و مرداد دمای جزیره کیش به اوج خود رسیده و شرجی بودن این ماه ها نیز نزدیک به ۱۰۰ درصد می رسد، اما جالب اینجاست که میزان بارش باران در جزیره کیش بسیار کم است. اگر قصد سفر به این جزیره را در فصل های بهار و تابستان داشته باشید؛ در اوایل فصل بهار هوای این جزیره خنک و مرطوب بوده و دمای نسبتا پایینی دارد؛ از همین جهت می تواند فصل مساعدی برای سفرتان باشد اما رفته رفته هوا گرم می‌شود. اگر به دنبال سفری ارزان هستید، بهتر است در فصل تابستان به گشت و گذار در این جزیره بپردازید و اینکه از تفریحات آبی لذت ببرید. در ادامه دو فصل پاییز و زمستان شرایط برای سفر به کیش بسیار عالی است، اما از لحاظ هزینه اقامت و خورد خوراک بیشتر از ماه های دیگر است.

بهترین زمان سفر به کیش

فصل زمستان بهترین زمان سفر به جزیره کیش است که با هوای معتدل بهاری آن می‌توان از شناکردن و تفریح‌های آبی لذت برد و از طرف دیگر از گرمای آزاردهنده و رطوبت و شرجی تابستان هم خبری نیست. در هر راهنمای سفر به کیش این فصل بهترین زمان سفر به کیش محسوب می‌شود.

آب‌وهوای جزیره کیش گرم و مرطوب است و میزان بارندگی آن چندان زیاد نیست و معمولا به‌شکل رگبار در پاییز و زمستان جلوه‌گر می‌شود. معمولا دمای کیش در طول سال بین ۲۱ تا ۳۳ درجه متغیر است و میانگین دمای سالیانه این جزیره با ۲۷ درجه سانتی‌گراد برابری می‌کند. در این جزیره خبری از آب‌وهوای چهار فصل نیست و با دو نوع اقلیم گرم و معتدل روبه‌رو هستید.

بهار کیش تقریبا تا اواسط اردیبهشت معتدل است و بعد از آن هوا رو به گرمی می‌رود. در تابستان کیش به سرزمین خورشید تبدیل می‌شود و با همدستی دریا، آب‌وهوایی شرجی پدید می‌آورد. باران و رگبار پاییز هوای جزیره را خنک‌تر می‌کند و زمستان با رگبار، شب‌های سرد و روزهای معتدل، بهترین آب‌وهوای کیش را به مسافران نشان می‌دهد.

  • از اوایل دی تا اواسط اردیبهشت بهترین زمان سفر به کیش، از نظر شرایط آب‌وهوایی است. در این مدت میانگین دمای این جزیره در حدود ۱۹ درجه سانتی‌گراد است و برای یک منطقه‌ شرجی، بهترین دمای جزیره محسوب می‌شود.
  • میانگین دمای هوا از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت ۲۴ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیر ۲۹٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط تیر تا اواسط شهریور ۳۲٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط شهریور تا اواسط آبان ۲۸٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط آبان تا اواسط دی ۲۱ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط دی تا اواسط اسفند ۱۶٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • میانگین دمای هوا از اواسط اسفند تا اواسط فروردین ۲۰ درجه سانتی‌گراد

ارزان‌ترین زمان سفر به کیش

اگرچه زمستان مناسب‌ترین زمان سفر برای کیش است اما قطعا ارزان‌ترین زمان سفر نیست. ازآنجاکه همیشه در فصل‌های کم سفر استقبال از جزیره کم است، هواپیمایی‌ها و هتل‌ها سعی می‌کنند با پیشنهاد تخفیف‌های ویژه مسافران را به سفر به جزیره ترغیب کنند.

راهنمای سفر به کیش

پس از آشنایی با شرایط آب و هوایی و هزینه‌ها، نوبت به معرفی نحوه سفر به جزیره کیش می‌رسد. در این بخش هر آن چیزی که برای رسیدن به این جزیره‌ی رویایی باید بدانید را بیان خواهیم کرد.

شیوه‌های مسافرت به کیش شامل سفر هوایی، زمینی و دریایی می‌شوند. قبل از اینکه با این روش‌ها آشنا شویم، باید بگوییم سفر به کیش با کشتی به تنهایی امکانپذیر نیست. بلکه شما باید ابتدا خود را به بندرعباس برسانید و سپس با اتوبوس‌های دریایی یا لندیگراف به کیش برسید. همچنین اگر سفر به کیش با هواپیما را انتخاب کرده‌اید؛ دیگر نیازی به استفاده از راه آبی ندارید و با پرواز مستقیم به جزیره خواهید رسید.

سفر زمینی به کیش

اگر قصد دارید یک سفر پرماجرا و جذاب را تجربه کنید، سفر زمینی به کیش بهترین انتخاب برای شماست. در این سفر نه تنها از مسیر لذت می‌برید؛ بلکه هزینه کمتری نسبت به استفاده از هواپیما پرداخت خواهید کرد. ولی از انجایی که تعداد زیادی از گردشگران از شهر تهران به مقصد کیش حرکت می‌کنند و فاصله تهران تا کیش زیاد است؛ ترجیح می‌دهند این مسیر طولانی را با هواپیما حرکت کنند. ولی ادامه مطلب با 3 شیوه سفر زمینی به کیش آشنا می‌شویم:

  • سفر به کیش با ماشین شخصی
  • سفر به کیش با قطار
  • سفر به کیش با اتوبوس

در این میان تفاوتی ندارد کدام یک از روش‌های زمینی را انتخاب کنید؛ چرا که در هر صورت باید خود را به استان هرمزگان و شهر بندرعباس برسانید. سپس به یکی از بنادر چارک (بهترین انتخاب) ، آفتاب (مناسب برای ایام نوروز) و لنگه بروید و سفر به کیش با کشتی را تجربه کنید. در زیر اطلاعاتی که در این سفر به آن‌ها نیاز خواهید داشت را آورده‌ایم:

  1. فاصله بندرعباس تا بندر چارک: 291 کیلومتر
  2. فاصله بندر چارک تا کیش: 32 کیلومتر
  3. مدت زمان بندر چارک تا کیش: حداکثر 3 ساعت
  4. فاصله بندر آفتاب تا کیش: 18 کیلومتر
  5. مدت زمان بندر آفتاب تا کیش: 1 ساعت

در راهنمای سفر به کیش با ماشین شخصی باید سند مالکیت و مدارک کاپوتاژ خودرو را نیز همراه داشته باشید. سپس هزینه حمل خودرو با لندیگراف را پرداخت کنید و به جزیره برسید. هزینه حمل خودرو به کیش از بندر چارک در سال 1401 700 تا 800 هزار تومان ارائه شده است. این هزینه به صورت رفت و برگشت 2 میلیون و صد هزار تومان می‌باشد. خودروی شما نهایتا تا 20 روز اجازه اقامت در جزیره خواهد داشت.

سفر به کیش با هواپیما

آسان‌ترین روش سفر به کیش، خرید بلیط هواپیما است که در کمترین زمان شما را به مقصد می‌رساند. در این شیوه دیگر نیازی به عبور از بندر چارک نبوده و به طور مستقیم به جزیره خواهید رسید. فرودگاه کیش نیز در 4 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و به آسانی می‌توانید با تاکسی‌های خطی یا تاکسی‌های سفیدرنگ فرودگاه به هتل موردنظر برسید.

 برای سفر ارزان به کیش توصیه می‌کنیم در ساعت اولیه روز اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید یا مسافرت خود را به ایام کم تردد مانند فصول امتحانات یا ماه‌های گرم سال موکول نمایید.

سفر به کیش با تور

سفر با تور کیش را می‌توان محبوب‌ترین شیوه رسیدن به این جزیره فوق العاده دانست. شما با تهیه تورهای کیش از خدمات رفاهی مطلوبی بهره‌مند می‌شوید و نیازی به جداگانه تهیه بلیط و رزرو هتل ندارید. قیمت این تورها براساس هوایی یا زمینی بودن، نوع ستاره هتل، فصل سفر و مدت زمان اقامت تعیین می‌شوند.

حمل و نقل در کیش

رفت‌وآمد به جزیره کیش از طریق هوایی یعنی فرودگاه بین‌المللی کیش و همچنین به‌صورت دریایی از طریق بندر کیش انجام می‌شود. اغلب تورهای کیش  مسافران را با هواپیما به جزیره می‌رسانند.

فرودگاه بین‌المللی کیش

در ۷آبان۱۳۵۶، فرودگاه کیش با فرود اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در این فرودگاه و با حضور سران حکومت پهلوی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی افتتاح شد. پروازهای شبانه فرودگاه در سال ۱۳۷۳ با تجهیز باند فرودگاه به چراغ‌های مخصوص پرواز در شب، آغاز شد.

فرودگاه کیش دو ترمینال دارد که یکی از آن‌ها ویژه پروازهای داخلی و دیگری ویژه پروازهای خارجی است. در حال حاضر فرودگاه کیش به ۲۰ مقصد داخلی و دو مقصد خارجی یعنی مسقط و دبی پرواز دارد.

تاکسی

کیش جزیره کوچکی است که گردشگران و ساکنان آن را از مترو و اتوبوس‌های شهری برای جابه‌جایی بی‌نیاز می‌کند. ازاین‌رو تاکسی مهم‌ترین وسیله‌نقلیه در جزیره است. تاکسی‌های کیش اغلب خودروهای گران‌قیمت و باکیفیتی هستند و در دو رنگ زرد و سفید دیده می‌شوند. تاکسی‌های زردرنگ تاکسی‌های خطی هستند و تاکسی‌های سفیدرنگ به صورت تاکسی دربست و تاکسی‌تلفنی فعالیت می‌کنند.

اگر هم بخواهید می‌توانید به جای استفاده از تاکسی ماشین اجاره کنید. در این حالت هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد، اما در نهایت احساس راحتی بیشتری دارید.

مینی‌بوس

یکی دیگر از بخش‌های راهنمای سفر به کیش برای استفاده از مینی‌بوس است. در جزیره تاکسی‌ها آن‌قدر راحت در دسترس هستند که کمتر نیاز به رفت و آمد با مینی‌بوس‌ها احساس می‌شود. مینی‌بوس‌رانی جزیره از دو خط تشکیل شده است که خط اول با ۱۳ ایستگاه و خط دو با ۴۲ ایستگاه مسافران را به هر نقطه‌ای از جزیره می‌رسانند.

اجاره خودرو بدون راننده

برای کسانی که عاشق خودروهای لوکس و گران قیمت هستند، کیش درست مثل بهشت است. با رونق گردشگری جزیره شرکت‌های اجاره خودرو در کیش هم در آن شروع به فعالیت کرده‌اند که خودروهای لوکس و وارداتی را در بازه‌های قیمتی مختلف به گردشگران کرایه می‌دهند.

برای کسانی که با هواپیما به کیش سفر کرده‌اند و خودروی شخصی‌شان را در اختیار ندارند و از طرفی هم همیشه ترجیح می‌دهند در شهر مقصد خودرو در اختیار داشته باشند، گزینه کرایه خودرو بسیار مناسب است. حتی می‌توان خودروی با راننده در جزیره کیش اجاره کرد.

 

هتل ها و محل های اقامت در جزیره کیش

در جزیره زیبای کیش به انواع هتل ها دسترسی خواهید داشت که براساس بودجه و سلیقه تان می توانید هتل مورد نظر را انتخاب کرده و اقامتی بی نظیر تجربه کنید. هریک از هتل های کیش نسبت به درجه ستاره خود دارای امکانات تفریحی و رفاهی خاصی هستند.

هتل های ۵ ستاره عبارتند از: هتل شایگان، هتل ایران، هتل ترنج کیش، هتل میراژ، هتل پانوراما، هتل کورش و هتل داریوش کیش.
هتل های ۴ ستاره عبارتند از: هتل صدف، هتل سورینت مریم، هتل آرامیس، هتل هلیا، هتل لیلیوم، هتل گامبرون، هتل پارمیدا، هتل آنا
هتل های ۳ ستاره عبارتند از: هتل جام جم، هتل شایلی، هتل لوتوس، هتل پانیذ، هتل گلدیس، هتل آبادگران، هتل آفتاب شرق
هتل های کم ستاره یا مهمانپذیر کیش عبارتند از: هتل فانوس، هتل تماشا و هتل دیدار

غذاهای محلی کیش

همان گونه که مطلع هستید، هر شهری با توجه به ذائقه و فرهنگ مردمی خود دارای غذاهای محلی و سنتی خاصی است که اکثر گردشگران نیز مایل هستند غذاهای سنتی هر شهری را امتحان کنند؛ جزیره کیش نیز از این امر مستثنا نیست و دارای غذاهای لذیذ و مخصوص به خود است؛ البته اکثر غذاهای این جزیره همانند غذاهای جنوبی تند و پر از ادویه است؛ در ادامه به معرفی هرکدام از غذاها می پردازیم:

سمک مشوی: یکی از غذاهای اصیل عربی است که از ماهی تشکیل شده و براساس درخواست شما می تواند سرخ شده یا کبابی باشد، همچنین در پخت این غذا ترکیب بی نظیری از ادویه های تند عربی استفاده می شود.

مرگوگ یا مرقوق: غذای فوق العاده خوشمزه ای است که از انواع سبزیجات و گوشت تهیه می شود و شامل بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل سبز، سیب زمینی، گوشت های استخوان دار، پیاز و سیر و ادویه های مخصوص است که هرکدام به طور جداگانه پخته شده و سپس با هم ترکیب می شوند، در انتها نیز با اضافه شدن خمیر هایی از آرد سنگک خوشمزه ترین غذای جزیره تهیه می گردد.

محمر: یکی از غذاهای سنتی با طعمی شیرین است که از برنج شیرین تهیه شده و همراه با ماهی سرو می شود، مطمئنا این غذا تجربه ای متفاوت برایتان خواهد بود.

مضروبه: طعمی متفاوت از ماهی های خلیج فارس است که جزو غذاهای پر طرفدار جزیره بوده و ترکیبی از ماهی سرخ شده یا کبابی به همراه سیر و نوعی سبزی است.

هریسه: غذایی مانند حلیم از نوع عربی است و در بین غذاهای سنتی کیش محبوبیت خاصی دارد.

مجبوس لحم: یکی دیگر از غذاهای اصلی و محلی جزیره کیش است که از پخته شدن برنج با ادویه های عربی، نخود و کشمش تهیه می شود و همراه با گوشت، مرغ یا ماهی سرو می شود و این غذا جزو غذاهای مجلسی و مهمانی است.

راهنمای سفر به کیش و تفریحات آبی کیش

سفر به کیش بدون لذت‌بردن از تفریحات آبی کیش مثل این است که تا پاریس رفته باشید و به دیدن برج ایفل نرفته باشید یا بدون دیدن رودخانه تایمز و کاخ باکینگهام از لندن خداحافظی کنید.

غواصی

غواصی شاید اولین تفریح دریایی نباشد که موقع صحبت از هیجان بازی‌ها و سرگرمی‌های آبی به ذهنتان برسد اما بدون شک متفاوت‌ترین آن‌ها خواهد بود. در ساحل‌های مرجانی جزیره، مرجان‌ها آب خلیج‌فارس را آن‌قدر فیلتر می‌کنند که شما فرصت غواصی در آب‌هایی به زلالی اشک چشم خواهید داشت.

اگر تا حالا دنیای زیر آب را فقط در مستندها دیده بودید حالا از نزدیک می‌توانید با ماهی‌های رنگارنگ شنا کنید، با دلقک‌ماهی‌ها و مرجان‌های رنگی عکس بگیرید و خودتان را مهمان تجربه متفاوتی در جزیره بکنید.

اسکوتر زیردریایی کیش

البته غواصی‌کردن تنها راه‌رفتن به دنیای زیر آب نیست، حالا در کیش می‌توانید با اسکوتر زیردریایی که یکی از جدیدترین سرگرمی‌های جزیره است هیجان را در اوج خود تجربه کنید. برای اسکوترسواری حتی نیازی ندارید شنا بلد باشید یا اینکه بخواهید تجهیزات غواصی را با خودتان حمل کنید، کافی است دل به آب بزنید و لذت ببرید.

شاتل‌سواری

اگر با دوستانتان، با خانواده و دسته‌جمعی به کیش سفر کرده‌اید، فرصت بی‌نظیر شاتل‌سواری را از دست ندهید. در شاتل‌سواری شما سوار یک تیوب می‌شوید و قایق تندرو با سرعت بالا این تیوب را روی دریا می‌کشاند و شما غرق در هیجان و آدرنالین خواهید شد.

بناناسواری

بنانا هم شبیه شاتل است و با سوار شدن در تیوپ موزی قایق تندرو آن را می‌کشد. شما هم می‌توانید در اوج هیجان و بالاوپایین‌رفتن روی آب سلفی بگیرید و لذت ببرید. مساله مهم درباره بناناسواری این است که می‌توانید آن را به صورت گروهی امتحان کنید.

فلای‌بورد کیش

اگر عاشق ارتفاع هستید، عاشق فلای‌بورد خواهید شد و اگر هم از ارتفاع ترس دارید، شاید این تفریح ترکیب با هیجان فرصت خوبی برای خداحافظی با ترس از ارتفاع باشد. در این وسیله تفریحی شما روی پایه‌ای قرار می‌گیرید که به جت‌اسکی متصل است و البته در هوا نگه داشته می‌شوید و فشار آب هر طور که بخواهد شما را به هیجان در می‌آورد.

کیبل‌اسکی کیش

گفته می‌شود که کیبل یا کابل اسکی کیش تا سال ۹۵ بزرگترین مرکز برای این تفریح آبی پر از هیجان و البته ایمن بوده است. کیبل‌اسکی کیش حدود ۸۶۰ متر طول دارد و هم‌زمان ۱۲ نفر می‌توانند از آن استفاده کنند.

پاراسل

برای تجربه این ورزش هیجان‌انگیز شما سوار چتر پاراسل می‌شوید و این چتر با سرعت زیاد با قایق کشیده می‌شود. همچنان که در آسمان آبی جزیره اوج می‌گیرید، می‌توانید از آن بالا از تماشای آب‌های کریستالی خلیج‌فارس که زیر نور آفتاب طلایی شده‌اند لذت ببرید.

بیگ‌بال

احتمالا شما هم اولین بار این ورزش را در ویدئوهای سرگرمی و تفریحی خارجی دیده باشید ولی حالا می‌توانید این تفریح فوق‌العاده را در جزیره تجربه کنید. در ساحل مرجان کیش می‌توانید وارد این توپ‌های بزرگ شوید و با قل‌خوردن توپ‌ها غرق در هیجان و حس و حال خوب شوید. معممولا در گرمای بسیار زیاد این تفریح ارائه نمی‌شود چراکه گرمای بالا ممکن است به توپ‌های پلاستیکی آسیب بزند و برای کسی که داخل آن است دردسر درست کند.

گشت با قایق تندرو

اگر هیچ کدام از تفریح‌های آبی جزیره را امتحان نکنید، از دورزدن در خلیج‌فارس با قایق‌های تندرو نباید بگذرید.

شناور آکواریوم

شناور آکواریوم با کف شیشه‌ای و پنجره‌هایی در عمق آب شما را به تماشای دنیای رنگارنگ زیر آب می‌برد. اینجا پذیرایی و رستوران هم دارد.

قایق‌ های آکواریومی کیش

شب‌ها اسکله تفریحی کیش دیدن دارد. آنجا پاتوقی برای مردم محلی و گردشگران است که بتوانند پیاده‌روی یا قایق‌سواری کنند و بستنی بخورند. در این منطقه می‌توانید سوار قایق‌های تفریحی شوید که خود محلی‌ها آن‌ها را هدایت می‌کنند و اغلب بساط رقص و موسیقی محلی هم به راه است.

این قایق‌ها شما را به قسمتی از خلیج‌فارس می‌برند که با استفاده از پروژکتورهای قوی و کف شیشه‌ای قایق می‌توانید انواع ماهی‌ها و آبزیان را ببینید و کیف کنید.

پلاژ بانوان کیش

پلاژ بانوان کیش در شمال شرقی جزیره قرار دارد و فضای اختصاصی برای شنا را در اختیار خانم‌ها قرار می‌دهد. در این پلاژ حمام اختصاصی با آب شیرین در نظر گرفته شده است. بعد از شنا و آب‌تنی در آب‌های زلال خلیج‌فارس می‌توانید خودتان را در زیر سایه‌بان‌ها مهمان انواع نوشیدنی و خوراکی بکنید که از بوفه پلاژ می‌توانید تهیه کنید. خدمات ماساژ و بافت مو هم در ساحل پلاژ ارائه می‌شود.

بخشی از پلاژ هم سایت غواصی است که می‌توانید به کمک مربی‌های حرفه‌ای غواصی را تجربه کنید.

در مجموع اگر می‌خواهید به کیش سفر کنید، همه‌چیز برای شما مهیاست؛ هرچند خیلی از افراد عاشق کیش بوده و دوست دارند در آن جا زندگی کنند، اما زندگی در کیش نیازمند هزینه بالایی است.

جشنواره ها و مراسم سنتی جزیره کیش

هر ساله در فصل تابستان در جزیره کیش چندین جشنواره برگزار می شود و هر شب در مراکز خرید قرعه کشی انجام می گیرد و نام جشنواره تابستانی کیش را لبخند می نامند. تاریخ جشنواره تابستانی کیش از ۱ تیر ماه الی ۳۱ شهریور ماه برگزار می شود و شامل برنامه های مفرح و شادی مانند جنگ های شبانه، اجرای موسیقی و تئاتر، برپایی کارناوال های شادی همراه با اهدای جوایز نقدی و غیرنقدی است.

آداب و رسوم مردم خليج فارس با آداب و رسوم ساير نقاط ايران تفاوت دارد. در مراسمی به نام زار با انجام کارهایی مانند انواع رقص ها ارواح خبیث از كالبد انسانی دور می شود. این مراسم چند شبانه روز طول می كشد و رقص های سنتی همراه با صدای طبل های كوچک و بزرگ است. آيين های مخصوص در هنگام تولد نوزاد و نامگذاری، تدفين و سوگواری، آيين های خاص مراسم عروسی، بله برون و ازدواج، آیین های مخصوص مورد هرس درختان وجود دارد. در نهایت جشن های ولادت امامان مخصوصا در نیمه شعبان، بچه ها در گروه های ۵- ۶ نفره آواز می خوانند و وارد حیاط بزرگان شده و از صاحب خانه می خواهند تا کیسه شان را با مقداری بادام، انجیر و گردو و … پر می شوند.

عيد غدير یکی دیگر از اعیاد خاص مسلمان است که اهمیت ویژه ای دارد و حسينيه ها آب و جارو شده و با پارچه هاي سياه و سبز و انواع تابلو ها تزئين می شوند. در شب عيد غدير مراسم جشن و مولودی خوانی برگزار می شود.

در پايان اين مراسم بخش نپور انجام می گیرد. بخشی از اين مراسم نیز مربوط به نو عروسان است و در روز ولادت حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) و حضرت مهدی(ع) انجام می گیرد. در عيد قربان نیز سبز كردن گندم و به آب انداختن و درست كردن تاب انجام می گیرد و حجاج گوسفند قربانی کرده و بین نیازمندان توزیع می کنند. در عيد مبعث برای بچه ها عیدی به یاد ماندنی است و همراه با کاسه هایشان به درب منازل رفته و از صاحب خانه حنا می خواهند و شب هنگام همان حنا را به دست و پای خود بسته و تزئین می کنند. مراسم روز عاشورا: روزی که در خانه ها نخود پخته شده و فرنی یا حلوا تهیه می کنند و به عنوان صبحانه نذری می دهند. مراسم عزاداری نیز از صبح روز عاشورا شده اما از سینه زنی و روضه خوانی خبری نیست، در عوض با صدایی سوزناک مقتل خوانده می شود و همه مردم از جای خود بلند شده و شروع به دور زدن و مرثیه خوانی می شود.

سوغاتی های کیش

آبزیان دریایی: در جزیره کیش، شغل سنتی بومیان، ماهیگیری است. ماهی‌ ها و میگوهای این منطقه بسیار مشهور هستند و یکی از سوغات محبوب جزیره محسوب می شود. از مشهورترین ماهی های این منطقه می توان به ماهی تن، سنگسر، ساردین، هامور، سرخو، میش ماهی و مقوا اشاره کرد. میگو نیز با ارزش‌ ترین و مهم‌ ترین محصول دریای عمان و خلیج فارس است که معروف‌ ترین آن‌ ها لابستر یا شاه میگو نام دارد.

قهوه و انواع شکلات: جزیره کیش دارای انواع گوناگونی قهوه و شکلات است، با اینکه جزو سوغاتی های محلی نیستند ولی به دلیل منطقه آزاد بودن و فروشگاه های زیاد در این جزیره می توانید انواع قهوه و شکلات وارداتی را تهیه کنید.

خرما و مرکبات: کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی در منطقه گرمسیری یکی از مناطق خاص برای کاشت انواع مرکبات و خرما به شمار می‌ رود و این جزیره دارای نخلستان های متعددی است و بهترین نوع خرما در این منطقه کشت می شود، مانند خارک، رطب، خرمای خشک و خرمای معمولی و در ادامه فراورده های تهیه شده از آن خرما مانند چیپس خرما، عسل خرما، شیره‌ خرما است.

ادویه و عسل: یکی دیگر از معروف ترین محصولات جنوبی ایران و مخصوصا کیش ادویه است. ادویه ها ترکیبی از هل سبز، ساقه زعفران، فلفل سیاه، دارچین، زیره سیاه، بادیان رومی، میخک، جوزبویا، ریشه جوز، زردچوبه، گشنیز، زیره سبز، گرد لیمو، گل محمدی، مرزه، فلفل قرمز، جوز هندی، کاری، تخم گشنیز، زیره سبز، زنجبیل و آویشن هستند و برای مزه دار کردن غذاهای مختلف از این ادویه ها استفاده می شود. عسل نیز از سوغات خاص کیش محسوب می شود که طعم بسیار لذیذی دارد.

صنایع دستی: کیش با صنایع دستی متنوع خود مشهور است و شامل پولک، مرجان، صدف، گوش ماهی و بقایای آبزیان در قالب آینه‌ ها و جعبه‌ های مزین شده، آویزها، زیورآلات است. همچنین از صنایع دستی این منطقه می توان به گلیم سوزنی، محصولات دستی سبد و حصیر، کوزه‌ های سفالی و پارچه‌های گلابتون دوزی اشاره کرد.

حنا: استفاده از حنا در شهر های جنوبی بسیار رایج است و یکی از هنرهای محبوب بومیان به شمار می رود. گردشگران نیز می توانند نقش های متنوعی روی دست خود رسم کنند. با توجه به مصرف زیاد حنا در این منطقه، حناهای مرغوب برای خرید به عنوان سوغاتی وجود دارد.

پوشاک: کیش در منطقه آزاد تجاری قرار دارد و واردات پوشاک باکیفیت و متنوعی در این جزیره انجام می گیرد. مراکز خرید و فروشگاه های زیادی‌ پوشاک با برندها و قیمت های متفاوت را عرضه می‌کنند.

هزینه سفر به کیش با هواپیما در سال ۱۴۰۳

پیش از هر کاری باید وسیله حمل‌ونقل به کیش را انتخاب کنید. شاید بهترین و منطقی‌ترین وسیله، هواپیما باشد زیرا هم راه دور است و هم بخشی از مسیر رسیدن به کیش از دریا می‌گذرد. اگر پایتخت‌نشین هستید، احتمالا می‌دانید که پرواز تهران با بلیط ارزان کیش، هر روز انجام می‌شود.

کافی است از قبل بلیط را بخرید تا از پروازتان مطمئن باشید. پرواز کیش از سایر شهرهای کشور نیز انجام می‌شود، تعداد پروازها به کیش از سایر شهرها، متفاوت است. تقریبا همه ایرلاین‌ها پرواز کیش را در برنامه پروازی خود دارند.

قیمت بلیط کیش بازه وسیعی را در بر می‌گیرد. در حالت عادی و شرایط معمول کمترین قیمت بلیط هواپیما کیش (از تهران) حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. از سوی دیگر بالاترین قیمت بلیط هواپیما کیش در نهایت به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این مبلغ برای بلیط‌های بیزینس کلاس از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.

البته طبیعی است که در ایام تعطیلات قیمت بلیط پرواز کیش افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند. به این ترتیب قیمت بلیط هواپیما تهران کیش رفت‌وبرگشت، حداقل دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد. این رقم در بالاترین میزان به پنج میلیون تومان می‌رسد.

هزینه سفر به کیش با قطار در سال ۱۴۰۳

راه دیگر برای کاهش هزینه سفر به کیش، سفر با قطار است. شما باید برای سفر با قطار به کیش، مسیر (به طور مثال) تهران تا بندرعباس را با قطار طی کنید. سپس از بندرعباس با قایق‌های مخصوص به کیش بروید. قیمت بلیط قطار تهران بندرعباس به عوامل مختلفی نظیر نوع قطار بستگی دارد. اما به طور معمول قیمت بلیط قطار تهران بندرعباس بین ۴۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

برای کمتر کردن هزینه سفر به کیش می‌توانید از بندرعباس تا کیش را هم با قایق طی کنید. قیمت بلیط قایق این مسیر از بندر چارک تا کیش با لنج حدود ۳۲۰ هزار تومان و با شناور ۲۳۰ هزار تومان است. بنابراین همه هزینه سفر شما از تهران تا کیش در گران‌ترین حالت برای هر نفر بزرگ‌سال کمتر از یک میلیون تومان خواهد بود. به‌این‌ترتیب شما علاوه‌ بر اینکه کم‌تر هزینه می‌کنید، از سفری متفاوت و جذاب هم لذت می‌برید.

هزینه سفر به کیش با ماشین شخصی در سال ۱۴۰۳

اگر حوصله و وقت دارید و خوش‌سفر هم هستید، می‌توانید با ماشین شخصی به کیش سفر کنید. شما مسیر تهران تا بندرعباس را با ماشین شخصی‌تان طی می‌کنید. تا اینجای سفر، اگر ماشینتان سالم باشد، به‌ غیر از چند باک بنزین هزینه چندانی نخواهید داشت.

سپس می‌توانید از بندر چارک و آفتاب با لندیگراف درحالی‌که سوار ماشین خودتان هستید، عازم کیش شوید. در حال حاضر هزینه  لندیگراف کیش سال ۱۴۰۳ از بندر آفتاب معادل ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ازای هر خودرو در مسیر رفت و برگشت است. هزینه رفت‌وبرگشت لندیگراف از بندر چارک به کیش در سال ۱۴۰۳ حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

هزینه سفر به کیش با ماشین شخصی واقعا به‌صرفه است. علاوه بر اینکه هزینه بالای بلیط هواپیما را نمی‌پردازید، سفری طولانی و متفاوت را نیز تجربه خواهید کرد. ضمن اینکه برای جابه‌جایی در جزیره کیش هم ماشین شخصی خود را دارید.

البته به جای ماشین شخصی می‌توانید به اجاره ماشین در کیش هم فکر کنید که البته هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. این مورد را در سفر با تور کیش نمی‌توانید امتحان کنید، چراکه در سفر با تور اغلب تردد شما با تور همراه است. این ماشین‌ها اغلب لوکس هستند و لذت سفر به جزیره را برایتان چند برابر می‌کنند.

هزینه تور کیش در سال ۱۴۰۳

اگر از آن دسته افرادی هستید که دلتان می‌خواهد هیچ‌یک از کارهای سفر ازجمله خرید بلیط و رزرو هتل را به عهده نگیرید، می‌توانید تور کیش بخرید. تعداد تورهای کیش بسیار زیاد است. قیمت این تورها به مدت، نوع خدمات، پرواز، هتل و… بستگی دارد و می‌توانید با خرید تور، هزینه سفر به کیش را دقیق‌تر حساب کنید.

قیمت تور کیش هتل ۵ ستاره برای ۳ شب بین ۱۶ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۵ میلیون تومان است. پیداکردن تور ارزان کیش در ایام غیرتعطیل خصوصا ماه‌های گرم سال، دور از انتظار نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا