راهنمای سفر

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویر احمد ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

در راهنمای سفر به کهگیلویه و بویر احمد قصد داریم هزینه های سفر به این استان و شهر یاسوج، اقامتگاه ها، تفریحات، جاهای دیدنی، راه های سفر به یاسوج، حمل و نقل عمومی، سوغات، غذاها و مراکز خرید در کهگیلویه و بویر احمد را بررسی کنیم. اگر تا به حال به این استان زیبا در کشورمان سفر نکرده اید و با مرکز آن یعنی یاسوج آشنایی کافی ندارید توصیه می کنیم این مطلب از تودی تریپ را تا انتها مطالعه کنید.

آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد به‌طور کلی استانی چهار فصل محسوب می‌شود که به دو بخش گرمسیر و سردسیر تقسیم شده است. یاسوج و سی‌سخت در منطقه‌ی سردسیر قرار دارند. در فصل بهار و به‌خصوص از ماه اردیبهشت که می‌توان آن را زیباترین ماه سال در این منطقه نامید، تا اواخر تابستان و نیمه‌ی اول مهرماه، هوای این دو شهر مطلوب و گرم است. رطوبت هوا کم و به‌جز اواسط تابستان، به‌ندرت با گرمایی آزاردهنده روبه‌رو می‌شویم. البته در محیط‌های داخلی شرایط فرق می‌کند و حتما نیاز به سیستم‌های خنک کننده خواهید داشت.

بقیه‌ی ماه‌های سال به‌خصوص اول دی تا اواسط اسفند با هوایی سرد و حتی بسیار سرد روبه‌رو هستیم، به همین دلیل جز برای استفاده از پیست اسکی، سفر به این دوشهر پیشنهاد نمی‌شود. البته باید در نظر گرفت سی‌سخت با قرار گرفتن در دامنه‌ی کوه‌های دنا، هوای سردتری را تجربه می‌کند. در این مدت باید انتظار بارش‌های فراوان باران و گاهی هم برف را داشته باشید. همچنین در فصل بهار ممکن است بارها بارش باران و تگرگ بهاری شما را غافلگیر کند، گرچه مدت این بارش‌ها کوتاه است و با کمی صبر می‌توانید از ادامه‌ی سفرتان لذت ببرید. اما در هرصورت بهتر است تجهیزات مناسبی به‌همراه داشته باشید.

درمجموع اگر قصد سفر به این دو شهر را دارید، اردیبهشت بهترین زمان است، اما در طول تابستان هم می‌توان به‌اندازه‌ی کافی لذت برد، به‌خصوص اگر در مناطق جنوبی کشور ساکن هستید. در سفر به این استان جذاب، خوردن غذاهای محلی را در رستوران های کهگیلویه و بویراحمد از دست ندهید.

راه های سفر به کهگیلویه و بویر احمد

روش های زیادی برای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته که شامل سفر هوایی، سفر با قطار، سفر با خودروی شخصی، سفر با اتوبوس و سفر با تاکسی‌های بین‌شهری می‌شوند. درصورتی‌که می‌خواهید از طریق پروازهای داخلی به کهگیلویه و بویراحمد بروید، می‌توانید به فرودگاه شهر خود رفته و به مقصد یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد بلیط تهیه کنید.

برای سفر به کهگیلویه و بویر احمد با قطار هم می‌توانید باتوجه‌به شهر مبدأ خود، از خطوط راه‌آهن به سمت کهگیلویه و بویراحمد استفاده کنید. دو شهر یاسوج و دوگنبدان در مسیر خطوط راه‌آهن ایران بوده و مسافران می‌توانند در آن‌ها پیاده شوند. برای سفر با تاکسی‌های بین‌شهری یا اتوبوس‌های بین‌شهری هم می‌توانید به ترمینال شهر خود رفته و بلیط های کهگیلویه و بویراحمد را باتوجه‌به شهر مقصد خود تهیه کنید.

بیشتر افراد با اتوبوس یا تاکسی به یاسوج رفته و سپس به شهرهای اطراف می‌روند. سفر با اتومبیل شخصی هم به‌طورکلی به مبدأ شما بستگی داشته و می‌توانید از جاده‌های بین‌شهری منتهی به کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرده و از آن جا به شهرهای مختلف این استان بروید.

فرهنگ مردم استان کهگیلویه و بویر احمد

مردم این استان از اقوام لری هستند و به همین دلیل هم فرهنگی شبیه به قبیله‌های لر دارند. مردم در استان کهگیلویه و بویراحمد به مهمان‌نوازی و خونگرمی خود شناخته می‌شوند و پذیرایی گرم و مهربانانه از مهمان، از ویژگی‌های بارز مردم اصیل این منطقه است. بیشتر مردم در شهرهای کوچک‌تر و روستاها به کارهایی از جمله کشاورزی و دامداری مشغول هستند و روش زندگی سنتی خود را ادامه می‌دهند.

زبان مردم استان کهگیلویه و بویر احمد در بیشتر شهرها لهجه‌ای از زبان لری بوده که ویژگی‌های خاص خود را داشته و به‌عنوان یک‌زبان مخصوص این منطقه شناخته می‌شود. این زبان دارای دایره لغات و اصطلاحات خاص خود است که  در زبان‌های دیگر، حتی زبان لری، پیدا نمی‌شوند.

شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد

علاوه بر یاسوج، شهرهای استان شامل دوگنبدان، دهدشت، لیکک،چرام، لنده، باشت، سی‌سخت، سوق، دیشموک، سرفاریاب، قلعه ریسی، مارگون، پاتاوه، چیتاب و گراب سفلی نام برد.

جاذبه های دیدنی کهگیلویه و بویر احمد

در استان کهگیلویه و بویر احمد جاذبه های گردشگری و مکان‌های دیدنی بسیاری وجود داشته که در شهرهای مختلف آن پراکنده شده‌اند. به هر کدام از شهرهای این استان که سفر کنید، می‌توانید جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را مشاهده کرده و از آن‌ها لذت ببرید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای مختلف آن اشاره شده است.

جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویر احمد

جاذبه های طبیعی استان کهگیلویه و بویر احمد شامل مناظر بسیار زیبا، جنگل‌های بکر، آبشارهای دیدنی و بسیاری مکان‌های زیبای دیگر می‌شوند. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد شامل تل خسرو، دو گور دوپا، گنبد لیشتر، آبشار یاسوج، دریاچه برم الوان، دشتک سی سخت، دره مهریان، آبشار تنگه مرادی، آبشار خامی باشت، تنگه ماغر، تنگه لیتون، آبشار کمر دوغ، آبشار بهرام بیگی، آبشار طسوج، دشت راق و بسیاری جاذبه‌های طبیعی دیگر می‌شوند.

در بین دیدنی‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می‌توانید روستاهای سنتی و زیبای بسیاری هم مشاهده کنید. برخی از این روستاها مانند روستای کریک، معماری بسیار زیبایی داشته و شبیه به روستای ماسوله هستند.

جاذبه های تاریخی کهگیلویه و بویر احمد

علاوه بر طبیعت زیبا و جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویر احمد، در این استان می توانید آثار باستانی و دیدنی‌های تاریخی بسیاری را هم مشاهده کنید. برخی از زیباترین و مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی کهگیلویه و بویر احمد شامل نقش‌برجسته تنگ سروک، پل تاریخی پرین، بافت تاریخی دهدشت، خانه‌های روستای کریک، گورستان لما، پل پاتاوه، قلعه پازن پیر و بسیاری مکان‌های تاریخی و دیدنی دیگر می‌شوند.

سوغات کهگیلویه و بویر احمد

استان کهگیلویه و بویر احمد انواع مختلفی از خوراکی‌ها و صنایع‌دستی و محصولات محلی داشته که مسافران می‌توانند آن‌ها را به‌عنوان سوغاتی تهیه کرده و برای عزیزان خود ببرند. برخی از مهم‌ترین و زیباترین سوغات و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویر احمد شامل دستبند و گردنبند مهلو و میخک، سبدهای حصیری، جاجیم، جای قرآنی، فرش، قالی، گبه و بسیاری بافتنی‌ها و صنایع‌دستی دیگر می‌شوند که زنان محلی با دستان خود تهیه کرده‌اند.

از جمله دیگر سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌توان به سوغاتی‌های خوراکی آن مانند عسل، گیاهان دارویی، خوراکی‌های خشک شده و بسیاری خوراکی‌ها و شیرینی‌های محلی دیگر اشاره کرد. بازارهای سنتی استان کهگیلویه و بویر احمد بهترین مکان برای تهیه سوغاتی هستند.

غذاهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد

بی شک زمانی که به یک استان دیگر سفر می‌کنید، دوست دارید تا طعم غذاهای سنتی و لذیذ آن را هم بچشید. در استان کهگیلویه و بویر احمد هم می‌توانید انواع مختلفی از غذاهای محلی را در رستوران‌های سنتی شهرهای مختلف نوش جان کنید. برخی از شناخته‌شده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویراحمد شامل نان بلوط، گرده ذرتی، آش دنگو، شله ماسی یا شله دووی، شله شیری، شله ماشکی و بسیاری غذاهای دیگر می‌شوند.

بیشتر غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویر احمد گیاهی بوده و برای افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند هم مناسب هستند. اگر اهل دسر و شیرینی باشید هم می‌توانید از شیرینی‌های سنتی این استان مانند شیرینی پاپوشک، شیرینی چوغه، شیرینی کنگری، شیرینی گلابی و شیرینی گردویی‌های معروف این استان تهیه و نوش جان کنید.

بازارها و مراکز خرید کهگیلویه و بویراحمد

برای تهیه سوغاتی و خوردن خوراکی‌های خوش‌مزه استان کهگیلویه و بویراحمد، باید با بازارهای سنتی و مراکز خرید استان کهگیلویه و بویراحمد هم آشنا باشید. در تمامی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد می‌توانید بازارچه‌های سنتی هفتگی یا روزانه پیدا کنید.

در روستاها هم بیشتر بازارچه‌های محلی هفتگی مانند چهارشنبه‌بازار و جمعه‌بازار برگزار می‌شود. برخی از بهترین بازارهای محلی استان کهگیلویه و بویر احمد شامل بازارچه یاسوج و بازارچه دوگنبدان می‌شوند. در شهرهای بزرگ‌تری مثل یاسوج هم می‌توانید مراکز خرید بزرگ و مدرن بسیاری را با اجناس خوب و قیمت‌های مناسب پیدا کنید. برخی از بهترین مراکز خرید یاسوج شامل پاساژ بعثت، پاساژ امید، پاساژ الغدیر و بسیاری فروشگاه‌های دیگر می‌شوند.

اقامتگاه های کهگیلویه و بویر احمد

استان کهگیلویه و بویراحمد شهرهای توریستی بسیاری داشته و به همین دلیل هم می‌توانید امکانات رفاهی و گردشگری بسیاری مانند اقامتگاه‌ها و بوم‌گردی‌های مختلف را در آن مشاهده کنید. در شهرهای بزرگ‌تری مانند یاسوج، می‌توانید هتل‌های لوکس با بهترین امکانات را رزرو کنید. اما اگر قصد دارید تا در روستاها یا شهرهای کوچک‌تر اقامت داشته باشید، باید در بوم‌گردی‌ها اقامت داشته باشید یا این که از مردم محلی کلبه و خانه‌های ویلایی کرایه کنید.

برخی از بهترین بوم‌گردی‌ها و اقامتگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد شامل بوم‌گردی باغ پرنیان، سوییت ویلایی چناران، هتل‌آپارتمان ارم، مهمان‌سرا بیژن قاسمی و بسیاری اقامتگاه‌های دیگر می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا