راهنمای سفر

راهنمای سفر به کرمان ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

کرمان یکی از شهرهای زیبای ایران در مرکز کشور محسوب می شود که آب و هوای گرم آن شاید شاخص ترین ویژگی این شهر باشد. همچنین مهمان نوازی مردم این شهر همیشه زبانزد مردم بوده است و طبق تجربه شخصی به شما می گویم که مردم کرمان از مهمان نوازترین مردم ایران هستند. با شما در این شهر مانند یکی از آشنایان خود رفتار می کنند و حتی باغ یا خرماهای خودشان را در اختیارتان قرار می دهند و تمام تلاششان را می کنند که از سفر به کرمان لذت ببرید. البته که بهتر است قبل از سفر، راهنمای سفر به کرمان را مطالعه کنید تا با بهترین زمان سفر به کرمان، هزینه های سفر، جاذبه های گردشگری، آب و هوا و… آشنا شوید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید تمام این مطالب را مطالعه نمایید.

 

آب‌ و‌ هوای کرمان

استان كرمان به‌علت وسعت منطقه، وجود پستی و بلندی‌ها و شرايط خاص اقليمی، در نواحی مختلف آب‌وهوایی کاملا متفاوت دارد. تنوع آب‌وهوايی استان كرمان قابل‌توجه است، به طوری كه از آب‌وهوای خشک و معتدل در نواحی شمال و شمال‌غربی و مركزی تا آب‌وهوای گرم و مرطوب در جنوب‌شرقی آن به چشم می‏‌خورد. به‌طور كلی می‌توان گفت استان كرمان ۳ منطقه‌ متفاوت آب‌وهوایی دارد: نيمه استوايی (جيرفت و كهنوج)؛ كويری (حاشيه بم و شهداد)؛ معتدل و سردسيری (نواحی كوهستانی). از آنجا که کرمان استان کویری است، بهترین زمان سفر به کرمان فصل بهار است.

بهترین زمان بازدید از کرمان

بهترین فصل بازدید از کرمان به هدف شما از بازدید بستگی دارد: چنانچه دوست دارید در بهترین شرایط آب و هوایی از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر تماشایی دیدن کنید، باید زمانی بین اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد را برای خرید بلیط چارتر هواپیما کرمان برگزینید. اواخر شهریور تا اوایل مهرماه نیز برای سفر به این شهر زمان مناسبی به حساب می آید، چرا که هوای کرمان در این زمان از سال مساعد است و از ۳۰ درجه سانتی گراد تجاوز نخواهد کرد. اما اگر دوست دارید در ارزان ترین زمان از سال از کرمان دیدن کنید، ماه های اول فصل تابستان بهترین زمان برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما کرمان خواهد بود. در این زمان از سال نه تنها نرخ اقامتی هتل ها به میزان زیادی کاهش میابد، بلکه از هزینه خرید بلیط هواپیما نیز کاسته می شود و فرصتی بسیار مناسب برای بازدید از این شهر برای افرادی که محدودیت بودجه سفر دارند، فراهم می گردد.

راه های سفر به کرمان

کرمان یکی از شهرهای جنوبی ایران محسوب می‌شود و اگر از هر نقطه‌ای از ایران بخواهید به آن سفر کنید، باید مسافت زیادی را بپیمایید. فاصله تهران تا کرمان حدود ۱۰۰۰ کیلومتر  است که شما برای سفر به آن هم می‌توانید به صورت زمینی و هم به صورت هوایی اقدام کنید.

سفر جاده ای به کرمان

برای سفرهای جاده ای هم اتوبوس و سفر با خوردو شخصی از گزینه هایی است که در راهنمای سفر به کرمان جای گرفته است. سفر با اتوبوس از کم هزینه ­ترین گزینه­ ها برای شما هستند. اما اگر دارای خودرو شخصی هستید توصیه این راهنمای سفر کرمان برای شما سفر با خودرو شخصی است.

خودرو شخصی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید بدون محدودیت سفر کنید. برنامه قابل تغییری داشته باشید و بتوانید در مسیر از شهرهای مختلف هم بازدید کنید و خلاصه از بهترین انتخاب­ ها برای سفر به هر شهری سفر با خودرو شخصی است. اگر مبدا شهرتان تهران است تا رسیدن به کرمان حدود ۹۵۰ کیلومتر راه در پیش دارید و در مسیرتان می­ توانید سری هم به شهرهای قم، کاشان و یزد هم بزنید.

سفر زمینی کرمان با قطار

یکی از گزینه های سفر به کرمان، سفر زمینی با قطار است. اگر خانوادگی سفر می کنید و می خواهید از مناظر جاده لذت ببرید و اوقات خوشی را در یک کوپه داشته باشید و هزینه کم تری نسبت به هواپیما بپردازید قطار گزینه مناسبی به شمار می رود. در فصل های سفری، مسافرهای بیشماری سفر با قطار را انتخاب می کنند. در راهنمای سفر به کرمان خوب است بدانید که اگر می خواهید در فروردین ماه به کرمان سفر کنید حداقل بلیط قطار خود را باید از یک ماه قبل رزرو کنید.

همان طور که می دانید فروردین ماه فصل شلوغ سفری به کرمان محسوب می شود و مسافرهای بی شماری به این شهر سفر می کنند. مسافت تهران تا کرمان با قطار حدود ۱۴ ساعت است. در سفر زمینی کرمان با قطار می توانید از میان قطاهارهای درجه یک تا درجه سه قطار مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای این مسیر قطارهای غزال هم وجود دارد. قطارهای غزال از قطارهای درجه یک محسوب می شوند که قیمت بالاتری نسبت به قطارهای درجه دو و سه را دارند. برای رزرو بلیط قطار می توانید وارد سامانه الی گشت شوید و در قسمت رزرو بلیط قطار با توجه به زمان سفری، یکی از بلیط ها را برای خود رزرو کنید.

سفر هوایی به کرمان

سفر هوایی به کرمان، بهترین و سریع ترین راه برای رسیدن به کرمان محسوب می‌شود. فرودگاه بین المللی کرمان که حدود ۲۰ دقیقه با مرکز شهر کرمان فاصله دارد، محل فرود هواپیماهایی از شهرهای مختلف ایران است. مدت زمان پرواز تهران کرمان، حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد که شما می‌توانید با توجه به تاریخ و ساعت موردنظر، بلیط هواپیما کرمان خود را از ایرلاین مربوطه خریداری کنید.

اوایل تابستان تا مرداد، به دلیل گرمی هوا، گردشگران کمتری، کرمان را برای سفر انتخاب می‌کنند، به همین دلیل بلیط هواپیما خود را با نرخ ارزنتری می‌توانید خریداری کنید. به خاطر داشته باشید اوایل هفته هم قیمت بلیط هوایپماها کاهش می‌یابند، پس اگر محدودیتی ندارید، می‌توانید در یکی از بازه‌های اعلام شده سفر کنید.

بهترین رستوران های کرمان کجاست؟

کرمان دارای دهها رستوران است که تبلیغات اینترنتی برخی از آنها همه جا را پر کرده است اما برنامه های سفر aminmana غیر انتفاعی هستند. بهترین توصیه سایتهای غیر تبلیغاتی تریپ ادوایزر که بر اساس نظرات گردشگران ایرانی و خارجی می باشد و همچنین سایت لونلی پلنت که بر اساس اطلاعات حرفه ای ترین جهانگردهای دنیا است برای رستوران ها شامل رستوران های زیر است که برحسب موقعیت مکانی برخی از آنها در برنامه قرار گرفته اند.

  • سفره خانه حمام وکیل
  • رستوران کیخسرو
  • رستوران مکث
  • سفره خانه زیربازارچه

بهترین جا و مکان برای چادر زدن یا محل اقامت در کرمان کجاست؟

برای محل اقامت، امکان چادر زدن و کمپینگ معمولا در چند پارک کرمان مجاز است و میتوان در فصل مناسب استفاده کرد. در پارک مسافر در غربی ترین نقطه کرمان همیشه چادر زدن مجاز است اما پارکهای مادر و شهید باهنر در غرب کرمان و پارک پردیسان قائم در شرق کرمان و نزدیک به مرکز شهر گزینه های بهتری هستند. پارک پردیسان قائم، نزدیک به گنبد جبلیه در ابتدای برنامه ما قرار دارد. سایتهای تریپ ادوایزر و لونلی پلنت تنها هتل های محبوب را معرفی کرده اند اما علاوه بر هتل ها و مهمان پذیرها، امکان کرایه سوئیت، آپارتمان و خانه محلی با کیفیت و قیمتهای مناسب و از طرق مختلف نیز فراهم است. بنابراین از معرفی محل های اقامت در برنامه صرف نظر کرده ایم.

وسایل و لوازم ضروری برای سفر به کرمان چیست؟

کوله پشتی و کفش پیاده روی راحت ، عینک آفتابی و کلاه نقاب دار برای روزهای آفتابی ، لباس گرم برای فصول سرد ، دوربین عکاسی ، دارو و لوازم شخصی ، بطری آب و تننقلات

حمل و نقل عمومی در کرمان

شهر کرمان از لحاظ حمل و نقل عمومی در شرایط بسیار مناسبی بسر می برد و با خطوط اتوبوس رانی کارآمدی که چون شریان هایی در سرتاسر شهر پراکنده شده اند، قادر است شما را به کلیه نقاط این شهر تماشایی منتقل کند. چنانچه دسترسی به مکانی از طریق حمل و نقل عمومی میسر نباشد، می توانید به راحتی از طریق تاکسی هایی خطی کرمان با نرخ مناسبی به دوردست ترین نقاط این شهر دسترسی داشته باشید.

هتل ها و اماکن اقامتی کرمان

بسته به اینکه با چه بودجه سفری قصد دارید در شهر کرمان اقامت کنید، گزینه های اقامتی متنوع و متعددی را در این شهر پیش رو دارید. از هتل های ۵ ستاره و مجلل گرفته تا میهمان پذیرهای اقتصادی و اقامتگاه های بوم‌گردی، گستره وسیعی از گزینه های اسکان برای اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است. در این بخش به معرفی برخی از برترین هتل های کرمان در سه دسته مختلف هتل های مجلل، هتل های اقتصادی و اقامتگاه های بوم‌گردی خواهیم پرداخت.

بهترین و باکیفیت ترین هتل های کرمان: بدون هیچ تردیدی هتل ۵ ستاره پارس کرمان، از لحاظ امکانات و خدمات یک سر و گردن از سایر گزینه های اقامتی کرمان بالاتر بوده و با اختلافی بسیار نسبت به سایر اقامتگاه ها، در راس برترین هتل های کرمان ایستاده است. این هتل مجلل با امکاناتی از قبیل سالن ورزشی، رستوران، کافی شاپ، سالن کنفرانس، سالن ارگ، اتاق کودک، سالن زیبایی، کتابفروشی و کادوسرا قادر است کلیه نیازهای میهمانان را به محیط خارج از هتل رفع کند. از دیگر هتل های مشهور و محبوب این شهر می توان به هتل چهارستاره جهانگردی کرمان (واقع در بلوار جمهوری اسلامی) و هتل اخوان کرمان (واقع در بلوار صدوقی) اشاره کرد.

اقتصادی ترین اقامتگاه های کرمان: اگر قصد دارید در مکانی با امکانات مناسب و در عین حال ارزان اقامت کنید، هتل هزار کرمان درست همان جایی است که در پی آنید. این هتل سه ستاره با نرخ مقرون بصرفه اقامتی خود قادر است امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار دهد و با ارائه خدماتی رضایت بخش، خاطره اقامت در کرمان را در ذهن شما ماندگار سازد. دیگر گزینه های خوب اقامتی ارزان در شهر کرمان عبارتند از: هتل گواشیر کرمان (واقع در بزرگراه امام خمینی)، هتل جهانگردی ۲ کرمان (واقع در بلوار جمهوری)، هتل آسام دو ستاره آسام کرمان (واقع در خیابان شهید بهشتی) و اکو کمپ ستاره لوت شهر کرمان (واقع در روستای ملک آباد).

برترین اقامتگاه های بوم‌گردی کرمان: چنانچه جزو افرادی هستید که برای تنوع هم که شده دوست دارند در مکانی بومی و دور از هیاهوی شهری در شهر کرمان اسکان یابند، اقامتگاه بوم‌گردی شهباز کرمان با آن فضای دل انگیز و حال و هوای سنتی و دلنشین خود شما را به هیچ وجه ناامید نخواهد ساخت. محیط اقامتگاه چنان زیبا و دلنشین است که حس و حال حضور در خانه های کهن را به شما القا کرده و خاطرات شیرین دوران کودکی و خانه پدربزرگ را به زیبایی برای شما تداعی می کند. از دیگر اقامتگاه های خوب بوم‌گردی کرمان می توان به اقامتگاه بوم‌گردی کلوت کرمان (واقع در روستای شفیع آباد)، اقامتگاه بوم‌گردی گندم بریان کرمان (واقع در روستای شفیع آباد) و اقامتگاه بوم‌گردی کاشکیلوی کرمان (واقع در میدان پاسداران) اشاره کرد.

مراکز خرید کرمان

بازارهای سنتی ایران همیشه برای گردشگران جالب توجه است. اگر از علاقه‌مندان این بازارها هستید، سری به طولانی‌ترین راسته بازار ایران در کرمان بزنید. بازار کرمان شامل چندین راسته است که از غرب‌ به‌ شرق‌ عبارت‌اند از: راسته‌ ارگ‌، راسته‌ گنجعلی‌خان‌، راسته‌ اختیاری‌، راسته‌ سرداری، راسته‌ وکیل‌، راسته‌عطاری‌، راسته‌ قدمگاه‌ و راسته‌ مظفری.

این بازار مناسب دوست‌داران بازارهای مدرن است. بازار ستاره از بزرگ‌ترین مراکز خرید کرمان است و در خیابان فتحعلی شاه قرار دارد. بازدید از این بازار یک تیر و دو نشان است. چراکه بعد از آن می‌توانید به بافت تاریخی شهر که در نزدیکی بازار است سری بزنید.

هزینه های سفر به کرمان

هزینه پرواز به کرمان: میانگین هزینه رزرو آنلاین بلیط هواپیما سفرمارکت از تهران تا کرمان برای هر نفر حدود هفتصد هزار تومان است. البته این موضوع بستگی به شرکت هواپیمایی و زمان پرواز دارد.

هزینه قطار به کرمان: هزینه خرید بلیط قطار تهران-کرمان حدود ۱۶۰ هزار تومان است.

هزینه اتوبوس تهران-کرمان: نرخ بلیط اتوبوس تهران-کرمان بین ۹۰ تا ۱۴۰ هزار تومان متغیر است.

هزینه هر وعده غذایی در کرمان: همانطور که می دانید هزینه خورد و خوراک به عوامل مختلفی مثل سطح و کیفیت رستوران و نوع غذا بستگی دارد. اما محدوده قیمت یک وعده غذایی در رستورانی مناسب در کرمان بین ۵۰ الی ۷۰ هزار تومان است. اگر دوست دارید طعم خورشت های لذیذی نظیر قرمه سبزی و قیمه بادمجان را در رستورانی اقتصادی تجربه کنید، می توانید با صرف مبلغی حدود ۳۰ هزار تومان به خواسته خود برسید. اما چنانچه دوست دارید غذاهای دریایی یا کباب های لذیذ سلطانی را در رستورانی دلنشین و گران نوش جان کنید، باید مبلغی حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان بابت هر وعده غذایی بپردازید.

هزینه اقامت در کرمان: اقامت در کرمان نیز مانند صرف غذا در رستوران، تحت تاثیر عوامل گوناگونی نظیر نوع اقامتگاه، سطح اقامتگاه، موقعیت مکانی اقامتگاه و زمان رزرو اتاق است. هزینه یک شب اقامت در هتل ۵ ستاره پارس برای یک نفر ۸۰۰ هزار تومان تمام می شود، حال آن که این هزینه در هتل سه ستاره و مقرون به صرفه ای چون هتل گواشیر کرمان تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش میابد.

غذاهای محلی کرمان

هر شهری غذاهای محلی و سنتی خود را دارد که با استفاده از مواد محلی آن شهر و طبق دستور خاصی پخته می‌شود. غذاهای محلی کرمان نظیر بزقورمه، خورش آلوچه، لپه پلو و زیره، ابگوشت کرمانی، کورماست و… که عطر و طعم آنها را باید بچشید.

سوغاتی های کرمان

از دیگر سوال های کاربر ها این است که از کرمان سوغاتی چی بخریم؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که شما در شهر کرمان سوغات های مختلفی را می توانید خریداری کنید. بخشی از این سوغاتی ها خوراکی های خوشمزه شهر کرمان است مانند قاووت، کلمپه، پسته، زیره و خرما است. بخشی دیگر از سوغاتی های کرمان هم صنایع دستی منحصر به فرد شهر از جمله پته، گلیم شیریکی پیچ ، قالی کرمان، گبر دوزی، آجیده دوزی و ظروف مسی است.

اگر می خواهید با سوغاتی های نام برده شده کاملا آشنا شوید مقاله “سوغاتی های معروف کرمان” را از مجله الی گشت بخوانید.در راهنمای سفر به کرمان همان طور که ذکر شد دو دسته سوغاتی خوراکی و صنایع دستی وجود دارد. برای قدرت خرید اکثر مسافرهای ایرانی در زمینه صنایع دستی کالاهای کوچک و کم حجم امروزه تولید می شود تا مسافرها بتوانند به راحتی یک سوغات کوچک را به عنوان یادگاری بخرند.

راهنمای سفر به جاهای دیدنی کرمان

همانطوری که گفتیم کرمان از قدیمی ترین شهرهای ایران به حساب می­ آید و بخش بزرگی از دیدنی های کرمان مربوط به همین بناهای تاریخی است که از سالیان دور به یادگار مانده و نشان از اصالت و فرهنگ غنی این کهن شهر ایران است.

البته که جاهای دیدنی کرمان تنها به این آثار تاریخی ختم نمی ­شود. لازمه داشتن یک راهنمای سفر به کرمان این است که اطلاعاتی کاملی راجع به آن شهر داشته باشید. پس شما هم برای اینکه بتوانید بیشتر با جاهای دیدنی کرمان آشنا شوید با ما همراه باشید تا در برنامه سفرتان به کرمان چیزی از قلم نیوفتد.

باغ شازده ماهان

شاید بتوان باغ شازده ماهان را یکی از مهم­ ترین و جذاب­ ترین جاهای دیدنی کرمان دانست. باغی سرسبز و بزرگ که در دل طبیعت کویری کرمان قرار گرفته است. این باغ ایرانی نه فقط در ایران بلکه در جهان مشهور است و از آثار ثبت شده در میراث جهانی یونسکو می­ باشد. باغی که باید اسم آن در لیست دیدنی های کرمان و در راهنمای سفر به کرمان ثبت شود تا بازدید از آن فراموش نشود.

این باغ ۳ هکتاری یادگاری باقی مانده از دوران قاجار است که از منحصر به­ فردترین باغ­ های ایرانی به حساب می­ آید. باغی با درخت­ های بلند و سرسبز، حوضچه­ ها و فواره­ ها و عمارتی که درست در وسط این باغ ساخته شده تصویری کلی از باغ شاهزاده ماهان است. هنگام شنیدن اسم این باغ احتمالا این سوال برایتان پیش آید که شاهزاده ماهان کیست که باغی به این بزرگی به نام اوست؟ عبدالحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفرمایان همان شاهزاده ماهان است که نوه دختری ناصرالدین شاه است که در زمان حکوت قاجار حاکم کرمان بوده و دستور ساخت این باغ را داده است.

اگر هنگام بازدید از این باغ کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که بعضی از قسمت­ های عمارت این باغ به اندازه دیگر قسمت­ ها دارای تزئینات و ظریف­ کاری نیست و مانند این است که نصفه کاره رها شده است! این عمارت نیمه تمام داستان جالبی دارد. اینطور گفته شده که وقتی بنّای این عمارت خبر فوت ناصرالدوله را می­ شنود به قدری خوشحال می­ شود همه چیز را به همان صورت رها کرده و می رود. اما این باغ و عمارت ناتمام هم به قدری زیباست که نمی­ توان به کرمان سفر کرد اما از آن بازدید نکرد. این باغ در دل کویر و در فاصله ۲ کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته و از کرمان باید مسیری نیم ساعته را طی کنید تا به باغ شاهزاده ماهان برسید.

مجموعه گنجعلی خان، سفر به بافت تاریخی کرمان

مجموعه گنجعلی خان در مرکز شهر کرمان قرار گرفته است. ابن اثر تاریخی مجموعه آثار به یاد مانده از دوران شاه عباس صفوی که به دستور گنجعلی خان حاکم کرمان در دوران صفویه و در مساحتی ۱۱ هزار متر مربعی ساخته شده است. مجموعه ­ای که شاید در نگاه اول یادآور میدان نقش جهان اصفهان اما در مقیاسی کوچک­ تر باشد.

این مجموعه شامل بازار و حمام در قسمت جنوبی، مسجد در شمال­ شرقی، ضرابخانه در قسمت شمالی، مدرسه و کاروانسرا در ضلع شرقی و در روبروی کاروانسرا آب انبار این مجموعه قرار گرفته است. مجموع ه­ای که از لحاظ شهرسازی به معنای واقعی کلمه میدان بوده که عناصر شاخص شهری به تناسب در اطراف آن قرار گرفته و به یکی از مهم­ ترین دیدنی های کرمان تبدیل شده است.

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد از جمله جاهای دیدنی کرمان است. باغی با وسعت ۱۳ هزار هکتار که تاریخ ساخت آن به دوران قاجار برمی­ گردد. باغ فتح آباد که به آن باغ بیگلربیگی هم گفته می شود توسط حاکم آن زمان کرمان ساخته شده است. این باغ شامل ساختمان اصلی، اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل، موزه حکام، ساختمان­ های جنوبی عمارت اصلی و زمین­ هایی که برای کشت گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می­ گیرند.

عمارت بزرگ سفید رنگی که تصویر آن در حوض آب مقابل ­اش افتاده و جلوه بیشتری به این عمارت داده است. اگر در شب سری به باغ فتح آباد بزنید تصویر این بنا که با مهارت نورپردازی شده تبدیل به یکی از جذاب­ ترین قسمت­ هایی برنامه سفر به کرمان تبدیل خواهد شد. این باغ در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز شهر کرمان قرار گرفته و می­ توانید با خودرو دربست و ماشین شخصی خودتان را به این جاذبه گردشگری کرمان برسانید.

توصیه ما به شما این است که بازدید از باغ فتح آباد را به ساعت­ های پایانی روز بسپارید که جذابیت این باغ به خاطر نورپردازی­ ها چند برابر شده است.

ارگ بم

بازدید از بزرگ­ ترین بنای خشتی جهان از اوجب واجبات در راهنمای سفر به کرمان است. سفر به کرمان بدون بازدید از ارگ بم کامل نمی ­شود. این بنای خشتی از آثار تاریخی است که اسم آن در میان فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است. ارگ بزرگی که متاسفانه در زلزله مهیب بم در سال ۱۳۸۲ به طور جدی آسیب دید. اما باز هم شکوه خود را حفظ کرده و از مهم­ترین آثار تاریخی این شهر به حساب می آید. البته طی ۱۵ سال ارگ بم تا حد زیادی نیز مرمت شده تا همچنان به عنوان یک اثر تاریخی نه تنها در ایران بلکه در جهان بدرخشد.

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه یکی دیگر از جاذبه­ های تاریخی کرمان است که در شرق شهر کرمان واقع شده است. گنبدی که با اسم­ های گنبد گبری، گنبد زیگ و گنبد گنج نیز شناخته می شود. گنبد جبلیه به عنوان تنها بنای سنگی کرمان مورد توجه گردشگران زیادی است. البته چیزی که این گنبد را خاص کرده تاریخچه نامعلومی است که این گنبد دارد. برخی آن را آتشکده و یا مقبره ­ای مربوط به دوران زرتشتیان می­ دانند اما این آتشکده هیچ شباهتی به سبک دیگر آتشکده­ ها ندارد.

بعضی­ ها هم آن را مربوط به دوران سلجوقیان می­ دانند که با توجه به شواهد کمی بعید به نظر می­ رسد. نکته جالب دیگری که راجع به این گنبد شنیده می­ شود این است که در ساخت ملات این گنبد به جای آب از شیر شتر استفاده شده و همین باعث شده تا این بنا در این حد مستحکم باشد. البته که منبعی برای ثابت کردن صحت این اطلاعات وجود ندارد. برای رسیدن به این جاذبه تاریخی کافیست تا به خیابان شهدا در شرق شهر کرمان بروید.

یخدان مویدی

تا زمانی که خبر از اختراع برق و یخچال نبود مردم برای نگه­داری از یخ در گرمای تابستان از یخدان استفاده می­ کردند. نمونه جذابی از همین یخدان­ های قدیمی در کرمان است که از خشت و گل ساخته شده است. یخدان مویدی که بزرگ­ ترین یخدان خشتی جهان است در خیابان شهید کامیاب کرمان واقع گردیده است. این یخدان در دوران صفوی ساخته شده است.

آب قناتی که تامین کننده آب این این یخدان بوده مویدی نام داشته و همین موضوع باعث شده تا این یخدان هم به همین اسم شناخته شود. این یخدان خشتی به صورت مخروطی ساخته شده تا میزان جذب تابش آفتاب را به حداقل برساند. در اطراف مخروط هم دیوارهای بلندی با ارتفاع ۲۰ متر بنا شده تا با ایجاد سایه در اطراف یخدان دمای آن را تا جای ممکن کاهش دهند که به این دیوارها “سایه ­انداز” گفته می ­شود.

بازار بزرگ کرمان

از جمله جاهای دیدنی کرمان که از آثار ثبت شده ملی هم به حساب می­ آید بازار بزرگ کرمان است که به آن “بازار وکیل” هم گفته می­ شود. بعد از بازار سرپوشیده تبریز بازار کرمان عنوان قدیمی­ ترین بازار ایران را دارد. بازاری با طول ۱.۵ کیلومتر که از میدان ارگ شروع می­ شود و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد. بازاری با درب­ه ای ورودی متعدد که دسترسی به آن را بسیار آسان کرده است.

بازدید از این بازار نه تنها به عنوان یکی از دیدنی­ های کرمان بلکه به عنوان مکان مناسبی برای خرید سوغاتی ­های مخصوص کرمان از بهترین انتخاب­ ها می ­باشد. موضوع جالبی که راجع به این بازار وجود دارد این است که مجموعه­ های متصل به بازار بزرگ کرمان شامل ۶۰ درصد از کل بناهای تاریخی و دیدنی های کرمان است! بازاری سرپوشیده که با طاق­ های منظمی تصویر زیبایی به وجود آورده است.

سازه این بنا به گونه ­ای است تا کمترین میزان نور خورشید را جذب کند تا هوایی خنک در داخل بازار در جریان باشد و از خاص­ ترین سازه­ های کرمان محسوب می شود. بازار بزرگ کرمان از بخش ­های مختلفی مثل بازار گنجعلی خان، بازار قیصریه، بازار اختیاری، بازار کفاش­ ها­، بازار مسگرها، بازار قدمگاه، بازار مظفری، بازار قلعه محمود و… تنها بخشی از این بازار بزرگ هستند.

آتشکده کرمان

در بسیاری از شهرهای ایران آتشکده­ های مختلفی از دوران زرتشت به جا مانده که یکی از همین آتشکده­ ها که از دیدنی های کرمان است در خیابان زریسف کرمان واقع شده است. آتشکده­ ای که در میان باغی سرسبز قرار گرفته و به عنوان تنها موزه مردم شناسی جامعه زرتشتیان در جهان فعالیت دارد.

این آتشکده مربوط به دوران پهلوی است که از آجر ساخته شده و بر سر در ورودی آن سه کلمه «همت، هوخت و هورشت» نوشته شده معنای آن اندیشه، گفتار و کردار خوب است. در بخش موزه مردم شناسی اشیایی از جمله کتب تاریخی، لباس های زنانه، آتشدان و یک جلد کتاب دست­ نویس گاتاها از جمله اشیای ارزشمندی است که در این موزه نگهداری می­ شود.

مسجد ملک

مسجد ملک و یا مسجد امام عنوان بزرگ­ ترین و قدیمی­ ترین مسجد کرمان را دارد از باقدمت ­ترین دیدنی های کرمان است. تاریخ ساخت این مسجد به دوهزار سال پیش بازمی­ گردد. مسجد ملک در کنار تعداد دیگری از جاهای دیدنی کرمان در بافت تاریخی شهر قرار گرفته است.

مسجدی که بعد از این همه سال هنوز هم از آن برای اقامه نماز استفاده می­ شود. اگر قصد بازدید از این بنا را دارید می­ توانید به بخش تاریخی کرمان یعنی خیابان امام خمینی بروید و سری به این مسجد تاریخی بزنید.

ارگ راین

اگر ارگ بم در بین جاهای دیدنی کرمان از موردعلاقه ­ترین دیدنی­ های شما در کرمان است بهتر است به ارگ راین هم سری بزنید. ارگ راین در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته اما این بنای دیدنی ارزش طی کردن مسافتی یک ساعته را دارد. ارگ راین بعد از ارگ بم بزرگ­ ترین بنای خشتی جهان محسوب می­ شود که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی­ گردد. ارگی ۴ گوش است که دورتادور آن دیوارهای مستحکمی به طول ۱۰ متر کشیده شده است.

در چهارگوشه این ارگ هم قلعه­ های دیدبانی وجود دارد. این ارگ در گذشته محل زندگی حاکم راین، نزدیکان مربوط به حاکم، کشاورزان و… بوده که در ارگ هر یک محلات مخصوص به خود را برای زندگی داشته اند.. این ارگ بر روی تپه ­ای به ارتفاع ۲۵۰۰ متری بنا شده که باعث شده تا از داخل ارگ به خوبی بتوان تا شعاع ۷ کیلومتری ارگ تسلط داشت. همچنین دورتادور ارگ راین را خندق­ ها و حصارهای دفاعی احاطه کرده تا بتوان به راحتی از از ارگ محافظت کرده و نسبت به اتفاقات کنترل کافی وجود داشته باشد.

روستای صخره ­ای میمند، سفر به اطراف کرمان

اگر در برنامه سفر به کرمان می­ خواهید تا سری به جاذبه های گردشگری بزنید که از خود شهر کرمان کمی دور هستند، برنامه بازدید از روستای صخره­ ای میمند را فراموش نکنید. این روستا در فاصله ۲۱۵ کیلومتری کرمان قرار گرفته و برای رسیدن به آن از کرمان حدودی ۲ ساعتی راه در پیش خواهید داشت. روستایی تماشای و عجیب که در نزدیکی شهربابک قرار گرفته و از بزرگ­ ترین و مهم ­ترین سازه­ های دست­کند در ایران و جهان به حساب می­ آید.

نام این روستا نیز در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. چیزی که این روستا را بیش از این خاص و دیدنی کرده است این است که هنوز هم زندگی در این روستا در جریان است. شیوه زندگی مردم این منطقه از گذشته تا اکنون به این صورت بوده است که برای اقامت زمستانه به این منطقه کوچ می­ کردند. ساکنان این روستا هنوز هم آداب و سنت­ های مرسوم در گذشته را حفظ کرده ­اند. حتی در زبان و گویش مردم روستای میمند می­توان کلمات پهلوی ساسانی را شنید که دیگر در هیچ جای این سرزمین استفاده نمی ­شود.

راجع به قدمت این روستا نظرات متفاوتی وجود دارد اما چیزی که به نظر می­ رسد این است که این روستا بیش از دو تا سه هزار سال پیش ساخته شده است. معماری خانه­ های این روستا به صورتی است که در آن از هیچ مصالحی استفاده نشده بلکه خانه ­ها از کوه­ ها و صخره­ هایی به وجود آمده که به وسیله دست کنده شده اند. هر یک از این خانه ­ها دارای قسمت­ های مختلفی از جمله نشیمن، راهرو، پاگرد و اتاق هستند.

کویر لوت، گرم­ ترین نقطه جهان

کویر لوت منطقه وسیعی است که قسمت­ های مختلف آن در استان­ های سیستان­ و­ بلوچستان، خراسان­ جنوبی و کرمان قرار گرفته است. اگر بخواهید بیشتر وسعت این منطقه را بدانید باید به شما بگوییم که ۱۰ درصد از کل وسعت ایران را کویر لوت تشکیل داده است! کویر لوت به عنوان بکرترین نقطه ایران و گرم­ ترین نقطه جهان هم شناخته می­ شود. بخش­ هایی از این کویر به قدری گرم و سوزان است که حتی باکتری هم نمی­ تواند در آن زنده بماند.

اگر بخواهید از کرمان به سمت کویر لوت بروید باید به سمت شهداد حرکت کنید و از آنجا خود را به کلوت­ های کویر لوت برسانید. اگر علاقه­ مند به کویرنوردی هستید توصیه این راهنمای سفر به کرمان به شما این است که حتما بازدید از این کویر را در برنامه سفر خود به کرمان بگذارید. البته لازم است بدانید که کویرنوردی از جمله طبیعت­گردی­ های پرخطر به حساب می­ آید که لازم است تا با گروه­ های مخصوص به کویر بروید و به هیچ عنوان فکر تنهایی سفر کردن به کویر را نکنید.

شب­ های پرستاره و درخشان کویر بدون شک به یکی از متفاوت­ ترین و زیباترین تصاویری تبدیل خواهد شد که در سفرتان به کرمان آن را خواهید دید.

دره راگه، راهنمای سفر به خاص ترین نقطه از کرمان

دره راگه از دیگر جاذبه­ های طبیعی و مهم کرمان است که در نزدیکی شهر رفسنجان قرار گرفته است. دره­ ای عمیق که در بعضی موارد عمق آن به ۸۰ متر هم می­ رسد و از بین آن رودخانه­ ای رد شده و حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد. این دره بعد از قشم و ارس، به عنوان سومین ژئوپارک ایران شناخته می­ شود. دره­ا ی که سال­ های سال بر اثر فرسایش آب و باد به این شکل در آمده و آن طور که گفته می­ شود قدمت دره به بیش از ۲۰ هزار سال پیش برمی ­گردد و از جذاب­ ترین دیدنی های کرمان است.

برای سفر به این دره باید به این نکته توجه کنید که در عبور از این دره در بعضی موارد مجبور هستید تا از میان آب همیشه جاری رودخانه عبور کنید پس باید تجهیزات مناسبی همراه داشته باشید. شب­ های این دره بسیار دیدنی است از بهترین مکان­ ها برای رصد ستارگان به حساب می­آید.

غار ایوب

به عنوان حسن ختام معرفی جاذبه­ های دیدنی اطراف کرمان در این راهنمای سفر بیایید تا سری به غار ایوب بزنیم. این غار در جنوب­ شرقی دهج واقع شده که عنوان بزرگ ترین دهانه غار ایران هم به همین غار یعنی غار ایوب نسبت داده می­ شود. دهانه این غار ۶۰ متر طول و ۸۰ متر ارتفاع دارد. این غار برای محلی ­ها بسیار مقدس است زیرا بر این اعتقاد هستند که زمانی حضرت ایوب در این غار زندگی می­ کرده است.

برای دسترسی به این غار فقط تا قسمتی را می­ توانید با خودرو بروید و مسیری حدود یک ساعته برای رسیدن به غار ایوب را باید با پای پیاده طی کنید. باستان­ شناسان معتقدند که این غار زمانی محل سکونت بوده است. در بخش دیواره شرقی این غار از سقف آبی در جریان است که آبی گوارا، خنک و قابل شرب می­ باشد و آب آن در حوضچه کوچکی در پای دیواره می­ ریزد.

در قسمت بالایی این حوضچه هم چاله کوچک هاونگی شکلی وجود دارد که به این چاله حوض آرزو گفته می­ شود. مردم محلی در پای این حوضچه می­ ایستند و آرزویی می­ کنند و تکه سنگی را در این حوضچه می­ اندازند. اگر آن تکه سنگ با برخورد به دیوار به بیرون پرتاب شد معتقدند که آرزویشان برآورده می­ شود.

برنامه ریزی برای سفر به کرمان و بازدید از جاذبه های گردشگری

شروع کنید از A- گنبد جبلیه
با وسیله نقلیه (۳ کیلومتر) بروید به B- آتشکده زرتشتیان کرمان
پیاده (۶۰۰ متر) بروید به C- گنبد مشتاقیه
پیاده (۴۰۰ متر) بروید به D- بازار سرتاسری
پیاده (۵۰۰ متر) بروید به E- مجموعه گنجعلی خان
پیاده (۱۵۰ متر) بروید به F- رستوران وکیل
با وسیله نقلیه (۱.۸ کیلومتر) بروید به G- یخچال مویدی
پیاده یا با وسیله نقلیه (۸۰۰ متر) بروید به H- موزه مجسمه های علی اکبر صنعتی
پیاده (۶۰۰ متر) بروید به I- باغ موزه موسیقی هرندی
با وسیله نقلیه (۱.۸ کیلومتر) بروید به J- رستوران مکث
با وسیله نقلیه (۱۷ کیلومتر) بروید به K- باغ فتح آباد

شماره تلفن های ضروری کرمان

کد تلفن شهر: ۰۳۴

فرودگاه ها: فرودگاه سیرجان، فرودگاه جیرفت، فرودگاه رفسنجان، فرودگاه بم و فرودگاه بین المللی کرمان

بیمارستان ها و مراکز درمانی: مرکز آموزشی درمانی شفا (تلفن: ۹۴-۳۲۱۱۵۷۸۰-۰۳۴)، مرکز آموزشی درمانی شهید باهنر (تلفن: ۷-۳۲۲۳۵۰۱۱) و مجتمع تخصصی درمانی جواد الائمه (تلفن: ۳۲۵۱۰۰۲۵-۰۳۴)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا