راهنمای سفر

راهنمای سفر به کربلا با ماشین شخصی در سال ۱۴۰۳

سالانه ایرانیان زیادی به عتبات عالیات سفر می کنند که اکثر آنها ایام اربعین را برای این سفر انتخاب می کنند. برای سفر اربعین می توانید از خودروی شخصی، خودروهای عمومی، قطار و هواپیما استفاده کنید که قطعا هر کدام قیمت ها و هزینه های متفاوتی دارند. شما می توانید در ایام اربعین با ماشین شخصی خودتان را به یکی از مرزهای عبوری زائرین از جمله مرز خسروی، مهران، باشماق، تمرچین و شلمچه برسانید و پس از آن با ماشین های عراقی وارد این کشور و شهرهای مختلف شوید. اما اگر بخواهید با ماشین شخصی خودتان وارد عراق شوید باید شرایط مربوط به این کار را بدانید که ما در این مطلب از تودی تریپ راهنمای سفر به کربلا با ماشین شخصی را بیان میکنیم تا با این شرایط و مراحل آشنا شوید.

 

سفر به عراق با خودرو شخصی ۱۴۰۳

رفتن به کربلا با ماشین شخصی می تواند هزینه های سفر شما را تا حد زیادی کاهش دهد. سفر شخصی به کربلا دارای مزایا و معایب مختلفی است. به عنوان مثال اگر اولین سفر به کربلا را تجربه می کنید، بهتر است به همراه کاروان و یا تورهای کربلا سفر کنید که از نظر زبان و صحبت کردن و بازدید از اماکن مختلف زیارتی به مشکل برنخورید. اما از مزایای سفر به عتبات با خودروی شخصی هم می توان به راحتی و آزادی بیشتر اشاره داشت که نیازی نیست منتظر دیگر افراد کاروان در پیاده روی اربعین یا مسائل دیگر بمانید.

برای سفر زمینی به عراق با خودرو شخصی دو حالت را می توان در نظر گرفت. شما می توانید در ایام اربعین با خودرو شخصی تا مرزهای ایران سفر کنید و از آن پس با عبور از مرز، سفر زمینی خود را به سمت نجف یا کربلا ادامه دهید.

اما اگر قصد سفر به عراق با ماشین شخصی را دارید و با خودروی شخصی خود قصد وارد شدن به خاک عراق را دارید، باید به سراغ کاپوتاژ کردن خودرو بروید.

 

مراحل دریافت کاپوتاژ ماشین به عراق

 در ابتدا باید بگوییم که کاپوتاژ ماشین به عراق محدودیت‌ و قوانین مخصوص به خود را دارد که شما باید آنها را رعایت کنین. برای ورود با خودروی شخصی خارجی به عراق، شما باید از پیش مجوز کاپوتاژ ماشین را توسط مراجع مربوطه عراقی صادر می گردد، دریافت کنین. برای حمل و نقل مسافران و همچنین انتقال اجسام از سایر کشور ها به کشور عراق استفاده می ‌شود.
اگر قصد حرکت با خودروی شخصی خود را به صورت قانونی در کشور عراق دارید، دریافت مجوز کاپوتاژ ماشین به عراق امری بسیار ضروری است. با رعایت قوانین و مقررات کاپوتاژ ماشین، می‌ توانید سفری بی ‌دغدغه و خاطره ‌انگیز به عراق داشته باشید.

جهت کاپوتاژ ماشین به عراق، شما باید مدارک ذیل را به همراه داشته باشید:

  1. اصل شناسنامه مالکیت ماشین (برگ سبز ماشین)
  2. ارائه سند ماشین جهت کاپوتاژ ماشین الزامی است.
  3. کارت ماشین: کارت ثبتی ماشین که معمولا شماره خودرو و مشخصات فنی را نشان می ‌دهد.
  4. اصل گواهینامه رانندگی معتبر: برای تایید صلاحیت رانندگی شما لازم می باشد. همچنین جهت رانندگی در کشور عراق با خودروی شخصی خود، حداقل باید یک ماه و سه روز اعتبار گواهینامه بین المللی داشته باشید.
  5. بیمه نامه خودرو که شامل بیمه شخص ثالث ایرانی و بیمه برگ سبز می شود.
  6. گواهینامه بین المللی قبلی در صورت اعتبار.
  7. گذرنامه و کپی صفحه اول که حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.
  8. چهار عدد عکس سه در چهار: جهت استفاده در گواهینامه بین‌المللی.
  9. باید  نسخه اصل تمامی مدارک ذکر شده را جهت کاپوتاژ به همراه خود داشته باشید.

 

برای کاپوتاژ ماشین به کجا مراجعه کنیم؟

برای اینکه بتوانید با ماشین شخصی خود در خارج از مرز های ایران با خیال راحت و بدون دردسر رانندگی کنید، ابتدا باید به مرکز گمرک شهری که در آن زندگی می کنید مراجعه کرده و برگه کاپوتاژ را دریافت کنید. بعد از آن باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در تهران مراجعه کنید. بنابراین باید پلاک ترانزیت مربوط به ماشین شخصی خود، دفترچه بین المللی ماشین، گواهینامه (بین المللی)، کارت عضویت و برچسب IR. را دریافت کرده تا با داشتن این مدارک با آرامش خاطر از مرز خارج شوید
در این مراکز، می‌ توانید مدارک مورد نیاز خود را ارائه داده و درخواست خود را برای کاپوتاژ ثبت کنید. تیم متخصص اداره گمرک مسئول بررسی مدارک و انجام کاپوتاژ خودرو شما خواهند بود. بهتر است قبل از مراجعه حضوری به سازمان، با اداره گمرک محلی خود تماس بگیرید و اطلاعات دقیقی درباره مدارک مورد نیاز و مراحل کاپوتاژ دریافت کنید.

کشور عراق از نظر زیارتی و تجاری بسیار مورد توجه ایرانیان است. از آنجایی که این کشور در همسایگی ایران است، شما خیلی راحت میتوانین با اتومبیل شخصی خود به آنجا سفر کنین.

سفر شخصی به عراق مزایایی هم دارد از جمله اینکه شما میتوانین به راحتی با اتومبیل شخصی خود به شهر های مختلف عراق از جمله بغداد نیز بروید و از مکان های تاریخی و تفریحی این کشور نیز دیدن فرمایید.

البته جدیدا گفته شده کاپوتاژ به کشور عراق دیگر امکان پذیر نیست و شما نمیتوانید با اتومبیل شخصی خود به این کشور سفر کنید.

 

چرا کاپوتاژ خودرو به عراق پیشنهاد نمی‌شود؟

ما به دلایل زیر به شما پیشنهاد می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

  1. قیمت بنزین در عراق حدوداً لیتری 4.000 دینار است. یعنی به قیمت الان دینار در حدود 160.000 تومان.
  2. پارکینگ خودرو در عراق مخصوصاً در بغداد و کربلا بسیار کم و گران قیمت است.
  3. عراق در نصب تابلوها و علائم راهنمایی رانندگی بسیار ضعیف است و به احتمال زیاد مسیر اصلی را گم می‌کنید.
  4. برای یافتن مسیر باید به نرم افزار مسیریاب مراجعه کنید پس به اینترنت نیاز دارید که بسیار گران است.

 

دریافت گذرنامه زیارتی به صورت حضوری

برای ثبت نام و دریافت گذرنامه زیارتی می‌توانید با در دست داشتن مدارک لازم، به اداره گذرنامه مراجعه کنید. پس از ثبت درخواست تا حداکثر ۴۸ ساعت، گذرنامه زیارتی شما صادر می‌شود.

 

دریافت گذرنامه زیارتی به صورت آنلاین

با توجه به شلوغی بیش از حد اداره گذرنامه در روزهای منتهی به اربعین، به شما توصیه می‌کنیم مراحل دریافت گذرنامه خود را به صورت آنلاین و از طریق سامانه سخا پیش ببرید. مراحل دریافت گذرنامه زیارتی به صورت آنلاین در ادامه آمده است:

  • ابتدا وارد سامانه سخا شوید. ( از سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز امکان وارد شدن وجود دارد.)
  • از منوی سمت راست، ابتدا گزینه پلیس مهاجرت و گذرنامه و سپس درخواست صدور گذرنامه زیارتی را انتخاب کنید.
  • در صفحه باز شده، قوانین صدور گذرنامه زیارتی را مطالعه و پس از انتخاب تیک «موافقم»، روی گزینه تأیید کلیک کنید.
  • در این مرحله مشخصات خود را وارد و مدارک شناسایی خود را آپلود کنید.
  •  هزینه صدور گذرنامه (۶۵ هزار تومان) را پرداخت کنید. گذرنامه شما پس از ۲ روز صادر و به درب منزل شما ارسال می‌شود.

 

دریافت گذرنامه زیارتی با اپلیکیشن پلیس من

امکان صدور گذرنامه از طریق اپلیکیشن پلیس من نیز وجود دارد. برای دریافت گذرنامه وارد اپلیکیشن پلیس من شوید و پلیس گذرنامه و اماکن را انتخاب کنید. پس از انتخاب صدور گذرنامه شما وارد سامانه سخا خواهید شد. ادامه روند دریافت گذرنامه زیارتی مشابه روش قبلی است.

 

دریافت گذرنامه زیارتی برای سربازان و مشمولان

سربازان و مشمولان خدمت سربازی امکان سفر به کربلا را دارند؟ پاسخ مثبت است. برای خروج از کشور، داشتن کارت پایان خدمت الزامی است. با این حال برای سفر به کربلا تبصره‌ای برای سربازان و مشمولان خدمت سربازی وجود دارد.

بر این اساس، شما می‌توانید از طریق نرم‌افزار پلیس من و بدون پرداخت وثیقه برای رفتن به کربلا اقدام کنید. تنها دانشجویان، دانش‌آموزان، طلاب، سربازان و مشمولانی که غیبت سربازی ندارند، امکان استفاده از این تسهیلات را دارند.

 

برای رفتن به کربلا چی لازمه؟

قبل از سفر به کربلا بهتر است یک چک لیست از وسایلی که در طول سفر نیاز دارید تهیه کنید. در طول سفر به کربلا با ماشین شخصی علاوه بر مدارکی که پیش از این نامبرده شد، به وسایل مختلفی نیاز خواهید داشت. اگر در ایام اربعین قصد سفر به کربلا را دارید، شرایط برای شما مهیا خواهد بود و نیازی به وسایل زیاد ندارید، چون موکب های عراقی و ایرانی تا حد زیادی نیاز شما را برطرف می کنند.

اما اگر در روزهای دیگری از سال قصد سفر به کربلا را دارید، بهتر است با توجه به آب و هوا و زمان سفر خود به عراق وسایل مورد نیاز را جمع آوری کنید. به طور کلی از جمله وسایلی که در سفر به کربلا مورد نیاز شما خواهد بود می توان موارد زیر را نام برد:

  • وسایل بهداشتی فردی
  • داروهای شخصی و ضروری با توجه به
  • کفش و لباس مناسب
  • پاسپورت و مدارک شخصی و هویتی
  • تلفن همراه و سیم کارت مناسب
  • چفیه نخی یا کلاه های لبه دار
  • کرم ضد آفتاب
  • وازلین و پماد های سوختگی
  • کوله سبک و مناسب
  • لیوان، قاشق و چنگال

 

هزینه سفر به کربلا با خودروی شخصی

  • هزینه سفر به کربلا با خودروی شخصی در بهار ۱۴۰۳ (از مبدا تا مرز): هزینه بنزین و عوارض جاده‌ای از شهر مبدا تا مرز + هزینه پارکینگ (۲۵,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ تومان به‌ازای هر شبانه‌روز) + هزینه رفت از مرز به نجف، کربلا و سامرا و کاظمین (حدود ۱۲,۰۰۰ تا ۲۲,۰۰۰ دینار عراقی معادل ۵۴۰,۰۰۰ تا ۹۹۰,۰۰۰ تومان؛ کمترین هزینه مربوط به کرایه مسیرها با اتوبوس و بیشتر هزینه مربوط به کرایه مسیرها با سواری است)
  • هزینه سفر به کربلا با خودروی شخصی در بهار ۱۴۰۳ (از مبدا تا کربلا): هزینه بنزین و عوارض جاده‌ای از شهر مبدا تا مرز + هزینه دریافت مجوز کاپوتاژ خودرو + هزینه دریافت اسناد رانندگی بین‌المللی درمجموع ۳,۰۵۵,۰۰۰ تومان + حق بیمه بین‌المللی خودرو + هزینه مابه‌التفاوت قیمت سوخت + هزینه بنزین رفت و برگشت از مرز تا کربلا درمجموع ۲۱,۶۰۰ تا ۲۷,۰۰۰ دینار عراقی (حدود ۹۷۰,۰۰۰ تا ۱,۲۲۰,۰۰۰ تومان)

برخی سفر به کربلا با خودروی شخصی را ترجیح می‌دهند. در این مورد افراد از شهر مبدا با خودروی خود به یکی از مرزهای ایران و عراق مراجعه می‌کنند. در این روش سفر به کربلا افراد به نسبت فاصله مبدا از مرز، هزینه‌ متفاوتی بابت بنزین خودرو و عوارض جاده‌ای پرداخت خواهند کرد. پارکینگ‌های متعددی در مرزها برای پارک خودروهای شخصی آماده شده‌اند.

با پارک خودرو در پارکینگ‌های مرزی، افراد مسافت پارکینگ تا گیت‌های بررسی گذرنامه و خروج را با پای پیاده یا اتوبوس‌ طی می‌کنند و پس از عبور از مرز با خودروهای سواری، ون یا اتوبوس‌های عراقی به نجف یا کربلا می‌روند.

از طرف دیگر برخی تصمیم می‌گیرند با خودروی خود به کربلا بروند. برای این کار افراد باید وسیله نقلیه خود را کاپوتاژ (کابوتاژ) کنند و مراحل گمرگی آن را بگذرانند. در این نوع سفر متقاضی باید چند مدرک دریافت کند که هرکدام هزینه‌های جداگانه‌ای دارد. با طی تمام مراحل اجازه عبور با خودرو از مرزها صادر می‌شود.

طی اطلاعات کسب شده از «پشتیبانی سامانه‌های گمرک ایران» در خرداد سال ۱۴۰۳ افراد برای اطلاع از هزینه کاپوتاژ باید به اداره گمرک مراجعه کنند. هزینه دریافت اسناد رانندگی بین‌المللی برای سفر با ماشین شخصی در سال ۱۴۰۳، شامل ترجمه گواهینامه رانندگی یک ساله (۵۲۰,۰۰۰ تومان)، دفترچه مالکیت خودرو (۴۸۵,۰۰۰ تومان)، پلاک ترانزیت (۱,۵۸۰,۰۰۰ تومان)،‌ برچسب رهگیری (۲۲۰,۰۰۰ تومان)، علامت CD و IR (۲۰,۰۰۰ تومان) و هزینه عضویت یک ساله در کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی (۲۳۰,۰۰۰ تومان) می‌شود که درمجموع،‌ ۳,۰۵۵,۰۰۰ تومان است. ترجمه گواهینامه رانندگی سه ساله نیز ارائه می‌شود که هزینه آن ۱,۴۷۰,۰۰۰ تومان است.

حق بیمه بین‌المللی خودرو را باید در هزینه‌های سفر به کربلا با خودروی شخصی در نظر بگیرید. قیمت بیمه به عواملی نظیر شرکت بیمه‌گذار، نوع خودرو، مدت زمان بیمه و میزان تعهدات آن بستگی دارد. پس از دریافت مجوز کاپوتاژ خودرو و مدارک لازم می‌توانید به سوی مرزها حرکت کنید. عبور خودرو معمولا از تمام مرزهای ایران و عراق انجام می‌شود؛ اما حتما پیش از سفر، از شرایط مرز مورد نظر آگاه باشید. مرز مهران کمترین فاصله را با شهر کربلا دارد؛ جاده‌ این مسیر از وضعیت راهسازی بهتر و امنیت بیشتر برخوردار است و برای سفر به کربلا بیشتر پیشنهاد می‌شود.

در ایام پیک سفر (اربعین حسینی) خودروهای شخصی تنها در بازه زمانی مشخصی امکان عبور از مرز را خواهند داشت و گاهی دولت عراق به‌طور کامل این مجوز را لغو می‌کند؛ پس حتما پیش از سفر از آخرین خبرهای مربوط به سفر با خودروی شخصی به عراق مطلع شوید.

رانندگان باید در مرز مابه‌التفاوت قیمت سوخت (به میزان ظرفیت باک خودرو) را پرداخت کنند. در سال ۱۴۰۳ شمسی، هر لیتر بنزین معمولی در کشور عراق ۴۵۰ دینار عراقی (حدود ۲۰,۰۰۰ تومان) به فروش می‌رسد.

در تخمین هزینه‌های سفر با خودروی شخصی به کربلا باید هزینه سوخت را نیز در نظر بگیرید. مرز مهران تا شهر کربلا ۲۸۰ کیلومتر فاصله دارد و مسیر رفت و برگشت با احتساب کمی مسیر تردد در شهر درمجموع حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود. برای طی این مسیر با توجه به مدل خودرو و مصرف سوخت آن به حدود ۴۸ تا ۶۰ لیتر بنزین نیاز خواهید داشت. تهیه این مقدار بنزین در کشور عراق ۲۱,۶۰۰ تا ۲۷,۰۰۰ دینار عراقی و با احتساب نوسان قیمت دینار عراق (حدود ۹۷۰,۰۰۰ تا ۱,۲۲۰,۰۰۰ تومان) هزینه دارد.

 

هزینه دریافت پاسپورت

  • هزینه دریافت یا تمدید گذرنامه (بهار ۱۴۰۳): ۴۶۵,۰۰۰ تومان
  • هزینه دریافت گذرنامه زیارتی (بهار ۱۴۰۳): ۵۰,۰۰۰ تومان

با هماهنگی‌های انجام شده بین دو دولت ایران و عراق، ایرانیان برای شرکت در پیاده‌روی اربعین یا سفر زیارتی به کربلا به ویزا نیاز ندارند و تنها داشتن پاسپورت (گذرنامه) با حداقل ۶ ماه اعتبار یا گذرنامه زیارتی کافی است. زائران پیش از عزیمت به مرزها باید با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ و طی مراحل خواسته‌شده، هزینه‌‌های صدور گذرنامه را پرداخت کنند.

طی توافق مسئولان ایرانی و مسئولان عراقی افراد می‌توانند با اخذ گذرنامه زیارتی نیز در طول سال به عتبات عالیات سفر کنند. این نوع گذرنامه‌ها پنج سال اعتبار دارند؛ هزینه دریافت آن‌ها پایین‌تر است و در بازه زمانی کوتاه‌تری صادر و چاپ می‌شوند. علاقه‌مندان به استفاده از این نوع پاسپورت‌ها می‌توانند با دو روش حضوری (مراجعه به شعب پلیس +۱۰) و آنلاین (برنامه پلیس من و درخواست گذرنامه زیارتی) ثبت‌نام گذرنامه زیارتی را انجام دهند. زائران باید مبلغ ۴۵,۰۰۰ تومان نیز بابت عوارض خروج از کشور (در سفر هوایی یا زمینی) پرداخت کنند.

 

دریافت ارز زیارتی از طریق مراجعه به بانک

برای دریافت حضوری ارز مسافرتی کربلا باید به شعب منتخب ارز بانک ملی، ملت و سامان مراجعه کنید. با پر کردن فرم‌های مربوط باید آن‌ها را تحویل مسئول مربوطه دهید. پس از دریافت حواله می‌توانید در فرودگاه قبل از پرواز ارز خود را دریافت نمایید. با مراجعه به شعب منتخب بانک ملی می توانید در خواست دریافت ارز مسافرتی خود را ثبت کنید. پس از مراجعه ابتدا باید فرم های مربوطه را پر و تحویل مسئول مربوطه دهید. با دریافت حواله ارز مسافرتی می توانید در فرودگاه ارز خود را دریافت کنید.

 

دریافت ارز زیارتی از طریق اپلیکیشن بله

برای دریافت ارز مسافرتی کربلا از طریق پیام رسان بله باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • اپلیکیشن بله را از سایت این پیام رسان دانلود کنید.
  • در صفحه اصلی وارد قسمت خدمات شوید و گزینه ارز اربعین را انتخاب کنید.
  • با وارد کردن مشخصات فردی، اطلاعات پرواز و پرداخت مبلغ، رسید به شما ارائه می‌شود.
  • با در دست داشتن اطلاعات رسید نظیر کد پیگیری، تاریخ دریافت حضوری ارز اربعین و شعبه‌ای که برای دریافت ارز باید به آن مراجعه کنید، نوشته شده است.

در بازه زمانی اربعین بخش جداگانه‌ای برای ارز اربعین اضافه می‌شود که از طریق آن برای دریافت ارز اقدام نمایید.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. قيمت بنزین در عراق لیتری 450 دینار میباشد، هر هزار دینار عراق 40 هزار تومان میباشد یعنی لیتری 18 هزار تومان نه 160 هزار تومان!!!!

    1. درسته ما پارسال با خودرو شخصی خودمان رفتیم هزینه ها خیلی به صرفه تره ،چون هزینه نقل و انتقال بسیار بالاست،و با خرید یک سیم کارت عراقی اینترنت پرسرعتی هم دارید که لوکیشن و کل مسیر هم راحت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا