راهنمای سفر

راهنمای سفر به مشهد ۱۴۰۳ + اقامت، هزینه ها و تفریحات

مشهد مقدس مهمترین مقصد زیارتی کشور محسوب می شود. سالانه افراد زیادی به این شهر زیارتی سفر می کنند و به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) می روند. با توجه به مسافران زیادی که به این شهر سفر می کنند، امکانات تفریحی و رفاهی فوق العاده ای از جمله هتل ها، اماکن تفریحی، حمل و نقل عمومی مشهد و… کیفیت بالایی دارند. در این مطلب از تودی تریپ قصد داریم راهنمای سفر به مشهد را شامل هزینه های سفر، اقامتگاه ها، تفریحات، بهترین زمان سفر و… را بررسی کنیم.

 

تاریخچه مشهد

در زمان یونانیان، این شهر محل اقامت اسکندر بوده، به همین دلیل این شهر را سوسیا معادل توس در زبان فارسی می‌نامیدند. این شهر به واسطه موقعیت جغرافیایی که داشته، یکی از بخش های مهم برای سکونت در خراسان بوده است. مشهد در طول ادوار تاریخ، شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بود. در زمان نادرشاه و صفویه این مشهد دوران خوب و پررونقی را تجربه کرد. هم اکنون نیز این شهر با ساخت هتل های لوکس و ارائه امکانات و خدمات توریستی نقش مهمی در برنامه سفر مسافران و گردشگران داشته است.

 

نکات مهم درباره شهر مشهد

  • شهر مشهد سالانه میزبان حدود 27 تا 30 میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی‌ست.
  • تعطیلات رسمی و مناسبت‌های مذهبی (نوروز، ولادت و شهادت امام رضا) شلوغ‌ترین روزها برای سفر به شهر مشهد است.
  • مشهد مقدس با بیش از 45 کیلومتر خطوط در دست ساخت، پیشروترین شهر کشور در حوزه احداث خطوط مترو است.
  • در مشهد 240 کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه‌سواری ایجاد شده که این رقم با مسیر مشهد تا سبزوار برابری می‌کند.
  • در حال حاضر میزان پروژه‌های عمرانی شهر مشهد برابر با 8 کلان‌شهر ایران از جمله تهران است.
  • 27 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهر مشهد فعال است که این رقم با 8 ماه یارانه نقدی به تمام مردم ایران برابری می‌کند.
  • در طی چهار سال گذشته 12 میلیون مترمربع فضای سبز جدید به شهر مشهد اضافه شده است.
  • مشهد مقدس با داشتنِ بیش از 500 مرکز اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و مسافرخانه، رتبه نخست را در بین سایر شهرهای ایران دارد. به‌گونه‌ای که حدود 55 درصد از هتل‌های ایران در شهر مشهد قرار دارند.

 

آب و هوای مشهد

مشهد به‌طور کلی آب‌وهوایی متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک دارد. تابستان‌های مشهد گرم و خشک و زمستان‌های آن سرد و مرطوب است. شب‌های فصل بهار، شب‌هایی سرد است و در ماه اول سال، تغییرات دمایی شدیدی در وضعیت جوی شهر رخ می‌دهد؛ به‌طوری که احتمال دارد بعدازظهرها گرم و آفتابی ولی شب‌ها سرد باشد. علاوه بر شلوغی شهر در ایام نوروز، این تغییرات دمایی نیز عامل دیگری برای مناسب نبودن این روزها برای سفر به مشهد است.

اردیبهشت می‌تواند بهترین ماه سال و بهترین زمان سفر به مشهد باشد. هوای مشهد که در این ماه به ثبات می‌رسد، هنوز به گرمای خرداد نیست و بارش‌های گاه‌ و بی‌گاه و زودگذری را تجربه می‌کند. در حقیقت، از نیمه‌های دوم خردادماه باید منتظر نخستین نشانه‌های گرمای مشهد بود. گرم‌ترین ماه‌های مشهد، دو ماه اول تابستان هستند. دمای هوا در این ماه‌ها به ۴۰ درجه نیز می‌رسد. در شهریور از دمای هوا قدری کاسته می‌شود و هرچه به انتهای آن نزدیک می‌شود، هوا خنک‌تر می‌شود. برای افرادی که به‌دلایل کاری و تحصیلی در فصل بهار امکان مسافرت ندارند، شهریور نیز زمان مناسبی برای سفر به مشهد است؛ هرچند در این ماه از سال، تراکم مسافران در این شهر زیاد است و شلوغی معابر و گردشگاه‌ها آزاردهنده است.

تغییرهای اقلیمی هوای مشهد را نیز دستخوش دگرگونی‌هایی کرده است و مهر و آبان به خنکی سال‌های پیش نیستند. پاییز واقعی از میانه آبان و سرمای زمستان از اواخر آذر و ابتدای دی شروع می‌شود و تا نیمه دوم اسفند ادامه دارد.

 

بهترین زمان سفر به مشهد

من از دو جنبه بهترین زمان سفر به مشهد را مشخص کرده‌ام.

بهترین زمان سفر به مشهد برای زیارت

مشهد مسافرپذیرترین شهر ایران است و در تمام سال مسافر ایرانی و خارجی در شهر دیده می‌شود. اما ایام تعطیل به‌خصوص مناسبت‌های تولد و شهادت امام رضا، تاسوعا و عاشورا عید فطر و عید نوروز و دیگر تعطیلات مذهبی شهر و حرم خیلی شلوغ است.

اگر می‌خواهید در حرم به‌راحتی و بدون دغدغه زیارت کنید یا حتی دستی به ضریح برسانید، پاییز و زمستان و همین‌طور اواخر بهار فصل مناسبی برای شماست. در ایام خلوت بعضی از اقامتگاه‌ها نیز تخفیف های خوبی ارائه می‌دهند.

 

بهترین زمان برای گردش و خرید

تابستان و تعطیلات مشهد حسابی شلوغ می‌شود. در تابستان گاهی دما تا ۴۰ درجه می‌رسد و برای گردش در سطح شهر مناسب نیست؛ اما در اواخر تابستان اکثر مراکز خرید مشهد در حراج است و می‌توانید از تخفیف‌ها استفاده کنید.

برای گردش و تفریح، پارک‌های آبی مشهد در تابستان لذت و هیجان وصف‌ناپذیری دارد. اما در مجموع زمان طلایی برای سفر به مشهد اواخر بهار و اوایل پاییز ازنظر آب و هوا و تراکم کم جمعیت در مناطق زیارتی و تفریحی است.

 

چگونه به مشهد سفر کنیم؟

برای سفر به مشهد راه های مختلفی پیش رو دارید؛ هواپیما، قطار و ماشین شخصی. در این مقاله با ما همراه باشید تا هزینه و شرایط سفر به مشهد را برایتان بگوییم تا سفری خاطره انگیز و آسوده ای به این شهر بی نظیر داشته باشید و هزینه های سفر را مدیریت کنید.

 

سفر به مشهد با خودرو

برای سفر به مشهد از طریق ماشین شخصی از شهر تهران دو مسیر پیش رو دارید؛ جاده شاهرود یا مازندران. در مسیر شاهرود باید از شهرهای گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور عبور کنید تا به مشهد برسید. این جاده بیشتر کویری و خشک و اتوبان بوده و راحت تر به مقصد خواهید رسید. فاصله و مدت زمانی سفر به مشهد از این جاده حدودا ۸۸۰ کیلومتر و ۹ ساعت طول می کشد.

مسیر دیگر برای دسترسی به مشهد از طریق استان مازندران است که باید خودتان را به شهر آمل برسانید و برای رفتن به آمل نیز دو جاده وجود دارد؛ جاده هراز و جاده فیروزکوه که جاده هراز حدودا ۲۰ دقیقه نزدیکتر است، اما نسبت به جاده فیروزکوه در زمستان جاده هراز بسیار خطرناک است. بعد از رسیدن به شهر آمل در ادامه مسیر باید از شهرهای بابل، قائم شهر، ساری، بهشهر، گلوگاه، گرگان، گالیکش، آشخانه، بجنورد، قوچان و چناران عبور کرده و سپس به مشهد مقدس برسید. فاصله جاده هراز نیز حدودا ۹۵۰ کیلومتر بوده و حدودا ۱۰ ساعت طول می کشد.

 

سفر به مشهد با قطار

گزینه بعدی سفر به مشهد با قطار است که یکی از راحت ترین روش ها محسوب می شود. نوع و قیمت قطار از تهران به مشهد متفاوت بوده و نسبت به نوع قطار (فدک، لوکس، رجا) قیمت ها نیز فرق خواهد کرد. فاصله ریلی از تهران تا مشهد ۹۲۵ کیلومتر بوده و حدودا ۱۰ ساعت طول می کشد.

 

سفر به مشهد با هواپیما

از گزینه های آسان سفر به مشهد به صورت هوایی است، با اینکه نسبت به روش های دیگر هزینه زیادی دارد اما راحت ترین روش از طریق هواپیما است. شما به وسیله سفرمارکت که موتور جستجو بلیط هواپیما است، می‌توانید با کمترین قیمت و در کم ترین زمان ممکن به بلیط هواپیما تهران مشهد و بلیط هواپیما مشهد تهران برسید. همچنین از فراز مشهد می توانید حرم امام رضا را تماشا کنید. مسافت هوایی تهران تا مشهد ۷۴۰ کیلومتر بوده و مدت زمان سفر هوایی نیز یک ساعت و نیم است.

 

جاذبه های سفر به مشهد

در سال های اخیر مشهد رشد قابل توجه ای در زمینه ی گردشگری داشته است. این شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری افزون بر حرم امام رضا(ع) دارد، از جمله طرقبه، وکیل آباد، شاندیز، مسجد گوهرشاد، گنبد خشتی، چالیدره، آرامگاه فردوسی و کلیسای مسروپ مقدس. در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

 

حرم امام رضا(ع)، قطب گردشگری مذهبی ایران

حرم امام رضا(ع) در مشهد، یکی از زیباترین و باشکوه ترین بناهای مذهبی جهان است. این حرم از نظر معماری و تزیینات بسیار غنی و ارزشمند است. طراحی اسلیمی، آینه کاری های چشم نواز و گنبد طلایی آن، از ویژگی های بارز این حرم هستند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. همچنین حضور مقبره افراد برجسته ای همچون شیخ بهایی در داخل حرم، یکی از جاذبه های گردشگری این مکان است. اگر فرصت داشتید، پس از زیارت حرم، از این مقبره ها نیز دیدن کنید.

 

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد، در فاصله بسیار کمی از حرم امام رضا(ع) قرار دارد. به دستور بانو گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ میرزا، در سبک کلاسیک و با صحن مربعی شکل و چهار ایوان بزرگ به صورت قرینه ساخته شده است. این مسجد، اثری تاریخی از دوران تیموری است که با معماری و کاشی کاری های بی نظیرش، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در مشهد محسوب می شود.

 

آرامگاه فردوسی، شاعر بزرگ ایران در مشهد

آرامگاه فردوسی، شاعر بزرگ ایرانی، در شهر توس واقع شده است. این آرامگاه در سال 1313 به طراحی آندره گدار و کریم طاهرزاده با سبک معماری ایرانی و با الهام از تخت جمشید و پاسارگاد ساخته شد. داخل آرامگاه فردوسی، نقش هایی از داستان های شاهنامه و رستم به چشم می خورد. آرامگاه فردوسی یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در ایران است و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان از آن بازدید می کنند.

 

آرامگاه نادرشاه افشار، بنیان گذار سلسله افشاری

این آرامگاه در باغ موزه نادری قرار دارد. اولین چیزی که هنگام ورود به این آرامگاه نظر ها را به خود جلب میکند، مجسمه سنگی ای است که نادر شاه تبر به دست و سوار بر اسب است و چند سرباز پشت سر او قرار دارند. آرامگاه نادر شاه در شمال غربی چهارراه شهدا قرار دارد و قسمت مرکزی و دو تالار دارد.

 

بازدید از کلیسای مسروپ مقدس در سفر به مشهد

این کلیسا که با نام کلیسای مریم مقدس نیز شناخته میشود، در سال 1320 (1941 میلادی) در زمان پهلوی برای ارمنی های ساکن مشهد ساخته شد. دو گنبد مخروطی شکل کلیسای مسروپ مقدس با صلیب هایی که بر روی آنها قرار دارند، از دور قابل تشخیص هستند. هم اکنون مراسم مذهبی گروهی در این کلیسا برگزار نمی شود و بیشتر به صورت موزه است. کلیسای مسروپ مقدس به دلیل ارزش معماری خود، یکی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

طرقبه

طرقبه، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مشهد، به دلیل موقعیت کوهستانی خود، آب و هوای دلپذیری دارد. علاوه بر رستوران ها و کافی شاپ ها، امکانات تفریحی دیگری مانند مجتمع سوارکاری، مجتمع ورزشی، باغ وحش، دهکده آبی، پیست اسکی، مجتمع های تجاری و مراکز خرید دارد که گردشگران را به خود جذب می کند.

 

اقامت در مشهد

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر سفری اقامت در شهر مقصد است. اما بعید است شما در سفر مشهد خود، دچار دردسر برای پیداکردن محل اقامت شوید. برای اسکان در مشهد شما گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. از زائرسراها و مهمانپذیرها گرفته تا هتل‌آپارتمان‌ها، هتل‌های ارزان و هتل های مجلل و پنج ستاره. قیمت اقامتگاه‌ها بستگی به فاصله‌شان از حرم و خدماتشان دارد.

اقامتگاه‌های نزدیک حرم معمولا قیمت بیشتری دارند و آن هایی که دورترند، ارزان‌ترند و بعضی از آنها سرویس رفت‌وبرگشت به حرم دارند. تنوع آن‌قدر زیاد است که دقیقا می‌توانید باتوجه‌به بودجه مدنظرتان، جایی را برای اقامت انتخاب کنید.

 

زائرسرا و مهمانپذیر

اگر شما می‌خواهید در سفر به مشهد، هزینه زیادی برای اسکان پرداخت نکنید، زائرسراها و مهمانپذیرها بهترین گزینه‌اند. نزدیک به ۳۰۰ زائرسرا و ۵۰۰ مهمانپذیر در مشهد آماده پذیرایی از زائران و مسافران مشهدند.

اکثر این اماکن در خیابان‌های نزدیک حرم قرار دارند و برای زائرانی که هم دغدغه نزدیکی به حرم امام رضا(ع) و هم هزینه اقامت را دارند، بسیار مناسب است. زائرسراهای فدک، نفت، فرهنگیان و رضوی، از معروف‌ترین‌هایند.

 

هتل آپارتمان

مشهد نزدیک به ۳۰۰ هتل آپارتمان دارد. این هتل‌آپارتمان‌ها به یک ستاره، یک ستاره ممتاز، دو ستاره و سه ستاره دسته‌بندی می‌شوند. معمولا هتل‌آپارتمان‌ها خدمات بهتری از زائرسراها و مهمانپذیرها دارند. هزینه اتاق‌ها در این اقامتگاه‌ها به زمان سفر به مشهد بستگی دارد. اما من سعی کردم قیمت حدودی و میانگین از اتاق‌ها را بنویسم.

  • هتل آپارتمان ملل مشهد در میدان بیت‌المقدس (فلکه آب) و در فاصله چند قدمی حرم قرار دارد. هتلی در ده طبقه که با معماری خاصش به یکی از اقامتگاه‌های پرطرفدار مشهد تبدیل شده و امکانات زیادی را در خود جا داده است.

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، امام رضا(ع) ۱

  • هتل آپارتمان تبسم هم که در صد متری حرم امام رضا(ع) قرار گرفته است، به‌تازگی تاسیس شده و جزو هتل‌آپارتمان‌های تمیز و شیک است. در نظر داشته باشید، هزینه سفر به مشهد با اقامت در این هتل‌آپارتمان‌ها کمتر می‌شود.

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، امام رضا(ع) ۳، کوچه دوم

  • هتل آپارتمان ستاره آرمان توس، جزو هتل‌های سه ستاره مشهد است که در فاصله سه کیلومتری از حرم مطهر قرار دارد. شما در این هتل مشهد علاوه بر امکانات معمول، از استخر، سونا و جکوزی هم می‌توانید استفاده کنید.

اگر با هواپیما به مشهد سفر می‌کنید، هتل آپارتمان توس برای شما ترنسفر فرودگاهی در نظر گرفته است. باتوجه‌به امکانات ویژه این هتل آپارتمان، قیمت اتاق‌های آن چندان پایین نیست.

آدرس: خیابان نواب صفوی، بین نواب صفوی ۱۲ و ۱۴

 

هتل

بیش از ۱۲۰ هتل در مشهد مشغول فعالیت‌اند. این هتل‌ها از درجه یک تا پنج بسته به کیفیت ارائه خدماتشان، متفاوتند. بهترین هتل‌های مشهد معمولا درخیابان امام رضا(ع) قرار دارند. خیابان امام رضا(ع) در ضلع جنوبی حرم قرار دارد و تا حرم پنج تا ده دقیقه پیاده فاصله دارد.

برای رزرو هتل در مشهد نگران نباشید. شما می‌توانید باتوجه‌به بودجه‌تان هتل را انتخاب کنید. ممکن است در ایام غیر شلوغی هتل‌هایی با قیمت مناسب‌تر پیدا کنید..

  • هتل درویشی مشهد از مجلل‌ترین هتل‌های کشور است. این هتل پنج ستاره در حاشیه خیابان امام رضا(ع) و در فاصله ۱.۴ کیلومتری حرم قرار دارد.

مجموعه تفریحات آبی، خدمات ماساژ و اسپا هتل را حتما امتحان کنید. رستوران‌های متنوع با سرو انواع غذاها و امکانات عالی در اتاق‌ها، از دیگر ویژگی‌های این هتل بیست‌وسه طبقه است تا شما در مدت اقامتتان در مشهد، در رفاه و آرامش کامل باشید.

برای اقامتی جذاب و زیبا می‌توانید به هتل های زیر سر بزنید:

  • هتل سی نور مشهد
  • هتل مدینه الرضا مشهد
  • هتل الماس ۲ مشهد

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، بین امام رضا(ع) ۲۴ و ۲۶

  • اگر می‌خواهید پنج دقیقه پیاده تا حرم فاصله داشته باشید، هتل چهار ستاره جواد مشهد انتخاب مناسبی برای شماست. این هتل به مسجد گوهرشاد و بازار رضا هم نزدیک است.

از مزایای این هتل رستوران خوب، مجموعه ورزشی، سه طبقه پارکینگ و خشک‌شویی است. قیمت این هتل نسبت به هتل درویشی مناسب‌تر است.

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، امام رضا(ع) ۳

  • کمتر کسی است که نام هتل بین‌المللی قصر را نشنیده باشد. این هتل پنج ستاره در فاصله ۸۰۰ متری از حرم قرار دارد. هتلی که در سال ۱۳۵۶ ساخته و در سال‌های اخیر بازسازی شد.

۱۶ مدل اتاق در هتل بین‌المللی قصر تعریف شده است که بسته به بودجه و تعداد نفرات می‌توانید انتخاب کنید. سوئیت های هتل قصر، مجهز است و امکانات استانداردی دارد.

از خدمات آبی تا صندوق امانات، خشک‌شویی، صرافی و تاکسی‎‌های ویژه گردشگری در شهر مشهد و … . هتل قصر ترنسفر رایگان به فرودگاه نیز دارد.

آدرس: خیابان امام رضا(ع)، بین امام رضا ۱۴ و ۱۶

به‌طورکلی هزینه سفر به مشهد کاملا نسبت به بودجه شما انعطاف‌پذیر است. شما می‌توانید ساده‌ترین یا لوکس‌ترین سفر را به مشهد داشته باشید. این انتخاب خودتان است.

 

سوغات مشهد

صنایع دستی مشهد از جمله سوغاتی‌های ارزشمند سفر به مشهد هستند. تنوع سوغات مشهد زیاد است و هر سلیقه‌ای را با هر توان مالی پاسخگو است. علاوه بر سوغاتی‌های معنوی مانند خلعت آخرت، مهر و تسبیح و جانماز، کالاهایی مانند ادویه، زعفران، زرشک، آجیل و خشکبار، فیروزه، انواع صنایع دستی مشهد، عطر و نقل و نبات نیز به‌عنوان سوغات مشهد معروف هستند.

حمل و نقل عمومی در مشهد

شهر مشهد در حوزه حمل و نقل عمومی هم نسبت به سایر شهرهای ایران پیشتاز است. هزینه حمل و نقل عمومی در مشهد خیلی بالا نیست، پس نیازی نیست شما بودجه زیادی برای این بخش سفرتان درنظر بگیرید. در مشهد مترو در دسترس قرار دارد که از طریق آن می‌توانید سری به مناطق مختلف مشهد بزنید. علاوه بر اون در خیابان امام رضا که منتهی به حرم است، اتوبوس های بی آر تی و همچنین اتوبوس برای سفر به نقاط دیگر مشهد در دسترس قرار دارد. جالب است بدانید کرایه های تاکسی و تاکسی اینترنتی در مشهد خیلی گران نیستند و اگر استفاده از اتوبوس یا مترو برایتان سخت است، تاکسی های مشهد گزینه بهتری خواهند بود.

 

بهترین رستوران های مشهد

پس از گردش در مشهد، نوبت آن رسیده که طعم لذیذ غذاهای محلی مشهد را هم بچشید. به طور کلی رستوران های زیادی در مشهد وجود دارند که با توجه به سلیقه غذایی که دارید، می‌توانید هرکدام را که دوست دارید، امتحان کنید. اما پیشنهاد ما این است حتما طعم غذاهای سنتی مشهد را بچشید. اگر بخواهیم به معرفی معروف ترین غذاهای مشهد بپردازیم باید به شیشلیک، شله مشهدی، پلو مخلوط، خورش ریواس و… اشاره کنیم.

در میان بهترین رستوران های مشهد که برای سرو یک وعده غذایی خوشمزه می‌توانید به آنجا بروید، می‌توان به رستوران پسران کریم، رستوران های ترانه و ترنم، رستوران بابا قدرت، رستوران ارم شاندیز و رستوران ارکیده سیاه اشاره کرد.

 

در سفر به مشهد چه بپوشیم؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در سفر به مشهد ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که برای سفر به مشهد چه نوع لباسی بپوشیم. در پاسخ به این سوال، دو پاسخ می‌توانیم به شما ارائه بدهیم؛ اگر سوال شما از نظر هماهنگی با وضعیت آب‌وهواست، باید بگوییم که تابستان‌های مشهد گرم‌وخشک و زمستان‌های آن سردوسوزان است. پس قبل از سفر و بستن چمدان، وضعیت آب‌وهوایی شهر مشهد را خوب بررسی کنید و متناسب با آن چمدان خود را ببندید.

حالت دوم مربوط به نوع پوشش مردم در شهر مشهد است؛ مشهد شهری زیارتی‌ست و همانطور که می‌دانید قطب گردشگری مذهبی ایران است. پس طبیعی‌ست که در این شهر، پوشش مردم با عرف اسلامی سازگارتر باشد. از طرفی اگر قصد زیارت دارید، چادر فراموش نشود، چون شرط ورود به حرم مطهر امام رضا (ع)، پوشش کامل با چادر است.

خوشبختانه و با وجود زیرساخت‌های غنی اقامتی و حمل‌و‌نقل، شهر مشهد مقصدی ایده‌آل برای گردشگران از هر طیفی و با هر انگیزه‌ای است.

 

غذاهای محلی مشهد

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه مشهدی ها با ارزش غذایی بسیار بالایی شله مشهدی نام دارد و از حبوبات مختلف تشکیل شده است و به عنوان غذای سنتی مشهدی ها وعده کامل و مقوی است. پلوی مخلوط نیز یکی از غذاهای سنتی مشهد است که بسیار خوشمزه بوده و ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلو است و در پخت این غذا از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه فرنگی و ادویه های مختلف استفاده می شود. آش لخشک مشهدی منبعی غنی آهن بوده و از عدس همراه با پیاز داغ، رشته، کشک و نعنا داغ استفاده می شود و تقریبا شبیه آش رشته معمولی است که به جای حبوبات از عدس استفاده می شود.

یتیمچه مشهدی بسیار آسان پز بوده و منحصر به مشهدی ها نیست، شیرازی ها و آذری‌ها نیز این غذا را می پزند. آش ماستی از غذاهای سنتی مشهد بوده و در پخت این آش از لپه، سیر، ماست، پیاز، شوید خشک، سینه مرغ، نعنا، برگ بو و زعفران استفاده می شود. شیشلیک از غذاهای لوکس و مرغوب مشهد است و در طرقبه و شاندیز می توانید با بهترین کیفیت نوش جان کنید، این غذا از گوشت بره تهیه می شود و به عنوان اولین انتخاب‌ در مشهد است.

 

هزینه های سفر به مشهد

  • بازه قیمتی هواپیما از تهران تا مشهد از ۴۵۰ هزار تومان تا ۶۵۰ هزار تومان است.
  • بازه قیمتی بلیط قطار از تهران تا مشهد از ۷۰ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان است.
  • بازه قیمتی بلیط اتوبوس از تهران تا مشهد از ۶۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان است.
  • هزینه هر وعده غذایی در مشهد از ۱۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است.
  • هزینه اقامت در مشهد از شبی ۱۵۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان متغیر است.

 

لیست تلفن‌های ضروری مشهد

شماره تلفن‌های مشهد 8 رقمی است و با شماره 3 شروع می‌شود. پیش شماره مشهد، 051 است. در ادامه برخی از مهمترین شماره تماس‌هایی که ممکن است در سفر به مشهد به آن نیاز پیدا کنید را آورده‌ایم. این شماره لیست کاملی از شماره تلفن بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های شبانه‌روزی، شماره تلفن‌های اضطراری، شماره تماس پایانه مسافربری و وضعیت راه‌ها و جاده‌ها را شامل می‌شود.

با این حال اگر در شهر مشهد نیاز به شماره تلفنی داشتید، می‌توانید از اطلاعات تلفن این شهر (05133333333) کمک بخواهید تا شما را در کمترین زمان راهنمایی کنند.

شماره تلفن‌های ضروری مشهد 👇

پلیس

110

پلیس‌راه

120

وضعیت راه‌ها و جاده‌ها

141

شرایط جوی و آب‌وهوایی

134

اورژانس و خدمات فوری پزشکی

115

پایانه مسافربری مشهد

38599091 -051 و 38599001 الی 9

اطلاعات مشهد

33333333- 051 یا 118

 

کلام آخر

سخن آخر این که مشهد شهر عشق است؛ میعادگاه عاشقان، شهر شیعیان و دوست‌داران اهل بیت (ع)، دومین کلان‌شهر ایران و مقصد محبوب گردشگرانی که مرزها مانع آنها نمی‌شود. برای سفر به این شهر هرآنچه لازم بود بدانید را برایتان آوردیم اما خوب می‌دانیم سفر، نکته‌ها دارد که پرداختن به آن در این قاب نمی‌گنجد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا